@panda; de moeilijkere puzzels zijn nog niet gelukt. Binnenkort weer een keer proberen. He , wat jammer van jullie vakantie! Hopelijk ben je er nu voorlopig van af ja. Jammer dat het met N ook zo wisselend gaat. Maar inderdaad het is een (hele lange)fase... Leuk om te zien dat N met andere kindjes speelt he? Misschien kun je hem vaker met andere kindjes laten spelen? @lynn; A heeft weinig last gehad van haar vingertje. Het is een dag of 3 wat dik en rood geweest dus ik denk gekneusd. Maar A gaf geen pijn aan en deed er alles mee. Gelukkig viel het mee. Qua werk duurt het nog wel even hoor. De plannen zullen geleidelijk doorgevoerd worden dus voorlopig zit ik nog goed. Maar ik kan beter nu aan ander werk denken en me eventueel om laten scholen dan over 20/25 jaar. Dus ik ga gewoon alles rustig overdenken. Ook geen flauw idee wat ik anders zou moeten doen. Er lijkt weer een sprongetje te zijn rond deze tijd A is inderdaad ook vroeger wakker maar heeft volgens mij met het warme weer te maken. Ik denk dat L gewoon jou weer even wat harder nodig heeft Lynn. Lekker aan toegeven en na een paar dagen/ weken gaat het vast weer beter. Qua slapen zou ik wel proberen om haar zoveel mogelijk in haar eigen bed te laten liggen. Maar het lijkt me ook wel heerlijk als ze tegen je aan slaapt. A heeft dat ook bijna nooit gedaan helaas. wat grappig Lynn. Ik vind juist dat A te zelfstandig is en soms teveel in haar eigen wereldje zit. Ik ken geen kinderen van haar leeftijd die een half uur rustig met 1 ding spelen en er soms van balen als mama mee wil spelen. Aan de andere kant is ze ook heel sociaal en kan ze wel samen spelen met ons en andere kindjes, dus echt zorgen maken doe ik niet. Ik denk dat L en A 2 uiterste zijn Gefeliciteerd met je vaste contract!!!!!!!!!! Echt fijn zeg! Ik zou ook maar max 24 uur willen werken, meer als genoeg. @hitte; tja, het is wel warm . Maar ik kan er goed tegen. Donderdag gewerkt en helaas deden alle airco's in het gebouw het niet. Tja, dat is dan niet tof voor onze cliënten. Gelukkig hebben we het met veel drinken, natte doeken vol weten te houden. Thuis hebben we een kelder waar het heerlijk koel is maar ik geniet er ook van om lekker buiten te zitten. A lijkt wel wat meer last te hebben van de hitte. Denk dat ze op dr vader lijkt want die kan er helemaal niet tegen. Wat een gezucht, geklaag en gesteun 's avonds en 's nachts zeg! Nou loopt A niet te klagen of te steunen maar ze is wel vroeger wakker, middagdutje kost meer moeite en vanmorgen haalde ik haar uit bed en zat ze onder de rode bultjes. Ik denk van de warmte. Vanmorgen heeft ze alweer lekker in het badje gespeeld. Vindt ze erg leuk! @hier; woensdag naar de basisschool geweest voor een gesprek en rondleiding. A vond het helemaal geweldig! Eerst 30 min op kantoor metde directeur gepraat, waarbij A stil met het poppenhuis speelde. De directeur was daar erg verbaasd over. Daarna een rondleiding waarbij A de hand van de directeur vasthield en met hem weg liep alsof ze hem al jaren kende in elk lokaal ging ze op ontdekkingstocht. Ze heeft al tussen de kleuters gezeten in de kring, in groep 5 met het werkboekje gewerkt en lekker met lego gespeeld. Als het aan A had gelegen was ze gelijk gebleven denk ik maar ze moet nog even geduld hebben. Heeft het bij jullie ook zo geonweerd gisteravond? Hier ging het behoorlijk op! Bij ons waren de stoppen eruit geslagen en verderop in de straat ook al bij 2 huizen. A was wel wakker tijdens de onweersbui, hield haar knuffel stevig vast en lag goed te luisteren. Ze gaf verder geen kik dus heb haar ook niet uit bed gehaald. Verder is het hier lekker genieten van het mooie weer en van A. Ik denk trouwens dat A een pinda allergie heeft. Ze had af en toe wat uitslag in het gezicht en het lijkt erop dat dat op dagen was daar ze pindakaas op brood kreeg. Heeft het al 2 weken niet gehad en geen uitslag meer in het gezicht gehad. Nou dames, geniet nog even van het mooie weer!
@lynn met de ups en downs bedoel ik voor zijn gedrag mbt boosheid. Hoe is het afgelopen met je werk?Is het toch 24 uur of 28 uur geworden? Wij hebben best wel last van de warmte gehad en dat was ook goed te merken bij N. @koekie, Ja is zeker leuk om te zien dat hij met andere kindjes speelt. Ook grappig om te zien dat hij daarin onervaren is maar niet over zich heen laat lopen. Hopelijk zal dat in de toekomst ook zo blijven haha. Met andere kindjes speelt hij niet echt, niet veel hier in de buurt. Leuk dat ze het naar haar zin had op school, ze zal toch nog ff geduld moeten hebben voor ze echt heen mag. Hopelijk vind ze het dan nog zo leuk al nu, altijd maar afwachten he haha. Hoe gaat het met de pindakaas reactie? Hier trouwens ook rode bultjes gehad door de warmte, gelukkig had N er geen last van. @hier ik ervaar het soms ook wel als pittige tijden hoor. N kan soms nogal driftbuien hebben, gelukkig worden die wel minder. Als hij die wel heeft dan laat ik hem lekker dan is het vaak ook snel weer over. Inmiddels ben ik er wel achter dat hij heel goed kan door hebben als ik zeg wat wel en niet mag. Dus ik waarschuw een paar keer en dan is het ook klaar. Ik moet nu maar duidelijke grenzen gaan stellen want begrijpen doet hij wel. Ff een vb laatste had ik voor N eten uit de diepvries gehaald omdat wij macaroni aten en hij dat niks vond. Vervolgens wil hij niet meer maar wel macaroni oke prima hij lust dat dus ook. Afgelopen vrijdag had ik dus macaroni en ineens wilde hij het niet. Ging het uitspugen en voor ik het wist lag er van alles naast zijn bordje en ging hij ermee gooien. Heb gewaarschuwd hem nog een kans gegeven maar helaas hij geen op dezelfde voet verder. Ik heb toen gezegd prima dan geen eten. Hoe doen jullie dat? Ook wil N het liefste de hele dag op mij klimmen en aan mij hangen. Helaas doet dat vaak nogal zeer dus ik zit nogal onder de blauwe plekken. Herkend iemand dit? Hoe gaan jullie hier mee om? Ook is het bijten hier nog steeds niet voorbij en nog steeds geen manier gevonden hiermee om te gaan. Sinds een week werd N s'nachts wakker helemaal overstuur. Wat we ook deden niks hielp. Zodra je hem in bed zette was het mis hij begon gewoon te shaken alsof hij bang was. Hij gaat helemaal over zijn ledikantje hangen. Hebben nog geprobeerd of hij tussen ons in wilde slapen maar ook dat werkte niet. Uiteindelijk toch maar in bed gedaan en hem ff laten huilen weer heen enzo. Is toen toch weer gaan slapen. Helaas werd hij wel elke nacht wakker helemaal overstuur. Hij kan zonder slaapzak zo goed als uit zijn ledikantje klimmen, hebben het nog tegen kunnen houden. Maar ben wel bang dat het niet lang duurt dat hij het met slaapzak ook gaat doen. Zaten in twijfel om toch maar een groter bed aan te schaffen. Gisteren zijn we wezen kijken en hebben toch een peuterbedje van de ikea aangeschaft. Een 1 persoonsbed vind ik zo groot voor hem, straks verdwaald hij nog. En ja hoor sinds gisteravond gaat die gewoon weer normaal slapen grrr. Maar ff kijken hoe we dat met het nieuwe bed doen. Waar is iedereen trouwens? Druk of allemaal afgehaakt?
He panda, Ik ben wel druk maar nog niet afgehaakt hoor. Ben regelmatig op zp te vinden. Soms ontbreekt me wel de tijd om te reageren. A heeft vooralsnog geen pinda's / noten meer op en ook geen uitslag met gehad. We proberen het over een paar maanden nog een keer. Als ze dan weer reageert langs de ha. Weet niet of zij al wat kunnen of doen mat is hij in ieder geval op de hoogte. @driftbuien; check vooral in de ochtend tijdens het ontbijt is het feest. Mevrouw wil dan bij mij op schoot eten ipv in haar eigen stoel. Gaat gepaard met veel gekrijs maar uiteindelijk zit ze in haar stoel en vaak eet ze dan wel als ik haar haren doe. ik denk dat je het goed aangepakt hebt panda. Nu grenzen stellen heb je alleen maar profijt van. A is ook erg op zoek naar grenzen. Sinds gisteren ook dmv gooien met spullen. Houwt is de regel 2x waarschuwen en de 3e keer is het klaar ( pak ik het af, wat anders doen oid) bij mij is max 2x waarschuwen genoeg over het algemeen. Ml kan wel 100x waarschuwen en dan nog gebeurd het niet Misschien ben ik af en toe te consequent maar het werpt wel zijn vruchten af. Ook hier een klauteraapje. Ook blauwe plekken maar die krijg ik ook op mijn werk.heb nogal snel blauwe plekken. Ik laat dl lekker stoeien en klauteren. Ervaar zelf geen pijn erbij. Bij pijn zou ik het wel benoemen en afleiden met iets anders. Vervelend dat N slechter slaapt. Ik zit ook stiekem soms naar een peuterbed oid te kijken. Dan weet ik in ieder geval wat ik wil als A dr bed uit gaat klimmen. Al zie ik dat voorlopig nog niet gebeuren. Ikzelf ga wel zo leng mogelijk proberen om dr in dr ledikant te laten liggen. In ieder geval totdat ik ook goed uit kan leggen dat ze in bed moet blijven liggen en niet alle kastjes uit hoeft te pakken @hier; druk en lekker aan het genieten Ik geniet elke dag nog steeds meer van A. Wat ze doet, zegt , laat zien, reageert enz enz enz. Nu even gauw slapen. Morgen lange dag! Slaap lekker allemaal!
@koekie ik bedoel jou er ook niet mee haha. We zijn nog maar met een paar over de rest heb ik nooit weer wat van gelezen, wel jammer. Ik zit met dit mooie weer ook niet vaak achter de laptop. Denk dat het zeker geen kwaad kan om lang de huisarts te gaan dan. Mijn broertje heeft van baby af aan een pinda/noten allergie met nog allerlei dingen erbij. Die heeft voor wat jaren terug per ongeluk een hapje van een snicker gehad en dat is goed mis gegaan. Sindsdien heeft hij een speciale pen en moet dan direct 112 bellen. Hij heeft het zo erg dat hij kan stikken zelfs. Ik waarschuw ook maar 2x idd en dan is het klaar. Blijf niet waarschuwen, ook dat benoem ik. Als hij dan boos word leg ik ook nog uit mama heeft je gewaarschuwd nu is het klaar. Ik merk wat dat de driftbuien wat minder worden. Helaas doet het geklauwter, knijpen, schopen en slaan goed zeer te doen. Zelf tot bloedens en paarse.blauwe plekken aan toe. @hier vorige week vrijdag was echt alleen maar brullen op bed. Vl heeft toen besloten s'avonds om 22.00 uur toch maar het peuterbedje in elkaar te gaan zetten. Heeft ongeveer 3 nachten geduurd voordat het wat beter ging. Op moment slaapt hij wel beter en weet ook hoe hij met slaapzak en al van bed kan komen. Hij trekt zijn wasmand leeg haha. Zoekt een shirtje ofzo uit en neemt die mee op bed en slaapt daar vervolgens mee. Ach ja zijn vast vreemdere dingen te bedenken. Blijkbaar was hij er wel duidelijk aan toe. Als we hem nu vragen of we het baby bedje weer neer moeten zetten begint die gelijk te huilen, dat is wel duidelijk dus. Inmiddels kan nu ook duidelijk ja en nee aangeven. Nee zegt hij en ja knikt hij. Verder is hij de laatste paar weken echt met sprongen vooruit gegaan in zijn ontwikkelingen en groeien. Praten zit er nog niet echt in maar denk als het komt komt van alles in 1 keer.
He Panda, wat leuk! Gefeliciteerd! Heel pril dus nog.... Hier zijn we nog niet echt weer begonnen. Komt vanzelf wel. We hebben ergens wel haast, maar aan de andere kant wil ik ook genieten van C. Ik post hier inderdaad minder. Ik mis wat aansluiting. Kom wel vaak even kijken, maar dan zie ik dat er nog niemand iets getypt heeft, dus dan laat ik het maar even. Ik doe de dingen toch anders qua opvoeding en activiteiten, lijkt het. Ik wil over niemand oordelen en ook niet het gevoel geven dat ik dat doe, dus dan hou ik meestal mn mond maar. Ik vind het moeilijk om te lezen over strafstoeltjes etc. Ik weet dat het een beetje 'de standaard' is, maar ik geloof er niet in. Wij werken er heel actief aan om C met vertrouwen in ons en in zichzelf te laten opgroeien en hem apart zetten als hij iets doet wat wij niet leuk vinden past daar niet in. Want waarom doet hij dat? En waarom is dat erg? Is dat onze grens? Ben ik gewoon moe en heb ik geen zin? Of gaat er iets stuk? En kan ik hem dat dan niet beter uitleggen en laten zien (ja, telkens weer) zodat hij leert zien dat hij dingen niet moet doen omdat een ander dan verdrietig wordt, pijn heeft, of dat er iets stuk gaat? Of wil ik dat hij dingen doet of laat omdat hij anders straf krijgt of juist een beloning? Ik roep ook niet de hele tijd 'goed zo' tegen hem, zoals bijvoorbeeld onze buren dat doen. Want waarom is het goed? Omdat ik dat zeg? Of omdat hij het gewoon leuk vindt om het te doen? Waarom zou ik dan niet gewoon zijn blijdschap meevieren? Nogmaals... geen oordeel over mensen die dat anders doen, maar ik voel me er hier een beetje alleen in staan. Denk dat dat het meer is.
Ik ben er nog wel, maar aangezien het hier stil is heeft reageren weinig zin. Net of je tegen jezelf praat. Misschien zijn koekie en lynn op vakantie. Volgens mij kletst de rest hier niet meer.
Ik ben er nog wel. Heb mn hand in het gips, kan bijna niet typen met rechts. Ben een linkspoot haha. Hier gaat het allemaal goed. Woensdag op vakantie. A doet het ook prima.
Ik heb heel dom gedaan. Gestruikeld over de drempel bij de deur en zo op mijn pols gekomen. Na de vakantie weer terug naar zkh. Hopelijk dan weer meer te vinden en te schrijven hier. Niet fijn voor de vakantie nee. Maar is even niet anders... Tot gauw!
Inderdaad wat is het stil hier... Ik ben weer terug, hand uit het gips gelukkig. Het lijkt wat aan het doodbloeden hier, jammer hoor. Ik vind het altijd wel prettig om te lezen hoe anderen het doen en dingen aanpakken. En natuurlijk ook om van de kindjes te horen hoe ze het doen. Er zijn veel verschillende manieren om je kind op te voeden. Iedereen moet doen waar degene achterstaat. Mijn opvoeding komt wel aardig overeen met jou manier thauma. Veel praten en dingen uitleggen waarom iets wel of niet kan. Ik laat A ook veel dingen zelf ontdekken wat mijn schoonouders dan vaak weer gevaarlijk vinden. Bijvoorbeeld klimmen op zo'n houten klimtoestel of op stoelen klimmen. A heeft het trouwens prima gedaan op vakantie. Het vliegen ging erg goed, enkel het dalen vond ze vervelend maar hierbij was ze wel goed af te leiden. Op vakantie heeft ze prima geslapen, prima gegeten en heerlijk iedere dag gezwommen in het zwembad en soms ook in de zee. Toen we de koffers aan het pakken waren omdat we weer naar huis moesten begon A de koffers terug te slepen. Ze wilde niet naar huis haha. Verder het A flinke sprongen gemaakt de laatste tijd. Praat nu in 4/5 woord zinnen, kent ontzettend veel woorden (ben de tel kwijt geraakt), kan boekjes na vertellen, tot 3 tellen en begint nu ook te springen. Vooral in de vakantie is ze erg hard gegaan. Mooi om te zien. @panda; hoe gaat het met jou en N? En je nieuwe wonderje? @lynn; hoe is het met jou en L? Goede vakantie gehad? @thauma; wat ik alzei, erg jammer dat het zo stil is. Hopelijk kunnen we dit topic nog wat nieuw leven in blazen. Hoe is het met jou en C? En hoe gaat het met de zindelijkheidstraining? Ik vind het altijd wel fijn om te lezen hoe iedereen dingen aanpakt en doet. Ik kan er altijd weer dingen van uitpikken wat ik in mijn opvoeding kan gebruiken. @hoofdpijn; Geven jullie kids weleens hoofdpijn aan? A geeft sinds vrijdag regelmatig hoofdpijn aan. Vind het lastig in hoeverre dit "klopt". Of is het iets wat ze heeft opgevangen? Mijn man en schoonvader hebben veel last van hoofdpijn en migraine dus het is niet gek dat ze dingen oppikt al proberen we dit zoveel mogelijk te vermijden. Verder is A rustiger, slaapt meer. Zaterdag heeft ze overgeven en heeft iedere dag een zure luier en dat zonder laxatie. Ik zag vanavond wel dat er een kiesje doorkomt. Kan de hoofdpijn te maken hebben met het doorkomen van het kiesje of staat het daar los van? Vindt dat wel heel lastig hoor. Hoop gauw weer wat van jullie te horen dames!
Hoi dames, Hier even een kort berichtje van mij vanuit Italië. Momenteel genieten wij van onze vakantie, we komen zaterdag terug. Het is hier heerlijk en na wat opstartproblemen (L moest erg wennen aan de nieuwe omgeving) zijn we nu volop aan het genieten! Ik schrijf hier een stuk minder de laatste tijd en ik denk dat dat komt omdat we de laatste tijd met L in een lekker ritme zitten en er eigelijk weinig bijzonderheden zijn. Er valt in wezen weinig te schrijven vanuit mijn kant zeg maar Ik vind het wel superleuk om jullie verhalen te lezen en heb dat ook wel bijgehouden de laatste weken, maar áls ik dan de tijd heb om te reageren dan werkt mijn telefoon weer niet mee, wordt L net wakker of komt er weer wat anders tussen.. vast herkenbaar Ik zal proberen wat vaker mee te schrijven, zeker nu er weer een mijlpaal voor de deur staat voor onze kleintjes: ze worden peuter! Tot gauw dus
Geniet nog even van je laatste dagje vakantie Lynn. Maandag alweer werken? Lekker hoor vakantie. Ik zou zo weer terug willen haha. A is de laatste dagen niet echt te genieten. Wil bijna niks eten, alle "verplichte" dingen zoals eetmomenten, verschonen, omkleden ed resultaat in drama's. Gelukkig is slapen geen probleem. Gisteravond lag ik om 23.00 uur in bed en hoorde ik A roepen: "vovel (vogel), pina (pinda), eten en vervolgens lag ze keihard te lachen. Weet niet of ze wakker was of sliep maar het was zo schattig Met de " verplichte" dingen probeer ik A zoveel mogelijk zelf te laten doen. Dat lijkt tot nog toe het beste te werken. En tja, qua eten dan eet ze nu even wat minder. De ochtend gaat nog wel redelijk met een halve boterham. Tussendoor stukje fruit. Lunch eigenlijk niks. 'S middags stukje fruit en 's avonds 1 a 2 hapjes avondeten. Verwacht dat ze na het kiesje wel weer goed gaat eten. Nu ligt ze lekker te slapen. Straks nog even boodschappen doen en morgen een verjaardag. Gaan jullie nog wat leuks doen in het weekend? Fijn weekend in ieder geval!
Ja, vandaag weer werken inderdaad. Wel even wennen weer na 3 weken vakantie, maar de batterij was goed opgeladen dus ging wel lekker Vervelend dat A in zo een lastige fase zit. Wel herkenbaar hoor, L heeft die fases ook. Een soort voorfase van de peuterpuberteit ofzo Ik probeer haar zoveel mogelijk haar gang te laten gaan, zolang het binnen de grenzen blijft, dat werkt nog vaak het beste. @praten L praat nog niet zoveel. Ze kan "mama" "papa" "bobo" en "kijken" zeggen, maar alleen als wij het eerst voorzeggen. Voor de rest brabbelt ze wel heel veel in haar eigen taaltje. Hebben jullie al een uitnodiging van het cb gehad? Ben benieuwd hoeveel L gegroeid is. Ze is naar mijn idee langer dan de meeste kindjes van haar leeftijd. Hebben jullie al plannen voor de 2de verjaardag van jullie kleintje? Voor L geef ik een feestje in Minnie Mouse stijl. Kwam slingers, tafelkleed, servetten enzo tegen bij de Eurowinkel en vond het wel schattig. Vind het wel lastig een cadeau te bedenken. Voor mijn gevoel heeft ze alles al
Inderdaad weer even wennen na de vakantie. Al merk ik wel dat ik na een uurtje het vakantie gevoel alweer bijna kwijt ben. "Fijn" dat het gedrag van A herkenbaar is. sinds gisteren is ze een inhaalslag met het eten aan het maken, het lijkt er dus op dat haar kiesje door is. Ze wil van 's morgens tot 's avonds eten, heerlijk Wel had ze gisteren en vandaag nog flinke krijsbuien. Ze kan zo gefrustreerd raken als iets niet lukt of ze iets niet mag. Schijnt ze van mij te hebben @praten; hier wordt behoorlijk wat afgekletst. 4/5 woord zinnetjes, woorden koppelen. Bijv. Vogelhuisje, autorijden. Voorheen waren dat 2 woorden, nu is het 1 woord. Verder begint ze nu liedjes te zingen en leest ze haar knuffels voor uit boekjes. Ook kan ze aardig goed terug vertellen wat ze op een dag gedaan heeft. @cb; wij hebben nog geen uitnodiging gehad voor het CB. Verwacht dat we in de week voor haar verjaardag moeten. Ben ook erg benieuwd hoe lang en zwaar ze is. A is ook altijd al langer geweest, schommelt rond de +2 lijn. Vorige week een nieuwe garderobe via marktplaats binnen gekregen voor A. Maat 92, 98 en sommige 104. A had helemaal geen kleertjes voor de herfst /winter. Nu voor 35 euro klaar inclusief winterjas, zomerjas, schoenen (helaas nog te groot) en heel veel kleertjes dus. Van het weekend maar even kijken voor nieuwe schoenen. Zal maat 24 moeten worden. Gaat hard. @verjaardag; leuk zo'n minnie Mouse stijl lynn! ik ben niet zo van de thema's dus we hangen slingers en ballonnen op, taartje erbij en verder weet ik het nog niet. Familie zal in de middag komen. Omdat sommigen van ver komen eten ze dan ook mee. A heeft inmiddels 3 vriendjes. Ik denk dat ik hen in de ochtend vraag of ze langs komen. Ze zien elkaar vrijwel wekelijks die dat lijkt me wel leuk. En tja cadeau.... Ik heb geen flauw is. Hier ook het gevoel alsof ze alles al heeft. Die mocht iemand nog tips hebben P Nu maar gauw even slapen. Welterusten allemaal!
Fijn dat ze beter eet Koekie! Frustratie als iets niet lukt is erg herkenbaar. L wordt dan ook om het minste of geringste boos. Is ook heel snel bij papa of mama om hulp te vragen @praten denk ook wel dat L hiermee een beetje achterloopt. In die zin dat ze later dan gemiddeld praat. Aangezien ze wel veel babbelt in haar eigen taaltje en werkelijk alles snapt wat wij zeggen maak ik me er niet druk om. Komt vanzelf. @kledingmaat L zit nu in maat 98, maar past 92 soms ook nog. Qua schoenen (die onwijs snel slijten iedere keer) zit ze nu op 23. @hier vl was nog vrij deze week en ik hoefde maar 3 dagen te werken, dus ik zit nog een beetje in de vakantiemodus moet ik zeggen. Heb het gevoel dat de orde van de dag pas maandag weer toe zal slaan Afgelopen woensdag voor het eerst naar de peutergym geweest met L. L keek haar ogen uit en genoot zichtbaar. Persoonlijk vond ik de oefeningen die de juf deed nog best lastig voor kindjes van die leeftijd (groep is voor kindjes van 1.5 tot 2.5 jaar). L deed er dan ook niet veel mee, maar de andere kindjes ook niet echt. Denk wel dat ze et snel op zal pikken hoor, was nu natuurlijk de eerste keer. De juf vond wel dat L heel soepel en relaxed was in haar bewegingen.. benueuwd van wie ze dat heeft