Wat leuk Bibi, dat C dat kan! Leuk hoe die kindjes zich ontwikkelen he? Ik geniet hier ook met volle teugen. Ik kan geen lijstje opnoemen van wat C hier allemaal kan hoor. Hij kan vanalles en steeds meer en het is prachtig om te zien, maar niet echt in een lijstje te vangen. Hij kan in ieder geval wel lopen, maar doet dat beslist niet zonder zijn karretje. En tch betrap je hem er soms op dat hij gewoon naast dat karretje loopt en dat ding min of meer met zich meesleept in plaats van daar daadwerkelijk steun aan te hebben. Maar goed, dat vertrouwen om los te lopen zal hij toch eerst even zelf moeten hebben C draagt trouwens nog geen schoenen. We hebben ze wel; als we buiten in de nattigheid gaan, dan zullen we ze hem wel aandoen, maar voor alsnog was het steeds zo mooi en droog dat zn suede slofjes ook nog prima waren om op rond te stappen. Het zal maatje 20/21 zijn, geloof ik.
E heeft een paar maanden geleden betere schoentjes gekregen. Leren gympen met een leren zooltje maatje 18, die passen haar nu nog maar net. Omdat ze nu met haar loopfietsje naar buiten gaat hebben we nu ook echte buiten-schoentjes en rubber laarsjes gekocht met een rubberen zool. Deze zijn maat 20 en dus nog veel te groot, maar ze draagt ze dus ook nog niet veel.
Wauw wat leuk dat hier nog steeds een aantal van jullie wat posten! Voor wie mij niet of nog vaag kunnen herinneren even een korte samenvatting van hoe het bij ons is/was gegaan: Mijn man en ik konden niet zwanger worden dus zijn we na twee jaar wachten in behandeling gegaan en een IUI traject ingestapt. Dit lukte gelijk en zijn toen zwanger geraakt van onze kleine meid. Toen ze 3 maanden oud was bleek dat ze heupluxatie had en heeft ze drie weken in het ziekenhuis gelegen, toen nog RS virus en daarna eindelijk thuis. Veel gedoe gehad eerst met gips etc., maar na twaalf lange weken mocht dat af en sindsdien zit ze in een spreidbroek. Nu afgebouwd naar 21 uren. Volgende week mogen we weer naar de orthopeed en hopelijk mag ze dan de spreidbroek overdag uit. Qua ontwikkeling dus op het gebied van lopen gaat ze natuurlijk niet snel, al kan ze wel gaan staan en bij de trap oplopen! (wat voor ons al heel wat is). En op haar verjaardag (12 oktober) kwamen we erachter dat we weer zwanger zijn! Beetje hectische tijd zo, ondertussen laten we ook een nieuw huis bouwen en zitten we in een tijdelijk huisje (nesteldrang, waar moet ik het kwijt!). Maar alles komt wel weer op zijn pootjes terecht. Ik hoop dat ik weer wat meer met jullie mee kan kletsen, het is hier af en toe namelijk wel een gekke boel!
Pluis, wat leuk dat je ook nog even aan komt waaien. En gefeliciteerd met je zwangerschap. Spannend hoor... begint de hele riedel weer van voor afaan Maar jeetje... nog steeds in de spreidbroek? Ik had geen idee dat dat zo lang per dag moest en zo lang duurde. Hoe kan ze dan kruipen en gaan open? Spannend van jullie nieuwe huis. Wel leuk hoor, al die ontwikkelingen.
Zo, ook weer even tijd om te reageren. @schoenen; toevallig vandaag een paar snowboots van een collega gekregen, maat 21. Haar dochter heeft ze maar 2x aangehad. Van de week in de winkel schoenen gepast maar dat is nog best lastig zeg! A kromt haar tenen waardoor ik haar schoenen niet eens aankrijg. Hebben jullie tips? @pluisje; van harte met je zwangerschap! Pff, en een drukke tijd zeg! Wij hebben 2 jaar geleden ook een huis gekocht en die gestript en gerenoveerd. A hadden we toen nog niet en was ook niet zwanger maar kan me voorstellen dat het zwaar is af en toe! Als je je hart wilt luchten klets maar los @hier; gisteren heerlijke vrije dag gehad. 'S morgens 1,5 uur gewandeld, was superweer! Allebei lekker genoten Wat ik me nog afvraag... stoppen jullie kindjes zelf met eten tijdens de warme maaltijd? A eet echt mega veel! Vandaag was het weer wat spugen na het avondeten. Maar als haar bordje niet leeg zou zijn zou ze nog wel meer gegeten hebben. Misschien moet ik het eten dan gaan wegen ofzo? Hmm, ml heeft de tv weer op de slaapkamer gezet. Lag er al om 20.30 in fijne avond allemaal!
Middag dames! @koekie lekker dat je een vrije dag had! Speciale gelegenheid dat je vrij hebt gevraagd of gewoon zomaar? Maandag was zeker heerlijk wandelweer. Ik moest zelf werken maar mijn moeder heeft ook lekker gewandeld met L. Lastig zeg dat A spuugt na het eten.. Denk je dat het van de hoeveelheid is of dat het komt door hetgeen ze eet? L stopt vanzelf met eten. De ene keer eet ze meer dan de andere keer, ik ga daar gewoon in mee en dwing haar niet als ze niet meer hoeft, maar ik geef ook altijd meer als ze om meer vraagt. Of wegen helpt weet ik niet.. ieder kindje is anders dus ook lastig om te bepalen hoeveel ze dan nodig zou moeten hebben. @schoentjes hmm A houdt dus niet van schoentjes haha Lastig.. geen tips hier helaas, ik krijg L haar schoenen altijd redelijk makkelijk aan (en ze krijgt ze zelf ook weer redelijk makkelijk uit ) @Thauma C stapt dus al flink achter z'n karretje? Wat voor één heb je er als ik vragen mag.. L heeft een babywalker, maar lijkt nog niet echt te snappen waar dat ding voor bedoeld is @Pluisjes wat leuk weer wat van je te lezen! Ik herinner mij jouw verhaal zeker nog.. Heftig dat jullie kleintje zolang in een spreidbroekje moet. Gefeliciteerd met je zwangerschap! Hoever ben je nu? @hier .. weinig nieuws en geen nieuws=goed nieuws Kan het verhaal sowieso niet lang maken want L wordt net wakker
Ohja @schoentjes ben vanmorgen met L naar het wc geweest en heb alvast een mooie outfit voor de feestdagen gehaald voor haar, met hele leuke glitterschoentjes.. en dus ontdekt welke maat ze heeft en dat is 18/20 Welke maat kleding heeft jullie kleintje? L heeft maat 80, maar zie in veel labeltjes staan dat dat 'eigenlijk' is voor kindjes van 9 - 12 maanden.. Vraag me af of L dan kleiner is dan gemiddeld, aangezien sommige kledingstukken van maat 80 zelfs nog te groot zijn.
Pluisjes leuk sat je weer even wat laat horen! Fijn dat het allemaal goed gaat. Dat lopen komt wel hoor, en verder heeft ze alle tijd om andere ontwikkelingen door te maken. Van harte met je tweede zwangerschap! Idd lekker druk met zwanger zijn huis en kleine! Koekie tips voor schoenen passen heb ik niet echt. Ik heb weleens ergens gelezen dat als je tegen het zooltje tikt dat ze dan hun tenen niet meer krommen maar of dit ook echt werkt geen idee. Eten C eet de ene keer met gemak zn bord leeg en de andere niet maar altijd wil hij daarna nog wel een hapje van mij mee eten. Misschien omdat dat van hem er toch anders uitziet als t eerst door de hakmolen is geweest. Hier verder avonddienst dus snel aan t werk nu.
@lynn; ik had vorige maand op een vrijdag bhv. Dus die dag heb ik met afgelopen maandag gecompenseerd. Was wel een mooie dag om vrij te zijn @eten; ik denk dat het spugen door de hoeveelheid komt. Ze kan het bij allerlei soorten eten hebben. Het is ook niet veel wat ze overgeeft hoor. Ik ben er voorstander van om A zoveel mogelijk te volgen, vooral tijdens het eten. Zie op mijn werk en in mijn omgeving dat er vaak strijd met eten is waardoor het eten zelf alleen maar minder wordt. Neefje van A is bijv 6 en eet een paar stukjes komkommer, paprika en een aardappeltje 's avonds. Dat ook meestal met veel moeite. Geen garantie natuurlijk dat mijn aanpak beter werkt. Dus als A niet meer hoeft hoeft ze van mij ook niet verder te eten. Ik zal wel stimuleren maar niet dwingen of er consequenties aan verbinden. Maar goed, A stopt dus pas met eten als het op is. Ik heb haar eten op zo'n speciaal kinderbord en ze heeft een eigen bakje wat er iedere keer iets in doen. Ze eet zoveel mogelijk hetzelfde als ons. Ik denk dat ik vanavond maar eens ga wegen hoeveel ze eet. Inderdaad heeft ieder kindje een andere behoefte misschien kan ik er wel achter komen welke hoeveelheid "veilig" is voor A. Goh, klink nu weer erg overdreven geloof ik @schoenen; ik krijg de slofjes van het kruidvat prima aan, maar verder?? Kan dr moeilijk tot dr 18e op die slofjes laten lopen Thanx voor de tip bibi, zal het straks eens proberen! En werkse nog even! @lynn; oh leuk nieuwe kleren. Foto??? @maat; A zit nu in maat 80/86. Laatste keer op het cb (maand geleden) was ze 77cm. Inderdaad staat bij veel kleding de maand aanduiding erbij. Ik zou er niet teveel naar kijken. Ieder kledingstuk valt weer anders uit. A zit op de groeicurve op de +1 lijn. Maar ze past wel kleding voor kinderen van maand 9 tot 12 Klopt naar mijn idee niet helemaal.
@allemaal wat leuk eigenlijk om zo weer wat met elkaar te kletsen. Natuurlijk lopen jullie ook met vragen die nu heel anders zijn dan toen we zwanger waren! @spreidbroek: I haar afwijking was wel zo ernstig dat de orthopeed heel lang wil proberen dat ze dat ding om kan houden. Maar het is soms strijd om het weer aan te doen, aangezien ze het heerlijk vind om te kruipen en te gaan staan etc. Al kan ze zichzelf ook ontzettend goed redden met spreidbroek aan! Het is wel een klein vechtertje hoor. @schoenmaat: ik heb nu slofjes voor haar gekocht zodat ze binnenshuis niet steeds zo uitglijd, en nog wat uggs bij de Hema vandaan voor de fiets. Volgens mij zijn de slofjes in maat 20, maar dat is haar veels te groot en de ugss mt 18. Als ze straks 'echt' kan lopen koop ik goede schoenen voor haar. @kledingmaten: ik heb nu maat 80/86 voor haar. Soms zit ze zelfs nog in 74. Maar dat is eigenlijk wel echt aan de krappe kant. Soms vind ik dat de ene maat 80 ook weer niet het andere is. Kleding van de zeeman zit bijvoorbeeld krapper dan kleding van de Hema. @eten: I is een echte broodeter. Het avondeten is sinds haar eerste verjaardag echt een drama. Ze wil alles zelf doen, en ik kan echt niet meer met lepeltjes aankomen om haar dat op te voeren. Ze lijkt alles vies te vinden en na twee keer proberen gooit ze dan ook onmiddellijk haar bord aan de kant. Dus dan maar weer een plak brood als ik het idee heb dat ze te weinig krijgt. En ja, dat smult ze gelijk op! Ik hoop dat dit een fase is. @hierzwanger: wij hebben tijdens de verhuizing naar dit tijdelijke huis alles klakkeloos op zolder gegooid. Dus ook alle 'baby' spullen. Dat wordt over een paar weekjes weer alle dozen door om het spul tevoorschijn te toveren. Best raar eigenlijk om weer zwanger te zijn. Maar wel erg blij er mee!
Pluisjes hoe ver ben je als ik vragen mag? Wel handig dat je een hoop nog hebt, weten jullie al wat t wordt en wil je dat uberhaupt weten? Fijn dat I een vechtertje is en zich toch aardig kan redden in de spreidbroek. Is er al uitzicht hoe lang ze deze nu nog aan moet? @hier is C erg verkouden en erg huilerig op sommige momenten. Maar ik was zelf ook erg verkouden dus zo steken we elkaar aan denk ik. En ik vermoed dat er weer tandjes aankomen want hij kwijlt als een waterval hihi! Slapen is hier beetje drama de laatste tijd en dat ligt grotendeels aan mij zelf. C is zo verwend dat ik hem in de nacht altijd meeneem naar mijn kamer en bij mij mocht slapen. Nu de nachtvoedingen ook steeds minder worden wil ik eigenlijk dat hij in zn eigen bed slaapt. Alleen heeft c bedacht dat hij dat niet wil. Hij wordt nu ook steeds vroeger wakker in de avond en wil dan alleen op schoot of in mijn bed slapen. Zodra ik hem in zn eigen bed leg begint hij te huilen. Ik weet dat ik consequent moet zijn maar vind t soms wel moeilijk als ik hem echt hoor huilen of als ik zelf te moe ben om dat hele 5-10 min ritueel te doen een uur lang. Vind het zelf ook nog steeds te lekker dat hij bij ke slaapt maar ja moet toch ergens een keer dit gaan corrigeren want zie het niet zitten om straks met een kind van 5 het bed te delen. Zou toch ook wel weer een keer een relatie willen hihi! Verder lekker van het weer en het weekend genieten. Het is goed weer om te wandelen en/of fietsen. Wat hebben we ontzettend geboft he met dit najaar. Fijn weekend allemaal!
Bibi... ik heb ongetwijfeld een andere opvatting dan de anderen maar laten huilen is wat mij betreft nooit goed. De hedendaagse stroming (lees: cb) is daar idd vaak voorstander van. Maar dat is zo gegroeid omdat dingen als apart slapen beter in onze maatschappij passen. Dan heb je immers als ouder eerder je handen vrij voor werk, huishouden en hobby's. Dat ligt niet aan jou, dat is hoe onze maatschappij. In culturen die dichter bij de natuur staan geven ze nu eenmaal veel langer borstvoeding en dragen ze en slapen ze samen. De bwhoefte van jouw kindje is heel natuurlijk. En idd... als je hem eerder aangeleerd had dat hij alleen moest slapen was hij dat onderhand al gewend geweest. Maar nu heb je hem veel gegeven wat hij nodig had. Lijkt me niets mis mee. Misschien kun je opbouwen? Bij hem zitten en over zn hoofdje aaien bijv. En pas weggaan als hij slaapt? Ik denk dat ik hem bij pruttelen zou laten. Maar overstuur laten, dat nooit. Dat schijnt zelfs schadelijk voor hem en voor jullie band te kunnen zijn zeggen sommige obderzoeken.
@bibi; lastige situatie hoor. Vooral in je eentje lijkt het me zwaar. Niet even kunnen overleggen met iemand op dat moment of het door je partner over laten kunnen nemen. Helaas geen tips voor je. A heeft 1 keer bij ons in bed "geslapen". Kwam erop neer dat niemand sliep dat was dus 1 keer maar nooit meer verder sluit ik me wel aan bij het advies van thauma. Overstuur laten huilen zou ik ook nooit doen. A "pruttelt" ook een beetje als ze 's nachts even wakker wordt. Slaapt dan zelf na een paar minuten in Hopelijk kunnen jullie gauw weer een beetje slapen. @Hier; Pff, A ook weer erg verkouden hier. 'S nachts aldoor ze goed naar nu overdag al de 2e dag dat ze maar 45 minuten aldoor. Verder is ze wel goed gehumeurd dus dat scheelt. Alleen tegen 17.00 uur is ze echt moe maar naar bed wil ze dan ook niet. Vandaag naar de sint optocht geweest. Ja, we zouden er eigenlijk niets aan doen maar het was best leuk zelfs nog een sinterklaas geknutseld en vanavond heeft A haar schoen gezet. Ook die van ml en mezelf er bij gezet. Wie weet komt er wat in Vandaag ook wat knutselspullen ingeslagen. Wat ik vreemd vindt is dat ik nergens bruin of zwart papier kan vinden? In al die pakken met gekleurd papier zitten ze dus niet. Echt vreemd. Iemand van jullie een idee? Verder heeft A een nieuw speeltje. Een klein balletje met een belletje erin ( kattenspeeltje). Ze rolt m weg en kruipt er dan keihard achteraan. Ook vindt ze het leuk als wij de bal weggooien, dan gaat A m weer ophalen en terug brengen. Net een hondje die aan het apporteren is Fijne avond allemaal!
Ha dames. Overstuur laten huilen doe ik hoer ook niet hoor. Dat vind ik zelf te zielig dus... Overigens heeft ie vannacht heel goed geslapen tot een uur of 2 zonder echt wakker te worden hoorde een paar wat geluid maar was gelijk over. Dus lekker laten liggen. Bedankt voor je tip thauma helaas werkt dat niet. Ik had he al een paar keer geprobeerd maar C wil echt uit bed gehaald worden en op schoot slapen of in mijn bed. Hier komen hoektandjes door dus huildrama!!! Strax maar weer even dentinox smeren hoop dat t wat verlicht voor hem. Verder is ie ook echt verkouden net weer aardig wat snot uitgezogen. Het zit em ook niet mee... Koekie leuk hoor toch stiekem sint vieren! Het is ook veel te leuk he nu me een kleintje erbij. Ik kan stiekem ook niet wachten eigenlijk maar ik doe er toch echt niks aan. Wat vervelend dat A verkouden is. Het heerst ontzettend, beterschap voor dr. Ja gek kattenspeeltjes zijn best popi bij kinderen volgens mij. Hier ook C speelt met speelgoed muizen van de kat slaan weg schoppen en gooien en er weer achter aan. Strax lekker wandelen t is mooi weer. Fijne zondag nog!
Hier net terug van een flinke wandeling. Wat boffen we weer met dit mooie weer inderdaad sint vieren hoort er ook een beetje bij. Ml keek vanmorgen ook erg blij toen hij zijn pakje bij zijn schoen zag liggen. Helaas moest hij gaan klussen dus mag hem pas uitpakken als hij thuis is A werd vanmorgen helemaal blij toen ze wat in haar schoen zag zitten. Uitpakken moeten we nog even oefenen maar ze is wel heel blij met haar nieuwe boekje. Ze is gek op van die kartonnen boekjes oh, hopelijk breken ze gauw door bibi! Hier staan er ook 2 hoektanden op doorkomen en 2 kiezen. Gisteren zag ik dat kies nummer 2 helemaal door is dus nog 2 te gaan als A er heel veel last van heeft geef ik voor het slapen een zetpil. Dan slaapt ze in ieder geval goed en door. Het lopen aan de bank gaat steeds beter hier! Als ze iets in de buurt heeft om vast te houden gaat ze ook gelijk staan. Zo maar even een broodje smeren voor A. Is nu mn weerstationnetje aan het opknagen
@BibiQ: ik ben nu 10 weken en een paar dagen. Maar mijn vk en ik zijn het oneens. Als ik terugreken ben ik verder, dat kan gewoon niet anders (ook omdat we niet zoveel geklust hebben aangezien ik ziek was ). Vandaag gaan we weer met onze I naar de orthopeed. Ik hoop zo dat ze gaan zeggen dat het erg goed uitziet en dat ze alleen nog in de nacht de spreidbroek om hoeft. Als ik zie hoe snel ze zich ontwikkeld als ze dat ding haar paar uurtjes af heeft! Die loopt straks binnen no time. I is nu veel bezig met alles overal in te doen. Ook met het eten wil ze het zelf doen, en het liefst een bekertje of bakje ernaast waar ze eerst alle stukjes in doet om dan vervolgens op te eten. Ik vind het allemaal prima zolang ze maar eet. Op spelenderwijs eet ze dus wel avondeten gelukkig! Hoe zijn jullie dreumesjes met het praten? I zegt overal nu 'die' tegen. En heit en mem kan ze ook zeggen (wij zijn fries). Hebben ze bij jullie al meer woordjes ontdekt?
Tja, jij zal het toch het beste weten pluisje maar een paar dagen verschil maakt toch weinig uit? Het komt ook niet altijd precies op de uitgerekende datum eruit Succes bij de orthopeed. Hopelijk geeft hij een positief advies! A doet hetzelfde met eten. Ik laat dr altijd maar lekker rommelen. En altijd alles passen of iets ergens in kan Qua praten zegt A mama, papa, aaien, eten, die, da, dada, ohoh en haha. Ze gebruikt het ook steeds vaker in de juiste context. Vooral het woordje eten is populair bij mn kleine veelvraat. Dat is het eerste wat ze zegt als ik 's ochtends haar kamer binnenkom A heeft maandag van mijn s ouders voor sinterklaas een vogelvoederhuis gekregen met heel veel voer. Er Komen al heel veel vogels op af dus A zit bijna tegen het raam vastgeplakt ze vindt het zo mooi om te zien (net als ik trouwens )
Hoi dames!! @Koekie oh fijn dat jij hetzelfde hebt met die kledingmaten.. ik dacht al.. is L zo klein dan ofzo dat ze kleding voor baby's van 9 tot 12 maanden past Vl en ik zijn vrij lang dus zou gek zijn als L klein is en blijft In januari moeten we weer naar het cb dus dan weet ik weer hoelang L is. Wat goed dat A aan de hand loopt! Knap hoor! @Bibi Slaapt C inmiddels wel beter snachts? Lijkt me pittig hoor als ze ineens weigeren te slapen.. Ik moet zeggen dat L snachts echt als een zonnetje slaapt *afkloppen*, dus ik heb weinig tips voor je. Overigens denk ik echt niet dat als je hem nu bij je in bed neemt dat dat automatisch betekent dat ie met 5 jaar nog in jouw bed slaapt hoor Als jij en hij het op dit moment allebei nog fijn vinden zou ik dat gewoon doen @Pluis veel succes bij de orthopeed! Hopelijk heeft hij goed nieuws! Hoe gaat het met je zwangerschap? Last van kwaaltjes? @eten ik 'voer' L nog steeds als ik een bord voor haar neus zet met eten dan vliegt bord met eten en al nog steeds door de kamer @praten echt woordjes heb ik hier nog niet gehoord. "Mama" en "papa" hoor ik wel, maar niet echt gericht en op hele rare momenten Voor de rest zegt ze wel "ka" als ze ergens naar wijst maar dat lijkt niet echt ergens op haha. Voor de rest wel veel gebrabbel en losse klanken. @hier afgelopen weekend een weekendje weg geweest met de schoonfamilie in een huisje in Limburg. Was erg leuk en L heeft het erg naar haar zin gehad, vooral met haar neefjes (zijn 10 en 7). Vooral het jongste neefje is helemaal dol op L en zij op hem, net een verliefd stel haha! Was een erg geslaagd weekend, maar was ook erg blij om weer terug te zijn.. is toch altijd wel een hele onderneming om met zo'n grote groep een weekend weg te gaan.. Iedereen wil vanalles (die wil zwemmen, die wil midgetgolfen, die wil bowlen..) en uiteindelijk ben je vaak meer tijd kwijt aan beslissen wat te gaan doen dan dat je bezig bent om daadwerkelijk iets te doen L heeft op het weekendje weg ook haar eerste frietjes op ze vond het erg lekker. Voor de rest gaat alles z'n gangetje, L loopt erg goed aan twee handen en wil ook eigenlijk niets anders dan dat.. kruipen is zoooo voor baby's Hopelijk leert ze het snel om zelf te doen, want mama haar rug begint kuren te vertonen
@lynn; A zit qua lengte en gewicht op de +1 lijn. Ik ga ervanuit dat ze die lijn nog steeds volgt dus maak me weinig zorgen hier half december weer naar het cb. Vind het het leukst om het gewicht en de lengte weer te weten fijn dat het weekendje weg goed ging! Wij hebben toch nog toe 1 keer een nachtje bij s ouders geslapen. Dat ging op zich wel redelijk. Maar inderdaad wel een hoop gedoe. pff, kan me helemaal voorstellen hoe dat overleggen gaat met zoveel mensen. Maar uiteindelijk wel leuke dingen gedaan? Fijn dat L de frietjes lekker vond! A heeft ze nog niet gehad. Gisteren wel spruitjes gemaakt. A vond ze heerlijk maar ml en ik hebben ons bord in de keuken geleegd oh, verschrikkelijk zeg @hier; Vanmorgen even sinterklaas inkopen voor het werk gedaan. Toch fijn dat als je veel koopt je korting krijgt. Zijn we weer blij mee Zo nog maar even wat dingen in huis doen. Fijne dag allemaal