uitgerekend mei 2016

Discussie in 'Zwangerschap clubs' gestart door lietjuh, 22 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik had ongeveer 1,5 jaar geleden de maxi cosi verruild voor een autostoel groep 1 omdat ons mannetje te groot werd voor de maxi cosi. Op dat moment had ik toch nog voor twee keer een maxi cosi nodig (mijn partner heeft de auto altijd mee naar zijn werk - ik werd opgehaald door iemand anders met de auto). Dus ik heb een maxi cosi geruild met een vriendin voor een pak luiers van 8 euro. Prima, voor op dat moment. Hij was helemaal compleet met regenkap en voetenzak, etc. Het was een maxi cosi Citi en zag er goed uit; "een iets ouder model", zei ze.

Nu dacht ik dus van: zo, de maxi cosi heb ik nog, even de hoes wassen en dan kan ik die alvast klaarzetten. Dus ik was gisteren met die hoes aan het stoeien en ik keek op de sticker - blijkt dat hij helemaal niet voldoet aan het veiligheidskeurmerk. Ik ben expres gaan zoeken online naar wat de sticker die erop zat betekent.

Wat denken jullie? De maxi cosi is geproduceerd in 2001 :$ SERIEUS? Een iets ouder model? Zelfs Madonna's vriendjes zijn jonger!!!! Het is nu vijftien jaar later. Hoe oud wil je het hebben? Come on!!!

Mijn partner vond het allemaal onzin en maar geldverspilling. Hij vind een maxi cosi van vijftien jaar totaal geen probleem. Zolang er maar geen ongelukken mee gebeurd zijn en niet keihard is gevallen ofzo. Maar ja, dat weet je nooit echt helemaal zeker als het niet jouw maxi cosi is. Ik heb hem diverse websites laten lezen dat het kunststof poreus kan worden, het schuimrubber niet goed meer helpt en wat allemaal niet meer; maar hij is ervan overtuigd dat wc-eend wc-eend adviseert (;)) en het allemaal geldklopperij is om zoveel mogelijk geld te verdienen en in te spelen op de gevoelens van mama's en kunststof kunstof blijft - en ook na 15 jaar minstens net zo veilig is.

Dus de nieuwe maxi cosi komt morgen. Daar heb ik wel een ruzietje voor over :p

2. Madivi

Madivi Actief lid

27 aug 2015
    120
    1
    0
    #1962 Madivi, 4 mrt 2016
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2016
    Fenne, jammer dat dat kraamhotel niet aansprak. Kunnen jullie niet de visite nog een dagje afhouden als jullie thuis zijn? En misschien de beestjes even uit logeren?

Sammie, beterschap! Zwanger en griep, das geen leuke combinatie!

LW, ik denk dat die behoefte ook erg afhangt van hoe je uit de bevalling komt. Als je moeilijk uit bed komt door de wond(en) is een helpende hand in huis wel fijn denk ik. Is er iemand die je daarvoor geschikt en beschikbaar acht? Het lijkt me wel fijn dat je iig een plan B hebt voor als je het niet redt..

AnneRose, spannend dat je eerste ook eerder kwam...Het kan natuurlijk alle kanten op, maar t komt wel dichtbij hè. Nog maximaal 5 weken voor mij, das echt niéts!

Joycey, maxicosi zou ik ook niet op besparen, te groot risico op haarscheurtjes na zoveel tijd. En je kan jouwe altijd nog doorverkopen na een jaartje...

Hier net de intake van kraamzorg gehad ook. Het wordt wel heel echt zo! Ik ga er toch vanuit dat ik maar weinig uren zal gebruiken en de eerste dagen in het ziekenhuis doorbreng. Ze hebben bij ons ook moederkamers, waar je zonder medische indicatie mag blijven als de kleintjes in de couveuse moeten. Zo met mn verzekering bellen of en in hoeverre zijn hierin vergoeden. M'n ex geeft nu aan er te willen zijn als het nodig is, de vraag is wat daar in de praktijk van terecht komt. M'n moeder wil wel komen logeren of gaat een vakantiehuisje in de buurt zoeken. Maarja, vrouw van in de 70 ga ik ook geen gebroken nachten aandoen. Lastige keuzes!

3. Fenne34

Fenne34 Actief lid

19 mrt 2015
    467
    113
    43
    NULL
    Tilburg
    @lw ik denk ook dat het prettig kan zijn om toch iemand achter de hand te hebben die je kunt vragen indien nodig. Het lijkt mij in elk geval erg pittig om alles alleen te moeten doen als je net thuis bent. Natuurlijk is kraamhulp erg fijn maar op de momenten dat zij er niet zijn, komt er toch wel veel op je af denk ik. En dat dan nog los van de kraamtranen, alle emoties en verwerking van de bevalling. Dan is iemand die je vertrouwd en jou kent en kan steunen toch wel erg fijn denk ik. Heb je al een idee ook hoe je dat voor je bevalling wilt gaan doen? Blijft er dan ook iemand in de buurt/bij jou voor het geval je weeën krijgt en naar het ziekenhuis moet?

@joycey,
    Wij hebben 2 weken terug al de intake van de kraamhulp gehad.
    Wat jij op noemt wat in jou ogen fijne kraamvisite is, doet hier de kraamhulp al. Wij krijgen standaard 8 bijna volle dagen kraamhulp (tenzij we langer in het ziekenhuis of kraamhotel blijven of na bevalling een indicatie krijgen voor langer kraamhulp bijv bij een keizersnee dan word het uiteraard aangepast) en zij doen van alles. In eerste instantie zorgen voor mij en ons kindje maar daarnaast veel huishoudelijke taken zoals wassen, strijken, stofzuigen, mogelijk koken/eten voorbereiden, kraamvisite opvangen/sturen indien nodig enz. Mogelijk komen ze hier zelfs met zijn tweeën omdat ze vaak, als je toestemming geeft, een stagiaire meenemen, die er dan ook de volle dagen bij is.

Daarnaast heeft mijn partner gewoon vrij en gaat daarna misschien eerst nog thuiswerken de eerste weken als dat fijn is. Genoeg handen en hulp in huis ( misschien zelfs wel te veel).

@madivi,
    De eerste kraamvisite zal echt wel komen (ouders/broer/zus) de eerste dag.

De dieren laten logeren weet ik niet. Het gaat in principe om 1 hond waar ik me zorgen over maak. Onze andere hond is 16 jaar oud en slaapt praktisch de hele dag, is bijna blind en doof en is niet zo snel onder de indruk van iets. Onze katten gaan ook hun eigen ding wel doen en kunnen gaan liggen waar ze willen. Die vinden hun weg wel denk ik. Alleen de ene hond is daarin tegen echt moeilijk. Zeker met/naar visite en reageert nogal heftig op drukte (ze is een controle freak en het ontregeld haar). Ze is heel snel overprikkeld en weet zich dan echt geen raad. Alleen voor haar zit ik erg te twijfelen of we iets kunnen bedenken om het voor alle partijen zo ontspannen mogelijk te laten verlopen. Gelukkig kent ze mijn ouders goed en kunnen mijn ouders goed met haar omgaan. Op het moment dat wij naar het ziekenhuis moeten zal 1 van hen ook hier zijn voor de dieren. Ze kan alleen niet met hun mee omdat het met hun hond samen in 1 huis niet echt botert. Gelukkig hebben we nog even om een goed plan van aanpak te bedenken :)

Met mijn diabetes gaat het helaas ook nog niet echt beter. Ik heb net weer overleg gehad en moet dit weekend weer door blijven gaan met curves prikken en dan word er maandag weer opnieuw gekeken. Geen prikvrije dag dus :( Ik acht zelf de kans wel met de dag groter worden dat ik deze zwangerschap niet ga uitzitten met enkel een dieet en dat ik vroeg of laat in de komende weken toch insuline nodig heb. :(

4. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.570
    3.507
    113
    AnneRose, mijn eerste is geboren met 35w5d en ik hou dus ook een beetje die termijn in mijn hoofd. Ook al zou ik dit keer gerust 2 weken overtijd kunnen lopen.

Volgende week donderdag komt de kraamzorg hier voor een intake. Ik had verwacht dat ze dat telefonisch zouden doen.

5. AnneRose

AnneRose Bekend lid

10 aug 2015
    643
    0
    0
    @Fenne, ik snap dat je zit te bedenken wat je met je hond aanmoet in deze periode, en dat je het zo ontspannen mogelijk wilt laten verlopen.
    Maar denk er wel aan dat de hond 'wegsturen' omdat er een baby komt, ook averechts kan werken. De hond kan daar jaloers op reageren. Vooral zoals jij je hond beschrijft, lijkt het me geen makkelijke hond bij veranderingen...
    Ik snap heel goed dat je het graag goed wilt doen, maar als de hond zich weggestuurd voelt en dan terugkomt, en er is 'ineens' zo'n klein hummeltje... Hoe zal hij daarop reageren?

@Joycey, wanneer je je maxicosi ook gebruikt voor in de auto, zou ik er zeker van willen zijn dat ik echt een goeie heb. Ze zijn misschien niet heel goedkoop, maar de veiligheid van je kindje is toch het belangrijkst! Wij hebben geen auto, dus de maxicosi zal alleen op de kinderwagen gebruikt worden. (Daarnaast krijgen wij een splinternieuwe gratis bij de kinderwagen)

6. AnneRose

AnneRose Bekend lid

10 aug 2015
    643
    0
    0
    Hihi ja ik blijf ook rond de 36 weken dicht bij huis! Je weet maar nooit...
    Kwam bij jou ook de bevalling spontaan op gang?

7. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.570
    3.507
    113
    Ja, ik werd 's morgens wakker met weeën. Nooit voorweeen of harde buiken gehad. Toen de VK controleerde had ik 2/3 cm ontsluiting en zij zei dat er 80% kans was dat ik die dag nog zou bevallen. Ze hebben wel gekeken of er een oorzaak was, maar die was er niet.

8. Joycey

Joycey Niet meer actief

Hier komt de kraamzorg met de licht huishoudelijke hulp voor ongeveer 49 uur verspreid over 10 dagen en dan mag er inderdaad ook een stagiaire mee komen - wat mij ook helemaal heerlijk lijkt! Maar die mensen gaan ook een keer weg. Stel je voor dat je +-5/6 uurtjes per dag krijgt (in het weekend wat minder) dan zit je nog met 18 uur 'niks'. En in die 18 uur kan er een hoop gebeuren, heb ik ervaren.

Bij mij zijn die uren dus ook nog een keer verlengd. Ik heb een groot huis en genoeg te doen (voor de mensen die nesteldrang krijgen; kom helpen :D !). Ook met betrekking tot mijn peuter. Stel je voor dat je een keizersnee krijgt, dan mag je niet tillen. Dat is met een peuter en 3 verdiepingen bijna niet te voorkomen. En net wat hierboven al werd verteld; wanneer je een bepaalde houding niet aan kunt nemen wordt het wel lastig.

Ik heb verder geen familie als back up om in huis te nemen. Goede vriendinnen wonen merendeel aan de andere kant van Nederland en omdat we hier net wonen kennen we de buren ook niet goed genoeg om hen om hulp te vragen. Dus ik neem gewoon alle kraamzorg die ik nodig heb en mocht er dan nog kraamvisite komen, mogen ze met alle liefde en plezier helpen. Er is vast wel iets te doen. Ik geloof niet dat je in dit huis ooit eens niets te doen kan hebben. Ik krijg er in elk geval nooit een eind aan ;)

Ik heb ook gevraagd of ze asjeasjeasje alsjeblieft een stagiaire mee willen sturen :D Dan geeft de ene het goede voorbeeld en werkt hard/goed en de ander moet het nog leren en doet extreem goed haar best. Tenminste; dat was zo'n beetje mijn gedachte erachter. Ik heb in elk geval wel benadrukt dat ik de stagiaire alleen niet aanwezig wil hebben gedurende de kraamcontroles. Die vind ik sowieso verschrikkelijk - dus dat wil ik liever door slechts 1 persoon gedaan hebben.

9. AnneRose

AnneRose Bekend lid

10 aug 2015
    643
    0
    0
    Wij voelden ons de eerste dag echt opgelaten, dat de kraamhulp bij ons ging soppen en dweilen... Maar daarna was het echt heerlijk! :D
    We kregen zo'n eindformulier wat we van de kraamhulp vonden. Je kon ook eventuele klachten en minpunten invullen. Onze 'klacht': ze ging weer weg... :p
    We hopen stiekem dat dezelfde kraamhulp van 3 jaar geleden nu weer komt :)

10. LonelyWolf

LonelyWolf Actief lid

9 jun 2015
    289
    0
    16
    Ja, dat weet ik dus ook niet. Vandaar maar mijn vragen hier :)

Heb het aan nog meer mensen nagevraagd. En het is idd maar wat voor bevalling je hebt. Als je helemaal uitgescheurd bent, en hechtingen hebt schijnt het nogal lastig te zijn.
    Wiegje staat wel op mijn kamer, dus dat zou niet te moeilijk moeten zijn. Ik doe al zoveel alleen, ben soms best creatief in het bedenken van handige oplossingen. Dus ik denk dat ik het idd als een plan B moet zien. Alleen iedereen die ik ken werkt gewoon. Dus kan bv 1 nachtje m'n moeder vragen en 1 nachtje m'n vriendin. En zo maar beetje wisselen. Als het nodig is. Denk dat ik nu niets ga regelen maar dat ik wel weet dat mensen dat eventueel willen en kunnen doen.

Lastig als je niet zo zeker bent van je ex. Denk dat je beter mensen kunt regelen van wie je zeker weet dat ze kunnen.

Ik denk dat ik waarschijnlijk alleen thuis zal zijn. M'n ouders willen wel rijden, mits ze thuis zijn. Maar ze gaan dus niet vrij nemen of zorgen dat ze de hele week beschikbaar zijn. Vriendin kan ook, maar ook die werkt. Die kunnen niet zomaar alles laten vallen en naar mij komen.
    Heb nu wel iemand die me helpt, zij is doula en wil mij ook begeleiden. En die kan ik kan wel altijd 24/7 bellen.
    En als ik alleen ben en naar het ziekenhuis moet, hebben we altijd de taxi nog.. Toch?

Ik ken ook iemand, haar man gaat de eerste week gewoon werken, er is toch kraamzorg. En dan neemt hij een week later pas vrij, scheelt toch weer een weekje. Is natuurlijk ook een optie, als er miss wel te veel hulp in huis is :)

Lastig wel van je honden. Er zijn ook cursussen over omgaan met hond en baby, maar miss is het meer dat je hond gewoon van zichzelf al onrustig is. Miss heeft die dierenarts wel tips?

11. Sammie1

Sammie1 Fanatiek lid

14 feb 2012
    3.494
    2
    38
    He meiden,

Ik ben even benieuwd naar jullie ideeen hierbij:

Van de week heb ik griep gehad en die is nu wel weg gelukkig. Alleen sinds vrijdag heb ik bij alles wat ik doe direct een harde buik. Soms ook pijnlijk.
    Zouden veel harde buiken bij jou reden zijn om te stoppen met werken?
    Ik heb ze nu in mn thuis situatie gehad nl, en nog niet ervaren of ik ze dus ook continue op m'n werk heb.

12. Sarax

Sarax Bekend lid

19 jan 2014
    928
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Misschien eerst even aankijken op je werk en zo mogelijk minder gaan werken?
    Ik zit hele dagen thuis en heb er 3 a 4 dagen echt goed last van gehad. En die dagen deed ik ook echt niks, Had niks gepland toevallig.
    Maar als ik van zitten naar staan ging kreeg ik al een harde buik.
    Uiteindelijk de vk gebeld en die zei dat je bij een 2e soms meer harde buiken kon hebben dan bij een eerste, ik herkende het namelijk niet van bij mn eerste.
    Maar ook dat het geen kwaad kon zolang ze niet pijnlijk werden of ik er krampen/weeën bij kreeg.
    Maar mocht je je beter voelen om te stoppen moet je dat doen als dat mogelijk is.
    Jij weet het beste wat je voelt, maar voor onze termijn is het vrij normaal dat het toeneemt.

13. Madivi

Madivi Actief lid

27 aug 2015
    120
    1
    0
    Sammie, wat zegt je intuïtie? Wellicht ook even overleggen met je verloskundige? Over het algemeen is het wel een teken om wat rustiger aan te doen... Zou je zelf ook wel willen stoppen? Zo nee, kan je ook minder uren per dag werken?

Hier morgen toch echt 32 weken, dinsdag weer alle controles, ik hoop zo dat ze het goed doen!

14. Sterretje31

Sterretje31 Bekend lid

8 nov 2014
    726
    75
    28
    Ik ga heel hard voor je duimen madivi!

Vanaf morgen ga ik voor 100% de ziektewet in. Heb teveel last van m'n bekken om m'n werk nog verantwoord te kunnen uitvoeren. Vond het een hele stap en had het er ook wel even moeilijk mee, maar nu het hoge woord eruit is, ben ik erg opgelucht. Ik moet gewoon goed op mezelf en m'n kleine mannetje passen. Dus ben nu gewoon 22 weken vrij! (Plak er nog 3 weken vakantie aan vast)

15. Joycey

Joycey Niet meer actief

#1975 Joycey, 7 mrt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mrt 2016
    Goed dat je dan de ziektewet in gaat! Als het niet gaat, dan gaat het niet en dan maar even pas op de plaats maken en voor jezelf (en je kindje) kiezen. Bovendien is het heerlijk om die tijd te besteden aan nog even uitrusten, bijkomen en alles in orde maken voor D-day :D Of b-day eigenlijk, baby-day. Geniet ervan, ondanks de klachten en doe rustig aan!

Hier hebben we zaterdag een fietskar gekocht via marktplaats. Omdat ik heel snel met de kinderen weer op de been moet/wil zijn, heb ik een fietskar nodig om ze naar de opvang te brengen. Mijn kinderopvang zit ongeveer op een kwartiertje fietsen hier vandaan. Ik vind haar de ideale gastouder en wil haar absoluut houden; het nadeel is dat er nauwelijks openbaar vervoer rijdt - dan doe ik er ruim anderhalf uur over voor een enkele reis.

Met een fietskar (met vering etc.) en een babyschaal kan ik in principe vanaf de eerste tijd met de baby heen en weer fietsen. Nu ga ik dat in de kraamweek of 2 weken daarna waarschijnlijk niet doen, maar daarna moet ik toch echt langzaamaan op gang komen. Een bakfiets stallen gaat niet lukken en omdat de oudste achterop zit is een maxi cosi fietsdrager ook niet praktisch. Kortom; ik ga de kinderen achterin de kar zetten en lekker fietsend heen en weer. Dat is ook lekker overdekt voor de regenachtige dagen.

Toen we thuis kwamen was gelijk de nieuwe autostoel er! Ik ben er helemaal blij mee :D Hij is zo schattig. Nieuw, veilig en stevig. Weer een volgende stap. Ik heb een uitzetlijst van de kraamzorg en van de kruidvat en kan nu bijna alles afvinken. Nog een paar dingen die ik nog moet nakijken en nog een paar dingen waarvan ik zoiets heb van: dat is zoooo niet nodig voor ons, zoals een luieremmer bijvoorbeeld... We gooien om de dag onze vuilnisbak (en kattenbak!) leeg in de ondergrondse container hier; je ruikt nooit wat. Maar oké, gewoon wegstrepen en verder niet meer bij stil staan.

16. Madivi

Madivi Actief lid

27 aug 2015
    120
    1
    0
    Verstandig Sterretje, in eerste instantie gek, maar zo gauw je een paar dagen lekker rustig kan opstarten en nestelen gaat het je vast goed bevallen.

Joycey, fijn dat je een oplossing hebt voor het vervoer!

Hier net toch even in de auto gestapt naar de winkels hier 2 km verderop. Ben er helemaal uitgeput van, maar was wel héél erg fijn om weer even "onder de mensen" te zijn. T is wel duidelijk niet verantwoord meer om te rijden, buik zit echt bijna klem tegen t stuur...

17. Sterretje31

Sterretje31 Bekend lid

8 nov 2014
    726
    75
    28
    Oh word wel heel erg nieuwsgierig naar je buik madivi! Of heb je een heel klein autootje ;)

Schrok net even. Kreeg vanmiddag enorme buik en maag krampen en opeens vraag je je dan af, kunnen dit weeën zijn? Maar het zijn meer diarree achtige krampen... En het rommelt ook flink daarbinnen. Ukkepuk is ook druk en nu ik even een tijdje onderuit lig, voel ik het niet meer. Vl was ook lichtelijk in paniek en zat alleen maar, 'het zijn toch geen weeën hè!' Dus ik zei 'weet ik veel! Die heb ik toch nog nooit gehad?!?'
    Maar denk dat m'n darmen een beetje overstuur zijn.

18. AnneRose

AnneRose Bekend lid

10 aug 2015
    643
    0
    0
    Schrikken, sterretje! Ze zeggen dat je het echt wel herkent als het weeën zijn. Maar dat was bij mij dus echt niet het geval. Ik lag al in het ziekenhuis, toen ik lage buikkrampen kreeg. Volgens de verpleegsters waren dit géén weeën. Nou mooi dus wel he!

Zelf heb ik steeds meer harde buiken. Ook als ik rustig op de bank lig. Maar niet pijnlijk gelukkig. Kleine man is hier ook flink druk. Ik voel soms echt een voet tegen mijn ribben drukken, en ook mijn blaas moet eraan geloven :p

Oh en we hebben waarschijnlijk ein-de-lijk een naam! :D nu de rest van mijn lijstje nog afwerken... Moet nog veel te veel voor mijn gevoel...

19. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik vond weeën op menstruatiekrampen lijken... Hoop dat het ook gewoon een rommelige maag is! Ik las in de zwangerschapsapp dat er steeds meer harde buiken, vals alarm, lage rugpijn en andere kwaaltjes aan komen in het laatste trimester.

20. Sammie1

Sammie1 Fanatiek lid

14 feb 2012
    3.494
    2
    38
    Het lastige is bij mijn werk is dat ik gastouder ben en thuis de kinderen opvang. Dan is de keuze toch anders/moeilijker om te maken dan wanneer je voor een baas werkt (denk ik)

Woensdag maar even overleggen met m'n gyn :)
    Ben ook wel benieuwd naar de waarde voor cholestase, lijkt alsof ik er weer meer last van heb gekregen deze week...

Deel Deze Pagina