Uitgerekend: 16 t/m 30 November 2018

Discussie in 'Bevallingslijst forum' gestart door MotherOfAnAngel, 9 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linnies2013

Linnies2013 Actief lid

18 jul 2013
    257
    106
    43
    Vrouw
    Bij mijn eerste (via vk) niet gehad, nu in zkh bij gyn ivm tweeling en daar is het wel standaard, iig bij tweeling zwangerschap. Ik mag met 30 weken, bah!

Surprisebaby vindt dit leuk.
  2. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Zo, wat misleidend inderdaad! In principe zijn kleine hoeveelheden niet schadelijk, het advies 'geen alcohol' is omdat ze niet precies weten vanaf wanneer het wél schadelijk is, maar dat gaat waarschijnlijk over veel meer alcohol. Je kunt er nu niet echt iets mee, de kans dat de baby schade oploopt is rond deze termijn ook klein, maar ik snap echt dat het ontzettend klote voelt...

Bee80 vindt dit leuk.
  3. Bee80

Bee80 Fanatiek lid

7 aug 2017
    1.314
    993
    113
    Vrouw
    Heb even de vk gebeld en die zei (uiteraard) hetzelfde als jullie. Ze moest er zelfs een klein beetje om lachen en had het al vaker meegemaakt (ik ben dus niet de enige stommeling).Er is toch niks meer aan te doen en zo weinig alcohol dat er in deze termijn waarschijnlijk niet echt iets aan de hand is. Nou ja dat zegt ze natuurlijk maar ter geruststelling want niemand weet precies wat de grens is. Maar goed er is niks aan te doen en vroeger dronk men ook gewoon alcohol en dan wel meer dan dit. Niet dat het dan goed is maar je begrijpt wat ik bedoel.
    Voel me wel echt stom en schuldig. Maar ja. In elk geval overkomt me dit nooit meer ;)

Surprisebaby en Linnies2013 vinden dit leuk.
  4. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Soms zou je even binnen en in de toekomst willen spieken hè? :(

Maar ik zou me echt geen zorgen maken! Ik heb net een hap brood met kaas gegeten en toen dacht ik 'toch even checken of het gepasteuriseerd is'. Nee dus, grrr

5. Bee80

Bee80 Fanatiek lid

7 aug 2017
    1.314
    993
    113
    Vrouw
    Ach dat is vast minder erg dan 5 blikken 2.0 bier :p

6. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Denk dat het ongeveer vergelijkbaar is

7. flipje2

flipje2 Actief lid

11 jun 2015
    195
    170
    43
    Vrouw
    NL
    Hoe oud zijn je andere kinderen? De laatste update van de richtlijn over de screening stamt namelijk uit 2016, dus daar zou het mee te maken kunnen hebben. Dat in je vorige zwangerschappen nog de oude richtlijn werd gebruikt.

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je moet terugkomen rond week 27, maar je verhaal klinkt alsof je zelf rhesus c negatief bent. Volgens die nieuwe richtlijn controleren ze bij alle rhesus c negatieve zwangeren en ook alle rhesus D negatieve zwangeren rond 27 weken nog een keer extra of je geen antistoffen hebt aangemaakt. Als er geen antistoffen zijn dan is de screening hierna klaar.

Je zegt 'ik heb positief bloed', bedoel je dan misschien dat er ook antistoffen zijn gevonden? Dan is dat ook een reden voor een extra controle bij 27 weken. Als ze bij de 12 weken screening antistoffen hebben gevonden dan controleren ze nu nog een keer wat voor antistoffen dat precies zijn en hoe sterk ze zijn (dan weten ze of dat mogelijk een risico kan zijn voor de baby of dat het ongevaarlijk is). Als het nodig is krijg je dan extra controles bij de verloskundige zodat ze de baby extra scherp in de gaten kunnen houden.

8. flipje2

flipje2 Actief lid

11 jun 2015
    195
    170
    43
    Vrouw
    NL
    @Bee80 zolang die alcohol in jouw lijf geen hoge concentraties bereikt doet het dat ook niet bij de baby.

Je zegt deze week 5 blikken, dat klinkt als (ongeveer) 1 blikje op een dag. Van 1 blikje 2% zal de baby echt geen schade oplopen. Gewoon nu weer goed op letten en verder niets aan de hand. En inderdaad, zoals ook al genoemd werd: we lopen nu tegen het derde trimester aan, je kind is al levensvatbaar en al heel veel minder kwetsbaar dan in de eerste periode.

Maar ik snap wel dat je er even heel erg van schrikt hoor!

Duitse alcoholvrije bieren hebben vaak een duidelijk etiket met iets blauws erin (net als ook bij Heineken 0,0%). Dit lijkt wel erg veel op elkaar.

Bee80 vindt dit leuk.
  9. flipje2

flipje2 Actief lid

11 jun 2015
    195
    170
    43
    Vrouw
    NL
    Kaas is in principe helemaal niet schadelijk, alleen als er een bacterie in zit is het schadelijk en anders niet.
    Alcohol is natuurlijk sowieso niet goed, en hoe meer je binnenkrijgt hoe slechter het is.

Dus het is eigenlijk niet zo goed met elkaar te vergelijken.

Ik heb wel geleerd dat 60% (!!) van ons vlees besmet is met toxoplasmose, terwijl ik dacht dat dat ook een klein risico was. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je ook meteen besmet wordt als je er iets van eet, maar de kans op besmetting is dus zeker aanwezig. Dus voorzichtigheid met rauw vlees is wel echt belangrijk.

Vorige week heb ik een Groninger metworst 'gesteriliseerd' (10 minuten in een pan water uitgekookt), en dat was nog best wel lekker! Beetje droog wel, maar het was goed te eten. Dus voor wie de Franse droge worst of echte salami en dat soort dingen heel erg mist, is dat nog een optie. :) Maar ik zou dat niet met een heel bijzonder duur worstje doen, dat zou wel zonde zijn haha.

10. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Nee, bedoelde 'de kans dat baby er iets van krijgt'

11. Bee80

Bee80 Fanatiek lid

7 aug 2017
    1.314
    993
    113
    Vrouw
    Nou ik heb er dus wel een keer 2 op een avond gedronken :oops:
    Wel raar dat ik het niet proefde, maar blijkbaar smaakten ze toen stiekem ineens toch opvallend goed :| . En van de alcohol heb ik ook niks gemerkt. En dat na maanden niet drinken:confused:
    Maar ja, inderdaad niks meer aan te doen helaas.

12. Bee80

Bee80 Fanatiek lid

7 aug 2017
    1.314
    993
    113
    Vrouw
    O ja, heb even gekeken. Op de alcoholvrije staat met koeienletters 0.0!!! Dus ik ben echt een muts! :oops:
    Maar goed, dat moet je ook maar net weten. En mijn vriend had deze gekocht en ik heb dus niet meer gecheckt in de veronderstelling dat het gewoon de 0.0 was.
    Maar toch stom van Appie om alles door elkaar te zetten. En ik vind dat op de 2.0 dan ook wel koeienletters mogen :rolleyes:

13. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

2011 en 2014. Dat zal het dan wel zijn.
    Ik heb bloedgroep O positief, dacht dat als het kindje een negatieve bloedgroep had, ik dan een prik moest halen? Maar zo werkt het niet gok ik. :cool:

Rhesus D was positief, C negatief de eerste keer prikken.

14. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Nee, er is altijd alleen een probleem als moeder negatief is en kind positief.
    Dat geldt voor zowel rhesus D als C. D is bij jou positief, dus daar is niets mee aan de hand (dat is overigens ook wat vermeld wordt als mensen het over hun bloedgroep hebben: O positief wil zeggen, Rhesus D positief)

Rhesus C is pas kortgeleden ontdekt (ik geloof echt pas 3 jaar ofzo). Voor Rhesus D is er idd een prik (als moeder dus negatief is en kind positief), voor Rhesus C is dat er niet, daarom willen ze in de gaten houden of je antistoffen aanmaakt. Die kans is echter veel kleiner dan bij een Rhesus D antagonisme, ik heb nog nooit meegemaakt dat een zwangere antistoffen had aangemaakt.

Eva2011 vindt dit leuk.
  15. flipje2

flipje2 Actief lid

11 jun 2015
    195
    170
    43
    Vrouw
    NL
    Ah ja, die is in beide gevallen gelukkig ontzettend klein :)

16. flipje2

flipje2 Actief lid

11 jun 2015
    195
    170
    43
    Vrouw
    NL
    Ah duidelijk, dan is dat de reden.

Zoals @marb al zegt is het net andersom. Als jij negatief bent voor en bloedgroep en je kindje positief, dan zou je antistoffen kunnen aanmaken tegen de bloedcellen van de baby. En omdat jíj negatief bent voor rhesus c gaan ze nu nog een extra keer checken of je geen antistoffen hebt gemaakt.

Overigens zijn al die bloedgroepen allemaal al heel erg lang bekend (ontdekt in de jaren '40), maar werd er op rhesus c eerder nog niet standaard gescreend bij zwangeren.

17. Ise

Ise VIP lid

28 okt 2007
    5.163
    436
    83
    @Bee80 oei daar zou ik ook van schrikken/me zorgen om maken.. gelukkig kan het niet zoveel kwaad, maar het voelt vast niet fijn

18. Ise

Ise VIP lid

28 okt 2007
    5.163
    436
    83
    Haha herkenbaar! We zijn deze week een beetje aan het kijken wat we nog moeten aanschaffen en de box die we willen was in de aanbieding dus maar meteen gekocht. Heb ook zin om het allemaal een beetje klaar te maken en op te zetten enzo

19. Ise

Ise VIP lid

28 okt 2007
    5.163
    436
    83
    In de ochtend gister en vandaag wel weer dat menstruatiegevoel. Ik vraag me af of dat kan komen doordat alles dan weer op zijn plek "zakt". Gister verder geen last meer van gehad, het is steeda tot begin vd middag. Raar..
    Ja ik hoop het ook! Mijn stiefmoeder heeft heel lang op verloskunde gewerkt en die heeft een soort 6e zintuig wat bevallingen betreft haha. Die dacht bij de jongste ook dat ik te vroeg ging bevallen en nu denkt ze dat weer, ze denkt al vanaf het begin dat ik bij 32 a 34 weken beval. Zelf heb ik dat gevoel eigenlijk niet ik denk dat ik zeker de 36 ga halen. Oudste 2 zijn allebei bij 39+1 geboren, ben heel benieuwd. Misschien blijft deze wel tot 41 zitten :D:p

marb vindt dit leuk.
  20. Ise

Ise VIP lid

28 okt 2007
    5.163
    436
    83

Deel Deze Pagina