Uitgerekend in oktober 2013 mama's

Discussie in 'De mama's' gestart door Mama-in-love, 5 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    pff ik hoop voor je dat het helpt. Zou er niet aan moeten denken zo vaak mn bed uit te moeten..
    misschien een stomme vraag maar heb je enig idee waarom hij 's nachts zo vaak wakker wordt?

2. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    @lynn; hier hetzelfde met voeden in het openbaar hoor. Ik heb 2x in de ikea gevoed, wat was dat leuk ;) ze heeft bijna niets gedronken maar alleen maar naar het plafond gestaart. (Van die zilveren buizen en spots) ze vond het erg mooi :D
    veel plezier met shoppen :)

@voeden op verzoek; het lijkt mij ontzettend moeilijk om je kindje te laten huilen omdat het nog geen tijd is voor de fles. A laat ook geen hongersignalen zien. Maar als ze dan aangeeft dat ze honger heeft moet ze ook direct eten hebben. Dan begint ze te krijsen :D

@handjes sabbelen gebeurd hier de hele dag door. Haar speekselklieren werken in ieder geval goed want ze zit onder het speeksel. De t-shirts gaan er snel doorheen op deze manier. Ze krijgt nu 2 a 3 keer per dag een droge aan.. verder heeft ze bij haar "keelplooi" rode striemen zitten. Ik probeer het steeds goed droog te maken maar dst is haast onbegonnen werk. Hebben jullie kindjes daar ook zo'n last van?

@hier; nog 2 weekjes verlof en dan "moet"ik weer werken. Ene kant zie ik er erg tegenop, andere kant lijkt het me ook wel weer leuk.. sta er een beetje dubbel in. Ik merk ook dat ik me thuis wel wat ga vervelen. Vooral vorige week met het slechte weer en als A dan ligt te slapen ben ik aan het zoeken om iets te doen te hebben.
    Het huis is nog nooit zo schoon geweest als de laatste tijd :D
    ik ga wel iedere dag boodschappen doen, bij mooi weer wandelen en lekker spelen met A. Maar het is wel iedere dag hetzelfde zeg maar.

3. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Aan het zoeken om iets te doen te hebben? Je huis nog nooit zo schoon geweest? Kom hier eens langs?! Ik kom werkelijk nergens aan toe!
    Maar jouw kleine slaapt ook overdag begijp ik... maakt misschien wel uit :-D
    C heeft aar echt geen zin in. Hij slaapt s nachts gelukkig wel lang en goed.
    Ik hoor een broektoeter, dus ik ga maar ff :-D

4. Lynn88

Lynn88 Bekend lid

15 feb 2013
    877
    0
    0
    @Lili hoop dat het helpt! Wat moet het slopend zijn om er zo vaak uit te moeten snachts... slaapt je uk overdag ook slecht?

@koekie.. L heeft geen rode striemen in haar keelplooi, maar kwijlt wel veel.. ik probeer er altijd op tijd bij te zijn met een doekje om het af te vegen en indd shirtje verwisselen zodra het te erg wordt. Kan me je dubbele gevoel wt betreft het werken heel goed voorstellen. Hoeveel dagen ga je werken?

@thuma.. broektoeter :D wat een grappig woord...die ga ik ook maar eens introduceren ;) Hier slaapt L overdag wel, maar kom ook aan weinig toe hoor.. Om het huishoudn bij te houden heb ik echt wel wat hulp bij nodig. Achja hoort er een beetje bij he.. we zijn vrouwen maar hoeven ook niet álles tegelijk te kunnen :)

5. LiliB

LiliB Actief lid

27 mrt 2012
    351
    0
    0
    Koekie, er is geen duidelijke reden voor zijn verstoorde nachten. Er lijkt altijd wel iets te zijn. De 1e twee maand ging ook prima, hij ging steeds iets langer slapen, maar ineens hield hij er mee op. Misschien een sprongetje ofzo en sindsdien heeft hij last gehad van krampjes, persen, verkoudheid, honger... Als het boekje klopt moet hij nu leren om als hij vaak wakker wordt (wat normaal is bij baby's) zelf weer in te slapen zonder hulp van mij. En dit boekje doet dat gelukkig niet door hem te laten huilen!
    Overdag slaapt hij op zich goed, alleen de laatste 2 weken wel steeds lastiger in zijn bedje en steeds vaker op de arm (wat ik stiekem wel gezellig vind, maar handig is het niet).

Hier ook een enorme kwijlert! Nog geen last van rode plekken in de nek, maar misschien kun je er wat zinkzalf (bv sudocrem) op smeren. Dit neemt goed vocht op. Wij hadden eerst zulke plekken in de lies van Lucas, daar hielp het goed.

6. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Ja ze slaapt nu overdag heerlijk. Eigenlijk pas sinds ze woensdag op de pepti over is. Slaapt nu ongeveer van 's ochtends van 9 tot 11, 's middags van 13 tot 15.00 en van 17.00 tot 18.00 uur. Voorheen was ze veel meer wakker en moeilijker in slaap te krijgen. Nu leg ik dr neer en ze is vertrokken :D

als A op bed ligt ben ik aan het wassen, poetsen, stofzuigen. Nou hebben we wel een hele strakke inrichting en geen losse "prulletjes" zeg maar dus dat poetst ook makkelijk weg. Hoef geen dingen te verplaatsen en/-of op te tillen. Dus dat scheelt ook wel in tijd denk ik. En tja, na 1 dagje poetsen ga ik de volgende dag echt niet alles nog een keer doen :$

@lynn; ik ga 3 dagen werken. Werkte er voorheen 5. Ik ben vanmiddag nog even op het werk langsgeweest en voelde best wel oke. Het was leuk om iedereen weer even te zien. Nou heb ik ook wel erg leuk werk waarbij ik lekker bezig ben (begeleider bij verstandelijk gehandicapten) dus dat scheelt ook wel. We zien wel hoe het gaat lopen ;)

@lili; op de plekjes in de nek smeer ik vaseline lanette. Helaas wordt het er niet minder door. Misschien moet ik dan toch eens sudocreme proberen?
    Spannens of het boekje gaat werken.. hoe doe je dat dan? L zelf weer in laten slapen zonder jouw hulp? want ik neem aan dat als hij wakker is gaat huilen? Mag je hem dan wel troosten of bijv. Speentje geven? Maar ja, dan help je hem eigenlijk al..

Laten huilen doen we hier ook niet. Het slapen om 19.00 uur is nog wel eens lastig want papa is dan vaak thuis en dat is toch wel gezellig. Soms moet ze zichzelf dan in slaap huilen, jammeren is het meer. Als ze na een kwartiertje nog steeds "jammert" mag ze naar beneden en leggen we haar op bed wanneer ze moe wordt. Vaak is dat met een half uurtje. En zo niet? Tja, dan morgen weer een nieuwe kans. ;)
    Gelukkig gebeurd dat niet vaak.

Fijn is dat he als ze bij je in slaap vallen? Met de laatste voeding valt ze vaak op mn schouder in slaap bij het boertje doen. Ik blijf dan heerlijk nog een half uurtje liggen :p

7. panda86

panda86 Fanatiek lid

24 aug 2011
    1.456
    246
    63
    #1127 panda86, 10 feb 2014
    Laatst bewerkt: 10 feb 2014
    @uitkoken, de eerste 5 weken heb ik dat dagelijks gedaan. Na die tijd 1 keer per week.

@bibiq hopelijk komen jullie er samen uit en word het snel weer beter. En soms even klagen wil wel eens opluchten.

@Lynn hier krijgt hij al een hele tijd 4 voedingen. 2X 210/7 en 2x 180/6. Hij doet het er prima op en hij heeft het zelf geregeld. Misschien dat L voeding voor hongeriger baby's nodig heeft? Maar vooral je eigen gevoel volgen.

@lilb jeetje 8x is best vaak. Dan kom je ook niet echt aan je nachtrust toe lijkt me.

@Kwijlen hier ook 1 die af en toe behoorlijk aan het kwijlen is. Ook zijn nekje is wat rood. Kleine rode bultjes, ik probeer het goed te wassen en als hij op zijn buik ligt lukt dat het best. Ik smeer het nu vooral in me bodylotion en werkt redelijk.

Ik heb nog wat vragen. Hoe vaak zien de opa's en oma's jullie kleintje? En gaan jullie dan naar hun toe of komen ze ook bij jullie? Ook niest en hoest/kucht N best veel, doen jullie kleintjes dat ook? Heb niet echt de indruk dat hij verkouden is. Wij hebben een hoofdverkleiner in de maxi cosi wanneer zou die eruit kunnen?

Verder hier alweer bloedverlies. Om de 2 week is het raak en duurt een dikke week. Ben er wel klaar mee. Vl zegt dat ik naar de dokter moet. Geef het nog 1 kans, en gebeurt het weer ga ik maar naar de dokter.

8. LiliB

LiliB Actief lid

27 mrt 2012
    351
    0
    0
    8x is ook wel extreem, maar op het moment toch wel 1x per week. De rest van de week 3 à 4x denk ik... We gaan het nu bijhouden, ik weet het niet precies.

We hebben het boekje nog niet uit, maar tot nu toe is duidelijk dat een slaaproutine erg belangrijk is en een veilig gevoel bij het slapen (bv met behulp van een knuffeltje en daarvoor is wakker in bed leggen ook belangrijk, dat hij niet ergens anders wakker wordt dan waar hij in slaap is gevallen). Je mag dan troosten zoals je wil (speentje, borst, oppakken, ...), maar dat bouw je af, doordat die vorige dingen gaan werken...

Balen dat je zo vaak bloedverloes hebt panda... Hopelijk houdt dat snel op.

Hier komt de ene oma 1x per week oppassen, opa komt soms mee, afhankelijk van z'n werk. Andere oma en opa wonen erg ver weg (ruim 2uur rijden), dus die zien we maar af en toe. Mijn moeder is nu ook ziek (darmontsteking) dus is al een tijd niet langs geweest en doordat ik zo moe ben wij ook niet daar... Jammer, maar kan even niet anders, dat snapt iedereen ook.

9. LiliB

LiliB Actief lid

27 mrt 2012
    351
    0
    0
    Wij hebben trouwens de hoofdverkleiner al een tijdje uit de maxicosi. Ik zou gewoon binnen eens zonder proberen en kijken hoe je hem er in vind zitten.

10. Lynn88

Lynn88 Bekend lid

15 feb 2013
    877
    0
    0
    Opa`s & oma's... Mijn moeder ziet L redelijk vaak, denk zo'n 3x in de week zeker wel.. soms ga ik bij haar op visite en soms komt ze hier, we wonen dichtbij elkaar. Als ze hier komt helpt ze gelijk in het huishouden:;) Mijn vader ziet L wat minder vaak, maar werkt, in tegenstelling tot mijn moeder fulltime dus heeft ook minder tijd. Mijn ouders zijn wel altijd de eerst die we vragen om op te passen als het nodig is, omdat L bij hun thuis een eigen kamertje heeft en mijn moeder precies weet hoe ik alles doe qua verzorging van L. Mijn schoonmoeder woont naast mijn ouders dus net zo dichbij, maar werkt fulltime en heeft daar buiten ook veel activiteiten dus weinig tijd. Zj ziet L zo'n 2x in de maand. Mijn schoonvader ziet haar ook zo'n 2x in de maand.

Niezen&kuchen.. doet L ook.. het zijn wel van die 'droge' kuchjes, niet dat er slijm vastzit ofzo. Niezen doet ze ook regelmatig, maar dat is volgens mij vrij normaal voor die kleintjes:)

Die hoofdverkleiner in de mc hebben we er toevallig laatst uitgehaald omdat haar schoudertjes er op kwamen te liggen en ze er daardoor erg ongelukkig in lag..

Wat vervelend van je bloedverlies! Ik weet niet wat 'normaal' is, heb geen vaginale bevalling gehad en mjn bloedverlis was na 1/1,5 week al over dus kan je helaas geen advies oid geven.. behalve dan indd naar de dokter gaan als je het niet vertrouwt

11. Lynn88

Lynn88 Bekend lid

15 feb 2013
    877
    0
    0
    Opa`s & oma's... Mijn moeder ziet L redelijk vaak, denk zo'n 3x in de week zeker wel.. soms ga ik bij haar op visite en soms komt ze hier, we wonen dichtbij elkaar. Als ze hier komt helpt ze gelijk in het huishouden:;) Mijn vader ziet L wat minder vaak, maar werkt, in tegenstelling tot mijn moeder fulltime dus heeft ook minder tijd. Mijn ouders zijn wel altijd de eerst die we vragen om op te passen als het nodig is, omdat L bij hun thuis een eigen kamertje heeft en mijn moeder precies weet hoe ik alles doe qua verzorging van L. Mijn schoonmoeder woont naast mijn ouders dus net zo dichbij, maar werkt fulltime en heeft daar buiten ook veel activiteiten dus weinig tijd. Zj ziet L zo'n 2x in de maand. Mijn schoonvader ziet haar ook zo'n 2x in de maand.

Niezen&kuchen.. doet L ook.. het zijn wel van die 'droge' kuchjes, niet dat er slijm vastzit ofzo. Niezen doet ze ook regelmatig, maar dat is volgens mij vrij normaal voor die kleintjes:)

Die hoofdverkleiner in de mc hebben we er toevallig laatst uitgehaald omdat haar schoudertjes er op kwamen te liggen en ze er daardoor erg ongelukkig in lag..

Wat vervelend van je bloedverlies! Ik weet niet wat 'normaal' is, heb geen vaginale bevalling gehad en mjn bloedverlis was na 1/1,5 week al over dus kan je helaas geen advies oid geven.. behalve dan indd naar de dokter gaan als je het niet vertrouwt

12. Verox

Verox Niet meer actief

Wat fijn te horen dat jullie kleintjes ook zoveel kwijlen. Ik dacht namelijk dat ♥E extreem veel kwijlt. Ik heb twee weken geleden speciale kwijl-bandana's voor E gekocht. Misschien is dat ook iets voor jullie? Zo'n kwijl-sjaaltje/slabbetje/bandana absorbeert het kwijl waardoor het niet in de hals loopt, en het staat best leuk.

Mijn eigen ouders wonen op 1,5 uur autorijden bij ons vandaan. We zien ze 1x in de twee weken, maar dat is dan een volledige dag, en soms word er zelfs gelogeerd.
    Mijn schoonmoeder woont een half uurtje autorijden bij ons vandaan en komt elke week wel even kijken. Maar dat is dan meestal een extreem kort bezoekje waarin ze alleen even een kopje thee komt drinken, en 9 van de 10 keer ligt E te slapen.
    Mijn schoonvader woont een uur autorijden bij ons vandaan. Hem zien we 1x per maand, maar die blijft dan wel een hele middag of avond.

Persoonlijk vind ik het leuker om opa en oma minder vaak, maar dan wel wat langer te zien. Mijn eigen ouders hebben zien E niet vaak, maar als ze er zijn dan doen ze echt veel met haar samen. Ze word verschoont, gewassen, in bad gedaan, er word geknuffeld, gezongen, gedanst en gewandeld... Gewone dagelijkse dingen, maar voor opa en oma heel waardevol.

We maken trouwens veel foto's en filmpjes, en delen die met de familie. En we skypen of whatsappen ook vaak samen met E en de familie.

Ik hoor jullie veel over babysitten praten. Wij hebben E nog nooit aan een oppas over durven laten, terwijl het een behoorlijk zoet kindje is... Misschien toch maar eens proberen binnenkort.

Het babyzwemmen vandaag was weer een groot succes! E is zelfs al onder water geweest! Dat vond ik erg eng. Maar E keek even beduusd, en was daarna snel gewend.

Oh ja! Gisteren is E voor het eerst van haar buik naar haar rug gerold! Zo trots op haar! Ze had echt de smaak te pakken en bleef haar "truukje" herhalen.

13. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Opa's en oma's: mijn s ouders komen ongeveer 1x per week langs, soms 2x als ze in de buurt zijn. In ieder geval 1x en dan meestal een dagdeel of een hele dag. Ze wonen op 1,5 uur rijden van ons maar zijn wel heel erg betrokken en geinteresseerd. Ook gaan ze over 2 weken 2 dagen oppassen en zullen dan ook 1 nacht bij ons slapen.
    Mijn eigen ouders proberen ook 1x per week langs te komen. Zij blijven dan een uurtje. Mijn moeder zal 1 dag in de week gaan oppassen. Mijn ouders houden A dan , geven eventueel een flesje en dat is het. Als A nog ligt te slapen is het best wat ongemakkelijk dus dan haal ik A er vaak wel uit..
    Ene kant ben ik blij als ze kunnen gaan oppassen want dan komen ze in het weekend niet langs :D
    verder hebben we met de s familie een whatapp groep waarbij er regelmatig foto's verzonden worden. Grote s familie die niet bij elkaar in de buurt wonen ;)

@maxicosi verkleiner; misschien heel fout maar die heb ik nooit gebruikt. Nu je het zegt herinner ik me dat ie in de kelder ligt. Denk weinig nut meer om m te gaan gebruiken? Ze ligt verder goed in de maxicosi.

@bloedverlies; ik heb een week of 4 last gehad van bloedverlies. Met 6 weken aan de pil gegaan (cerazette) I.v.m. borstvoeding. Hierdoor geen menstrustie en ook geen tussentijdse bloedingen gehad tot nu toe.
    Ik zou toch even langs de ha gaan als ik jou was. Lijkt me niet zo goed als je nu nog onverklaarbare bloedingen hebt.

@verox; waar heb je die dingen gehaald? Ik heb er weleens van gehoord maar geen idee waar ik ze kan kopen. De striemen in haar nek worden steeds erger.. dus die bandana's lijken me geen overbodige luxe.

Hier heeft er ook nog niemand op A gepast hoor! Ik vind het erg lastig om haar uit handen te moeten geven. Daarom zie ik er ook zo tegenop om te gaan werken. In het begin vond ik het ook erg lastig als iemand (familie of vrienden) A vast hield of de kinderwagen duwde. Dat is nu wel minder hoor. Maar als we met s ouders op stap zijn wil ik graag met mn dochter pronken :p

Niezen en kuchen wordt hier ook meerdere keren per dag gedaan. Deed ze al vanaf het begin. Volgens mij heeft het ook iets met het ademhalen te maken ofzo?

@lili; ja, slaaproutine is idd erg belangrijk. Ik dacht zelf dat dat in het brgin nog wel mee zou vallen maar het tegendeel bleek waar. Wij zijn met 6 weken begonnen met een boekje voorlezen, weltrusten zeggen en aapje aandoen (is zo'n aap met muziek) verder ligt haar tutje ook bij haar. Met 10 weken is er nog een slaapzakje bijgekomen.
    nu merk ik dst A er op ligt te wachten tot ik ga voorlezen. Het is iedere keer hetzelfde boekje (ik ga slapen) en ze weet precies wanneer ik "shhh" ga zeggen. Had ik niet verwacht dat ze dat zo snel door zou hebben. Of heb ik nu een zeer intelligent kind?:D
    trouwens wel een aanrader dat boekje. Kort, duidelijk voor een bedritueel en je kan m leuk voorlezen.

Hier belde papa vanavond dat ie naar huis toe kwam. Op dat moment was ik A aan het omkleden. Papa en A hebben een heel leuk telefoongesprek gevoerd :D

14. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Verox; fijn dat het zwemmen goed gaat. Lijkt me ook eng om je kindje onder water te zien..
    en wat goed dat ze het omrollen doorheeft! Is ze op tijd bij volgens mij. Hier doet ze het wel als ze mijn hand vast houdt maar ze doet het niet voor de lol ;)

15. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Oh, boekje heet trouwens " en nu lekker slapen! "

16. Verox

Verox Niet meer actief

Ze verkopen op veel plekken kwijlsjaaltjes/bandaba's. Ik heb de slabbetjes via marktplaats bij deze mevrouw besteld. Ze maakt ze op bestelling van leuke stofjes, de maat past ze aan op de leeftijd van je baby'tje, ze zijn niet duur, en ze zien er supermooi uit.

17. Verox

Verox Niet meer actief

De eerste keer onder water heb ik de juf laten doen, maar toen ik zag dat dat goed ging durfde ik hetzelfde ook.

Nouja dat rollen doet ze alleen als ze op haar buik ligt met haar armpjes naar voren. Ze tilt haar hoofdje dan heel ver op, en zit zowat in de kruip-houding. Dan laat ze zich langzaam omvallen.

Echt rollen mogen we het misschien nog niet noemen, maar toch bijzonder om te zien.

18. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Het is een begin en daar mag je ook trots op zijn toch? :D

19. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Die slabbetjes zien er idd leuk uit! En idd ook niet zo duur. Ga er eens over nadenken. Ben nl niet zo'n fan van kopen op marktplaats ;)

20. Lynn88

Lynn88 Bekend lid

15 feb 2013
    877
    0
    0
    Oh dus daar zijn die dingen voor :D Ik had die 'slabbetjes' gekregen tijdens mijn babyshower, maar wist maar niet waar het nou eigenlijk voor was.. voor het kwijlen dus :D

@koekie de slabbetjes die ik heb gehad waren volgens mij van de H&M, dus misschien een idee om daar te kijken?

Pfff zit sinds gisteravond een beetje in zak en as. Emotioneel gezien dan. Ik ben aan het solliciteren en ben eigenlijk op zoek naar een functie voor 24 uur in de week. Omdat de banen sowieso niet voor het oprapen liggen momenteel, probeer ik me bij het zoeken ook te focussen op banen voor 32 uur in de week, om zo meer kans te maken uberhaupt wat te vinden. Nu werd ik gisteravond gebeld door een werving en selectiebureau die mij uit willen nodigen voor een gesprek. De vacature in kwestie past echt perfect bij mij, wellicht iets te hoog gegrepen (Ze zoeken iemand met veel ervaring, nu heb ik wel wat ervaring, maar niet heel veel..), maar ik ben iemand die snel leert en zich snel ontwikkelt, dus denk dat ik het wel aan zou kunnen. Maar het idee alleen al om 32 uur in de week lieve kleine L te moeten missen deed me echt breken. Ik barstte gisteren in tranen uit toen ik dacht aan de situatie waarbij ik haar het merendeel in de week niet zou zien. Het gaat ook om een organisatie die hier niet om de hoek zit, dus zou ook een aanzienlijke reistijd hebben(1,5 uur heen en 1,5 uur terug)

Het probleem is dat vl me niet echt goed lijkt te begrijpen. Hij blijft maar herhalen dat L in goede handen is bij mijn moeder, zijn moeder (die gaan oppassen) en bij hem (hij werkt van 06:00 - 14:00 dus zou haar uit zijn werk ophalen bij de oppas). Begrijp me niet verkeerd, ik ben dolblij met alle hulp die we kunnen krijgen en waardeer het heel erg, maar hij lijkt echter niet te begrijpen dat ik bang ben heel veel te gaan missen in haar ontwikkeling. Ik werk kantoortijden en eer dat ik op werkdagen thuis ben, moet L alweer in het badje en naar bed :( Momenteel is 24 uur gewoon echt het maximale wat ik wil werken, en het liefst ook nog gewoon lekker in de buurt. Maar als je diep in mijn hart kijkt zou ik er ook niet zo'n problemen mee hebben als ik de eerste paar komende maanden nog thuis zou zitten. Het begin met L is erg moeilijk geweest, het genieten is eigenlijk pas sinds een maandje echt goed begonnen, en nu zou ik het allemaal grotendeels uit handen moeten gaan geven :( toen ik hem dat aangaf maakte hij de opmerking "Maar dan heb je eigenlijk ook geen recht op WW" .. Pardon? :$ Meneer lijkt even vergeten te zijn hoe zwaar het allemaal is geweest (ks, ziekenhuisopname na de bevalling, huilbaby..), ben een tijdje echt heel erg uit mijn doen geweest. Inmiddels heb ik de teleurstellende start met L wel enigzins een plekje kunnen geven, maar ben er gewoon nog niet aan toe om zoveel te gaan werken op een locatie zó ver van huis.. pfff lastig allemaal!

Deel Deze Pagina