Herkenbaar, slapeloosheid door hormonen?

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by ShallY, May 27, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ShallY

ShallY Fanatiek lid

Sep 14, 2013
    3,870
    736
    113
    Het is weer zover, lig al 3 uur op bed en kan weer niet slapen terwijl ik super moe ben.
    Dit gebeurt dus wekelijks. 3 a 4 nachten lig ik wakker tot soms wel half 4/4 uur. Heel fijn als het wekkertje dan op 6.20 staat. Het is zo frustrerend en weet niet meer wat ik er aan kan doen. We denken dat het komt door teveel na te denken (onbewust) in combinatie met de hormonen. Herkenbaar voor iemand en nog tips?

2. RoIn

RoIn VIP lid

Feb 3, 2014
    5,918
    595
    113
    Female
    Ja, ik slaap wel in! Niets aan dehand maar als ik 1x wakker word....pff, Tis zo vermoeiend!
    Geen tip. Gewoon blijven proberen...

3. violetta

violetta Niet meer actief

Ja ik herken het ook zeker. Kei moe zijn. Na ruim half uur inslapen. Dan in de nacht wakker worden en klaarwakker zijn. En dan tegen uur of 7 weer kapot zijn en me dan moe voelen rest van de dag....
    Eerst was ook piekeren etc (icsi traject). Nu denk toch hormonen meespelen. Sinds ik begon met hormonen spuiten. Heb ik dit ritme...
    Heb helaas geen tips.

4. RoIn

RoIn VIP lid

Feb 3, 2014
    5,918
    595
    113
    Female
    Oh, ik had niet gezien dat het een onderwerp was bij vruchtbaarheid behandelingen. Sorry meiden :)
    Die heb ik niet gehad nl..trek me weer terug hier ;)

5. Degen

Degen Bekend lid

Mar 17, 2013
    949
    47
    28
    Female
    Groningen
    Ik heb het niet op wekelijkse basis maar wel op maandelijkse basis.
    Aan de dagen voorafgaande aan mijn naderende menstruatie lig ik nachten wakker. En zodra ik ongesteld ben is het over.
    Heb helaas last van PMS.
    Ik heb nooit van het hormoon gebruik bij de behandelingen hinder ondervonden voor wat betreft slapen.
    Wel had ik dat ik moe was door en van de medicatie.

Mijn schoonmoeder was verpleegster,
    En zij geeft aan dat warme melk voor het slapen gaan helpt.
    Dan komt er schijnbaar een stofje in je lichaam vrij.

6. nana33

nana33 VIP lid

Nov 17, 2008
    5,536
    3
    0
    Heel herkenbaar! Ik had er altijd vooral lst van met puregon een paar dagen voor mn eisprong. Na mn eisprong als ik aan de utro ging, sliep ik juist heel goed.

Warme melk is denk ik wel een goeie tip (maar wel heel goor, haha). Verder schijn je een half uur na het eten van langzame koolhydraten, zoals bananen ook altijd moe te worden.

Helaad weinig tips verder. Wakker liggen is heel irritant, i know. Sterkte!

7. Annemoon

Annemoon Bekend lid

Apr 4, 2013
    816
    0
    0
    Vooral heel druk met werk, mijn glaskunst, de neef
    Oost NL
    Verschrikkelijk he!
    Ik heb het ook! Pieker teveel en die hormonen die doen ook niet echt leuk mee.
    Glas warme melk is wel het proberen waard!

8. ShallY

ShallY Fanatiek lid

Sep 14, 2013
    3,870
    736
    113
    Ik heb t eigenlijk niet eerder gehad maar sinds mn laatste miskraam is het heel erg geworden. En nu ik dus weer bezig ben met hormonen wordt het er niet beter op. Warme melk doe ik soms ook maar inderdaad erg vies.

Tot nu toe nog niks gevonden wat helpt.

9. wiessss

wiessss Fanatiek lid

May 1, 2014
    1,588
    123
    63
    Ik gebruik maandelijks 5 dgn clomeed, de eerste keer slikte ik de tweede tablet rond 20;00 uur waardoor ik de hele nacht wakker lag echt de hele nacht. Nu slik ik die rond 17;00 uur en gaat het slapen een stuk beter. Maar de dagen dat ik geen hormonen gebruik slaap ik goed. Heb je al weleens melatonine geprobeerd??? Gebruik ik elke dag en helpt goed.

10. ShallY

ShallY Fanatiek lid

Sep 14, 2013
    3,870
    736
    113
    Melatonine heb ik op mn nachtkastje staan maar als ik hormonen spuit dan durf ik die niet in te nemen. Op paracetamol na durf ik niks in te nemen.

11. wiessss

wiessss Fanatiek lid

May 1, 2014
    1,588
    123
    63
    Ja ik neem ze dan wel gewoon, rust is heel belangrijk voor je lichaam en voor de innesteling denk ik dat het ook heel belangrijk is dat je lichaam goed uitgerust is. En daarbij is het natuurlijk op homeopathische basis.

12. YasmijnN

YasmijnN Fanatiek lid

Oct 8, 2013
    1,706
    444
    83
    Female
    Herkenbaar! Ik slaap wel als ik net ga liggen, maar word vervolgens tig keer per nacht wakker en het is dan aardig moeilijk weer in slaap te vallen. Ben naar mijn idee niet eens (meer) aan t piekeren, maar gebeurd gewoon.

13. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

Aug 9, 2013
    3,721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Het blijft moeilijk; hormonen en piekeren zorgen voor slapeloosheid. Je hebt je rust echt nodig.

Probeer te denken; ik kan er NU (als je in bed ligt) toch niets aan doen dus ik kan beter gaan slapen. Anders bedenk je je maar dat je iig je lijf wat rust geeft door in bed te liggen.

14. ShallY

ShallY Fanatiek lid

Sep 14, 2013
    3,870
    736
    113
    Rust heb heb ik zeker nodig. Ik merk het ook hoor, soms kunnen ze me echt op geen dan ben ik zo moe en barst van de hoofdpijn. Erg lastig dit.

15. ShallY

ShallY Fanatiek lid

Sep 14, 2013
    3,870
    736
    113
    Mijn vriend vindt het niet nodig dat ik met een psycholoog ga praten. Het kost alleen maar geld en als ik wil praten kan dat met hem, aldus mn vriend.

Dus ben even flink pissig op hem.

16. KakieLakie

KakieLakie Bekend lid

Feb 18, 2014
    837
    303
    63
    Heel herkenbaar, ik had dat ook met de prikken.

Overigens is een gesprek met een psycholoog echt niet overbodig hoor. Dat kan heel verhelderend werken.

17. Juudje1501

Juudje1501 Bekend lid

Aug 15, 2012
    652
    154
    43
    Female
    Leiderdorp

Niet te geloven wat je vriend zegt! Sinds wanneer bepaalt hij of het nodig is dat jij naar een psycholoog gaat of niet??:(
    Met een verwijzing van je huisarts worden de consulten door je zorgverzekeraar vergoed. Natuurlijk is het ook belangrijk dat je met je vriend blijft praten, maar dat is toch heel iets anders dan gesprekken met een professional! Als jij vindt dat het iets voor je iets, dan moet je dat zeker doen!

Goed over het niet-slapen:
    Herkenbaar hoor! Vreselijk die hormonen! Het kan echt door de hormonen komen helaas... Die hoofdpijn trouwens ook. Neem gerust paracetamol in! Ik snap dat je dat liever niet doet, dat heb ik ook, maar met hoofdpijn blijven lopen/liggen is ook niet goed. Je hebt je rust nodig hoor!
    En die melatonine mag je ook gebruiken. Van mijn psycholoog (;)) kreeg ik een aantal tips mbt slapen:
    Melatonine, halve dosering, paar uur voordat je naar bed gaat. Je lichaam wordt dan aangezet tot het zelf maken van melatonine. Je mag dit gewoon naast je hormoonbehandeling gebruiken.
    Ik ben gaan (hard)lopen. Ook om andere reden, maar ook om mij lijf moe te maken. Ik voelde me moe, maar mijn lijf was niet moe genoeg. Dit verbetert ook de slaapkwaliteit.

Verder: kamillethee 's avonds (rustgevend), warme douche, boek. Maar ja dit heb je vast al geprobeerd...

Ga anders gerust naar je huisarts of f.a.. Ze hebben hier vast vaker mee te maken gehad en misschien hebben ze een goeie tip!

En, praat met je vriend! Als jij baat hebt bij een psycholoog, of acupunctuur of wat dan ook, dan moet je dat doen!

Heel veel succes!!

18. Zoetjes

Zoetjes Actief lid

Aug 26, 2013
    183
    0
    0
    NULL
    Zundert
    Heeeel herkenbaar. Ik spuit nu geen hormonen meer, want we hebben alle behandelingen gehad. Maar destijds heb ik enorm liggen woelen. Het geen dat mij enorm hielp was de app: relax completely (deel relax)... Gratis te verkrijgen voor android. Die speelde ik af onder mijn kussen. Ik werd daar heel rustig van en kon dan uiteindelijk toch nog een uurtje of 4 à 5 slapen.
    Op andere nachten bijvoorbeeld na puncties werd ik altijd wakker van het enorme zweten. Ik was dan helemaal doorweekt. Voor de puncties hielp een electrische deken ook heel goed. Gewoon standje 1 alsof al iemand je plekje had opgewarmd. En ik dronk heel veel thee met melk en honing. Zorg er gewoon voor dat je je rust pakt. En als je omgeving en werk het toe laat, pak dan dat middagedutje. Ik kon op de middag veel beter slapen dan snachts. Het is net genoeg om je overeind te houden.

Sterkte! Komt vast goed!

19. ShallY

ShallY Fanatiek lid

Sep 14, 2013
    3,870
    736
    113
    Bedankt voor de tips.

Mijn vriend is er wel deels op terug gekomen en was boos op zich zelf dat hik dqt gezegd heeft. Heb proberen uit te leggen waarom ik met iemand wil praten. Ik blikf zeker met hem praten maar dat hij veel beter iets naast zich neer kan leggen en ik niet. Dus denk dat ik morgen aan de arts vraag voor een doorverwijzing.

Wandelen deed ik al veel en dat liep weer een beetje stil. Wilde van de week weer starten met 's avonds te gaan wandelen maar het is de afgelopen dagen zo'n slecht weer geweest.

Wat is het toch fijn zo'n forum!!

20. Panter

Panter VIP lid

Mar 14, 2011
    13,710
    4,559
    113
    Ik slaap als een roosje, ondanks de hormonen. Ik spuit natuurlijk ook alleen 50 eh gonal-f en gebruik na de eisprong utrogestan.
    Maar geen slaapproblemen hier gelukkig. Lijkt me vreselijk lastig. Sterkte!

Share This Page