@Lynn, ik ben benieuwd hoe het moederstuur je bevalt. Ik twijfel, want ik had gelezen dat het niet zo prettig is met een zwaarder kind voorop. M. is ondertussen de 10 kg voorbij
Ik denk inderdaad tandjes lynn! Normaal slaapt A eigenlijk altijd wel door, komt hooguit voor een slokje water. Afgelopen 2 dagen is niet hoe ik A ken. En al helemaal niet al die vieze luiers! Wat fijn Nog 1 dagje en dan weekend lynn. Leuk je fiets ombouwen. Ik hoop dat het bevalt! Ik krijg vanavond 2 fietsstoeltjes (voor en achter) en een autostoel. Wel gebruikt maar het is van vrienden en er is goed mee om gegaan. Verder geen gekke dingen met de auto ofzo gehad dus ik vertrouw het wel. Nu nog een fiets en dan ben ik compleet A slaapt nu al vanaf 19.30. Ik zeg ook weltrusten!
@thauma haha moet ergens wel lachen om de manier waarop je het brengt. Van binnen denk ik ook zo maar ben dan te soft. Ligt niet aan mij dus dat scheelt. Maar eens bedenken hoe we dat moeten gaan brengen zonder dat er boze gezichten komen. @ikapika jeetje schrikken zeg van het ongeluk. Gelukkig is het alleen materiele schade maar zo te horen brengt dat ook een hoop gedoe met zich mee. Hopelijk hebben jullie snel weer een andere auto. Leuk dat de vakantie zo goed bevallen is. Ik had juist gelezen dat voorop prettiger is al achterop. Ben er ook wel benieuwd naar, hier ook een flinke jongen boven de 10 kg. @koekie, jammer dat A zo hangerig is. Helaas hoort het allemaal wel bij een tandje en 3 tegelijk is ook niet niks. Hopelijk zijn ze snel door en gaat alles weer beter. Hopelijk hebben jullie een goede nacht. @lynn ja dat vind ik dus ook wel onbeschoft. Dat deed sm afgelopen zondag dus met de soep. Misschien moet ik toch iets duidelijker zijn. Vind het nogal moeilijk omdat er dan gelijk boze gezichten komen. Spannend fiets ombouwen. Ik hoor graag of het bevalt. @autostoeltje, zijn er al dames die zijn overgestapt? Hoe bevalt het? Ik weet niet of ik wel in de maxi cosi laat tot hij te groot ervoor is. Het word behoorlijk zwaar en daarnaast hij zweet heel erg erin. Is dat bij het vervolg stoeltje ook zo? Heb ook een matje gezien een aeromoov air layer maar weet niet of dat echt helpt.
Jippie! A heeft tot 7.00 uur doorgeslapen! Blijkbaar had ze dat even nodig en mama ook is nu ook al een stuk vrolijker als gisteren dus ik heb goede hoop
Hey allemaal! ik lees nog regelmatig mee, maar reageren gaat helaas niet zo snel. E heeft even een moeilijke tijd. Ze is erg snotterig en heeft net haar eerste tandjes, wellicht heeft dat er iets mee te maken? Ze eet minder, maar nog steeds voldoende. Maar slapen is momenteel echt een drama. Ik neem haar nu mee in ons grote bed als ze moet slapen. Dan houd ik haar 15 minuten in de houdgreep en dan slaapt ze wel. Daarna leg ik haar dan slapend in haar eigen bedje, maar vaak word ze midden in de nacht wakker en wil ze echt niet meer slapen. In haar eigen bedje blijft ze dan maar huilen, daar kan ik echt niet tegen... Het is ook geen zeurend huiltje, maar echt hartverscheurend verdriet! Ik heb nu enkele keren geprobeerd om E met de pot mee te laten eten, en grof gepureerd vind ze dat best ok. Zoals ik bij sommigen hier hoor hele sperzibonen of komkommer eten dat kan E echt nog niet. Die stikt soms nog in een stukje brood omdat ze geen zin heeft om te kauwen. Dus mensen die E zomaar iets te eten geven zonder mij eerst te vragen kunnen mij echt heel boos maken! Ook ervaar ik de full-time opvoeding van E momenteel als enorm zwaar. Ik kan haar geen seconde uit het oog verliezen, want ze klimt overal op, kruipt razendsnel, en stopt alles in haar mond. Hoewel wij een redelijk kindvriendelijk en overzichtelijk huis hebben weet ze zichzelf toch regelmatig in gevaar te brengen. Spelen in de tuin vind ik doodvermoeiend, want daar zijn nog meer gevaren. Ik ga vaak met haar naar het zwembad, dat ervaar ik als zeer rustgevend.
Morgen dames! Panda ik sluit me volledig aan bij de voorgaande verhalen. Jouw/jullie kind en dus ook jouw/jullie regels en daar hebben ze zich maar aan te houden. Jammer dat de fiets nog niet gelukt is koekie, hopelijk snel! Hier ga ik vandaag zitje bestellen en die binnenkort op mn eigen fiets laten zetten. Ik heb de gazelle miss grace dus denk dat het wel goed komt. Lastig dat A moeilijk slaapt op t moment. Lekker uitrusten t weekend. Wow ikapika wat leuk weer eens van je te horen! Fijn dat je een leuke vakantie had, klinkt inderdaad voor herhaling vatbaar. Gelukkig is t ongeluk goed afgelopen, wel jammer van de auto. Hopelijk snel wat anders, een auto is inderdaad wel handig. En wat een ontwikkelingen voor M. Hier gaat t tandje echt heel langzaam, hoe lang duurt het voor ze daadwerkelijk door zijn eigenlijk? Want tot nu is t alleen een heel dun randje. Het wordt wel steeds iets meer maar zo op t eerste oog is er nog geen tand te zien. Hier ook weekend gelukkig, ben erg moe en ga papa van C ook nog helpen dit weekend in zn nieuwe huis dus van rusten komt niet veel. Vandaag dus maar rustig aan doen.
Panda hier ook nog niet overgestapt van stoeltje en twijfel ook nog. Ik weet niet wat C nu weegt want de laatste x was hij 9,5 kilo maar daarna was hij ziek geweest dus... Ik twijfel vanwege de veiligheid voor zijn nekspieren en omdat achterwaarts vervoeren dan echt nog wordt aanbevolen. Maar C kan ook niet lang meer in de maxi en wordt ook aardig zwaar en ook hier heel erg zweten. Ik heb er al een badstof hoes omheen gedaan dat scheelt al iets. Die aeromove layer had ik inderdaad ook gezien en als ik over ga op een ander stoeltje heb ik al besloten die erbij te doen. Verder ben ik er gewoon nog echt niet uit wat voor stoeltje ik nu wil. Aangezien ik de maxi cosi axxis heel duur vind maar die was qua veiligheid uit de anwb test best wel goed. Ik ga denk ik toch voor een goedkopere variant. Maar twijfel of ik een groep 1/2/3 stoel wil of gewoon een groep 1 stoel. Verox dat drukke ervaar ik ook met C. Ik ben dan ook blij als ik weer mag werken hihi! Dat is voor mij even rust. Hier ook een enorm ondernemende C die overal aan zit en alles in de mond stopt. Ik heb ook veel al opgeborgen zoals de kaarsen van de salontafel. Helaas kan ik de lampen niet weghalen en daar zit ie ook graag aan te trekken en met het snoer en schakelaar te rammen. Niks is veilig. Ik heb em al 2 x betrapt dat ie aan de mop die net uit het sop was uitgewrongen zat te sabbelen! Gatsie!! Die had ik klaar staan voor een volgende dweilbeurt dus zelfs die is nu verplaatst. Ik kan niet wachten tot de fase komt dat hij me meer gaat begrijpen. Dat als ik zeg dat iets niet mag hij t ook snapt. Nu is t vooral veel herhalen en weghalen. Wat voor fietszitje hebben of gaan jullie halen? Ik ga voor de yepp mini. Heb ook een site gevonden waar ie een stuk goedkoper is, de prijzen lopen nogal uiteen heb ik gemerkt. Bij mijn fietsenzaak is ie 87! Op de site 58! Dat scheelt toch wat. En dan nog montagekosten.
@verox; wat vervelend dat jullie nu een lastige tijd hebben. Kan me voorstellen dat nu E een lastige tijd doormaakt en jij de hele dag bij haar bent dat dat best vermoeiend en zwaar is. Al eens gedacht aan even "mama"tijd om de batterij weer wat op te laden? A kruipt nog niet. Ze tijgert wel maar dat is niet zo snel als kruipen gok ik. Hier kan / mag ze wel aan de meeste dingen zitten. Ik wil alleen niet dat ze aan de (nep) planten zit, aan de katten en aan de televisie. Ook niet aan de kattenbrokken maar die staan in de gang en daar komt een traphekje voor. @bibi; helaas heb ik weinig tijd om uit te rusten het weekend. Zondag ben ik jarig. Normaal vier ik het niet maar dit jaar kom ik op 19 man uit we dachten om te gaan barbecueen maar ik geloof dat het weer niet mee gaat werken. . Dus eigenlijk weten we het nog niet @tandjes; eigenlijk geen idee hoe hard ze groeien. Ik weet wel dat ik op een gegeven moment dacht met haar onder tandjes: oh, wat zijn ze hard gegroeid! Alsof ze in 1 dag een cm groeien dus tja, ik weet het niet. Ben er eigenlijk ook wel benieuwd naar (even googlen ) A nog steeds te slapen! Om 9.00 weer in bed gelegd en nu nog steeds niet te horen. . Geniet nog even van de rust
Verox, wat vervelend dat je het mama-zijn nu eventjes als zwaar ervaart. Natuurlijk zitten er lastigere en drukkere periodes in. Maar misschien helpt het als je zelf je instelling verandert? Klinkt makkelijker dan het is, dat snap ik. Maar je kan je kindje niet veranderen en die fase ook niet. Dus accepteren is misschien al een hele stap. Kun je je proberen in je kindje te verplaatsen? Hier kan C eigenlijk de hele dag in de woonkamer rondkruipen zonder dat ik veel hoef in te grijpen. Af en toe even voorkomen dat hij de wii uit de kast trekt. Maar al zou hij hem eruit halen... tja. Tis vervelend, maar niet gevaarlijk. En als hij ergens gaat staan en moe is, lukt het gaan zitten niet altijd. Dan hoor je inderdaad een boink en dan een huil. Maar ik kan (en wil) hem niet tegen alles beschermen. Teveel beschermen ontneemt hem ook de kans om zich te ontwikkelen en lekker op onderzoek uit te gaan. Dus mocht het mis gaan: lekker troosten, even spelen en tijd om naar bed te gaan. Uiteraard wordt echt gevaar heus wel vermeden. Ik kijk goed uit als ik aan het koken ben wat er bij de rand ligt en waar hij is als ik een stap zet, zeker met een pan in mijn handen. Soms zet ik hem vast bij me in de kinderstoel met een stukje eten. Kan hij kijken wat ik aan het doen ben. Misschien ben ik er makkelijk in hoor. Maar ik ervaar zij jengeldagen en driftbuien eigenlijk niet als lastig. Hij gaat door een fase, is moe, wil iets, maar het lukt niet oid. Ik zoek de oorzaak en ik probeer hem aan te moedigen het nog een keer te proberen. Wat me ook veel helpt is om juist op de moeilijkere dagen alle gevoel van 'ik moet nog...' te laten varen. Kennelijk heeft hij me nodig op die dag en dat gaat voor alles. 's Avonds als papa er weer is, of als de kleine boef slaapt ga ik wel weer andere dingen doen. Misschien helpt dit je...? Sterkte iig en probeer vooral van je kleintje te genieten!
Ach het lukt me ook allemaal wel hoor. Maar toen ik maandag wakker werd en E begon te huilen wist ik me er ineens geen raad meer mee en moest ik zelf ook heel hard huilen. Ik raakte een beetje in paniek bij de gedachte dat ik weer een hele dsg helemaal alleen verantwoordelijk was voor E. Het leek wel een spontane burn-out. Het duurde best lang voordat ik mezelf weer bij elkaar geraapt had, maar toen mijn partner naar zijn werk was en ik er daadwerkelijk alleen voor stond ging het natuurlijk allemaal wel. Ik heb geen idee waar het vandaan kwam, en het maakte me ook een beetje bang. Sindsdien doe ik het rustig aan en leg ik me inderdaad veel meer neer bij de situaties. Ik schik me naar de wensen van E. Ook al is dat opvoedkundig niet helemaal verantwoord. Ik hou zoveel van onze kleine meid. Maar ik ben de laatste tijd erg bang dat haar iets overkomt. Ze is nu al een paar keer bijna ergens in gestikt. En er gebeuren naar mijn zin veel te veel bijna ongelukken. Het zal na de achtbaan waarin ik de afgelopen tijd in heb gezeten wel een fase zijn waar ik even doorheen moet. Maar moeilijk vind ik het wel.
Verox, een kindje is natuurlijk ook een hele verantwoordelijkheid. Dat is ook best heftig! Hoe bedoel je: je gaat mee in haar wensen ook al is dat niet opvoedkundig verantwoord? Kun je dat beschrijven?
Ik laat haar bij mij in bed in slaap vallen en leg haar pas in haar eigen bedje als ze slaapt. Zo hoeft ze niet te huilen als ze naar bed moet en valt ze rustig in slaap. Als ze geen honger heeft dan dring ik niet aan. Ze eet dan misschien wat minder, maar krijgt nog altijd voldoende binnen hoor. Als ik haar neer wil zetten, maar ze begint te huilen omdat ze daar geen zin in heeft dan til ik haar weer op. Even geen energie om me ertegen te verzetten, maar dat komt later wel weer. Ik kan het ook wel redelijk relativeren hoor. Maar ik voel me er wel enorm rot bij. E is echt een heel lief en gemakkelijk meisje hoor. Ik zou niet mogen klagen. Des te schuldiger voel ik me als ik mijn geduld verlies. Iemand zei laatst tegen me dat die wanhoop juist voortkomt uit heel veel liefde. Als het me niet zou raken zou dat juist zorgwekkend zijn. Mooie geruststellende gedachte...
Verox, wat nou opvoedkundig verantwoord. Je laat je kindje zien dat je er voor haar bent als ze je nodig heeft. Je geeft een vertrouwde basis om de wereld te ontdekken. Wat zou er fout aan moeten zijn? En wat zou je willen bereiken door je kindje te laten huilen en meer te laten eten dan ze wil? Op deze leeftijd kunnen ze dat doorgaans prima zelf bepalen hoor! Klinkt alsof je alleen moet leren vertouwen op je gevoel ipv op de boekjes. Je handelt vanuit moederinstinct en dat heb je niet voor niets. Kop op meis! Lees dit maar ns... ook de laatste alinea:Column: Handleiding voor het resetten van je baby | Kiind Magazine Ik hoop dat duidelijk is dat die column spottend is bedoeld maar dat ik er wel een kern van waarheid in vind zitten. Ik vind het eigenlijk heel erg dat jij je kindje geeft wat ze nodig heeft en je er naar bij voelt alsof je het fout zou doen. Ligt niet aan jou hoor... ligt aan onze maatschappij...
@Verox, ik sluit me helemaal aan bij wat Thauma zegt. Je geeft je kind wat ze nodig heeft. Daar moet je je niet rot om voelen. Dat ze bij jou lekker in slaap valt is toch alleen maar fijn. Ik denk altijd maar er is geen kind van 16 die nog op deze manier naar bed gaat. En stel het duurt een poos. Als het voor jullie beide werkt is het toch prima. Als ze ouder is kun je meer met haar redeneren. Of het komt gewoon vanzelf.Ik gok op het laatste Zoveel dingen gaan uiteindelijk vanzelf. M. deed tot 6 maanden haar laatste slaapje bij mij in mijn armen. Dat had ze echt nodig. Maar van het een op het andere moment was die periode voorbij. Ik mis het nu soms wel. Momenteel gaat ze door een onrustige periode. Ze heeft in korte tijd zoveel nieuws geleerd. Aan het einde van de dag kan ze maar moeilijk in slaap komen (hiervoor was het neerleggen en ze was zo vertrokken). Het helpt als ik gewoon in de stoel bij haar op de kamer kom zitten totdat ze rust heeft gevonden. Ik vind het niet erg. Ik lees lekker een boekje en zij kan afbouwen. Ik verwacht gewoon dat het een fase is. Ze heeft het nodig. En ik zal vast niet tot haar 16e bij haar moeten zitten
Wat een rust hier... Volgens mij is een deel van de meiden ook gestopt met schrijven... Begrijpelijk, maar wel jamer. Zou het wel leuk vinden om te horen hoe de rest het ervaart en hoe de kleintjes het maken...
Bedankt voor jullie meningen, reacties en de linkjes naar interessante artikelen! Pfff... Daar had ik echt even behoefte aan... Inderdaad rustig hier. Wellicht zijn er een hoop dames op vakantie?
Goedenavond dames! Het is hier inderdaad steeds rustiger aan het worden lijkt het wel. Merk dat ik me dat zelf ook schuldig aan maak. Ik lees wel iedere dag mee hoor maar helaas heb ik de tijd en energie er niet voor om iedere dag te kunnen reageren. .. Ik hoop wel dat we met een groepje kunnen blijven schrijven. Ik verwacht nog wel een aantal dilemma's waarbij het prettig zou zijn als anderen meedenken ook is het natuurlijk fijn als ik jullie eventueel kan helpen en leuk om te weten hoe het met jullie ukkies gaat met A gaat het wel redelijk. De tandjes boven zijn nog niet helemaal door maar ze heeft er gelukkig minder last van als eind vorige week. Ze slaapt weer lekker door een overdag doet ze het ook goed. We hebben wel een heel druk weekend gehad. Ik was gisteren jarig, dus zaterdag alle voorbereidingen moeten doen. Zondag veel visite gehad. 'S ochtends de buren op de koffie en A weigerde te slapen. Vanaf 13.00 hadden er de rest uitgenodigd (20 man in huis ) dus's middags slapen gaf ik weinig kans. Uieindelijk A om 13.00 in bed gelegd en om 16.30 werd ze wakker! goed geslapen dus en bijna een aantal visite gemist. De schok voor A was groot toen ze beneden kwam. De hele woonkamer zat vol en al naar haar te kijken terwijl toen ze nat bed ging er maar 4 personen waren... even lekker bij mij gehuild en toen langzaam aan de visite laten wennen. A klautert sinds zaterdag over onze benen heen. Normaal zette ik haar bijv. Op de bank en dan bleef ze zitten. Nu klimt ze op schoot, en naar de andere kant van de bank en ook van de bank af (maar dan ben ik nog net op tijd ) ook huilt ze nu erg snel als haar iets niet lukt (bijv. Een boek wat ze wil pakken en ze kan er niet bij) of als ze haar zin niet krijgt (bijv. Als ze het lepeltje wat ik vast heb niet aan haar geef). Ze kan er ook erg driftig bij kijken dus Ik ga ervanuit dat ze wat dat betreft op mij lijkt. . HELP!!!Dan krijg ik echt nog mijn handen vol sorry dat ik niet overal op reageer hoor.. Ik hoop dat alles goed gaat met jullie en de ukkies! @verox; Hoe gaat het met jou? Alweer wat meer rust in je hoofd? Fijne avond/nacht allemaal!
@Verox ahh wat rot dat je je soms zo voelt! Ik ken je natuurlijk niet persoonlijk, maar je komt over als een super lieve en zorgzame mama die het hartstikke goed doet! Fijn om te lezen dat de lieve woorden van de andere dames je al iets beter hebben doen voelen. Ik blijf het ook heftig vinden dat die onzekerheden soms blijven, ook al zijn de kleintjes niet meer zo heel klein @Thauma haha de wii uit de kast trekken.. heel herkenbaar Wij spelen al een hele tijd niet meer met dat ding maar L vindt 'm wel interessant Ik snap je punt over het veranderen van instelling. Ik denk inderdaad dat je daar al een heel end mee komt als het ff allemaal te zwaar wordt. Maar ik denk óók dat het ene kindje nu eenmaal makkelijker is dan het andere... Als ik lees dat jouw C de hele dag rondkruipt zonder dat je veel hoeft in te grijpen, dan lijkt dat totaal niet op mijn dag met L, die het kruipen (en al het andere..) binnen een half uurtje wel zat is. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat C een makkelijk kindje is en L een moeilijk kindje hoor, maar ieder kindje is anders en ik denk ook dat daardoor het relativeringsvermogen van de ene mama beter is dan van de andere. @Koekie Nog van harte met je verjaardag! Mag ik vragen hoe oud je bent geworden? Leuk he dat klauteren.. L doet het ook heel erg. Zodra ze klaar is met haar fles gaat ze er gelijk op uit. Ik mis het soms wel eens dat ze gewoon ff lekker op schoot of naast mij blijft zitten. Dat huilen als iets niet lukt of als ze iets niet krijgt wat ze wil is erg herkenbaar. De laatste dagen huilt L ook bij iedere zucht of harde wind @hier zit sinds dit weekend ziek thuis combinatie van een virusje en moeheid door de drukte van de afgelopen tijd. Gelukkig gaat het al iets beter en is de koorts van gisteren gezakt. Met L gaat alles goed.. wel erg last van haar tandje en (ik denk) verlatingsangst. Bij het minste of geringste begint ze te huilen en waag het vooral niet om even uit haar zicht te gaan want dan is het hek van de dam Gelukkig slaapt ze nog wel als vanouds.. Hoeveel slapen jullie kindjes nog? Ik merk dat het slaappatroon van L al een tijdje hetzelfde is en volgens mij slaapt ze best veel voor haar leeftijd: de nacht: 20:00 (soms 19:00) tot 07:30/08:00 overdag: 09:30 tot 11:30 en van 13:30 tot 15:30. Heel soms ook nog een klein slaapje van 1700 tot 18:00 maar die doet ze de laatste dagen vaker niet dan wel. Heb ook nog ff leuk fotootje toegevoegd Even spammen
Ohja en het moederstuur kan ik vooralsnog geen zinnig woordt over zeggen.. het kinderstoeltje (een bo bike) zou zaterdag binnenkomen, maar was een dag vertraagd dus werd maandag pas. As. weekend kan ik 'm dus testen