Uitgerekend 16 t/m 30 september 2019

Discussie in 'Bevallingslijst forum' gestart door lana88, 5 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ingee

Ingee Lid

24 apr 2016
    79
    111
    33
    Vrouw
    Marketing
    Gelderland
    Heel mooi!!

Wensbabies vindt dit leuk.
  2. sumer93

sumer93 Bekend lid

17 jun 2015
    690
    300
    63
    NULL
    NULL
    Hier al met man lief aan het nadenken of we de NIPT dit jaar in Nl laten doen of weer naar België gaan.

Bij eerste zwangerschap België geweest, maar nu kan ook in nl maar twijfel. Helaas zijn wij ook risicogroep ivm een zwaar gehandicapt broertje van mijn man

3. Frenzy

Frenzy Fanatiek lid

21 okt 2010
    2.112
    263
    83
    @Angelmom1 ; heftig zeg, hier bij de 1e de zwangerschap afgebroken met 22 weken. Kindje was zwaar gehandicapt, verloop was erg onduidelijk en wij hebben bewust gekozen om het leven hem te besparen. Gelukkig daarna 3 gezonde kindjes.

@Wensbabies : mooie testjes!

Volgende week al de eerste echos! Zo leuk.

4. Frenzy

Frenzy Fanatiek lid

21 okt 2010
    2.112
    263
    83
    Ik twijfel nog over de nipt test.

5. Sparkle30

Sparkle30 Lid

13 jan 2019
    30
    50
    18
    Vrouw
    Welke week doen ze eigenlijk de nipt test? En wat is het verschil met de combinatietest? Weet iemand dit?

6. Nib

Nib Lid

2 nov 2015
    31
    44
    18
    NULL
    NULL
    Fijn dat jij dat ook hebt, ik kan het ook niet laten om vaker te testen!!
    Super mooie testen, hopelijk heb ik ook zulke mooie testen over 1,5 week!

Wensbabies vindt dit leuk.
  7. Nib

Nib Lid

2 nov 2015
    31
    44
    18
    NULL
    NULL
    Ik ben helemaal niet bezig met de NIPT test eigenlijk.. jullie allemaal wel? Denk er helemaal nog niet over na.. Hebben het de vorige keer niet laten doen.. Heb er niet echt goede argumenten om het wel of niet te doen...

8. Siamara

Siamara Fanatiek lid

1 okt 2018
    2.878
    2.797
    113
    Vrouw
    Overijssel
    Denk dat ik het ivm mijn leeftijd wel wil doen. En anders m'n vriend wel. Die wil alle onderzoeken laten doen die er maar zijn, geloof ik. :roflmao:

9. Angelmom1

Angelmom1 Fanatiek lid

18 dec 2018
    4.082
    3.718
    113
    Vrouw
    Nipt is allen bloedtest en coombi ook met echo er bij geloof ik

10. Podex

Podex Fanatiek lid

5 jan 2012
    1.075
    527
    113
    Vrouw
    Wij gaan ook voor de nipt! 26/2 hebben we uitleg daarover en de termijnecho ook meteen!

11. Angelmom1

Angelmom1 Fanatiek lid

18 dec 2018
    4.082
    3.718
    113
    Vrouw
    Denk dat ze nipt gelijk meenemen bij vlokkentest of vruchtwaterpunctie heb ik ergens gelezen. En door afwijking zoontje krijg ik hier verwijzing voor.

12. Angelmom1

Angelmom1 Fanatiek lid

18 dec 2018
    4.082
    3.718
    113
    Vrouw
    Weet alleen niet wat ik moet kiezen vlokken of vruchtwaterpunctie vlokken kan eerder maar geen zin via vagina dan met naald in de buik risico op miskraam wel iets hoger las ik

13. Sleepy85

Sleepy85 Bekend lid

10 jan 2019
    778
    846
    93
    Vrouw
    Hier geen nipt of combitest.... bij andere ook niet gedaan. Wel de 20 weken echo.

Spannend!! Eerste echo’s dienen zich al bijna aan!!

14. Podex

Podex Fanatiek lid

5 jan 2012
    1.075
    527
    113
    Vrouw
    Mijn collega heeft vlokkentest gedaan en viel haar heel erg mee hoor!

15. Sandragaatvoornr3

Sandragaatvoornr3 Actief lid

2 jan 2019
    141
    140
    43
    Vrouw
    #575 Sandragaatvoornr3, 19 jan 2019
    Laatst bewerkt: 19 jan 2019
    Ik deed vlokkentest, vruchtwaterpunctie, triple test(combinatietest) en NIPT.

NIPT is de niet invasieve test. Wat wil zeggen dat er geen risico voor miskraam is. Simpel want het is gewoon een bloedafname. Hierbij kijken ze of je kindje een chromosoomafwijking heeft. Trisomie 13, trisomie 18 deze beide zijn niet met het leven verenigbaar. Maar ook test dit op Turnersyndroom en Downsyndroom. Deze test is onbetrouwbaar als je het voor 12 weken laat doen, als je een meerling verwacht, als het een mozaïekvorm is of als je zwaarlijvig bent. Ik heb die test laten doen bij mijn tweede kind omdat mijn eerste down heeft. Doordat ze down heeft was die test voor mij gratis. Hier in België weet je bij deze test ook direct het geslacht. En dat vond ik interessant. Rond 13 of 14 weken weet je het resultaat.
    Combinatietest test enkele bloedwaarden die zouden kunnen wijzen op een vergroot risico op down of trisomie 13 en 18. Hierbij speelt leeftijd ook een rol. En de 12-wekenecho, meer bepaald de nekplooi ook. Minder betrouwbaar. Die geven een kans van 1 op zoveel. Bij mijn oudste dochter had ik 1 kans op 54 op een kind met down. Ik was toen 29j, nekplooi was 2,8mm en dan nog enkele bloedwaarden die iets hoger lagen. Dat wil zeggen dat 1 van de 54 vrouwen met deze waarden een kind met down krijgen. Ik redeneerde dat dit dus 53 kansen waren dat alles gewoon ok is. Heel onzekere weken waarin je blijft hopen dat alles toch ok is. Dit heb je bij de nipt niet. Als deze test uitwijst dat je kindje down heeft dan klopt dit in 99% van de gevallen. Ik had een kind met mozaïek downsyndroom waardoor de nipt bij mijn eerste kind misschien vals negatief zou gegeven hebben. Wij hebben toen geen nipt gedaan omdat hij te duur was toen en omdat we minstens 3 weken moesten wachten op het resultaat en om bij negatief resultaat dan toch een vruchtwaterpunctie te moeten doen.

Als de test positief is of de combinatietest is niet goed dan raden ze aan om een vlokkentest of vruchtwaterpunctie te doen. Indien je denkt aan een abortus dan is het in België verplicht om eerst 1 van deze invasieve testen te doen.
    Bij mijn oudste dochter heb ik zowel de vlokkentest als de vruchtwaterpunctie laten doen. Dit omdat ze een mozaisicme down heeft. Bij de vlokkentest nemen ze stukjes van je placenta. Deze test kan vroeger gedaan worden dan de vruchtwaterpunctie. Door de mozaïek was het bij ons onduidelijk of de trisomie enkel in de placenta zat of ook in het kindje. Vlokkentest werd bij mij via de buik gedaan en niet via de vagina.
    Vruchtwaterpunctie dan laten doen op 17 weken. Vroeger gaat dat niet. Hierbij kregen we een definitieve uitslag. Op 18 weken wisten we met zekerheid dat onze eerste dochter 75% downsyndroom heeft. En we hebben ze gehouden :)
    Vlokkentest was iets pijnlijker dan de vruchtwaterpunctie. Bij de vlokkentest zitten ze echt te peuteren om vlokjes los te krijgen. Allebei zeker wel te doen qua pijn. De eerste dagen erna moet je een beetje platliggen om risico om miskraam te minimaliseren.

Wij laten de nipt opnieuw doen. Deze is intussen in België helemaal gratis.

16. USAbaby

USAbaby Fanatiek lid

14 feb 2014
    2.229
    1.904
    113
    Vrouw
    Alsof ik mijn man hoor praten :roflmao:

Siamara vindt dit leuk.
  17. USAbaby

USAbaby Fanatiek lid

14 feb 2014
    2.229
    1.904
    113
    Vrouw
    Ik zat net te denken dat ik zo weinig ergens last van heb. Behalve af en toe een steekje in de liezen en lichte groei van de borsten echt niks. Dus even teruggelezen van onze jongste dochter (ik houd altijd zo een zwangerschapsboek bij): 4 weken - weinig. 6 - weken: misselijk!!! Ik geniet er dus nog even van :D

Maarr, Simba1992, xxBloesem en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. Siamara

Siamara Fanatiek lid

1 okt 2018
    2.878
    2.797
    113
    Vrouw
    Overijssel
    Ik heb ook echt alleen zere, grote borsten en af en toe lichte krampjes en een licht weeïg gevoel. Nog niks echt noemenswaardigs. Maar het is al meer dan ik de vorige keer voelde. En ook al zegt het niks, da's toch wel fijn. :)

USAbaby en Rooz86 vinden dit leuk.
  19. Frenzy

Frenzy Fanatiek lid

21 okt 2010
    2.112
    263
    83
    Duidelijk verhaal! Thx!

20. Siamara

Siamara Fanatiek lid

1 okt 2018
    2.878
    2.797
    113
    Vrouw
    Overijssel
    Het weeïge gevoel dat ik soms heb begint sterker te worden. Gek genoeg ontstaat het pas nadat ik een poosje wakker lig, en niet meteen al als ik wakker word. Om 9u ging de wekker, toen had ik nergens last van. Nu lig ik een half uur te chillen en ontstaat pas dat gevoel... Hebben jullie dat ook?

Gisteravond aan m'n schoonmoeder verteld, ze was erg blij. :)

Rooz86 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina