Hoi allemaal, Omdat ik niet meer weet wat ik moet doen heb ik besloten om hier mijn verhaal te doen, misschien dat jullie mij advies kunnen geven en/of kunnen helpen. Ik ben 23 jaar en volg op dit moment een hbostudie voltijd (ik wil graag naar de deeltijd, maar helaas is er geen baan te vinden). Contact met de vader van het kindje is er niet meer en ook het inkomen van mij is er eigenlijk niet. Ik was vorige week woensdag uitgerekend, dus het kindje zal ieder moment ter wereld komen. Nou heb ik geen inkomen en er ligt ook geen werk in de vizier, overal waar ik op solliciteer krijg ik een afwijzing. Ik ben bij het uwv geweest, maar ook zij kunnen mij niet verder helpen simpelweg omdat ik geen recht heb op een uitkering of bijstand. Ik woon nog bij me ouders, maar mijn zus heeft een te hoog inkomen waardoor het voor de rest vrijwel onmogelijk is om aanspraak te maken op die uitkering. Maar dat is haar inkomen, net als dat van me ouders, van me ouder is daar heb ik niks aan. Mijn vraag aan jullie is dan ook, wat moet ik nu doen? Ik solliciteer me suf en probeer van alles om aan het werk te komen of toch ergens geld vandaan te halen maar er zit geen vooruitzicht in. Hopelijk hebben jullie enig idee wat ik kan doen, want ik zit met me handen in het haar en heb al veel uit de kast gehaald om een mooi leven voor de baby op te bouwen. groetjes
Volgens mij heb je wel recht op bepaalde toeslagen maar hoe en wat weet ik niet. Ik denk dat je dat het beste kunt navragen bij juridisch loket en bij je gemeente. Succes, respect en je komt er wel!
Ondanks het inkomen van jouw zus, kun je gewoon een bijstanduitkering aanvragen hoor. Je zult gekort worden omdat je met andere mensen in huis woont, maar je hebt verder gewoon recht op een bijstandsuitkering. Ik zal als ik jou was zsm contact opnemen met de sociale dienst in jouw woonplaats. Succes!
Het kan wel zijn dat je een wachttijd hebt omdat je nog geen 27 bent. Dit is in een aantal gemeenten zo, weet alleen niet of dit ik zo is als je zwanger bent kindje hebt. Wanneer heb ik recht op bijstand? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl Je woont wel samen, maar als ik het goed lees zijn dit jouw ouders en zus. Zij tellen niet als partner. Echt zsm contact opnemen hoor
Als je nog recht hebt op studiefinanciering kan je een eenouderstoeslag krijgen. Dit is bijna 470,- ongeacht of je op jezelf of thuis woont. Je hebt een kind - DUO - Student hbo of universiteit Een bijstandsuitkering krijg je meestal niet onder de 23. Wel kan je kijken naar toeslagen, maar ik weet niet hoe het precies zit met de huidige regels. Kijk of je in aanmerking komt voor kindgebondenbudget en zorgtoeslag. (Beiden rond de 80,- per maand) Daarnaast krijg je sowieso kinderbijslag, dit is 190,- per kwartaal.
Tenzij je nog recht hebt op sf, dan heb je geen recht op een bijstandsuitkering.. Dus misschien een idee om toch gewoon voltijd te blijven studeren?