@paula1984 hier is het zeker geen gegeven dat een kindje met down zou komen. Bij de eerste zag ik dat anders maar nu heb ik ook een verantwoordelijkheid naar mijn dochter toe. De nipt is niet sluitend. Als daar iets uitkoms is de volgende stap vruchtwaterpunctie of vlokkentest.
Lief bericht! Ass van de oudste is matig en begeleiding nu goed. Dat het erfelijk is is wel duidelijk dus we houden zeker rekening met herhaling maar daar maken we ons minder zorgen om. Idd eigenlijk wil je de keuze niet maken, maar in ons gezien met de jongens die er al zijn zou het niet eerlijk zijn voor hun en voor ons. Zwaar gehandicapt zorg ik al bijna 5 jaar voor met alle liefde en met heel ons hart maar het heeft zijn sporen gemaakt bij iedereen vooral geestelijk en meer kan er niet bij. Jullie ook sterkte het is ontzettend moeilijk!
Ook jij bedankt voor je reactie. Eerder reacties waren allemaal zo pro alles is welkom dat ik me zn slechte moeder voelde dat ik hardop zeg nee dat is hier niet welkom. Gelukkig ben ik niet alleen hierin en zijn er meer die hun vraagtekens zetten. Lijkt wel een taboe om open over te zijn. Althans zo voelt het voor mij.
Iedereen moet doen wat voor diegene goed voelt! Wij staan er hetzelfde in als jou. Down zou geen optie zijn.. Wil niet zeggen dat het een makkelijke keuze zou zijn. En zeker maakt dit je geen mindere moeder! ❤
Mijn buik is ook al zo! Maar ja, 4de kindje, 6de zwangerschap dus ik vind het niet zo gek. Schoonzusje is bijna uitgerekend van haar eerste en mijn buik is al bijna even groot. Maar zij heeft dan weer een minibuikje. En ik werd de vorige keer gigantisch... (gelukkig ook weer weg na een maand of 3, dat gelukkig wel)
Wij doen ook de nipt om juist uit dit uit te sluiten. Van erg dichtbij maken wij een kindje met down mee, en echt het is niet leuk en schattig en het legt zo een verschrikkelijke druk op je 'normale' leven. Wij vinden het nu juist heel belangrijk om te weten omdat we al een dochter hebben, het is een keuze voor ons beide maar zeker ook voor haar. Ons hele leven zou veranderen, en hoe hard het ook klinkt, wij zouden hier 100% niet voor kiezen. Mede omdat wij dus zien van dichtbij hoe ongelovelijk zwaar dit is.
Ik snap heel goed waarom mensen kiezen voor afbreken. Iedere situatie is anders! Je kijkt ook naar de kinderen die je al hebt. Het moet wel draagbaar zijn, voor jullie zelf, voor de rest van het gezin. Altijd luisteren naar jullie gevoel, dan maak je de beste beslissing voor jullie zelf!
Fijn dat de echo goed was @Zonnebloem92 !! Wij zijn net even naar de kinderboerderij geweest. Genieten als gezin! ❤ Mijn man is nog vrij tot 7 januari.. voelt zo fijn. Hij is zoveel weg normaal, dus we genieten nu volop!!
Mijn buik is trouwens ook echt al gigaaaantisch!! Lijk serieus wel 6 maanden zwanger. Maandag na een goede echo gaan we het vertellen, eindelijk. Met kerst maar hele wijde dingen aangedaan, maar zag mn schoonzus af en toe wel gluren
Dat is dezelfde echo als bij 20 weken, maar dan al bij 13 weken en je krijgt uiteraard dan ook nog wel de 20 weken echo. Dit hebben we toen gedaan om grote structurele afwijkingen als een open ruggetje, anencefalie, hele ernstige hartafwijkingen daar ook al heel goed op kan zien. Met het idee dat als het kindje dan zo een afwijking heeft een zwangerschapsafbreking veel minder heftig is als na de 20 weken. Dit soort afwijkingen worden dus niet met een nipt opgespoord maar waren altijd al wel te zien bij de echo van de combinatietest. Zo combineer je de voordelen van de combinatietest met die van de nipt. Plus een extra echo was natuurlijk heel fijn . Dit keer kijkt een kennis rond de 13 weken even met de echo op het werk naar deze dingen (doet ze ook als haar werk). Dus geen officiële SEO, maar wel een extra echo waar kort naar deze dingen gekeken wordt.
@paula1984 een paar pagina's geleden typte ik dit: En zo sta ik er nog steeds in. Je hebt tegenwoordig een keuze en dat is enerzijds heftig, maar anderzijds kan je er ook een hoop potentieel leed mee voorkomen bij het kindje, maar ook bij jezelf. Wij gaan dus ook voor de nipt. Vind het ergens wel lastig om het hierover te hebben mede omdat jij een meervoudig gehandicapt kindje hebt en het voor jou misschien ook kwetsend is om te lezen dat anderen er niet voor zouden kiezen. Maar ik denk dat wij, hoe moeilijk ook, zouden afbreken. Laten we hopen dat we niet voor deze keuze gesteld worden. Ook ik heb morgen de termijnecho, gelukkig al om 9.30u! Ben echt wel zenuwachtig morgen kan de roze wolk zo maar over zijn. Ik hoop zo dat alles goed is met het kleintje!
Zo’n echo lijkt mij dus echt heel goed. Las er ook iets in het nieuws over, dat ze willen kijken om dat standaard te gaan doen. Met 20 weken afbreken lijkt me nog veel zwaarder. Met 13 al, natuurlijk. Maar toch anders dan met 20. Wij hebben 2 kinderen met een stofwisselingsziekte. Gelukkig zat die net 3 maanden in de hielprik bij de oudste. En die 2 kinderen blijken dan ook verder veel zorgen te hebben. Ass en iets waarvan we niet weten wat het is. Voor mij houd het verband met de stofwisselingsziekte, al ik krijg ik de artsen daar niet in mee. De jongste heeft de ziekte niet en is verder ook kerngezond. Buiten een enorm pittig karaktertje dan hahaha. Maar hier dus ook wel echt zorgen over: is het gezond
Geen vreemde eend voelen hoor @paula1984 er zijn er meer die er zo over denken, waaronder ik. Zeker met de kinderen die je nu al hebt snap ik je heel goed. Ik heb 2 'gezonde' kinderen, maar ik weet uit mijn omgeving wel dat een kindje met down of een ander syndroom ontzettend zwaar is en ik niet alleen ons leven op zijn kop gooi, maar ook dat van mijn kinderen. Daarom willen we de nipt sowieso doen nu (voor het eerst) maar ik heb geen idee wat we zouden doen mocht het wel zo zijn. Mijn schoonouders zijn net persoonlijk hun excuses komen maken op hun negatieve reactie op onze zwangerschap, dat vind ik wel netjes.
@paula1984 een slechte moeder ben je nooit! Ik snap je keuze heel goed en ik kan me zelf er niks bij voorstellen. Misschien wordt er wel makkelijk gezegd dat het zo welkom is, waaronder ikzelf, tot je in die situatie terecht komt. Ieder is vrij om die keuze te maken en ik heb respect dat je dat zo kan. We moeten er natuurlijk niet vanuit gaan maar als je echt weet dat je dat niet wilt is de keuze snel gemaakt. Nogmaals ik zeg dat alles welkom is maar misschien is dat niet zo op moment dat je erachter komt. Daarom ook de nipt. Ik weet hoeveel moeite we hebben gedaan voor deze zwangerschap dus dat blijft een lastige situatie. Voel je geen vreemde eend ♥️
Vandaag prima echo gehad, mooi beweeglijk kindje. Dag naar voren. 23-7 uitgeteld! Hier geen testen. Want: je weet dat er een hogere kans op iets is en breekt het af. Misschien omdat je al te belast bent met zorg. Maar.. Dan zegt me dat nog niet veel. In mijn kring liet iemand om die reden de zwangerschap afbreken, al veel zorg om andere kinderen. Nu is oudste omgekomen met verkeersongeluk. Wat ik hier mee zeggen wil? Dat je nooit enige zekerheid hebt in je leven. Moet je onder een glazen steen gaan leven. Geluk en ongeluk zijn ongrijpbaar. Kunt nu iets afbreken maar in mijn ogen kan je dan alles wel afbreken want stel dat jij wat krijgt? Of je man? Is er ook zorg bij. Onze kinderen groeien op met veel liefde, mooie tijden én verdrietige tijden. Thats life mensen!!!! Geen sprookje.
Misschien lees ik het verkeerd, maar ik vind jouw vergelijking vrij kort door de bocht. Natuurlijk kun je naar buiten stappen en prompt doodgereden worden, maar dat is (over het algemeen) iets waar je geen keuze of invloed op hebt. Bij de testen gaat het erom dat je wél een keuze hebt, en iedereen moet die gewoon lekker voor zichzelf maken Fijn dat je een goede echo hebt gehad!!
Bedankt. Lees je niet goed idd. Geef mijn mening weloverwogen. En je hebt dus niet zoveel keus en invloed in het leven als je wellicht denkt. Die testen geven die keus niet. Geen verhoogde kans op down? Geweldig maar zegt niks over de kans op wat anders....
Volledig mee eens. Mijn man kan ook morgen een ernstig ongeluk krijgen en verlamd raken, zou ik hem daarvoor verlaten? Absoluut niet! Maar als ik hem al had leren kennen met deze handicap had ik er misschien niet voor gekozen. Idem dito met mijn kinderen natuurlijk, zou met liefde voor ze zorgen maar deze test(en) kunnen je voorbereiden op toch een heel ander leven of geeft de mogelijkheid om te kiezen dat je dit niet aan kan/aan wil of het gezin niet aan wil doen. Ik heb meer mensen om rekening mee te houden dus als ik dit van te voren zou kunnen weten dan graag!