ik denk dat het je darmen zijn die je voelt. Die zijn verplaatst dus het kan zijn dat je die bewegingen nu beter voelt. De baby nu al voelen lijkt me erg vroeg. Bij mij was het vorige keer rond 15-16weken; het leek alsof iemand met een rietje belletjes aan het blazen was in mijn buik
komt wsl daardoor. Probeer een glas water te drinken voor je iets eet 's morgens, veel fruit (maar geen bananen), veel vezels. En ik deed dan soms een extra lepel olijfolie bij m'n slaatje (of je kan ook gewoon een lepel olijfolie nemen, maar dat is niet zo lekker) Met het oog op aambeien en dergelijke (een vriendin van mij heeft die moeten laten wegsnijden en dat was pijnlijker dan haar bevalling zei ze :-s ) zou ik proberen van zo weinig mogelijk te duwen en gewoon je tijd te nemen op t toilet
Grappie hoor! Zit maar een beetje te zeuren! Gewoon door blijven ademen en dan wordt het vanzelf 24 april hihi
ik tel mee af naar 24 april! Voor jou, maar ook voor mij Dan heb ik m'n 12weken echo. In België hebben we geen termijnecho's, die wordt door mijn gynaecologe bepaald bij het eerste bezoek en verandert daarna niet meer. Bij 12weken kijkt ze of alles in orde met het kindje en dan kunnen we hopelijk eindelijk wat geruster zijn en meer mensen op de hoogte gaan brengen. Wel raar dat het bij jullie precies nogal verschilt qua echo's. Bij ons is het bij de meeste gynaecologen elke maand. Als je ook opgevolgd wordt door je huisarts (gebeurt niet zo vaak) dan krijg je om de 2 maanden een echo bij je gynaecoloog.
Ja verschilt hier heel erg. Inprincipe heb je maar 2 echo's bij een gezonde zwangerschap. Met 12&20 weken en verder niet. En soms worden er blijkbaar vroege echo's gedaan, moet zeggen bij 8 weken had het voor mij niet gehoeven hoor, maar nu ongeveer had wel leuk geweest. Haha
Wat een lief konijntje leandrotje! Fanysha, combinatietest gaan wij niet doen. Ik ben nog erg jong (23) en in de familie komen geen afwijkingen voor. Ariel, we slepen je er door heen hoor! Voordat je het weet is het 24 april! Kabouterliza, hier doet de vk standaard een echo met 8, 12 & 20 weken. De extra echo heb ik ivm mijn miskraam en het bloedverlies wat ik gehad heb. Hier, wordt nu toch wel zenuwachtig voor de echo van aankomende woensdag. Al die meiden hier met kwaaltjes en ik heb bijna nergens last van. Een klein beetje misselijkheid 's avonds maar meer ook niet. Ik hoop zo dat het hartje nog klopt
@fanisha: ik doe wel een combitest. Dit ivm mijn leeftijd. En als je een verhoogde kans hebt en dan krijg je de nipt-test, dus niet meer de vruchtwaterpunctie of vlokkentest. De Nipttest geeft je 100% zekerheid en is volledig veilig. @kabouterliza: in NL mag je alleen op medische redenen naar een gynaecoloog, anders ga je naar de verloskundige. En niet alle verloskundige kunnen echo's maken. Bij onze verloskundige praktijk staat op de website dat iedereen eerst een fertiliteitsecho krijg (rond 7 weken om te bevestigen dat je zwanger bent) en een termijnecho (rond 10 a 12 weken). Als je een combitest doet krijg je er nog een. En dan natuurlijk met 20 weken.
Ik had er idd normaal gezien ook eentje met 8 weken gehad en daarna met 12 & 20. En ik geloof dat ik er ook nog eentje krijg met 32 weken om te kijken hoe het kindje ligt, maar weet ik niet zeker. Ik heb er nu eentje met 4.5, 6.6 en 9.4 weken gehad. De eerste 2 waren puur om te zien of er een zwangerschap aanwezig was. Toen ben ik ook via de huisarts doorgestuurd. De laatste was eigenlijk de eerste echo bij de VK. Als mijn bloeddruk hoog blijft, dan kom ik wel onder controle bij een gynaecoloog, anders niet.
Gelukkig nu niets meer qua bloed, was gisteren zo aan het zweven, dat het wel even goed voor me was. Weer met beide benen op de grond. Genieten mag, natuurlijk haha Dank jullie wel voor de reacties! Heb wel beetje steekjes in de bm enzo, banden voel ik ook. Gisteren vrij veel gelopen, dus misschien daar last van. Heb zojuist van 8 tot 11 ook nog weer geslapen, dus had het nodig @leandrotje: Wat een lief konijntje @Ariel: Ik weet zeker dat je geduld beloont gaan worden, maar heb wel echt respect voor je! @echo's: bij mijn vlos doen ze er 4 (ze hebben dan ook zelf 2 echo apparaten). 1 met 8 weken om te kijken of de zwangerschap goed is, 1 tussen de 11 en 13 weken voor de termijn, de 20 weken echo en met 32-36 weken kijken ze of de baby er bijna klaar voor is. De tekst op de website: 4. Groei en liggingsecho Rond 32-36 weken zal er een groei echo gemaakt worden. Met de echo wordt dan gekeken en gemeten of de baby goed groeit. Ook zal gekeken worden of het hoofdje van de baby in een goede positie ligt voor de geboorte. @love: ik heb ook bijna nergens last van. Geen zere borsten, niet misselijk.. alleen wel veel trek en als ik niet eet word ik licht in mijn hoofd enzo.. Komt goed! @vlinderbuik: bah! zo niet leuk dat jij je zo rot voelt hoop echt dat het snel minder wordt.. trouwens voor alle dames die misselijkheid hebben..
Haha ja klopt ^^ ik zit nu bij dezelfde vk die mij ter wereld heeft geholpen, want eigenlijk woon ik net iets te ver weg, maar ben een uitzondering =D hihi Oh en dat konijntje! Prachtig zeg!
Hè, klopt, ik zie het ook nu staan bij mijn Verloskundigepraktijk, een liggingsecho met 36 weken, standaard.
ik heb de indruk dat we hier nog veel medischer omgaan met een zwangerschap. Echo op 8,12,16,20,24,28,32,34,36,38,(40) weken. Altijd door een gynaecoloog. Hier gaan enkel de "alternatieve" mensen alleen maar naar de vroedvrouw (VK). Thuisbevallen is hier al helemaal uniek. Met die echo's ben ik op zich wel blij na twee miskramen en door de medische opvolging hebben ze vorige keer ook gemerkt dat ik een zware vorm had van zwangerschapscholestase (kan in het ergste geval tot foetussterfte leiden) en ik ze hebben de bevalling dan ook ingeleid door m'n water te breken op 37weken. Maar ik vind het heel jammer dat zwangerschap en vooral bevallen niet als iets natuurlijks wordt aanzien. Hier knippen ze vlug, beval je liggend als je niet aangeeft anders te willen bevallen, 75% krijgt een epidurale verdoving... Borstvoeding wordt maar in weinig ziekenhuizen écht gepromoot, bij mij kwamen ze vorige keer al heel snel af met bijvoeden (wat ik dan maar deed want zij waren de deskundigen dacht ik)
Oh wat jammer is dat zeg! Bij mijn vk wordt borstvoeding heel erg gepromoot. In het zkh zijn ze wel meer van t bijvoeden, vooral als baby's een heel laag gewicht hebben.
ik heb bij beide kinderen gelijk gezegd fv, niet eens bv geprobeerd. waarom? denk me leeftijd en ik had er gewoon echt totaal geen behoefte aan. zijn beide gezonde kinderen en doen het goed. maar nu? nu ga ik voor bv. waarom? geen flauw idee, een instinct, misschien om het te ervaren, ik heb geen idee, maar ik ga het zeker weten proberen. vk stond er van te kijken, die zei: ditmaal weer fv? hahaha.
Ik was altijd tegen borstvoeding, zei altijd: niet aan mijn lijf. Maar nu ik zwanger ben wil ik het echt proberen, ik wil er ook echt voor gaan.. Wil sowieso naar een info avond en het ook zeker aangeven aan mijn nieuwe vk en kraamzorg als ik verhuisd ben. Mocht het echt niet werken, dan niet, met fv worden ze ook groot
ik ben nu 23 was net 19 bij de 1e en net 21 bij de 2e. ben ontzettend preuts aangelegd en dat hield me ook tegen. ik zie mezelf alsnog niet voeden met visite erbij bijvoorbeeld of in het openbaar, maar het scheelt een hoop dat ik de vk's al ken en de kraamhulp komt ook voor de 3e keer en nu alweer contact mee dus dat durf ik wel aan. als het weer allemaal vreemden waren had ik het alsnog niet gedurfd denk ik...