Ja t eten is altijd al heel matig geweest hoor; ze heft 7 maanden volledig borstvoeding gekregen en dan heb je er wat minder zicht op hoeveel ze binnenkrijgen, maar als ze dan gekolfde melk kreeg dronk ze eigenlijk maar 120ml of zo terwijl andere baby's van haar leeftijd 200 dronken. De fles voor t slapengaan is overigens nu ook nog steeds 120 (of 150 maar dan drinkt ze t niet helemaal op). Kan me niet voorstellen dat ze daar >12u later nog vol van zit. Er zijn periodes dat ze iets beter eet, maar afgelopen weken is het dus niet veel. Ze is wel heel actief en vrolijk, dus t zal wel okee zijn. Maar ze zit nog steeds in maatje 9-12mnd (80), en ze is inmiddels bijna 21 maanden. Hier lekker van de vakantie aan het genieten. Hoewel ik veel met haar bezig ben geeft het wel veel rust dat niets "moet", en mijn moeder neemt ook wel veel uit handen. Gisteren ben ik voor t eerst in mijn leven naar de spa geweest voor massage, heerlijk! Mijn buik maakt ook ineens een groeispurt, haha. Maandag groeiecho, ben benieuwd... @NORAH1979 sjonge flinke baby's idd. Fijn dat je de keuze nog niet hoeft te maken hoe je wilt bevallen. Maar als deze weer zo groot wordt zou ik toch laagdrempelig voor keizersnede kiezen, kans dat t dan weer niet past is zo groot dan en dan is t weer spoedkeizersnede @Meis28 we hebben hier lekker geshopt op Gran Canaria; goede zaken gedaan bij charanga, zit dat er bij jullie ook?
@Fluss1984 ja Charanga zit hier geloof ik ook in een nieuwe shopping mall in Palma, maar ik ben nog niet in die winkel geweest, leuk dus? Hoe gaat het verder daar? Oh wat heerlijk een spa! Ik hou daar echt van! Mijn zoontje is ook altijd een actief mannetje die moeilijk rustig ergens kan zitten, hij liep eerder idd ook vaak weg en luisterde niet als ik hem riep. Arrrgh! Maar nu hij 3 is, moet ik zeggen gaat dat wat beter. Hangt er wel vanaf waar en met wie we zijn maar in het algemeen gaat het buiten de deur prima. Hij is het ook wel gewend ergens koffietje te drinken enzo dus dat gaat eigenlijk prima. Ik hou alleen mijn hart vast hoe dat straks gaat met de kinderwagen en de baby´s want hij wil vaak niet lopen.. Heeft wel een loopfietsje, maar we nemen nu nog vaak de buggy mee anders wil hij dat we hem optillen en dat kan echt niet! Met zijn 16 kilo. Zit wel te denken aan zon meerijd plankje, maar vaak zie ik mensen daar dan zo scheef achter lopen, dat lijkt me dus echt niet comfortabel. Mijn man begint morgen al weer met werken..!! Ze hebben hem een paar dagen geleden opgeroepen, whehhh... vreselijk! Hij heeft zelf ook nog geen zin. Wordt een heeeel lang seizoen voor hem. En ik kon zijn hulp nu juist zo goed gebruiken thuis.. Scheelt dat volgende week mijn laatste werkweek is, althans ik heb as donderdag afspraak bij de huisarts en wil me dan ziek melden. Mijn moeder komt volgende week zondag dus dan heb ik ook wat hulp! En zoontje gaat sochtends naar de creche, eet daar warm en doet een klein dutje en dan kan hij weer opgehaald worden. Komt precies met mijn man zijn werktijden uit (09:30-15:00) dus kan hij ook halen en brengen in principe, ook al ben ik dan vrij
Ja ze hebben leuke dingen, en nu heel veel -70%. Heb wel vooral voor onze dochter geshopt, voor de baby hsb ik voorlopig voldoende denk ik Wat balen zeg dat je man weer aan t werk moet! Dan zou ik al helemaal niet meer twijfelen over dat ziek melden, gewoon alle rust nemen die je kan pakken. Onze dochter gsst vanaf mijn verlof een extra ochtend naar de opvang. Zo kan ik ook even uitrusten, en dat is ook fijn voor als de baby er straks is. Fijn zo'n behulpzame moeders, ik mag ook met mijn blote knietjes op de grond voor mijn mama; zij is zo behulpzaam en ook nu hier weer op vakantie, echt een schat! En L. is ook helemaal verliefd op haar Ja zo'n meerijdplankje ziet er idd oncomfortabel uit, maar vrees dat er met een tweeling niet heel veel andere opties zijn als je alleen met de kids weggaat, of je moet voor zo'n triowagen gaan Hier gaat t goed, daarstraks even met L. naar t strand geweest. Ze wilt dan de hele tijd de zee inlopen, dus moet haar wel continu tegenhouden en weer oppakken als er golven komen. Voor buik en rug is het wat minder ideaal...
@Fluss1984 : wat fijn dat je moeder zoveel voor je doet. En ja, de zee is natuurlijk machtig interessant voor je dochter. Geniet je wel van je vakantie? @Meis28 : groot gelijk dat je stopt met 30 weken. Wanneer meten ze de groei van de babies weer? Over 4 weken mijn laatste werkdag..yeah..ik tel echt af haha. De baby is gedraaid voel ik. Mn onderkant is pijnlijk. Vooral met lopen. Auwww...
Zo 30 weken..de laatste 10...snel gegaan zeg! En vannacht is baby weer teruggedraaid. Gisteren zo'n last gehad en nu niks. Voor mijn gevoel ligt ie met zn hoofd weer boven.
Jeeeeeej 30 weken! Ik heb werkelijk geen idee hoe de kleine ligt. Heb ik bij de andere ook niet gehad, dat ik wist hoe ze lagen hahahaha maar aan het getrappel te voelen overal @Fluss1984 al terug van vakantie? Hopelijk is je dochter een beetje opgeknapt. Veel plezier/succes morgen! @Mvp veel plezier/succes morgen! Hoe is het met de rest??
UITGEREKEND april 2018 11 april Robijn89 - 27 jaar, 2e kindje - Meisje L.☆23-10-17 12 april Mery - 5e kindje - Meisje 15 april Elizia - 35 jaar, 3e kindje - Meisje Jutje85- 32 jaar- 2e kindje- Meisje 21 april Norah1979 - 38 jaar, 2e kindje - Jongen Original - 34 jaar, 3e kindje - Jongen 22 april MVP - 27 jaar, 1e kindje - Meisje 23 april Beyzam - 31 jaar, 2e kindje - Jongen 25 april Solidgold - 28 jaar, 2e kindje - Jongen 26 april Nugget - 26 jaar, 1e kindje - Verrassing! 27 april Fluss1984 - 33 jaar, 2e kindje - Jongen Saona - 38 jaar, 3e kindje - Jongen Lesley22x - 27 jaar, 1e kindje - Meisje 28 april Lucindalice - 5e kindje - Jongen 29 april Babylovebaby - 24 jaar, 2de kindje - Meisje Meis28 - 32 jaar, 2e +3e kindje (TWEELING!) - Jongen + Jongen 30 april Freddel - 27 jaar, 2e kindje - Verrassing! Jongen (10) | Meisje (10) | Verrassing (2) __________________________________ AFSPRAKEN MVP: 12 februari - 30 weken echo Fluss1984: 12 februari - gyn+groeiecho Original: 14 februari - 30 weken echo, groei placenta Original: 14 februari - controle vk Freddel: 20 februari - 30 weken echo MVP: 1 maart - controle vk Original: 2 maart - pretecho MVP: 15 maart - groeiecho Norah1979: 19 maart - groeiecho
Wow 30 weken, klinkt raar he?! Hier alles ok, beetje kapot Pff hele weekend alleen geweest met m’n zoontje omdat mijn man gisteren weer begonnen is met werken. Vanmorgen dorp in naar de markt, speeltuin, terrasje, vanmiddag carnaval in het dorp, m’n zoontje was echt moe op het laatst dus werd vervelend/huilen. Hij slaapt smiddags vaak niet meer dus ja.. vanaf morgen blijft hij weer eten en slapen op de creche en papa haalt m dan in zijn middag break op om 15:00, dus daar slaapt ie dan wel weer. Hoop wel dat ie dan Savonds alsnog beetje op tijd er in kan want dat is het fijne als ze smiddags niet meer slapen hihi.. hij is nu zo gewend dat papa met m mee gaat naar bed dat ik dat nu ook een soort van moet doen.. en als hij dan niet meteen slaapt is dat echt heel irritant. Dus weet nog niet helemaal hoe ik dat allemaal ga aanpakken. Voel de babys ook minder vandaag, gewoon te druk geweest denk ik. Voel ook wat druk op onder buik, weet niet of t de baby is die daar ligt of misschien wel iets van blaasontsteking? Dus twijfel of ik langs de ha moet. Zoontje weer hoesten dus rot nacht gehad ook. Hoe is het met de rest?? Manlief heeft ons bed eindelijk in de andere slaapkamer gezet dus als m’n moeder volgende week komt gaan we beetje beginnen aan de baby kamer staat nu nog vol met van alles haha.. @Mvp en @Fluss1984 veel plezier morgen met de check-ups! Ps iemand nog tips voor een fijn meerijdplankje waar je normaal achter kan lopen?
@Meis28 pff kinkt als een zware dag inderdaad! Je merkt het wel aan je lichaam vind ik hoor, bij jou moet dat al helemaal zo zijn met 2 kindjes. Wij zijn weer thuis, heb echt een fijne vakantie gehad. De vakantie draaide natuurlijk wel helemaal om dochterlief heen, maar ondanks dat toch echt genoten en wel tot rust kunnen komen. Heb nauwelijks harde buiken gehad; op de 1e dag na dan. De terugreis was wel weer heel vermoeiend; vanochtend al om 6u op, 7u naar luchthaven, wachten, vliegtuig, tussenlanding in Groningen (of all places ) waardoor toch 6u in t vliegtuig gezeten en dat dan de hele tijd met een actieve dreumes op je schoot. Vlievtuig zat ook vol, en we zaten ingesloten in de rij door iemand die we niet kenden dus dan kan je ook niet even opstaan tussendoor. Veel gesleep met koffers en dochter natuurlijk. Dus daarnet lekker in bad geweest en nu in bed. Morgen weer werken, en bezoekje gynaecoloog. Ben benieuwd naar de groeiecho!
Dat is ook echt vermoeiend ja, reizen met zo´n kleintje en dan zwanger zijn! Gelukkig weer veilig thuis Zal wel vermoeiende dag zijn voor je, maar leuk dat je weer een baby date hebt vandaag, laat maar weten hoe het ging. Ik ben even naar de ha geweest vandaag, mn man zei al: ga nou maar want anders dan twijfel je en blijf je er mee in je hoofd zitten. Blijkt het idd een blaas ontsteking te zijn! Gek hoe anders dat is vergeleken met wanneer je niet zwanger bent, nu merk je het nauwelijks.. Dus toch goed voorgevoel gehad. Nu antibiotica twee daagjes. Verder dood moe, want zoontje sliep lekker en snel om 20:00 maar net toen ik wilde gaan slapen om 22:00 hoorde ik hem weer hoesten en werd hij wakker. Mn man was net thuis en gedouched en heeft m toen bij ons gelegd en nouja, hele nacht met een hoestend jongetje tussen ons in
Goed aangevoeld inderdaad, blaasontsteking geeft tijdens zwangerschap idd vaak andere of zelfs gden klachten. Wat zielig dat je zoontje weer aan het hoesten is, ook niet bevorderlijk voor je nachtrust. Vanochtend bij de gyn geweest, alles zag er goed uit. Qua groei net ietsje onder het gemiddelde, bijna 1400gram nu. Hoofdje zit nu ik minder harde buiken heb veel minder diep ingedaald in mijn bekken, waarschijnlijk was mijn buik daardoor eerder heel bescheiden. Over 3 weken weer controle. Het begint echt op te schieten nu!
UITGEREKEND april 2018 11 april Robijn89 - 27 jaar, 2e kindje - Meisje L.☆23-10-17 12 april Mery - 5e kindje - Meisje 15 april Elizia - 35 jaar, 3e kindje - Meisje Jutje85- 32 jaar- 2e kindje- Meisje 21 april Norah1979 - 38 jaar, 2e kindje - Jongen Original - 34 jaar, 3e kindje - Jongen 22 april MVP - 27 jaar, 1e kindje - Meisje 23 april Beyzam - 31 jaar, 2e kindje - Jongen 25 april Solidgold - 28 jaar, 2e kindje - Jongen 26 april Nugget - 26 jaar, 1e kindje - Verrassing! 27 april Fluss1984 - 33 jaar, 2e kindje - Jongen Saona - 38 jaar, 3e kindje - Jongen Lesley22x - 27 jaar, 1e kindje - Meisje 28 april Lucindalice - 5e kindje - Jongen 29 april Babylovebaby - 24 jaar, 2de kindje - Meisje Meis28 - 32 jaar, 2e +3e kindje (TWEELING!) - Jongen + Jongen 30 april Freddel - 27 jaar, 2e kindje - Verrassing! Jongen (10) | Meisje (10) | Verrassing (2) __________________________________ AFSPRAKEN MVP: 12 februari - 30 weken echo Fluss1984: 12 februari - gyn+groeiecho Original: 14 februari - 30 weken echo, groei placenta Original: 14 februari - controle vk Freddel: 20 februari - 30 weken echo Meis28: 23 februari - gyn+groeiecho Meis28: 28 februari - controle vk MVP: 1 maart - controle vk Original: 2 maart - pretecho MVP: 15 maart - groeiecho Norah1979: 19 maart - groeiecho
Fijn Fluss dat alles er weer goed uit zag Hier ook weer geweest bij de VK. Alles zag er ook goed uit, iets kortere beentjes en wat groter buikje. Maar iets groter buikje zag ze graag, dan groeide de baby in ieder geval goed. Verder papiertje mee gekregen over een geboorteplan, die kunnen we vast invullen en dan bespreken we dat later nog. Allemaal punten waar ik echt nog niet over na heb gedacht, denk dat je daar sowieso meer ideeën over hebt als je al een kind hebt.
Fijn dat alles okee was! Hoe zit het nu met de bewegingen, voel je het al wat vaker en beter? Ja klopt, is ook lastig, je hebt geen idee wat er allemaal op je afkomt, en na een eerste dan heb je iig al ietsje ervaring. Maar gewoon beetje in grote lijnen bedenken wat je beslist niet en juist wel wil.. qua pijn bestrijding (wil je dat ze ruggenprik aanbieden etc), misschien achtergrond muziek of juist niet, misschien de optie weeen op te mogen vangen onder de douche of in een bad (dat kon hier bijv wel, alleen in mijn geval niet omdat ik constant aan de CTG lag). Dat ze je evt helpen met verschillende houdingen aannemen om de ween op te vangen en de ontsluiting te helpen bevorderen. VK zei hier in het klasje laatst nog dat dit soms echt belangrijk kan zijn want stil op de rug liggen bijv is vaak helemaal niet bevorderlijk.
@Mvp fijn dat bij jou ook alles goed was. Wat betreft bevalplan; het is idd goed om even na te denken over wat jij graag wel/niet zou willen. Vaak hoef je er niet zoveel in te zetten hoor, maar er zijn mensen die er hele boekwerken van maken Ik had geen bevalplan, maar ik weet van mezelf dat ik erg "meegaand" ben en ik had nu eenmaal geen speciale wensen. Paar dingen die je misschien op weg kunnen helpen: - Goed is om idd van tevoren na te denken over pijnstilling (wil je graag bv dat ze dat ze dat laagdrempelig aanbieden, of vind je t fijner dat je er zelf om vraagt) en wat zou je dan het liefste willen - mits mogelijk op dat moment. Je kan ook nadenken over een geboorte TENS bv - Hoe denk je dat je graag benaderd wil worden? Sommige dames worden graag met rust gelaten en laten de communicatie liever via hun man verlopen, de ander houdt graag de regie zelf in handen. De ene heeft iemand nodig die wat "strenger" is, de andere wordt liever een beetje betutteld . Als je bv een bepaalde cursus hebt gevolgd zou je dat ook kunnen vermelden, zodat je daarmee wat begeleiding kan krijgen (bv ontspanningsoefeningen etc) - Zijn er bepaalde lichamelijke klachten waar ze rekening mee moeten houden (rug etc) - Heb je misschien bepaalde psychische dingetjes waar ze rekening mee moeten houden (snel in paniek / dichtklappen / prikkelbaar zijn) - Wil je tijdens de weeen graag zoveel mogelijk rondlopen (mits mogelijk), in bad, onder de douche, etc - heb je bepaalde ideeen/wensen over het laatste stukje van de bevalling? In bad / in bed / baarkruk / bepaalde houdingen die je graag wil proberen - Je kan er ook inzetten als je bezwaar hebt tegen een stagiaire of die erbij zou zijn, en in t ziekenhuis een co-assistent. Dat gaat dan in principe om mensen die er extra bijzijn en vaak alleen meekijken. In t ziekenhuis kan je bv moeilijk bezwaar maken tegen een arts-assistent omdat die daar gewoon echt werkt en het meestal gewoon niet mogelijk is dat de gynaecoloog er de hele tijd zelf bij is. - Stel dat er een knip nodig is; wil je dat dan graag weten of wil je liever dat ze t gewoon doen zonder dat je t doorhebt (de ervaring is dat je t niet voelt omdat ze dat tijdens een wee doen en meestal eerst verdoven, dus veel dames vinden het idee veel enger dan de uitvoering) - Over de geboorte zelf: bv wil je graag dat je partner indien mogelijk de baby aanpakt en op je buik legt, of dat jij dat zelf wil doen, over navelstreng doorknippen (standaard laten ze dat aan papa doen), wil je graag dat ze de navelstreng uit laten kloppen (mits mogelijk) of je na de bevalling iets met de placenta wil doen (mee naar huis, wel/niet zien/evt lotusbevalling) etc - Wil je borstvoeding geven of flesvoeding? - Wil je graag dat je partner de baby helpt aankleden Ze proberen tijdens de bevalling zoveel mogelijk rekening te houden met je bevalplan, maar soms kiest de baby anders en is er gewoon geen ruimte voor. Probeer dus niet al te hard vast te houden aan dat bevalplan, maar zoveel mogelijk in de situatie mee te gaan. Hoe staan jullie eigenlijk tegenover de aanwezigheid van stagiaires? Heb zelf namelijk heel vaak meegekeken vroeger en gelukkig dus niet vaak te horen gekregen dat t niet mocht. Meestal zijn het de mannen die bezwaar maken (en dan vooral tegen de aanwezigheid van mannelijke co-assistenten )
Ik voel de baby nog steeds niet heel erg hard, het blijven kleine bewegingen en is verre weg van pijnlijk. Eerder dat ik twijfel of het wat was of dat het niet was. Dit weekend heeft mijn man wel de baby voor het eerst gevoelt, dus dat was wel heel erg leuk! Baby ligt trouwens al met het hoofd naar beneden en de VK zei dat ze waarschijnlijk ook wel zo blijft liggen. Vandaag ook voor het eerst wat vocht uit mijn tepels, geen idee of dat vroeg/laat/normaal is? Bedankt voor de tips/handvatten wat betreft bevalplan. Op dit moment denk ik eigenlijk dat ik alles wel prima vind, maar ben bang dat ik er niet goed over na heb gedacht en dat ik er achteraf spijt van krijgt. Weeën opvangen bijvoorbeeld denk ik dan weer over: 'dat zie ik dan wel, of ik onder de douche wil/wil lopen of wil blijven liggen. Maar ik weet niet of dat zo makkelijk is? Heb alleen wel een angst voor prikken en naalden, weet alleen niet of het redelijk is om in het bevalplan te zetten dat ik geen voorkeur heb voor pijnstilling via ruggenprik of infuus. Als ik denk aan de bevalling is het naalden/prikken gedeelte het enige waar ik me druk om maak namelijk. Wat betreft stagiaires geen probleem, zolang ze niet op mijn gaan oefenen met prikken, haha.
Ik heb ook nog geen bevalplan. Vraag me af of t nodig is bij een geplande keizersnede. Zkh waar ik beval heeft gentle sectio en dat vind ik fijn. Vorige x heb ik bijna 2 uur in mn uppie op een uitslaapkamer gelegen. Dat was niet fijn. @Mvp : ik vond de prikken echt enorm meevallen. Nu was ik er vantevoren ook niet mee bezig, want ik wou absoluut geen pijnstilling, maar uiteindelijk had ik geen keuze.
@Mvp prikangst zou je kunnen vermelden in het bevalplan, dat ze idd niet iemand laten prikken die er weinig ervaring mee heeft. Veel vrouwen hebben prikangst, maar tijdens de bevalling verschuift dat vaak naar de achtergrond omdat je dan echt met andere dingen bezig bent. Stel dat je een infuus zou moeten als je nog geen weeen hebt (bv voor keizersnede of voor inleiding), dan kan je t ook aangeven zodat je iemand krijgt die ervaren is met prikken.
@Mvp en @Fluss1984 fijn dat de controle goed was!! Bevallingsplan, heb er nog niet eens over nagedacht joh. Ik heb zoiets van komt wel tegen die tijd als het zover is en pas het wel aan op hoe ik me voel. Maar geloof dat we het wel gaan bespreken met de vk. Flinke lijst @Fluss1984 als ik het zo zie en allemaal nuttig, nooit bij stil gestaan. Vast te nuchter voor hahaha.
Haha ja, het zijn zo een beetje de dingen die ik fijn vond om te weten toen ik bevallingen begeleidde. Maar je had er soms dingen tussenzitten waarvan je je soms afvroeg of het serieus was of een grapje En vaak de dames die het meest uitgebreide bevalplan met eisen hadden geschreven kregen de meest gecompliceerde bevallingen, behoorlijk ironisch. Misschien dat ik er daarom maar geen gemaakt had haha, en lekker vlot bevallen