Ik ben vaginistisch.. mijn bekkenbodemspieren verkrampen, alleen al bij de gedachte dat er iets 'in moet'... Er is lange tijd geweest dat ik zelfs door de grond ging van de pijn, bij slechts het topje van een pink... Wanneer ik 'op slot' zit, dan kan er gewoon niks in! Ik vertrouw mijn vriend natuurlijk in zoverre, dat ik bij hem geen last heb. Soms wat pijn bij het vrijen. Maar artsen moeten echt uit de buurt blijven... Ik stel al een tijdje een uitstrijkje voor onderzoek naar baarmoederhalskanker uit... heb al een paar oproepen gehad, maar alleen al de gedachte aan die eendenbek doet mijn maag bijna omkeren.. (Tijdens de bevalling van mijn zoon, moest er een paar keer gevoeld worden hoeveel ontsluiting ik had. Dit vond ik mogelijk nog erger dan de hele bevalling...)
Ik begrijp dat dit voor jou erg moeilijk zo niet traumatisch is. Ik zou dat echt ook duidelijk maken voor je de echo hebt. Heb je nu dezelfde vk als toen? Ik neem aan dat ze zeker uitwendig een poging zullen wagen hoor! En als jij echt geen inwendige echo wilt, hoeft dat natuurlijk niet, je bent uiteraard niet verplicht! Het hangt natuurlijk ook nog af van hoe goed hun apparatuur is. Ik vind de apparatuur bij de meeste gyn/vk niet zo heel scherp. Ik heb 1x een echo laten maken bij een particulier echo bureau (die ook 3 en 4D echos maken, toen ik overigens niet zwanger was!) en wouw dat was echt mooi spul. Die zeggen ook duidelijk vanaf 6 weken is uitwendig prima mogelijk. Sommige van die bureaus doen ook wel medische echo's trouwens maar dat doen ze niet allemaal.
ik begrijp je heel erg goed ik vind het ook echt helemaal niks dat inwendige gedoe, maar voor jou is het tovh net een stuk erger begrijo ik.. bij mijn zoontje heb ik met 9 weken gewoon een uitwendige echo gehad en je zag alles heel erg goed. het kan maar zo dat ze dat bij jou ook gaan doen, en anders gewoon met je vk overleggen en uitleggen. succes en net wat fenne34 zegt bij een particulier iemand kan het al vanaf 6 weken ik heb met deze zwangerschap met 6 weken een echo laten doen en je zag uitwendig zelfs erg goed. maar bij een vk/gyn zijn de apparaten tovh net iets minder goed qua beeld. maar dat zegt niks hoor
Mijn vk weet van mijn probleem, maar ik liep niet bij hun toen ik bij mijn zoon onze eerste echo kreeg. (Daarvan kwam ik er trouwens pas met 9 weken achter, dus heb nooit stilgestaan bij het feit dat het misschien niet uitwendig kon) Maar ze weet ervan, dus ik ga gewoon hopen dat buikje en beebje meewerkt donderdag ^^
Annerose ik hoop echt voor je dat het uitwendig kan!!! Lijkt me zo naar voor je. Wel heel fijn dat je kan ontspannen met je vriend met vrijen. Gewoon goed aangeven bij de vk dan hebben ze er maar rekening mee te houden hoor, niks moet hè! Hoe ver ben je nu? Met een week of 8 kan het meestal wel uitwendig dacht ik?
Ik had al eerder uitwendige echo's gehad, dus ik ga voor je duimen dat je buik en de beeb meewerken donderdag!
AnneRose wat vervelend voor je, kan me goed voorstellen hoe je daar tegenop ziet. Even ter geruststelling: ik heb gister een uitwendige echo gehad en was prima te zien! Wel zorgen dat je blaas goed vol zit, dan wordt je baarmoeder wat omhoog/naar voren gedrukt en is ie beter te zien voor de echoscopist. You can do this!
@AnnaRose; Ik begrijp je wel een beetje, moet er ook echt niets van hebben. Bij mij wilde ze eerst een inwendige echo doen, maar omdat ik dat pertinent niet wilde toch uitwendig gedaan en alles was prima te zien! (8+2 wk) Dus komt goed!
Ff mijn nieuwsgierigheid nu ik ook het bericht v kyra321 lees... Ik zelf heb zwanger moeten worden na icsi. Dat wil zeggen volop inwendige echo's, punctie terugplaatsing. Nogal wat gedoe van onder zeg maar. Hadden jullie het ooit aangekund / aangedurfd? Lijkt me echt dramatisch helemaal met vaginisme.
Ik ben nu ongeveer 8 weken! Dus heb goede hoop dat het uitwendig kan Ik heb daar naast wel een baarmoeder dat naar achteren ligt. (Bij de meeste vrouwen ligt hij naar voren, tegen de blaas aan) dus het is echt afwachten! Dank voor jullie lieve berichten. ICSI lijkt me, zeker met vaginisme, een behoorlijke opgave. Maar wellicht als je een doel voor ogen hebt, dat het dan dragelijker wordt Ik moet hier sowieso nog even over praten met de vk, want bij mijn vorige bevalling heeft het me wel tegengehouden om echt te persen. Ik durfde niet goed omdat ik er ergens van overtuigd was dat het niet ging passen, en dat ik zou uitscheuren of dat ze moesten knippen. Het heeft mijn bevalling onnodig zwaar gemaakt in mijn ogen. (Wat kan onze gedachtes ons gek maken he?)
Gefeliciteerd alle dames met een goede echo! Bij onze verloskundigepraktijk is het bij mij nooit een probleem geweest om al vroeg in de zwangerschap (zelfs met 6 weken al) een duidelijke uitwendige echo te maken. Ze geven aan dat je een uur voor de echo alles moet uitplassen, vervolgens 0.5 liter water moet drinken en dan niet meer naar het toilet tot de echo. Dan is je blaas goed vol en dit duwt denk ik je blaas wat omhoog. Morgen mogen wij voor de eerste echo. Begin nu toch wel echt zenuwachtig te worden. Succes voor iedereen die deze week voor een echo mag gaan!
Ik moet de groep helaas verlaten. De echo was niet goed, het baby'tje is met 8w3d gestopt, ben helemaa van slag hier ging ik niet meer vanuit! Nu wordt ik door gestuurd naar de gynaecoloog en is het wachten tot ik ga bloeden of dat ik curretage moet ondergaan. Ik hoop dat er geen dames meer zullen volgen, en jullie allemaal een gezonde zwangerschap mogen hebben!
Annerose, Je kunt ook nog even de praktijk bellen, en het alvast melden. Dan zet de assistent het erbij dat je geen inwendige echo wil, en is het makkelijker om het aan te geven aan de VK wellicht. Zelf heb ik het ook zo gedaan bij m'n eerste kindje. Ik zie er ook altijd vreselijk tegenop nl. Kan echt niet ontspannen Wij doen geen neklooimeting en combinatietest. Wel de 20 weken echo. Dit doen wij meer om te weten waar we rekening mee moeten houden tijdens de bevalling (mocht er iets mis zijn). Pff vandaag vond 1 van mijn gastkindjes dat ik een hele dikke buik heb en volgens hem zit er een baby in hahaha. Valt het zo op?! Of zijn de kinderen helderziend? Gisteren begon mijn dochter nl ook al terwijl we ze niks gezegd hebben.
@Smurfin, zo erg voor jullie! Wens je erg veel sterkte!!! Zo moeilijk dit topic, we gaan van mooie echo's tot gestopte hartjes. Voelt ook stom/raar/onaardig om dan je eigen 'vrolijke' nieuws wel te delen.....
Wiella inderdaad. Maar moet zeggen dat het woord slagveld in me opkomt... Zoveel verdrietige berichten al. Lees ook wel met andere maanden mee maar damn deze maand topt wel alle andere volgens mij.
Jeetje Smurfin. Wat ongelooflijk triest voor jullie. Ik kan me zo voorstellen dat je dit niet meer verwacht had. Ik heb het zelf helaas bij mijn eerste zwangerschap meegemaakt (10.5 weken) Het voelt zo onwerkelijk. Ik hoop dat je goed word opvangen, want er zal nu best wat op je af gaan komen. Ik heb zelf een curettage gehad omdat het niet uit zichzelf opgang kwam. Ik wil je onwijs veel sterkte wensen voor de komende tijd