@ Draaikont;.. het gevoel/bang zijn dat je schoonouders dingen doen tegen je zin in... dat herken ik zeker wel! Sowieso omdat er een aantal dingen zijn voorgevallen, heb ik nooit echt een heel prettig gevoel als ik van huis ga wanneer zij (met of zonder mn schoonvader) oppast. Sja als de kids op bed liggen en we moeten naar een feestje 's avonds dan heb ik geen probleem mee.. maar gewoon zo om de kids te verzorgen dan toch enigszins wel. Mijn schoonouders kijken bijvoorbeeld totaal niet naar het soort snoep wat ze mn kids geven... Op de verjaardag van de oudste in nov. kreeg de jongste een kleinigheid.. een bosje snoep. Dit zijn van die harde stugge snoepjes (zoals bijv. kersjes... denk wel dat jullie die kennen). Snoep wat ik mijn kids nooit zal geven.. sowieso niet op deze leeftijd. Ik baalde er enorm van en ik houd dan mn stomme kop ook dicht.. Uiteindelijk gebeurde het dus ook waar ik zo bang voor was.. hij stikte onderhand in dat snoepje. Had hem al op de kop gehouden, vinger in de keel, op zn rug geklopt, maar ik kreeg het er niet uit. Bang dat ik was!! Uiteindelijk heeft mn schoonvader nog 2 keer goed geklopt op zn rug en toen spuugde hij eindelijk het snoepje eruit. Man man... wat was ik geschrokken en mn jochie ook. Het 1,5 erna is hij niet meer van mn schoot geweest. Ik heb dus geen idee wat ze ze te eten geeft wanneer wij er niet zijn, terwijl ze eigenlijk wel weet wat we wel of niet geven. Ander voorbeeld; de haren van mn kids doet ze volgens mij nooit in de gel wanneer ze ze naar school brengt. Lekker onverzorgd dus. Vind ik heel erg, dus voortaan zorg ik ervoor dat ze klaar zijn voordat oma binnenkomt. Tandenpoetsen en gezichtje wassen enzo doe ik met de kids beneden. Wassen gebruiken we altijd van die spuugdoekjes voor. Dus die legde ik voorheen ook altijd klaar.. bij de tandenborstel enzo. Maar dat doekje werd dus nooit gebruikt. Wel lag er telkens een tweede vaatdoek op de aanrecht. Mn man en ik vonden het altijd raar waarom er altijd 2 op de aanrecht lagen. Normaal ligt er maar 1. Nou bleek dat ze daar de kids mee deed wassen.. Ik vind dat een vieze gedachten, ook al zijn die doeken schoon. Nouja.... mijn verhaal over mn schoonouders. Straks na mn verlof/vakantie ga ik zoveel uur met ouderschapsverlof en dan vervalt de ochtend dat mn schoonmoeder normaal oppast... Gevoelsmatig ben ik daar dus wel blij mee... ookal vind ik het ook wel lullig voor haar.
@mom O wat erg van die snoep! Ik zou echt wel heel boos zijn hoor. Mijn schoonouders gaan 2 dagen standaard oppassen en gelukkig heb ik qua eten denk ik nog wat controle erover. Ik geef tegen de tijd dat ze vast voedsel krijgt gewoon alles zelf mee met de boodschap dit mag ze hebben en verder niks. Haha ik ben benieuwd! denk dat ze wel luisterd en het nu wat enthousiasme is. Is tenslotte het eerste kleinkind! @Marianne bedankt voor je uitleg! Ja lastig hoor om de keuze te maken, ik ben natuurlijk niet medisch en de ene dag denk ik ja ik laat het op zijn beloop en de andere keer denk ik oooo dit red ik niet tot week 40. Ik ga er nog even overna denken hoe en wat. Ik begin ook al een soort angst te ontwikkelen! Ik ben zo bang dat het allemaal niet past... Voor de weeen ben ik niet bang. Maar ben zo bang om aan alle kanten uit te scheuren. Doordat ik de hele dag niks kan heb ik veel te veel tijd om na te kunnen denken! Hahaha
Meiden. Wil jullie heel veel succes wensen bij de laatste loodjes! Ik ga afstand nemen van het forum...
Wat erg mom van je zoontje ik heb kinder ehbo gedaan vind ik wel fijn leer je wat je moet doen in zo een situatie nooit vingers in de keel dan duw je het veder waardoor het nog vaster komt te zitten. En druiven enz altijd snijden die zijn heel gevaarlijk. Ik heb gelukkig geen moeite met me schoonouders ik heb alleen hun om op te passen mijn moeder is ernstig ziek dus jan dat niet maar geen problemen eigenlijk. Pijn bestrijding lastig ik krijg keizersnede dus heb geen keus haha zonder kijkt me dat niet zo fijn ik beval dus ook in het ziekenhuis Sophia in Rotterdam is 50 min met de auto dus hoop dat ik daar niet met weeën naartoe hoe maar dat hij gewoon netjes wacht haha Jammer Annemie dat je afstand neemt van het forum
@mom, jeetje wat een verhaal! Ik zou toch zeggen dat je niet wilt dat ze dat soort snoep krijgen. @Annemie, jammer dat je afstand gaat nemen. Jij ook veel succes met de laatste loodjes! Ik heb hier even een vraagje.. ik heb nu al 2x een natte onderbroek gehad maar het ruikt niet naar urine. Het ruikt een klein beetje zoet maar niet heel erg. Ik twijfel of het afscheiding of vruchtwater is. Ik weet niet of ik hiervoor nou de vk moet bellen.. vooral omdat het al avond is.. Wat denken jullie? Even afwachten tot morgen? Ik heb nu in ieder geval een schone onderbroek met inlegkruisje aan zodat ik het kan "opvangen" als het weer nat wordt.
@freddel Op deze termijn zou ik toch even overleggen met de vk. Vruchtwater ruikt namelijk zoetig. Als t echt veel meer js dan de normale extra afscheiding dan zou ik gewoon even bellen. Hopelijk is t niks!
@Annemie, jammer dat je afstand neemt van het forum... Voor jou natuurlijk ook alle goeds gewenst! @ freddel, Ik zou gewoon bellen. Liever een keer te veel en niet nodig dan dat je te laat bent.. hopelijk is het niks. Hier nog even een buikfoto van deze ochtend 😉
@ Fabjee, ik wil ook nog steeds ehbo voor kinderen doen. Heb je toevallig voor tot die tijd nuttige tips voor wat voorbeelden dat er zou kunnen gebeuren?
Annemie jammer dat je gaat.... Freddel ik ben geen deskundige, maar heb wel gehoord dat het in 1 x kan komen of dat het blijft druppelen. Gewoon bellen! Mom mooie foto! Ben jaloers op jullie buikjes! Die van mij is maar gewoontjes. Niet heel uitbundig ofzo. Lijk geen 30+ weken. Ligt waarschijnlijk aan mn lengte (1.87m) Ben benieuwd wie als volgende gaat bevallen.. moet eigenlijk een lijstje komen.. Tim nu lekker in het Mzh? Lijkt me ook altijd wel wat.. ehbo voor baby/kind. Denk dat ik dit ook ga doen! Hier geen problemen met ouders/schoonouders. Maar ze hebben ook nog geen kleinkinderen. Dus kijken hoe t straks gaat. Ik vind mn ouders alleen een beetje raar doen. Ze gaan op vakantie.. hartstikke leuk natuurlijk. Maar moet dit nu echt binnen twee weken na mijn uitgerekende datum? Als ik met 42 weken beval, dan zijn mn ouders er dus niet.. Echt vet raar en onnadenkend te werk gegaan zeg! "Ja maar je bevalt net als ik eerder dan de uitgerekende datum.." Dat is maar te hopen dan. Gisteren weer naar de verloskundige geweest. Omdat de vorige x de baarmoeder hoger was dan gemiddeld nu een echo.. De baby is veel groter en langer dan de termijn wil.. Bij 30.1 weken is hij/zij 1900 gram. Dit hoort bij 32/33 weken schijnt. Nu moet ik volgende keer (over 2 weken) weer een echo om het in de gaten te houden. Heb 3 weken geleden suikertest gehad en die was goed! Mijn ijzer was nu echt onder het laagste punt (6.3) en was 6.2... Nu staaltabletten. Bloeddruk was goed en naar 1 kilo gegroeid deze 2.5 weken. Toch doet het me wel iets.. Aan de ene kant denk ik dat mijn baby gewoon eerder een groeispurt heeft gehad, maar aan de andere kant is het eng! Ervaringsdeskundigen in de zaal? Straks krijg ik een 10 ponder :-/.... Ik heb nu ook boekjes meegekregen over pijnverlichting en houdingen enzo.. Geen idee wat weeën zijn, laat staan welke houding ik daar prettig bij vind. Maar even inlezen.. Hoop op een bevalling zonder pijnbestrijding. Hoe gaat het met jullie? Hebben jullie nu de hele uitzet compleet? Ik heb het idee dat hier steeds meer benodigdheden op de lijst komen.. haha
Mom wat voor soort tips wil je? Bij verslikken dus nooit vingers in de keel dan duw je het mogelijk veder met alle gevolgen van dien. Eerst kijken kf de mond vrij jd dan 5 x krachtig op de rug kloppen kin in he hand baby beetje naar beneden daarna weer mond checken en 5 keer soort helmig je moet het zien net als reanimeren niet zo uit te leggen. Wat eten betreft druiven cerrytommaatjes knakworsten allemaal verticaal snijden hebben de grote van de luchtpijp en zijn zacht dus krijg je er nooit meer uit anders. Bij brand wonden nooit kleding zelf uittrekken. Veder moet ik dome boekje erbij pakken. Heb 4 juni herhaling wilde ze ergens begin april maar dat ga ik niet doen rond de 38 weken haha Als je nog dingen wil weten hoor ik het graag Heb je de vk nog gebeld? Feddel
Ik heb zojuist de vk gebeld.. de praktijk ging om 9 uur open dus had even gewacht zodat ik niet het spoednummer hoefde te bellen. Maar de vk zei gelijk dat ik het spoednummer moest bellen zodat de dienstdoende vk langs kon komen. Probleem is echter dat ik op mn werk zit, een uur van huis en door mijn man wordt gebracht, die weer een half uur verder werkt. Dus ik zit nu op mijn man te wachten die nu de auto in stapt om mij te halen zodat we naar de vk kunnen. Ik merk nu dat ik het toch best wel een beetje eng vind. De hormonen zorgen er ook nog eens voor dat de sluizen extra snel open gaan, dus mn baas stond wel even te kijken toen ik zei dat ik zo opgehaald wordt. Ik hoop dat het toch gewoon afscheiding is.. Ik zal jullie op de hoogte houden.
Hier zie ik, vanaf deze week zo'n beetje, ook wel wat meer op tegen de bevalling. Grotendeels vanwege de zeer heftige en pijnlijke rugweeën de vorige keer die ik naar ik hoop niet weer mee hoef te maken, maar ook wel een beetje omdat ook gister weer bij de controle werd gezegd '32/33 weken', terwijl ik nu 31 weken ben. Net alsofze daarmee willen zeggen dat het te groot is voor de huidige termijn ofzo, zo'n gevoel... :s Pijnbestrijding: ik slik liever geen medicatie. Gister folder meegekregen over het TENSapparaat. Ik ga vd week even speuren naar recensies hierover. Ligging kind: nog steeds in stuit. Hopelijk gaat de kleine nog draaien. Sinds een week wel ineens last van mn ribben aan de rechterkant. Maar komt door het hoofd. Annemie: begrijpelijk hoor dat je je terugtrekt. Gewoo doen wat bij je past! Suc6 met de laatste loodjes alvast. Martim: hier ook een bescheiden buikje naar het schijnt. Wordt er wel een beetje flauw van dat mensen blijkbaar niks anders meer weten te zeggen..... Beempje: hoe is het nu?
Freddel: good luck met nog even wachten! Ook afscheiding kan erg zoet ruiken. Gaat er dus meer om hóe het eruit ziet.. Ben benieuwd hoe t afloopt.
Spannend freddel! Succes meid, hopelijk is het idd gewoon afscheiding! Annemie; begrijpelijk meid! Jij ook heel veel succes met de laatste loodjes! Hummeltje :ik herken je gevoel! Ik heb geen ervaring met rugweeen maar hoor dat ze erg heftig zijn.. ik herken vooral die opkomende spanning als je denkt aan de bevalling. Nu in de laatste ronde heb ik vaker zoiets van "oja, zo voelde het dus!" (Slapeloze nachten, eindeloos naar de wc, springende baby in je buik etcetera).. Lekker vrij vandaag..gisteren trouwens ook maar ik heb echt zo geen energie om iets te ondernemen.. ben alleen maar moe, 2 weken al een trillend ooglid (vermoeidheid? ) blegh. Kan niet wachten tot ik de energie weer terugvind!
Hey dames, Sorry even een tijdje niet geweest. Wat veel bij telezen zeg... Hoop dat ik niks vergeet anders vast sorry daarvoor. Annemie: wat jammer dat je gaat... Ik wens jou ook al het goeds. Mag ik vragen wat de rede van je vertrek is? Freddel: hopelijk heb je snel duidelijkheid. Ik heb sinds een week ook veel afscheiding. Hopelijk is dat bij jou ook zo. Bevalling: ik vind het ook wel spannend hoor. Weet totaal niet wat ons te wachten staat. Wil graag wel thuis bevallen hopelijk gaat dat lukken Ik ben gelukkig weer helemaal beter. Vandaag controle gehad bij de verloskundige. Onze kleine meid is gedraaid ligt nu netjes met der hoofdje beneden. Verder groeit ze goed En was alles goed! Dames allemaal sterkte met de laatste lootjes. Nog even dan mogen we onze ukjes verwelkomen
@ annemie heel veel succes met de laatste loodjes. @freddel jeetje! Spannend .... Hopelijk is het niks. Sterkte! @ mom wat een grote mooie buik! Prachtig @danielle welkom terug!Fijn dat de kleine netjes naar beneden ligt. @martin mooi bescheiden buikje! Ik ben klein 1,57 en mijn buik is ook helemaal niet zo groot. Denk dat onze kindjes wat verder naar achter liggen. Volgende week heb ik een zwangerschapsshoot wat dat betreft vind ik het wel jammer dat ik geen hele bolle buik heb. Op het moment even frustratie wat betreft mijn huid. Sinds het begin heb ik uitslag op mijn kin maar echt bobbels en vuur rood. De HA zei eczeem en gaf me een hormoonzalf. Het lijkt alleen maar erger te worden en kan pas over een week naar de HA denk zelf dat het Rosacea is. Ugh voel me zo lelijk! Als ik ga bevallen neem ik mijn make up kit mee! Haha
@mom: wow grote buik zeg! Super leuk! @martim: mooie buikfoto, stijlvol! En idd bescheiden buikje, maar je weet nooit hoe t nog groeit de laatste weken. @freddel: succes bij de vk, hopelijk is t vals alarm. @kinder ehbo: ik ben nu bezig met een cursus via 'iedereen ehbo'. De meeste zorgverzekeraars vergoeden dat als je aanvullend verzekerd bent. Heb net de theorie gehaald gisteravond en over 2 weken de praktijkles. Je leert er oa over reanimatie, verstikking, verdrinking, shock, bloedverlies of ernstig (hoofd)letsel, maar ook de kleinere dingen, zoals wondverbandjes aanleggen. De nadruk ligt er ook op dat je leert inschatten wanneer je 112 belt, wanneer de huisarts en wanneer je t zelf wel kan oplossen. En bijv wat je bijv absoluut niet moet doen (zelf kraaltjes uit oren en neuzen peuteren of vingers in keel steken). Ze maken onderscheid tussen zuigelingen en kinderen qua 1e hulp. Ik vind het fijn om er iets van te weten, want wist eerst echt helemaal niets en had ook nauwelijks spullen in huis om basic 1e hulp te verlenen. Die ben ik nu wel aan t aanschaffen. @buikfoto: hierbij eentje van deze week. Geen kleine buik maar ook weer niet mega. Tot nu toe 13 kilo aangekomen (met 24 weken al 10 dus de laatste maanden erg weinig erbij).
Even een ego berichtje.. rond 11 uur bij de vk geweest. Die zei voor 90% zeker te weten dat het geen vruchtwater is maar hele waterige afscheiding. Toch heeft ze een consult bij de gyn gevraagd dus we zitten nu in het zh. Net een uur aan het ctg gelegen en dat ziet er goed uit. Nu moeten we nog even wachten op de arts. Volgens mij gaat die nog wat testjes doen.
Nou we zijn weer uit het zh! De gyn kon geen vocht zien en zei dat het inderdaad afscheiding was. Ze had ook een echo gedaan om te kijken of er nog genoeg vruchtwater in de vliezen zaten, maar de baby was te druk om dat te meten, dus toen werden we doorgestuurd naar een andere afdeling zodat een echoscopiste kon kijken. Gelukkig konden we daar gelijk terecht en had ze binnen 5 minuten alle metingen gedaan. Ze zei dat het vruchtwater gewoon in orde was, maar dat de gyn het niet kon meten omdat de baby gewoon te veel bewoog. Helemaal gerustgesteld zijn we nu thuis, maar wel helemaal gesloopt van zo'n spannende dag!