Ik ben volgens mij nog niks aangekomen haha. Je ziet er ook nog niks van. Heel klein beetje maar dan moet je me echt kennen anders valt t echt niet op hihi. Ben benieuwd wanneer dat komt. Ik vandaag de intake! Ben benieuwd.
Ah ok, had zitten kijken in mijn dossier bij zoon was ik 6 weken zwanger en bij de rest zat het ook steeds rond de 6 weken dus vandaar dat ik het nu een beetje vreemd vond. Nooit geweten dat het dus uiterlijk met 10 weken moest ofzo. Ga er wel even voor bellen of ik dat dan deze week moet doen of pas na de intake, moet sowieso even navragen hoe ze het doen met videobellen. Hebben namelijk 2 opties of via de telefoon of via de computer. Weet niet wat ze gebruiken. Zijn er trouwens meer die prenatale screening willen of laten doen en welke? Wij mogen de nekplooimeting laten doen vanwege mijn leeftijd, maar die zegt mij niet zoveel meer sinds mijn neefje (daar kwam de kleinst berekenbare kans uit net als bij mijn zoon) en twijfelen nu over de nipt. Aldus de artsen van de jongste zouden wij de uitgebreide controle met 13 weken wel al vergoed moeten krijgen en zouden we sowieso een GUO krijgen. Maar goed betreffende de GUO hadden ze dat bij dochter ook gezegd omdat we een icsi traject hadden ook al werd het een escape-iui, en dat bleek dus niet zo te zijn. Wel staat er in mijn dossier dat er bij een volgende zwangerschap (deze dus) groeiecho's moeten komen en dat overwogen moet worden een keizersnede te doen wanneer er het vermoeden is dat de baby groter is dan dochter. Vond dat wel even raar aangezien ik bij haar positief terugkijk op de bevalling en ze na zoon ook al hadden aangegeven dat ik een keizersnede moest bij een volgende bevalling vanwege een te nauw bekken. En ze bij dochter dua aangaven dat ze het eerst normaal wilde proberen tenzij ze dwars bleef liggen. Dochter werd geschat op 3200 gram op maandag en werd op vrijdag met een halve kilo lichter geboren.
Wij doen de nipt.. beste is dan kort na de termijn echo de nipt te doen. En m'n verloskundige zei je kan dan ook algemene bloedtest tegelijk met de nipt doen, dan hoef je niet 2x heen.. maar goed ik heb de termijn echo pas met 12 weken, niks gehoord over dat het bloedprikken uiterlijk met 10 weken moet... Ik ga morgen nog eens bellen om het na te vragen
@Gewicht: ik ben wat lichter door het ziek zijn, al eet ik niet perse heel veel minder, ik denk dat het ook komt doordat ik veel vocht ben verloren. En spierkracht. Dus dat zit er allemaal vast zo weer aan. Ik ben zelf slank gebouwd, maar kwam mijn vorige zwangerschappen zo'n 18kg aan. Best veel dus. Maar ik was na een maand na de bevalling nog maar 3 kilo zwaarder dan voor de zwangerschappen, en eindigde zelfs lichter. Het was toch vooral veel vocht. Je zag het ook niet perse aan me dat ik 18kg was aangekomen. Ik had wel redelijk zware baby's Wij doen denk ik ook de NIPT. Nog niet echt over gehad eigenlijk, maar vooral mijn man is wel voor weet ik. Zelf voel ik niet perse de urgentie.
Ik heb ook niks gehoord over bloedprikken voor de 10 weken. Toevallig net nog gebeld ook vanwege aanhoudende krampen, voor nu maken ze zich geen zorgen. Word het erger dan krijg ik nog een echo. Wij willen de NIPT gaan doen
Oh trouwens, gister hebben we het hartje gevonden met de angelsounds! Echt zo bijzonder om te horen! We vonden het vrij snel, maar toen we het daarna nog een keer wilden doen om het op te nemen met de telefoon, konden we het niet meer vinden haha.
Klopt, de NIPT mag alleen als er max 7 dagen ervoor een kloppend hartje gezien is (althans, dat was in m’n vorige zwangerschap zo, maar is onveranderd, neem ik aan) Dus wordt vaak gecombineerd met de termijnecho
Ik ga nu twijfelen over die 10-weken grens. Misschien is dat gewoon protocol in mijn ziekenhuis dan hoor, geen paniek Ik moest ‘m iig alle drie de keer vóór de termijnecho en uiterlijk met 10-weken (de standaard zwangerschapsbloedtest, dus). Combineren met prikken voor de NIPT wilden ze hier niet ivm “te veel buisjes bloed in 1x”... Heb 29 april de NIPT-counseling en 1 mei termijnecho+prikken voor de NIPT.
ik heb wel een echo gehad maar nog geen bloed geprikt. Ik heb de 29e weer een echo en 4 mei gesprek over nipt.
Wij twijfelen deels over de nipt omdat dus niet zeker is dat daar de genetische afwijking van mijn neefje via gevonden kan worden. Aldus mijn broer en zijn vrouw alleen bij de vruchtwaterpunctie maar twijfel aan hun betrouwbaarheid aangezien ze ook beweerde in de mmm te zitten terwijl ze dat niet zaten en zo zijn er de afgelopen jaren wel meer leugens verteld. Hoe triest ook. vorige keer konden ze er geen duidelijkheid over geven en durfde we de vruchtwaterpunctie niet aan, merk dat we er nu wel anders in staan als toen. Bij zoon nekplooimeting gedaan omdat ex dat perse wilde die wilde geen kind met afwijkingen of mogelijke afwijkingen.
Ja heel vervelend.. ben er vrij nuchter in en denk vooral dat het bandenpijn en groeien van de baarmoeder is. Maar toch maakt t je wel wat onzeker
Hier wel aangekomen maar dat komt vooral door het vele binnenzitten. Ik probeer toch steeds wat lekkers op tafel te toveren met ontbijt lunch en in de avond, oeps
Dat zijn de 'hoofd' bevindingen bij de nipt andere afwijkingen komen dan uit evt nevenbevindingen net als bijv het geslacht in België, althans zo hebben ze het ons uitgelegd vorige keer. Maar toen werd het hier nog niet dermate lang gedaan en het is een afwijking die niet veel voorkomt (2x per jaar wereldwijd). Hoorde later in de zwangerschap van de zus van mijn schoonzus (lekker ingewikkeld) dat het in België dus wel uit de nipt kan komen, daarom heeft zij indertijd daar de nipt laten doen. Zij had dat dus ook doorgegeven aan mijn broer als tip maar dat is nooit bij ons terecht gekomen.
Je kunt indd voor neven bevindingen kiezen. Dan testen ze ook op andere (grotere) chromosoom afwijkingen. Bij mijn eerste was enkel nog de combinatie test beschikbaar, dat hebben we toen niet gedaan. Dus de nipt is nog nieuw voor mij. Ik ga toch nog eens navragen voor het bloedprikken en bloedprikken voor de nipt, lijkt mij zelf ook niet echt gunstig als je zoveel buisjes moet geven haha voel mij normaal al wat slapjes
Wij hebben vanwege een huidaandoening aan de kant van mijn vriend een doorverwijzing voor een geneticus. Ik weet alleen nog niet zeker of ik deze afspraak ga maken. Er zijn meerdere varianten maar is alleen testbaar dmv vruchtwater punctie en die ga ik niet doen aangezien er goed te leven valt met deze aandoening.
Is er met alle varianten goed te leven? De afwijking van mijn neefje is als je het zo bekijkt de omgekeerde versie van trisomie 18, hij had een deletie op 18q terwijl de nipt test op trisomie dus 3 strengen van 18.