Ja hoor... al een week of drie . Nou moe vooral en uitgeput in de avond. Maar lusteloos... nee dat niet. In de ochtend heb ik na een douche en twee of drie koppennkoffie weer goede moed en energie. Zolang je het kan relateren aan slaapgebrek is het normaal. Bij echte lusteloosheid en depressiviteit snel aan de bel trekken ivm mogelijke postnatale depressie.
ik dacht ook dat de eerste 6 weken je baarmoedermond nog open staat en dus best vermijdt om geen risico op infectie te lopen... ik wil N. 2 maanden bij ons op de kamer laten slapen, in haar wiegje in het begin deed ik een kruikje met warm water om wiegje een beetje voor te verwarmen, nu niet meer Thauma: baker je je baby in? we doen het nog tot nu toe en ons dochter heeft dat wel graag denk ik wat ik dan ook doe soms, is inbakerdoek tegen mijn lijf: warm en mijn geur. Weet niet of het veel doet, maar is gedacht dat telt hier ook voorkeursligging naar rechts, we zullen opletten voor afplatting, niemand heeft er al iets over gezegd eigenlijk...
Ik ben naar een discussie avond over inenten geweest en hoorde daar idd dat je zelf mag bepalen of en wanneer je inent. De hulpstoffen zijn zulke kleine hoeveelheden dat het niet schadelijk is..wel interessant discussie onderwerp. Maandag is Aaron twee maanden en woensdag krijgt hij zn inentingen.. Gisteren rustige avond..nu weer jammeren, kleine beetjes drinken en hazenslaapjes.. Als ik aan het voeden ben hoor ik zn darmen borrelen. Is dat bij jullie ook zo? Doet ie al vanaf t begin..
Hier ook volgende week inentingen bij 2mnd. Daarin volg ik gewoon het cb. Ik zou niet weten wat ik er mee zou opschieten het uit te stellen...? En inenten willen we wel. Hier hoor ik ook van alles in Lucas' buikje borrelen tijdens het voeden. Ik voel het ook soms als ik mijn hand op zijn rug heb. Nooit over nagedacht, zal wel normaal zijn, toch!? Hier ook geen top nacht achter de rug, eigenlijk allern van 2 tot half 6 geslapen. Gaap... Druk weekend voor de boeg, dus hopelijk vannacht beter.
Ja ik hoor de darmen van F ook borrelen. Lusteloosheid... weet niet of dit door vermoeidheid komt. F slaapt snachts wel goed. Meestal zown 5 a 6 uur achter elkaar. Of het komt door de bv dat het me toch wel veel energie kost... Heb gewoon nergens geen zin in of ben ineens over enthousiast. Soms kost het me moeite om me ertoe te zetten om F te voeden en luier te verschonen. Snachts en savonds verschoond manlief F maar vanaf 6u tot 6u ben ik alleen thuis. Ik kan ook ineens heel emotioneel zijn als F ligt te drinken en me dan zo lief aankijkt...
Emotioneel ben ik ook heel erg... Maar ja, ontzwangeren, bv, ongesteld... Hoeveel hormonen kan een lijf aan?! Kan je lusteloosheid ook komen doordat je overdag veel alleen bent? Ik weet niet of je veel mensen ziet/spreekt? Mijn man is pas net weer aan het werk en ik heb eigenlijk geen vrienden of familie in de buurt en die werken ook overdag. Ik merk dat ik dat wel lastig vind. Mis menselijk contact wel een beetje.
Hmmm heb ff gegoogled en kom erachter dat ik beat wel veel symptomen heb van postnatale depressie... hoofdpijn en duizeligheid kan er ook bij horen... Lusteloosheid moeheid gebrek aan initiatief... huilbuien... maar ook overbezorgdheid of juist geen interesse in de baby. Nou ik heb zeker wel interesse in F... eerder wat overbezorgd. Lili ik krijg regelmatig bezoek van vrienden en mn moeder... en ook de buren komen regelmatig even langs. Dus echt alleen ben ik niet... alhoewel ik wel minstens 2x per dag mn moeder bel... Wat ik wel jammer vind is dat mn schoonmoeder sinds we uit het ziekenhuis zijn nog niet een keer langs geweest is. Maar wel op Facebook rondbazuinen dat ze zo trots is op haar kleindochter (die ze voor t laatst gezien heeft toen F 3 week oud was...) kan daar echt boos over worden...
Goh, vervelend van je schoonmoeder. Ik kan me voorstellen dat het je irriteerd. Best heftig als je zoveel kenmerken van pnd hebt... Misschien wel verstandig om er mee naar de ha te gaan.
Ja ik schrok er van! Zoveel symptomen. Wat betreft mn schoonmoeder. .. ik ga daar niet meer heen zolang ze niet bij ons komt. F ook niet en wat manlief doet moet hij weten...
@Juudjuh, wat vervelend van je schoonmoeder. Hier is mijn schoonvader nog niet langs geweest met zijn vriendin. Hij woont in een verzorgingstehuis, maar zijn vriendin neemt geen enkel initiatief. Geen kaartje, geen belletje dat ze langs willen komen. Ze zeurt alleen om geld op de rekening, want manlief is bewindvoerder. Ze wonen een uur rijden hier vandaan en ik zie het nog niet zitten om met de kleine meid zover op stap te gaan. Ik denk dat het belangrijk is dat je goed praat met de mensen om je heen. Anders eens een gesprek met je ha? @Humpy, ik ben idd zonder ongesteld te worden na de mk meteen weer zwanger geworden. Zo fijn. Het jaar begon zo zwaar, maar was al gauw een en al geluk. Ik hoor de darmen van M. ook borrelen tijdens het voeden @enten, dat gaan we hier zeker wel doen. Ik wil geen risico's met kinderziektes, zeker aangezien ik ook met jonge kinderen werk. Daarnaast werken inentingen alleen goed als ook de meesten, meer dan 90%, zich laat inenten. Het gevaar ontstaat juist in groepen waar velen zich niet laten inenten. De dekkingsgraad is dan niet afdoende, zoals in de biblebelt. Ik heb van de zomer interessante informatie gelezen over kudde-immuniteit.
@panda fijn dat je wel gehoord werd door de ha! Wat een heftigheid voor sommige meiden zeg! Vorig jaar rond deze tijd waren Nils en ik nog in discussie over het wel of niet volledig stoppen met ac (spiraaltje zat verkeerd en moest er sowieso uit). @bibi je mag met recht trots zijn op jezelf, het is voor jou ook een behoorlijk jaar geweest! Prikjes: op de een of andere manier kijk ik niet heel erg op tegen de prikjes, maar dit is meer omdat ik d'r al aan allerlei apparaten heb zien liggen en is ze al meerdere keren geprikt (infuus, bloed afnemen enz.) Vind het idee van het inenten wel net zo eng als het niet doen zeg maar. Je hoort zo veel verschillende verhalen! Maar we gaan we. Gewoon inenten. @thauma jij kent c het beste toch? Gewoon je eigen gevoel volgen en niet naar die muts luisteren hoor! Lijkt me heel ongezond om zon mini te laten huilen, zeker zo lang! Qua slapen kan ik je echt niet helpen, alleen hopen dat het snel beter gaat! Seks: wij hadden na 4 weken voor het eerst weer seks, ik wilde al wel veel eerder maar dacht dus dat je per ze 4 weken moest wachten. Maar toen las ik van zo veel vrouwen die het al eerder deden dat we het toen weer hadden geprobeerd. Het is inderdaad ontzettend spannend en je moet echt de eerste paar keren "vanille seks" hebben om het zo maar te zeggen. Het voelde wel een beetje raar maar dat was de 2e keer al over en de keer daarna gewoon als vanouds. Doen het nog wel rustig aan. Het scheelt denk ik ook wel dat ik geen knip of scheur heb gehad, kan me voorstellen dat het dan nog iets gevoeliger is. @humpy ik hoor soms wel d'r maagje "klotsten" als ze drinkt, ze heeft dan zoveel honger dat je het er echt in hoort lopen, meestal na een paar slokjes wel minder maar ik denk dat dat er wel een beetje bijhoort? @lilib ik ga zo veel mogelijk de deur uit als ik alleen ben. Iedere dag wel de deur uit. Naar de stad ofzo. Of er moeten mensen op bezoek komen dan hoef ik niet perse weg. Maar snap wel wat je bedoelt. Maar had dit ook al voor ik zwanger was (ben een beetje sociaal gestoord af en toe). @juuhduh je zou altijd even met de ha kunnen gaan praten. T is wss nu nog niks maar misschien als je te lang ermee doorloopt je wel pnd kan krijgen ofzo. Kan me ook wel voorstellen van je sm zeg! Stom!
Juudjuh, zou ook ff bij ha langsgaan. Beter te vroeg dan te laat..en het bij iemand neerleggen kan misschien ook al helpen. Kan me soms ook met moeite zetten aan het voeden hoor. En denk bij een kreuntje ook vaak nee nog niet, nog ff wachten. En Aaron slaapt ook redelijk door. Sommige dagen liggen we lekker tot 15 uur boven te schimmelen en andere dagen doe ik t huishouden of trekken we er op uit..zoveel hormonen idd en toch gebroken nachten en bv...het is niet niks. Iedereen met oudere kinderen zegt ook dat ze heeel schattig zijn maar blij dat hun kinderen al wat ouder zijn omdat t wel zwaar was..
@scalapio ik heb die met alchol. Werkt die zonder beter? @humpy fijn dat je een goede avond en nacht hebt gehad. Hier hoor ik zijn buikje ook wel rommelen. @bibiq fijn zon nacht he hopelijk heb je lekker kunnen uitrusten. @thauma fijn dat je toch op die manier wat rust hebt kunnen pakken. Ik vind het zelf ook eng om samen in bed in slaap te vallen. Ene cb kunnen soms goede tips hebben maar doen wat voor jou goed voelt. Ze kunnen je moeilijk dwingen. @inenten N krijgt 5 decemeber zijn prikje. Hij is dan 9.5 week, was niet eerder plek dus geen bewuste keus. @juudjuh Hopelijk voelt F zich morgen weer beter en heeft ze niet teveel last van de prikjes. Ik herken wel dingen die je noemt. Ik heb ook die symptomen al eens opgezocht en las ook veel herkenning. Ik geef er niet aan toe en hoop dat het gewoon vanzelf over gaat. Jammer van je sm. Mijn schoonouders hebben N zondag 5 week geleden voor het laatst gezien. Sm zegt vaak tegen vl dat ze het jammer vind dat ze hem niet ziet. Ik zei al tegen vl ze weten de weg hier heen toch? Ik zie er nogal tegen op om daar heen te gaan word nogal gerookt daar en wil dat niet bij N in de buurt. Durf er niet zo iets van te zeggen, bang dat ik de volle laag ga krijgen. Binnenkort is er bij hun iets te doen en werd gevraagd of we met zn 3en kwamen. Sm had gezegd dat N daar dan kon blijven slapen. Tja daar voel ik me dus niet bepaald voor. @lilb hopen op goede nachten met een druk weekend. @hier gisteravond heeft N om 21 uur de fles gehad. Hij is na die tijd heerlijk gaan slapen. Aangezien ik zelf ook moe was ben ik ook maar op tijd naar bed gegaan. Had de wekker gezet om 1 uur voor de laatste voeding. De babyfoon stond zoals altijd naast me bed. Ik schrok rond 6 uur wakker. Heb de wekker uitgedrukt blijkbaar. Ik heb N ook niet gehoord op de babyfoon want als die echt gaat huilen word ik daar wel wakker van. Ben gelijk gaan kijken en hij lag heerlijk te slapen. Tja toen in dubio wat moet ik nu doen. Ik heb toen toch nog ff gewacht wat die ging doen en om kwart over 7 melde hij zich. Nu maar wakker gebleven voor dat dit weer gebeurde. Weet ook niet of het kwaad kan.
Juudjuh idd wat de andere al zeggen, ff met de Ha. Bespreken. Ik heb ook niet veel fam en vrienden en al helemaal niet in de buurt. Ook hier is vriend nu weer aan t werk sinds deze week. Ik merk dat ik wel geniet van de rust en lekker de quality time met mn mannetje. Maar mis de extra handen ook wel. Vanwege de ks ben ik nog erg beperkt en afhankelijk en daar baal ik wel van. Ik woon in een flat met een kleine trap naar de lift. Maar als ik naar buiten wil moet ik dus hulp vragen omdat ik bog niet mag tillen bukken stofzuigen ed. Ik zit dus ook bijna de hele week opgesloten in huis!! Gister eigenwijs geweest en dus toch zelf boodschappen gaan doen en dus ook zelf getild. En nu doet het weer pijn in mn buik en ik vloei weer meer en helderrood. Dacht stiekem dat ik misschien weer ongesteld was geworden maar dat schijnt toch echt pas bij 6-8 weken zo te zijn bij een ks. Dames zot een beetje met het volgende. Ik wil graag cker een jaar bv geven maar heb eerlijk gezegd geen zin om hele voorraden te kolven. Nu zat ik te denken kan ik als ik strax ga werken niet gewoon kv geven en in de tijd dat ik thuis ben dan wel bv geven? Past de productie zich dan ook daarop aan? En hoe zit dat dan met de dagen dat ik vrij ben en dus wel vol borst geef? Of is het dan verstandig om op werk wel 1x te kolven? Wanneer vallen er voedingen af? Want ik zit nu nog op de 6/7 voedingen per dag van nog steeds een uur. Misschien als er wat meer ruimte komt tussen de voedingen dat ik wel wil gaan kolven en een voorraadje aanleg. Ben nu ook nog bang dat ik strax als ik gekolft heb niks meer heb voor C als het dan weer voedingstijd is. Tenminste niks meer hebben ik bedoel meer te weinig. Haha humpy schimmelen de kende ik nog niet!!
Mn schoonmoeder woont 5min van ons huis, heeft geen werk of wat dan ook en zegt het te druk te hebben. Int zh kon ze wel te pas en te onpas langskomen... Meestal rond etenstijd en heb dr toen wat van gezegd. Waarschijnlijk is ze daardoor op dr tenen getrapt. Maar das niet mijn probleem... ze moet toch wel snappen dat je niet om half 6 op kraamvisite komt in het ziekenhuis. Ze mocht dan f niet zien omdat ze in couveuse lag en manlief of ik erbij moesten zijn...
Panda, lekker laten slapen!! Kan geen kwaad hoor! Ik deed het vroeger ook. Mijn moeder stond ook geregeld te luisteren of ik het nog wel deed. bibi , de voedingen combineren kan maar of je productie dan blijft is niet zeker. Ik ken eigenlijk alleen verhalen dat t dan uiteindelijk stopte.. Ik kolf in principe alleen na de ochtendvoeding. Aaron drinkt dan soms niet veel en kan dan tot 150 ml afkolven. Hij heeft nu een periode dat ie dus aan het ei de van de middag tot in de avond klooit met de borst en na drie minuten niet meer wil maar wel honger heeft. Dan geef ik hem soms gekolfde melk als ik dat in de koelkast heb en anders kv. En kolf dan zelf weer af. Na het kolven heb ik wel weer genoeg bij de volgende voeding.
Pfff ben mn bed maar even uit gegaan. Kleine net er weer in. Was even tussen het voeden door in slaap gevallen hihi. Maar ja nu snurkt vl zo hard dat ik dus niet meer kan slapen en eigenlijk klaar wakker ben, kon de babyfoon ook niet horen. Hoop zo nog een paar uurtjes te pakken voor de kleine weer komt. Juudjuh idd erg vermoeiend zo'n schoonmoeder.