100% ziekte wet en schuld gevoel richting werk.

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door sumer93, 9 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sumer93

sumer93 Bekend lid

17 jun 2015
    690
    300
    63
    NULL
    NULL
    Hallo Dames,

ik moet even van mij afschrijven.

met 21 weken ben ik voor 50% de ziekte wet in gemoeten wegens het hebben van behoorlijk pijnlijke harde buiken. Heb daarvoor 2 dagen in het ziekenhuis gelegen en moest van de gynaecoloog rustiger aan doen. De arbo arts heeft dit advies overgenomen en zo ben ik dus ipv 40 uur 20 uur gaan werken.

Nou verwachte de baas van mij wel ik al mn werk wat ik normaal in 40 uur doe, wel eventjes in 20 uur zou doen. Hij zou vervanging regelen maar dat heeft die nog steeds niet gedaan, bij niemand was ook bekend wie mij ging vervangen tijdens mijn verlof.

Nu de laatste 2 weken ging het weer slecht met mij, weer veel harde buiken, veel stress op het werk en erg genoeg begon mijn blessure aan SI gewricht weer op te spelen (vroeger bij ongeluk gebroken gehad), dit resulteerde er dus in dat ik niet lang kan zitten en liggen 's nachts wordt ook lastiger en lastiger. Verder heb ik een behoorlijke buik aan de voorkant die ook nog een lekker zorgen voor pijn in mijn rug.

Nu heb ik afgelopen week niet meer kunnen slapen, gynaecoloog vond wederom dat ik rustiger aan moest doen, liefs helemaal rust nemen, want heb energie straks hard nodig. Ik ben vorige week nog gaan werken met een kersenpitten kussen voor pijn, en mn supervisor was daardoor geïrriteerd, want was niet de bedoeling dat iedereen hulpmiddelen mee zou nemen, waarop ik reageerde van ik had me ook ziek kunnen melden maar wil het perse proberen.

Vandaag wederom naar arbo arts, en die was heel hard en duidelijk, jij gaat 100% ziekte wet in en rust nemen. hij wilt niet riskeren dat de harde buiken over gaan weeen op dit termijn, en dat ik dadelijk niet meer kan lopen van de rug en bekken pijn.

Nu is mijn vraag, krijg ik wel gewoon tot einde contract mijn contract uren uitbetaald? of krijg ik nu ineens minder betaald.

Ik zou over 4 weken met verlof gaan (banner klopt niet) en heb tot 1 juli een contract. wegens dat mijn afdeling van bedrijf naar oost europa verhuisd kan ik ook niet blijven. Maar krijg ik dan wel gewoon mijn hele contract tijd 40 uur betaald?

sorry voor lange verhaal:( maar voel me best schuldig tegenover mijn collega's.

2. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.067
    17.022
    113
    Pff, wat rot zeg dat je je zo voelt en je baas niet echt meewerkt,
    Bij ziekte door zwangerschap krijg je gewoon 100% uitbetaald, net als tijdens je zwangerschapsverlof :)

3. Klavrtje4

Klavrtje4 Bekend lid

15 mrt 2016
    756
    1
    0
    Heeeeeel herkenbaar, ook de moeite die het kostte om daadwerkelijk rustiger aan te doen als je er minder uren bent.
    Bedrijfsartsen zijn heel duidelijk en ook echt voorzichtig met zwangeren. Ze willen gewoon niet dat je ineens gaat bevallen en er verwijten zijn te maken naar de werkgever. Mijn bedrijfsarts zei dat 50% van de zwangeren voortijdig uitvalt, dat is gewoon redelijk normaal omdat een zwangerschap echt een flinke taak is.

Ik ben met 28,5 week uitgevallen, eerst eens week maar uiteindelijk definitief. En eigenlijk reageerde mijn manager toen heel constructief. 100% in de ziektewet geeft hem ook budget om een vervanger in te zetten, want je salaris wordt dan 100% vergoed door het uwv. Er is dan ook voldoende budget en duidelijkheid.

Ik voelde me ook rot. En een collega die 2,5 week op mij voor liep die had in mijn ogen een ideale zwangerschap. En dan kwam ik weer hoor, met complicaties en gedoe. Nou, mooi niet. Ik heb gewoon echt op tijd geluisterd naar wat nodig is en de baby zit al 8 weken toch nog in mijn buik. Dat had ik toen echt niet gedacht. En die collega is bij net iets minder dan 32 weken ineens acuut bevallen. Dus iedereen heeft een andere zwangerschap en je moet jezelf niet vergelijken. En voor iedereen is het spannend. Luister goed naar de adviezen, dan heb je straks ook weer alle tijd voor je andere verplichtingen, je baby is het belangrijkste, en blijf contact houden met je collega's op de werkvloer. Dan begrijpen ze echt wel dat het even niet anders kan.

Oh, en die zeikerd over "hulpmiddelen" meenemen is je energie niet waard. Wat een belachelijke, achterlijke opmerking!

Deel Deze Pagina