Wij hebben de 28ste het voorlichtings gesprek daarvan....ik denk wel dat wij de nipt test gaan doen. Meer omdat het onze 4e is en il iets meer zekerheid wil.
Wij hebben de voorlichting vorige week gehad. Wij doen geen nipt en geen combinatie test. Wel laten we bij de 20 weken echo alles nakijken.
Wij doen het niet. Simpelweg, omdat het hier niet mogelijk is (woon in het buitenland). Zelfs de combinatietest krijg je enkel aangeboden als je 38+ ben, anders had ik het denk ik wel gedaan. Kan je tegenwoordig dan al de Nipt test in NL laten doen?
Voorlopig zijn we eigenlijk alleen nog maar zeker dat we een termijnecho willen. Verder moeten we nog even nadenken en bespreken. Ik denk dat we de 20-weken-echo wel zullen doen, maar twijfel nog. NIPT etc. hoogstwaarschijnlijk niet, tenzij de vk erop aandringt, maar aangezien zij zelfs de termijnecho niet absoluut noodzakelijk vond, denk ik niet dat dat zal gebeuren. :-D
Hier net zoals bij Nixter. Wel gewoon de 20-wekenecho, maar geen nipt of combinatietest. Tijdens mijn 1e zwangerschap lag ik in het ziekenhuis naast een vrouw die de combinatietest had gedaan. Kwam niks bijzonders uit, kans op Down was nihil. Tijdens haar zwangerschap ook geen bijzonderheden, enkel zwangerschapsdiabetes. Pas enkele dagen na de bevalling bleek dat hun kindje Downsyndroom had. En een andere vriendin die een kans van 1 op 200 op Down had bij de combinatietest. Kind bleek kerngezond. Ernstige afwijkingen zullen ze ook op de 20-weken echo wel zien, en verder zien we wel.
@Harpa joh, ik dacht dat ze daar al veel 'verder waren, maar dat zal wel Zweden zijn. Wij willen het om verschillende redenen niet. De grootste reden is dat het voor ons verder geen verschil zou maken, elk kindje is welkom. Daarnaast heb ij jaren lang gewerkt met mensen met een verstandelijke beperking, en weet ik dat het allemaal niets zegt. De diagnose Down heeft zoveel verschillende uitings-vormen. En als je kindje geen Down heeft, kan het alsnog beperkt zijn. Het zegt mij allemaal niets om het zo maar te zeggen. Zo n test verteld je niet wat voor kindje je krijgt.
Mijn grootste kwaal zijn mijn darmen. Obstiptie/diarree/lucht in mijn darmen enz enz. Het ergste lijkt voorbij en er komt wat rust in mijn buik! Nu door de goede echo lijkt er wel een last van mijn schouders en lijkt alle spanning dmv moeheid eruit te komen. @Nixter wij kiezen ervoor om geen nipt/combinatie test te doen. Ons kindje is welkom, ook al mocht hij/zij een aandoening hebben
En inderdaad dames, al die onderzoeken zeggen mij ook weinigg Mijn nichtje is deze zomer bevallen. Op de 20-wkn echo waren meerdere afwijkingen. Baby had maar 1 nier, er leek geen goede aansluiting zelfs. Ook galblaas konden ze niet vinden. Dus na de geboorte was operatie strikt noodzakelijk. Hij zou niet kunnen plassen etc. Mijn nichtje en haar man zijn een heel traject ingegaan van voorbereiden en wisten alles van de ‘aandoening’. Kortom heel veel spanning gehad. Bij de geboorte plaste hij meteen van zich af! Ze hadden er dus naast gezeten. Hij had idd 1 nier maar daar is prima mee te leven, aansluitingen waren goed. Stomverbaasd stonden ze de volgende dag met baby buiten
Ja ik weet dat die testen weinig zeggen en misschien alleen maar meer zorgen geven...en wie zegt dat als een test aangeeft dat er kans op down is dat het kindje dan niet meer welkom is? Ik heb 3 kids en nog nooit eerder zo'n test gedaan...merk alleen nu ik zwanger van de 4e ben ik graag meer voorbereid ben op dingen...ook een kindje met down is bij ons meer dan welkom...ik zou me er alleen graag wel op voor willen bereiden voor zover dat mogelijk is. Dmv van boeken lezen of aan mijn andere kinderen uit leggen.
@Romy1980 ik kan jouw redenen om het wel te doen ook heel goed begrijpen hoor. Gelukkig heeft iedereen de keuze om het wel of niet te doen!
@Juun012 ik gebruik sinds deze week roosvice laxo, en eet elke dag een kiwi (naast normale fruit) mijn darmen zijn nu ook weer wat meer aan het werk. Wilde het eerst 'natuurlijk' proberen voor ik naar de dokter zou gaan. Voor mij helpt t, maar ja, ik weet natuurlijk niet of het zonder die dingen misschien vanzelf ook weer beter was gegaan
Ik begrijp je heel goed hoor! Wij doen dat evt nav de 20-wkn echo (voorbereiding), ik weet dat daar niet alles op te zien maar voor ons is dit voldoende.
Roosvice labo heb ik inderdaad ook al 2 flessen van op haha. Maar het werkte voorbij, teveel ervan gebruiken niet. Maar daar was ik gelukkig snel achter. Ik probeer het inderdaad ook liever eerst zelf, veel vezels gebruiken en meer dan je best kan je niet doen.
Hoe gaat t met iedereen? De meeste kwaaltjes gezakt of beginnen ze nu pas (Ik heb naast vage hoofdpijn en pijnlijke boobies totaal geen klachten, Ohja, wel erg moe) morgen gelukkig onze eerste echo! Ik vindt t zo spannend!! De tijd kan me niet snel genoeg gaan! Hihi (En wij willen wel voor een nipt test gaan, gewoon gevoelsmatig) Hopelijk is de echo morgen goed, dan kan ik voorbereidingen treffen voor 1ste kerstdag, want dan komen ouders en schoonouders het te weten! (Want wat is t moeilijk om niks te zeggen, Haha) maar t lijkt mij zo’n mooi kerstcadeautje, vandaar dat we er zo lang mee wachten
Super fijn toch dat je weinig last hebt! Ik afgezien mijn darmen ook weinig last gehad tot nu toe. Hoe laat mag je morgen? Spannend zeg, het duurt zolang he die eerste keer echo?!
Bij mij zijn de klachten gelukkig al een stuk minder, niet meer zo misselijk daarvoor in de plaats wel slapeloosheid en pijnlijke borsten. Eindelijk je echo morgen! Spannend!. wij gaan het trouwens ook met de kerst vertellen, kan dus niet wachten tot het zover is.