@Liva had je trouwens zelf door dat hij gedraaid was of moest je toevallig op controle? Hoe verloopt de opvolging nu die laatste weken eigenlijk in Nederland (en in Frankrijk @KleineLai ) Ik heb de indruk dat het lijntje tussen jullie en de verloskundig korter is dan hier in België met de gyn in het ziekenhuis. Ik heb nu met 35 weken controle gehad en moet pas terug gezien worden met 40 weken. In de tussentijd moet ik het zelf maar een beetje inschatten hoe goed het gaat.
Ik vond jet toen bij de vk liep dat ik vaker mocht, eerder ook. Eerst om de 6 weken, dan 4, dan 2, en uiteindelijk elke week. Nu bij de gyn is het echt om mijn verzoek dat ik vaker gezien word. Wat overigens geen probleem is, veel begrip voor, maar je merkt aan de bie voor de afspraken dat ze dat niet gewend zijn want er is gewoon weinig ruimte voor extra’s. ik ben dus gezien met 34+4 (was al op mijn verzoek, standaard was een week later geweest geloof ik), en daarna zou ik twee weken later (nu dus) gezien worden, maar ik ben toch vorige week geweest. En ik ga dus morgenmiddag.
Ik moet natuurlijk wel toegeven dat er niks aan de hand is qua zwangerschap. Net als vorige keer overigens. Het is een probleemloze tweelingzwangerschap. Alles volgens het boekje. Geen hoge bloeddruk, geen lage ijzer, geen weeën, goede groei, zwangerschapsdiabetes maar goed onder controle en waar niks van te merken valt aan de baby’s, goede positie van de baby’s qua bevalling.
Hier gaat het zoals bij jou. Ik heb de 25ste pas weer een afspraak bij de vk, dan ben ik 39 weken. Omdat de baby in stuit ligt zie ik vaker een vk of gyn, maar anders is het gewoon tot aan het einde eens per maand. Bij de oudste kreeg ik vanaf 41 weken om de dag een Ctg en een echo. De jongste heb ik volgens mij met 36 weken voor het laatst een vk gezien en met 40 weken begon de bevalling gewoon. Kan jij wel gewoon een afspraak maken als je graag een vk wil zien?
@Malbec owno wat een naam debacle ineens. Maar ja je vriend moet zich er wel goed bij voelen natuurlijk, beetje jammer dat ie zich dit nu pas bedenkt. Verstandig om in elk geval de eventuele inleiding te bespreken. @Liva wow dat is een eigenwijs jongetje om nog even in stuit te gaan liggen met 36 weken. Hoop heel erg dat ie snel terug draait uit zichzelf. @Dompiewompie de controles worden hier wel steeds frequenter. Ik heb ze nu om de 2 weken en geloof vanaf week week 38 ongeveer wekelijks? En als je overtijd bent geloof ik zelfs vaker? Ik loop 'gewoon' bij de verloskundige. @hetweer: ik wil weer zon en lente, klaar met deze winter en herfst
Nee dat moet via de huisarts hier dan als ik hartje wil laten horen of bloeddruk nakijken, of via een zelfstandige vroedvrouw. Bij minder leven voelen, bloed of vruchtwater verlies mag ik de verloskamers van het ziekenhuis bellen, dan kijken ze of er plek is om langs te komen op controle. Vanaf 40 weken is het hier trouwens ook om de dag aan de ctg voor een uur. Wat ik dan ook weer overdreven vond, meteen het andere uiterste zeg maar. Ik heb 5 mei mijn volgende controle maar ik hoop dat ik daarvoor al bevallen ben @Mamavandrie34 ik had juist gedacht met een tweeling dat je extra vaak op controle zou moeten!
Ik stond net in de winkel voor dat ijzerspul. Telefoon gaat: Vk die zegt dat ze mn bloeduitslagen hadden gezien (ik had zelf al in patiëntenportaal gekeken, want nieuwsgierig) en dat ik ijzertabletten op moet halen bij de apotheek. Ook weer geregeld dan . @Liva oh jee! En de baby lag eerst gewoon met het hoofdje naar beneden? Hier is controle bij de vk nu elke 2 weken. Vanaf 36 weken elke week dacht ik. Ik moet de 13e weer, mogen we nog even spieken bij de liggingsecho, als er dan nog wat te zien valt haha
@KleineLai en @Liva misschien hebben jullie wat aan dit filmpje. Als je t fysiek nog aankunt. Houdingen die helpen om de baby goed te positioneren (en indalen) voor de bevalling. Had ik vorige zwangerschap doorgekregen en moest er terug aan denken.
@Aaav: dat soort dagen mogen er nu gewoon af en toe tussen zitten. Ik ben na de controle vanmorgen ook niet echt mijn meest gezellige zelf. We hebben gewoon een goed excuus. @Ang1987: geen idee of het pre-eclampsie is eerlijk gezegd, mijn bloeddruk was al hoog voor de zwangerschap natuurlijk. Nu gaat hij alleen nog veel hoger dan wat hij was dus zou kunnen maar geen idee. Enneuh, helemaal eens met dat je. Het is tijd voor lente en zon! @Malbec: Ik snap heel goed dat je inleiden gaat bespreken met de vk. Jij hebt echt al meer dan genoeg afgezien. Nog niet gebeld over de uitslagen. Als ik om 16u nog niet gebeld dan ga ik zelf even bellen. Anders weet ik het wel weer en word ik gewoon niet meer gebeld vdg. Maar ik ga er vanuit dat geen nieuws goed nieuws is. Nu nog een nieuwe naam verzinnen . Mijn vriend zou echt de hoogste boom in kunnen als hij het eerder wel echt eens was met de naam . @Liva: oh lekker dan… nu vlak voor de finish nog even gaan draaien … @Dompiewompie: denk dat het bij mij niet erg regulier loopt maar ik moet nu om de 2 dagen naar de gynaecoloog. Nou, mijn kastje was geleverd toen ik in het ziekenhuis was dus net even in elkaar gezet en Vajèn haar speelhoek opgeruimd. Het is nog steeds niet echt instawaardig maar een stuk meer geordend dan het was. Dus ik ben blij.
Ja meiden, ik ben ook alles behalve blij. Heb nog geen moment echt stress gehad maar krijg het nu toch wel een beetje met die naam @Liva nee niet gedraaid! Wat balen voor je meid! Hopelijk halen je opties nog wat uit. Toch nog even lekker op de valreep iets wat tegenzit, balen zeg! @Sillemie leuk hoekje en lekker opgeruimd! Ik Zou inderdaad ook denken. Geen bericht is goed bericht. @Aaav hopelijk helpen de ijzertabletten. @Dompiewompie hier volgens mij nu ook om de 2 weken. Alhoewel ik dat amper haal want moet altijd wel weer een keertje bellen tussendoor Voor de meiden met te laag ijzer. Wat zijn de waardes? Ik heb dus 6,5, net op het randje. Wel kans op fluxus en als ik ga inleiden meer kans. Ook geven de waardes bloedarmoede aan.. het ziekenhuis deed heel laconiek erover en maakte zich totaal niet druk maar ligt het aan mij of is dit wel op het randje?
Net toch even gebeld. De uitslagen zijn nog steeds niet binnen, dat is wel bijzonder… ze zijn CITO aangevraagd vanmorgen om 11u. Dan moeten ze binnen 1-3u ten laatste binnen zijn
Voor zwangeren zijn lagere hb waardes acceptabeler meen ik. Zou je niet zwanger zijn zou het te laag zijn, maar nu idd miss net op het randje. Ik had iets van 7,1 begin van de zwangerschap en iets later (rond 30 weken meen ik) 7,8 ofzo. Dat vond de gyn fantastisch, dat het omhoog was gegaan. Bij een tweeling zwangerschap krijg je standaard ijzertabletten, het heeft bij mij kennelijk goed gewerkt (voor het hb iig, er zijn wel meerdere manieren om ijzer te meten in het bloed toch? Iets te ingewikkeld voor mij om te onthouden allemaal)
@Ang1987 ja dit weer pfffff de weersvoorspelling is dus gewoon alleen maar Ik had hb 6,3 toen ik ijzer voorgeschreven kreeg, maar dit was eerder in de zwangerschap rond week 24 ofzo geloof ik? Die pillen zijn trouwens al lang op en er is niks opnieuw gecontroleerd dus geen idee wat een beetje normaal is qua hb rond dit termijn.
Ik ben op 33 weken op controle geweest en nu morgen op 35 weken + . Das in België ik zal laten weten wanneer mijn gynocoloog nu zegt dat ik moet gaan