uitgerekend april 2025 ❤️

Discussie in 'Bevallingslijst forum' gestart door Nola26, 7 aug 2024.

1. wiedeltje

wiedeltje Fanatiek lid

2 apr 2012
    1.499
    1.851
    113
    @Vissenkom nee dat is het niet. Het is eigenlijk heel ouderwets (maar i love it). Het zijn witte, heel fijn gebreide truitjes, die sluiten aan de achterkant met een strikje in de nek en tape.
    Ze zijn niet nieuw meer te koop, want officieel mag het niet meer gebruikt worden.
    Mocht je een oma hebben, die gebruikte het vroeger wel. Mijn moeder gebruikte het ook, daar kende ik het van (van mijn jongste broertje en zusje). Bij de oudste kon ik ze via via wel nieuw bestellen. Dat heb ik gedaan. Bij de tweede wilde ik er wat bijbestellen, maar toen kon dat niet meer.
    Ik houd van wit voor zo'n net geboren babytje.

Vroeger werd er dan ook een flanellen doek om de beentjes gewikkeld ipv een broekje of jurkje. Dus luiertruitje met flanellen doek. Dat heb ik ook bij de meiden gedaan die eerste week. Bij de jongens deed ik er wel een broekje bij.

Vissenkom vindt dit leuk.
  2. pingpongpcos

pingpongpcos Fanatiek lid

22 mrt 2024
    1.266
    1.220
    113
    Vrouw
    Oh ik ook niet echt hoor :oops: als ik er inderdaad eentje krijg, zou ik het graag meer als een soort van babyborrel vieren.. sowieso omdat ik het echt heel lullig vind dat ik dan helemaal in het zonnetje wordt gezet, terwijl mijn partner dan maar thuis moet zitten en niet meetelt. Oké, ja, ik ben zwanger, maar mijn man is echt een absolute topper qua steun en begeleiding dus die verdient wat mij betreft evengoed aandacht.

Ik heb sowieso Een Mening over hoe dat soort dingen toch (vaak scheef) verdeeld worden, maar misschien ben ik daarin wat te feministisch voor mijn omgeving haha:rolleyes:

Lauren1993 vindt dit leuk.
  3. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.700
    3.153
    113
    Vrouw
    Brabant
    Een babyshower heb ik bij de eerste wel gehad. Schoonzus had het georganiseerd. Gewoon een lunch met mijn moeder, schoonmoeder, vriendin van schoonvader en Schoonzus. Maar we hebben geen contact meer met Schoonzus dus nu vast niet :roflmao:

Gister de echo gehad, ze waren met z'n tweeën en hij heeft echt lang geduurd (dik 50 minuten) omdat op het einde de stagaire vroeg of ze ook even mocht oefenen :p

Onze kleine was lekker eigenwijs. Precies zo liggen dat er een niertje niet gespot kon worden en ook 3 aders bij het hart. Daar zijn ze ook zo'n 20 minuten extra mee bezig geweest :p 2x op mijn zij moeten liggen, wiebelen met mijn heupen en zelfs springen :o::roflmao:
    Ook moest er halverwege ook een inwendige echo gemaakt worden omdat ze met haar hoofd precies op de placenta lag en ze konden niet zien of het te dichtbij de baarmoedermond lag maar uiteindelijk was alles goed.
    De baby groeit goed, zat met alles op p77 en p88.

Op het einde wel een kleine domper. Ze zagen iets in mijn placenta, een uitstulping van 3cm. Ze wisten niet zo goed wat het was maar het zag er niet zorgelijk uit. Het kon wild vlees zijn of een cyste op/in mijn placenta. Ze wilde even overleggen met een collega en die vond het ook niet zorgelijk maar die wilde eigenlijk toch wel dat er ook nog een gynaecoloog naar mee ging kijken :oops: dus die beelden zijn doorgestuurd naar de gynaecoloog maar die kon pas in de avond kijken dus dat hoor ik maandag pas. :confused: en ze hebben wel 3x gezegd me echt geen zorgen te maken maar ja zo werkt dat niet :o::roflmao:

pingpongpcos vindt dit leuk.
  4. Pammie87

Pammie87 Actief lid

6 aug 2022
    110
    97
    28
    Vrouw
    Helemaal mee eens hoor!
    Tijdens mijn 1e zwangerschap is er wel een babyshower voor me georganiseerd en m'n vriend vond het uiteindelijk alleen maar leuk en voelde niet veel behoefte om er bij te zijn ;).
    Het traditionele idee van shower met olvarit proeven enz past ook niet echt bij mij. Mijn vriendinnen hadden een lunch georganiseerd en we speelden een moordmysterie. Was echt heel leuk!

5. Johanna84

Johanna84 Bekend lid

21 apr 2023
    742
    785
    93
    Vrouw
    Olvarit proeven? Gatsie haha!

Ahh hopelijk inderdaad helemaal niets om je zorgen over te maken Featherr, hopelijk krijg je snel goed bericht.

6. pingpongpcos

22 mrt 2024
    1.266
    1.220
    113
    Vrouw
    He iieeeeeew wat, Olvarit proeven? :roflmao: ben ik even blij dat ik dat nooit heb hoeven doen hahaha. De fruithapjes lijken me nog wel acceptabel, maar.. thanks no thanks. Bij mijn vriendinnen was het inderdaad ook een high tea, invullen van een babyboekje (namen gokken etc), rompertjes verven en één keer een spelletje met blind luiers omdoen bij poppen. Dat vond ik prima te doen!
    Aan de andere kant, geef mij een excuus om 'n feestje te vieren (of ja. Vooral om heul veul snacks in huis te halen) en ik teken ervoor hoor :rolleyes:

Johanna84 vindt dit leuk.
  7. Vissenkom

Vissenkom Bekend lid

9 aug 2024
    625
    690
    93
    Vrouw
    Zo grappig dat die aversie tegen Olvarit zo aanwezig is.. Je geeft het je kind toch ook? (Of nou ja, niet iedereen, maar ik heb het dus wel altijd geproefd als we het eens gaven. Wilde toch weten wat we d'r gaven, en sommige potjes heb ik dus echt niet meer gekocht omdat we het zelf niet te vreten vonden :roflmao:). Als activiteit op een 'borrel' gaat misschien wel wat ver ja.

@Featherr Fijn dat de echo over het algemeen goed was! Nog even spannend wat het met je placenta is, hopelijk hoor je dat morgen (?) snel! Kom je 't weekend zo een beetje door?

8. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.700
    3.153
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ja hoor. Ik probeer het los te laten :p
    Gister de intocht op tv en vandaag de intocht in het dorp waar we wonen dus zijn we ook naartoe gegaan:D

Nola26 en Vissenkom vinden dit leuk.
  9. Lauren1993

Lauren1993 Bekend lid

19 apr 2023
    519
    481
    63
    Vrouw
    Zorgcoördinator
    Hebben jullie al nagedacht over de bevalling? Voor ons is dit ons eerste kindje, merk dat ik gezonde spanning heb voor de bevalling. Maar ook veel zin in heb.

Ik denk dat ik wel een ruggenprik wil. Dit omdat ik snel flauwval van pijn. Dit lijkt mij niet zo handig tijdens de bevalling.

10. Iaatje

Iaatje Bekend lid

5 okt 2016
    512
    374
    63
    Vrouw
    Bij miin zoon had ik wel een ruggenprik genomen, omdat de pijn echt vreselijk was. Ik heb een hoge pijngrens, maar ik kon het echt niet meer aan.

Bij deze laat ik het op me afkomen. Als het ook niet meer te houden is, dan ook maar een ruggenprik.

Lauren1993 en Vissenkom vinden dit leuk.
  11. Vissenkom

Vissenkom Bekend lid

9 aug 2024
    625
    690
    93
    Vrouw
    Ik heb een lage pijngrens, maar vorige bevalling heb ik zonder pijnstilling kunnen doen. Ik denk wel dat daarbij leidend was dat mijn bevalling echt volgens het boekje verliep, ben me er zeer van bewust dat een volgende keer heel anders kan verlopen. Je moet ook gewoon geluk hebben met hoe je lichaam het oppakt. Ontspanning kun je deels natuurlijk echt iets aan doen, maar als je een weeënstorm krijgt dan wordt het een ander verhaal. Ik heb toen 3 momenten gehad waarop ik even geen rust tussen weeën had, dat was pittig, en als je dat continu hebt, dan kan ik me niet voorstellen dat je níet overgaat op pijnstilling (als dat nog mogelijk is).

Mij beviel (haha) het toen heel goed om me volledig over te geven aan het proces, dus dat ga ik nu weer doen (of; proberen ;)). Ik hoop hetzelfde als de vorige keer, maar wie weet is er nu wel pijnstilling nodig... We gaan het zien.

Nola26 en Iaatje vinden dit leuk.
  12. Vissenkom

Vissenkom Bekend lid

9 aug 2024
    625
    690
    93
    Vrouw
    Nog een 'leuk' feitje waar ik nog niets van wist; rond de 14-18 weken, 24-28 weken en vanaf 32 weken ligt er een soort piek in relaxine, het hormoon dat je banden doet verweken. Ik ging tussen week 16 en 17 een paar dagen kapot van de rug- en bekkenpijn. Ik heb van de bekkenfysio oefeningen gekregen, maar zij benoemde ook dat het kon zijn dat ik na een paar dagen weer pijnvrij was, omdat die piek dan weer afneemt. En inderdaad; het ging vanzelf (denk ik) weg. Denk niet dat die oefeningen na 3 dagen hun werk al deden ;)

Iaatje en pingpongpcos vinden dit leuk.
  13. pingpongpcos

22 mrt 2024
    1.266
    1.220
    113
    Vrouw
    Ik heb dus die cursus gehad en dat was voor mij ECHT heel erg waardevol. Het hielp me enorm om te weten waar ik überhaupt over na kon denken - heel veel opties zijn gewoonweg niet zo bekend of worden amper besproken?
    Zo zitten er aan alles voor en nadelen. Een ruggenprik is fijn voor de pijn, maar kan niet meer als je opeens te hard gaat (en je krijgt 'm ook niet voor de persweeën, dat is meestal toch het pijnlijkst; alleen voor de ontsluitingsweeën). Ik hoop dat ik hem niet nodig ga hebben, maar ik wil vooral mezelf de ruimte geven om dat te doen wat ik op dat moment nodig heb. Of dat nu een ruggenprik, een knip, of uiteindelijk een keizersnede is, als mijn kindje maar gezond geboren kan worden (en uiteraard niks wat niet nodig is, maar dan vertrouw ik gewoon op de experts).

Maar even serieus, ga een bevalcursus doen. Of je dat nu fysiek doet of online, het maakte voor mij ZO veel verschil in hoe ik tegen dingen aankijk en welke opties ik heb. Ik wil er nu voor kiezen om niet liggend te bevallen. Ik twijfel nog of ik een baarkruk of zelfs een badbevalling iets vind, maar dat ligt een beetje aan wat ons ziekenhuis heeft. Ik heb ook geleerd dat staand of op handen en knieën in bed (in een ziekenhuisbed op de verloskamers kan dat blijkbaar prima qua houding, alles is aan te passen) vaak voor makkelijkere bevallingen zorgt dus.. zó veel opties waar ik niet eens wat van wist, omdat je in het ziekenhuis eigenlijk standaard op je rug ligt.
    Dus tldr: doe zo'n cursus. Is echt nuttig als je er verder blanco ingaat!

Iaatje en Vissenkom vinden dit leuk.
  14. Vissenkom

Vissenkom Bekend lid

9 aug 2024
    625
    690
    93
    Vrouw
    @pingpongpcos ik sluit me 100% bij je aan. Eerste keer een cursus van vier avonden van 3,5 uur gedaan, en nu gaan we een soort herhaalcursus doen, gewoon om even op te frissen (en er ook weer even bewust mee bezig te zijn). Overigens ken ik júist veel mensen die de persweeën bijna een verademing vonden t.o.v. de ontsluitingsweeën, mezelf included ;)

En in het verlengde hiervan; hypnobirthing cursussen zijn heel populair en zijn ongetwijfeld ook heel nuttig, maar verlies je niet in de gedachte dat je bevalling maakbaar is, dat ontspanning ALLES doet, en dat je faalt als het dus niet lukt om die ontspanning niet vast te houden. Een bevalling is magisch, maar ook súper intens, zeker niet honderd procent maakbaar, en écht niet alleen afhankelijk van je brein. (Uiteraard daargelaten dat je verdiepen in ontspanningsoefeningen áltijd een goed idee is.)

En ik heb deels op handen en knieën gezeten, maar uiteindelijk vond ik rugligging de ligging waarin ik me het makkelijkst houding kon geven, dus ben teruggeswitcht. Mijn kind is in rugligging gebaard. Ik zou het zo weer doen, maar ik sluit ook niet uit dat een andere houding dit keer prettiger voelt. Misschien dat ik dit keer het al gevulde bad tóch aantrekkelijker vind, wie weet ;)

Grappig, eigenlijk komen al mijn standpunten en gedachtes hierover weer neer op 'we zien wel wat het proces ons dan brengt'.

Nola26, pingpongpcos en Iaatje vinden dit leuk.
  15. pingpongpcos

22 mrt 2024
    1.266
    1.220
    113
    Vrouw
    Volledig mee eens! En ja dat van de persweeën heb ik ook gehoord, aangezien je dan echt wat kunt 'doen' en het je ook wat oplevert. De ontsluitingsweeën zijn zo lekker "zijn we er al?" en dan hoor je dat je pas op 2cm zit of zo :roflmao:
    En ach, ergens denk ik ook.. ik ga er toch doorheen moeten, en ik heb er toch vrij weinig controle over, dus ik laat het gewoon op me afkomen! Uiteindelijk kan ik me wel voorbereiden, maar de situatie zoals die zich op dat moment ontwikkelt kan ik toch niet voorspellen. Beter om er dan maar een beetje luchtig in te stappen ;)

16. Nola26

Nola26 Fanatiek lid

15 jul 2020
    1.134
    1.009
    113
    Vrouw
    Ik heb twee bevallingen zonder pijnbestrijding gedaan. Ik zeg altijd probeer zo goed mogelijk te ontspannen, maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan tijdens een bevalling:p
    Ik kon aardig goed m'n weeën opvangen door een (voor mij) goede puf techniek die m'n schoonmoeder ooit eens voordeed en eigenlijk heel simpel is, 2x kort puffen achter elkaar en de 3e puf rustig helemaal uitblazen.
    1 ding is zeker vooral niet in paniek raken en gaan tegenwerken! Ik deed m'n ogen dicht en keerde helemaal in mezelf. Ze waren beide keren erg verbaasd hoe ik het als jong meisje van 20 en 21 jaar deed. Geen gegil en paniek zoals je vooral in Amerika ziet bij de vrouwen:oops:
    Misschien ook wel het voordeel dat mijn bevallingen heel snel gingen (6,5 uur en 5 uurtjes) en max 10 min. hoefde te persen.

Eerste bevalling heb ik wel als heftig ervaren, omdat ik ontwetend was, maar ook omdat er op den duur wat paniek was dat zijn hartslag daalde, hij kreeg zo'n antenne op z'n hoofd en hij moest snel komen, hierdoor was ik ook flink gescheurd en de navelstreng zat om z'n nekje. Bij dochter ging het uit een boekje, zo wou ik nog wel 10 kinderen zei ik :roflmao:. Ergens verwacht ik nu ook een snelle bevalling, maar kan maar zo zijn dat het deze keer heel anders verloopt, al is m'n grootste angst een ruggenprik en een keizersnede, hopelijk blijft dat me echt bespaart!! Het ligt echt helemaal aan hoe je bevalling verloopt en wat je aankan.

Als je er erg tegenop ziet zou ik zoals anderen ook adviseren voor een cursus gaan, er zijn namelijk ook tal van mogelijkheden kwa posities inderdaad, die ik toen nog niet kende. Zo'n bad lijkt me namelijk ook wel wat!

17. Vissenkom

Vissenkom Bekend lid

9 aug 2024
    625
    690
    93
    Vrouw
    Wauw @Nola26, ik wist helemaal niet dat jij zo jong was bij je eerste twee! Had het wel kunnen afleiding van het lijstje in combinatie met je onderschrift, maar nooit bij stilgestaan ;)

Ik heb trouwens officieel gezien wel aan pijnbestrijding gedaan; ik heb een TENS apparaatje gebruikt, en ik zorg ervoor dat die nu weer klaarligt. Ik weet niet of het écht iets doet voor de pijn, ken vooral ook verhalen van vrouwen die het maar niks vonden, maar ik vond het feit dat ik iets kon 'doen' tijdens te begin van een wee (namelijk de TENS-knop indrukken) heel fijn. Het geeft je toch een soort van 'controle'; je kunt 'iets doen' bij het begin van een wee.

Nola26 vindt dit leuk.
  18. wiedeltje

wiedeltje Fanatiek lid

2 apr 2012
    1.499
    1.851
    113
    Oh ja die bevalling weer. Ik krijg volgens mij met elke bevalling meer wensen:roflmao:.

Ik heb nooit een cursus gedaan. Bij de oudste lukte dat niet ivm werk en energielevel. En aangezien die prima ging, bij de andere kinderen ook nooit gedaan. Wel me veel ingelezen over houdingen, tips, dingen die kunnen gebeuren etc. Dat hielp mij genoeg.

Bij de oudste was mijn gedachtegang: er zijn ontzettend veel vrouwen die ondanks de bevalling toch een tweede, derde etc. kind krijgen, dus zo erg kan het nou ook weer niet zijn. Oftewel, het is de moeite waard.
    Verder was mijn grootste angst een keizersnede (1,5 jaar daarvoor een normale blindedarmoperatie gehad en het herstel daarvan ging langzaam) en alles zonder dat was prima.
    Uiteindelijk ben ik van de eerste thuis bevallen en ging de bevalling prima. Het meest vervelende vond ik het eerste stuk ontsluiting wat maar niet opschoot. Van begin weeën tot 4 cm duurde zo'n 24 uur. Omdat ik geen idee had natuurlijk, had ik telkens het gevoel dat het heel wat was en dat bleek telkens niet zo te zijn. Van 4-6 cm duurde 2 uur. En van 6 cm naar geboren duurde 1,5 uur. De vk was toen ook bijna te laat.

Bij de tweede ben ik ingeleid omdat ik zoveel over de uitgerekende datum was. Was niet fijn.
    De jongste 3 weer thuis bevallen en die bevallingen gingen zo ongeveer gelijk als de eerste. Met dit verschil dat bij de jongste bijv. Van 3 cm naar geboren 40 minuten duurde. Dan zijn weeën echt pittig, maar duurt het niet heel lang en is het dus toch weer te doen.

Het meeste helpt inderdaad ontspannen. Zoek een fijne houding, wissel af, probeer dingen. En als je in paniek raakt door de pijn, dat kan echt even gebeuren.. bedenk dan dat je bij de volgende wee weer de keus hebt om je te herpakken, weer rustig te worden en er weer in mee te gaan. Elke wee is dichter bij de baby, elke wee komt niet meer terug. Dat zijn fijne dingen om te bedenken.

Voor nu kijk ik er nog niet perse naar uit, maar zie ik er ook niet speciaal tegen op. Ik denk er ook nog niet veel over na. Ik weet wel zo'n beetje wat ik wel en niet wil. Het lastigste vind ik opvang voor de andere kinderen tijdens de bevalling.

Nola26, Vissenkom en Lauren1993 vinden dit leuk.
  19. Lauren1993

Lauren1993 Bekend lid

19 apr 2023
    519
    481
    63
    Vrouw
    Zorgcoördinator
    ♡ Uitgerekend 1 t/m 30 April 2025♡
    4 April:
    Featherr - 33 jaar - 2e zwangerschap
    Moppersmurv - 32 jaar - 1e kindje

9 April:
    Konijntje04 - 34 jaar - 1e kindje

11 April:
    Narcisje - 35 jaar - 1e kindje
    Shelly - 30 jaar - 2e kindje

12 April:
    Wiedeltje - 33 jaar - 6e kindje

13 April:
    Pingpongpcos - 30 jaar - 1e kindje
    Pammie87 - 35 jaar - 2e kindje

17 April:
    Dutch - 32 jaar - 3e kindje
    Alasse - 37 jaar - 3e kindje

18 april:
    Nola26 - 30 jaar - 3e kindje

19 April :
    Vissenkom - 31 jaar - 2e kindje

21 April :
    Jkamp - 27 jaar- 2e kindje

22 April :
    Madeliefje12345 - 27 jaar - 1e kindje

23 April:
    Laatje - 33 jaar - 2e kindje

25 April:
    KarenJill - 32 jaar - 2e kindje

27 April:
    AprilM - 30 jaar - 3e kindje

28 April:
    Johanna84 - 39 jaar - 2e kindje

29 April:
    Lauren1993 - 30 jaar - eerste kindje

30 April:
    KarenJill - 32 jaar - 2e kindje
    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
    Jongen (3) Meisje (4) Verrassing (2)
    Afspraken:
    November:
    Nola26 - 20 November - controle vk
    Nola26 - 25 november - 20 weken echo
    Shelly - 26 november - 20 weken echo
    Madeliefje 123 - 27 november - 20 weken echo
    Moppersmurv - 27 november - controle vk
    Pingpongpcos - 28 november - 20 weken echo/GUO
    Vissenkom - 28 november - 20 weken echo
    Laatje - 29 november - 20 weken echo

December:
    Lauren1993 - 9 december- 20 weken echo + cervixmeting
    Shelly - 9 december - checks bij verloskundige
    Lauren1993- 11 december- gesprek ziekenhuis
    Pingpongpcos - 16 december - controle vk
    Pingpongpcos - 19 december - cervixmeting gyn
    Laatje - 27 december - controle VK
    Lauren1993- 30 december controle vk

Hoe pas je de lijst aan?
    - Zoek de post met de laatste versie van deze lijst
    - Druk op de link 'Reageer' onder die post
    - Haal bovenaan [.QUOTE="...."] en onderaan [/QUOTE] weg
    - Werk je gegevens bij
    - Druk op de knop 'Plaats reactie'

20. Lauren1993

Lauren1993 Bekend lid

19 apr 2023
    519
    481
    63
    Vrouw
    Zorgcoördinator
    Vandaag weer echo gehad. Alles zag er goed uit. Cervixmeting was ook prima! Placenta ligt wel nog voor de uitgang. Met de 20 weken echo wordt dit weer gecheckt.

Deel Deze Pagina