Dat slijm heb ik ook regelmatig trouwens. @Anna Love, ja gek is dat he. Wel moe als een maai, maar wel steeds zo vroeg wakker. Ik moet mezelf ook echt door de dag heen trekken...liefste blijf ik in bed, maar gaat niet met een peuter
Kunnen ze afwijkingen als n bepaald syndroom dus ook uit echo's halen? Wij twijfelen enorm of we wel of niet gaan testen..... @fluffyfishy ik duim vandaag voor je!
Vrijwel alle syndromen en hartafwijkingen beginnen met een dikke nekplooi. Dit is al te zien bij een termijnecho. Als dit dus het geval is zijn ze medisch verplicht dit te melden aan je. Een nipt of combinatietest kijkt maar naar 3 syndromen en in NL nemen ze bij de nipt de geslachtschromosomen niet mee en is turner bijvoorbeeld er dus niet uit te halen. Een dikke nekplooi beteknd echter niet dat er altijd iets mis is, soms trekt dit weer weg zonder afwijkingen. Maar soms is er wel een afwijking maar weer geen dikke nekplooi. Dan zien ze afwijkingen doorgaans bij de 20 weken echo. Moet ik wel zeggen dat dit besef en zo erover nadenken pas kwam na de medische molen van de vorige zwangerschap. Nipt en combinatietest blijven een kansberekening. Ik snap best dat men het doet hoor, je wil toch een soort zekerheid alleen zie ik persoonlijk deze 2 testen nu als een schijnzekerheid. Maar dat is gewoon persoonlijk, lees je erover in. Praat met je partner en VK erover
Wij gaan de nipt doen. Vorige keren hebben we geen prenatale screening laten doen. Als er afwijkingen/syndromen zijn die niet met het leven verenigbaar zijn willen we dat zo snel mogelijk weten. Dan kunnen we het nog zoveel mogelijk afschermen voor de kinderen. Bij 20 weken is dat niet meer te doen. Ze kunnen er lang niet alles uit halen, en ook de 20 weken echo is geen garantie. Bij onze jongste leek de nekplooi mooi (geen combinatietest, maar wel naar de nekplooi gekeken) & de 20 weken echo was goed. Bij 36 weken bleek toch dat ze een afwijking had met een zeer hoog risico op Down (30-50%) Wat dat betreft staan we er heel realistisch in.
En hoe is het afgelopen? Wat bleek het uiteindelijk te zijn? @Tylmare bij de termijnecho word er echt puur door de vk gekeken naar of het hartje klopt, en hoe oud de foetus is en een termijn vastgesteld. De bijzondere echo's worden door een medisch centrum gedaan. Reguliere vk's zijn hier niet voor opgeleid en mogen dus ook niks zeggen over een nekplooi. Daarom staat iedereen voor de keuze om zelf te bepalen of ze verdere screening willen of niet. Misschien dat dat in België anders is, dat weet ik niet. Bij een combinatietest is het de nekplooi & een bloedtest en de gegevens van de moeder die bepalen wat de uitkomst is. Bij nipt alleen een bloedtest die wel wat zekerder is dan een C.t. Zekerheid heb je nooit.. maar als er aannemelijk iets mis zou zijn zou ik dat liever optijd willen weten dan na 9 maanden dragen en dan een hoop verdriet en of leven op zijn kop. Bij 20 weken echo lopen ze je kindje helemaal na maar dan kunnen ze bijv niet meer alle syndromen zien die ze tussen de 11 en 14 weken wel kunnen zien bij een combinatietest en of nipt. Lees je idd in en doe wat goed voelt!
Uiteindelijk was het een afsluiting in haar darm. Ze is de dag na haar geboorte geopereerd. Na een paar dagen kregen we de uitslag dat ze geen down had. Na een paar spannende weken (het moest ook allemaal nog eens gaan werken) mocht ze mee naar huis. Ze is nu 'gezond' verklaard gelukkig! Een hele blije baby die gister haar eerste verjaardag heeft gevierd Wat een contrast met vorig jaar (met alle toeters & bellen op de nicu) en nu heerlijk een taartje eten
@Anna Love hier worden termijnecho's niet door de verloskundigen gedaan maar in het prenataal screeningscentrum. Ik ga er echter wel van uit dat een VK ook weet wat een nekplooi is en wanneer die abnormaal is. Dan zullen ze je ongetwijfeld doorsturen. Hier komen echoscopist er toen ook verder niks over zeggen en werden we weer doorverwezen. Ze kon alleen zeggen datie te dik was en dat risico's met zich mee brengt. Geen idee dus of zij ook daadwerkelijk bevoegd was om een nekplooimeting te doen. Maar ze deed het wel. Kregen hier bij de pretecho's ook duidelijk te horen dat het geen medische echo is, maar als ze toevallig iets afwijkends zien ze verplicht zijn dit te zeggen zodat je er verder naar kunt laten kijken door mensen die er bevoegd voor zijn. Vind het een lastige hoor! Ergens zou ik wel willen testen, maar er zoveel meer dan die 3 trisomieën. Echte zekerheid heb je pas met een vlokkentest of vruchtwaterpunctie. Maar dat wil ik niet zonder verdere aanleiding. Blijft een invasieve test. Volg je gevoel hierin, nipt en combinatietest zijn niet invasief. Dus in die zin heb je niks te verliezen. Behalve geld dan
Jaaaaaa!! Een goede echo gehad ❤️❤️ Zo fijn! Al kleine stompjes en prachtige hartslag weer helemaal gerustgesteld
Phoe wat is dat toch met die geurtjes...Wordt nu echt overal misselijk van en alles ruikt zo vreselijk sterk
Ohh jeetje wat heftig zeg! Pff lijkt me echt drama als ze je kleintje meteen moeten opereren als het er pas net is.. ja later ook.. maar gelukkig is het allemaal goedgekomen met jullie schatje! ❤
Aha.. ja hier word die gewoon gedaan door de vk.. mits je een regulier traject bewandeld. Daar wordt helemaal niet gekeken naar de nekplooi. Hij moet echt gemeten worden en dat doen ze hier niet. Ik denk wel dat als ze überhaupt iets opvalt ze je dat melden voor eventueel verder onderzoek. Ik zou ook niet zo snel een punctie o.i.d laten doen maar ik denk maar zo iig alweer 3 van de zoveel getackeld..
Het was idd heel heftig. De foto's kan ik nog steeds niet terugkijken zonder het droog te houden. Maar idd, het is gelukkig allemaal goed gekomen! Daar zijn we echt super dankbaar voor!
Super heftig, onze dochter werd de tweede dag ook heel ziek. Ze kreeg infuus en zuurstof en hartecho's, uiteindelijk bleek het een onhandige samenloop van een traag sluitende ductus en teveel rode bloedlichaampjes uit de navelstreng. Hier kijk ik ook met tranen in mijn ogen terug. Laat staan in jullie situatie, kan me de spanning en zorgen zo goed voorstellen. Hopelijk gaat het dit keer beter!
Je wilt je kindje niet zo zien inderdaad. En zeker zo klein niet. Bij jullie klinkt het ook heftig hoor. Die onzekerheid maakt het ook zo naar Ik hoop het ook! Laten er maar allemaal gezonde augustuskindjes geboren worden
Daar gaan we voor! En hoe doe je dat met al 4 kinderen in huis, ik vind 1 dreumes al best wel aanpoten