Ik wil de borstvoeding ook anders aanpakken nu. Ik was net als jij @Sylva super onzeker of hij wel genoeg binnen kreeg en mijn schoonmoeder heeft die angst alleen maar gevoed. Het resultaat was dat ik C. met de fles ging bijvoeden, waardoor het 50/50 werd. Uiteindelijk ben ik met 9 maanden helemaal gestopt met de borstvoeding omdat C. het niet meer wou. Ik heb nog wel een tijdje gekolfd met de hand, maar dat was verschrikkelijk tijdrovend. Dit keer wil ik graag een elektrische kolf aanschaffen en ook een voorraadje aanleggen voor het geval het toch niet gaat zoals ik hoop. Wat zijn jullie ervaringen met elektrische kolven? Ik wil graag de medela swing flex.
@EvitaDedu Ik heb enorm over geproduceerd en ben totaal niet goed geholpen, ik hoop in het begin al wat eerste voeding op te vangen zodat als ik nog niet lekker uit de keizersnede ben mijn vriend kan cupfeeden/fingerfeeden wel met de juiste borstvoeding, er blijkt een flesje te zijn van 30 ml van Philips avent die wil ik wel extra aanschaffen. Oohja en ik hoop geen speentjes te geven deze keer. Mocht er een kolf nodig zijn ivm werk wil ik graag de Freestyle Flex maar die schaf ik pas aan na de bevalling, ik koop wel een handkolf denk ik.
Ik werd zelfs totaal niet geholpen. Mijn borsten waren de dag na de bevalling 3 keer zo groot dan anders (normaal heb ik maatje 75A) en waren ook hard als steen. Iedereen die mij zag schrok toen heel erg, ze wilden me uiteindelijk een dagje langer in het ziekenhuis houden. Maar dat heb ik geweigerd omdat toch niemand hielp. Uiteindelijk hebben meiden vanuit mijn zwangerschapsgroepje mij raad gegeven, want het was op die manier compleet onmogelijk om C. aan te leggen waardoor de stuwing alleen maar erger werd. Wat was ik blij met hun tips, want zo lukte het vrijwel direct.
Broeken: ik ben gezegend (of vervloekt ) met lange benen. Ik ben 1.76 en 32" is hij mij vaak een enkelbroek. 34" daarentegen ziet er ook weer niet uit want veel te lang. Ik heb bijna al mijn broeken van de h&m. En dan de stretch skinny's. Ik heb geloof ik iets meer dan 50 verschillende spijkerbroeken waarvan zeker 40 van de h&m ik vind de positie skinnys van supermom ook wel fijn, ik kocht ze toen bij prenatal in de sale. Behalve die flap dus. Ik ben gaan shoppen vanmiddag, maar voor mezelf wilde ik niks vanwege groeiende toeter, en voor de kids vond ik dus echt helemaal niks leuks vandaag ! Ik heb voor t meisje een berg maillots gekocht en voor mezelf ondergoed, bh's en panty's. Allemaal praktische dingen dus die komen trouwens dan weer vrijwel allemaal van de primark (en bh's ook vaak van New Yorker maar die hebben tegenwoordig vrijwel alleen nog mega push up en dat vind ik niks). Ik heb overdag vaak strings maar daar kan ik niet in slapen dus 's nachts slaap ik in hipsters. Nu hadden ze dus een lycra/katoen mix en echt die zagen en voelden erg comfy ik heb ze meteen thuis gepast en echt zo chill. Er zitten geen naden of handen aan dus vallen ze heel soepel, ook om mijn groeiende buikje. Ik ben fan Vanavond ga ik met de kiddies naar de McDonald's Bv: bij de jongste ging de bv super moeizaam, ik heb echt zeker 8 weken echt afgezien. Ik heb met mezelf afgesproken dat ik dat niet meer ga doen. Als het weer zo tegenzit allemaal ga ik over op kv. Ik vond het echt niet leuk! Ik heb mijn oudste geen bv gegeven en de jongste had dus een sonde de 1e week. Ik moest mijn productie op gang brengen met een rijdbaar koeienmelkmachine (kolf ) en pas na een dag of 5 kon hij live drinken. Maar omdat hij gewend was dat het direct zn maag in liep kon hij het geduld niet opbrengen te wachten op de tsr. En zo hebben we 8 weken aan gesukkeld. Hij wilde ook echt de hele dag troost drinken waardoor hij op den duur ook geen hele voedingen meer had maar de hele dag door beetjes dronk. Nah, dat ga ik echt niet meer doen. @Yara7 fijn die goede echo! Jeetje wat een lappen tekst heb ik vandaag
@Insomniac over BV denk ik precies het zelfde als het niet lukt prima, daarom wil ik ook geen borstkolf aanschaffen maar wil wel de voorbereidingen hebben verzorgd. Ik wil een prematuur fingerend tube hebben in huis en een cupje en alvast borstvoeding opvangen vanaf 30 of 32 weken. Maar ja ik ga niet mezelf kwellen ik heb mezelf 4 weken gegeven om door te zetten...
Hier ga ik gelijk flesvoeding geven, geen zin in gezeur met de borst ,ik heb toch geen melk dus met flesvoeding worden ze ook groot
@twee Helemaal prima, ik ben ook echt wel pro flesje alleen ik heb enorme behoefte om borstvoeding te geven. Ik heb de eerste alleen een flesje gegeven en de tweede na 4 weken borstvoeding overgestapt op kunstvoeding. Ik denk met twee ook een flinke uitdaging!
Dat hadden we hier dus ook. Maar dat klinkt wel als een superfijn vooruitzicht. Wij hebben hier een Tula Free-to-grow die kan ook van newborn tot 4/5 jaar. Heb die toen gekocht omdat dat makkelijker omdoen was, maar toen was J al wel een stuk ouder. Haha, J is ook enorm lomp ja. Dat is nog wel een goed punt om mee te nemen. Thanks! De kinderwagen staat toch in de trapkast beneden, dus dat kan ook altijd nog. Alleen vind zo'n mozes mandje zo schattig....!! Hebben, hebben, hebben!! Ik weet het niet zo goed met een matrasje. Ik heb hier ook nog niet echt een bepaald type mozes mandje op het oog, maar misschien past het matrasje van de kinderwagen er ook wel in. Zou wel mooi zijn want dan ligt er een honinggraat matrasje in van m'n Joolz wagen. Moet eens aan m'n schoonzusje vragen welk mozes mandje zij had. Zat volgens mij een standaard matrasje in. Ja die draagzak hebben we hier dus al! Was even prijzig in aankoop, maar so worth it! Zelfs nu als ze een rot dag heeft en ze alleen maar wil hangen en je toch iets anders wil doen, gooi haar gewoon in de draagzak en hoppa. Super fijn ding! Haha, je lijkt m'n schoonzusje wel! Die is ook zo'n draagdoeken fan. Ik twijfel of ik misschien nog een ringsling ga aanschaffen. We hebben buiten de Tula nog een ByKay Deluxe gewoven doek. Die Artipoppe ziet er ook wel fijn en mooi uit en niet duur in aanschaf ook. Hè shit zeg Dat is echt super jammer. Heb je nooit contact gehad met een lactatiekundige? Of hebben ze die daar niet? Lijkt me sterk toch? Mijn advies, volgende keer als je twijfelt bel ze en ga een gesprek met ze aan. Laat ze je adviseren en meekijken tijdens een voeding. Er is ook een La Leche League in Hongarije zag ik, zij kunnen je vast helpen om een goede lactatiekundige te vinden. Ik heb hier een Medela Swing Maxi Duo en heb dat een enorm fijn ding gevonden.
Livia was de eerste maanden ook erg aan het maaien met haar armpjes. Nu alleen nog regelmatig omdraaien in bed (rug/zij/buik). Ook ligt ze eigenlijk altijd wel met haar hoofd tegen het hoofdeinde (heb maar een zachte bedomrander gekocht), ik denk dat dat haar onbewust stabiliteit geeft? Maar ze is een heeeeerlijke slaper <3 vanmorgen ook weer 8u, slaapkopje. We moesten haasten omdat ik anders te laat begon met werken (ze is meestal mijn wekker, gaat meestal goed...)
Yup... En broeken met lengte 34" waarvan ik de naad uitleg, flink strijk met stoom, en een nieuwe naad maak. Scheelt vaak weer 2cm en dat scheelt een boel kan ik je vertellen Ik heb genoeg kleding en nog leuk ook hoor! Maar wilde gewoon eens mijn ervaringen met jullie delen. Blij dat de meesten normaal gesproken niet hoeven stil te staan bij hun broeklengte!
Een grondbed, wat is dat dan? Een soort stretcher ofzo? Heb je een foto of webshoplinkje van wat je bedoelt?
@slapen: ja heb ik ook overwogen! Ze heeft nog even. Ik zou zoiets liever in het voorjaar of de zomer doen, als de nachten minder koud zijn Oh nee had jij ook last van je polsen na de bevalling? Had je carpaal tunnel syndroom of de ziekte van De Quervain? Ik de laatste, dan zit de pijn meer aan de zijkant van je pols, onder de aanhechting van je duim. Zo lang last van gehad!! Eingelijk tot L echt beduidend borst ging minderen, ik denk t/m januari 2020 dus. Ongeeer anderhalf jaar last gehad dus! Kon eind 2018 amper nog iets tillen of kracht zetten, heb zoveel gehuild! Had het echt niet allemaal gekund zonder mijn lief, die heeft me toen zo gesteund en zoveel in huis op zich genomen! Kon zelfs bijv de bedden niet meer opmaken... Toen ik weer aan het werk was nog bijna in de ziektewet gezeten, heeeeel langzaam ging het vanzelf steeds beter gelukkig.
Ik wil wel weer borstvoeding proberen maar niet alles uit de kast trekken om het te laten werken. Zo stond ik er bij mijn zoontje ook in en dat voelde goed. Toch mijn best gedaan en een maandje volgehouden, toen overgestapt op kunstvoeding. Ik ga ook eens kijken naar de broeken van H&M, ik ben ook vrij lang (1.77) en moet dus echt wel lengte maten hebben. Wist niet dat ze die daar ook hebben, goed om te weten dus! Hoe gaan jullie het je andere kinderen vertellen dat je zwanger bent?
Nu weet ik nog niks, maar klinkt wel in de buurt. Woon je in Brabant? Als t Breda is, woon je heeeeel dichtbij.
We hebben een lattenbodem verhoogd met houten balken. Dat die dus van de grond af komt en dan een matras erop. Heel simpel, ziet er ook niet heel mooi uit ofzo. Maar ze kan niet uit bed vallen en heeft heerlijk de ruimte. Toen ze moeite had om de hele nacht alleen te slapen, konden we ook makkelijk naast haar kruipen. Over een poosje gaan we voor een stapelbedje kijken denk ik, dan kunnen zo hopelijk samen op de kamer. Dat zou ze nu wel kunnen, want het slapen gaat steeds beter. Dit grondbed is echt voor haar om te leren slapen op haar kamer. Ik ga trouwens borstvoeding geven, nu al weer zin in!! Ben echt pro borstvoeding, maar heb ook flesjes gegeven hoor dus begrijp die keuze ook heel goed.
@MLady je hebt ze dus ook kant en klaar met een soort van huisje. Wij hebben dat niet vanwege ons schuine dak. Maar zo ligt je kindje dus dicht bij de grond.
Dat kan ik me wel voorstellen ja Klinkt ook een stuk aangenamer om dan zonder deken te slapen. Ja hier ook De Quervain gehad. Snap precies wat je hebt doorgemaakt. Man wat een dikke vette ellende. Ik kon niet eens een luier verschonen, laat staan fatsoenlijk borstvoeding geven of andere huishoudelijke taken. Voelde me een waardeloze moeder en ook hier had ik het zonder m'n man niet gered. Heb 4 weken na de bevalling een operatie gehad aan m'n linker pols, maar die was mislukt en moest opnieuw. Twee maanden later een verwijzing gehad naar Xpert Clinic in Amsterdam waar ze opnieuw hebben geopereerd door middel van een korte sedatie en een plexusanesthesie (dan heb je dus zo'n 12 - 15 uur een verlamde arm). Toen handtherapie gehad bij Xpert Clinic Amersfoort voor herstel en dat ging super. Na 1,5 maand hebben ze in m'n rechter pols een corticosteroïde-injectie gezet en de pijn was binnen 3 dagen weg. Er was een kans van 40% dat de pijn weer terug zou keren, maar zag nog een operatie niet zitten dus wilde het erop wagen. Ben niet meer terug geweest en geen last meer gehad Hoop voor ons dat we dit na de bevalling niet weer hebben!
Hier ook weer aan de borstvoeding. Heb m’n dochter 18 maanden gevoed en heb er echt van genoten. Begin was natuurlijk zwaar, maar na 3 maanden vond ik de echte “heftigheid” er wel vanaf gelukkig. Dan ben je het meer gewend. Het kolven daarentegen vind ik echt verschrikkelijk, maar goed, dat neem ik dan maar voor lief haha. Iedere mama moet natuurlijk gewoon doen waar ze zich goed bij voelt, of het nou kunst- of borstvoeding is.