uitgerekend oktober 2014

Discussie in 'Zwangerschap clubs' gestart door popke87, 23 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. popke87

popke87 Lid

22 jan 2014
    80
    0
    0
    Hier morgen nekplooimeting en bloed prikken..en natuurlijk..echo nr 4..jeeej.

Moet eerlijk toegeven dat ik achteraf toch een beetje mijn mening heb herzien omtrent nekplooi etc...het zegt inderdaad eigenlijk toch net niks..plus het risico dat je de rest van de zwangerschap in de stress kan komen te zitten.

Maar een kindje met bijvoorbeeld down willen wij ook gewoon liever niet op de wereld zetten..het blijft een beetje lastig en vaag.

Maargoed we gaan het wel doen morgen..ben benieuwd!

2. Mira2014

Mira2014 Actief lid

24 jul 2013
    260
    0
    0
    Gelderland
    Succes vandaag!

3. Sarah294

Sarah294 Actief lid

3 mrt 2014
    164
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zo ik ga me ook nog even mengen...

Wij hebben er voor gekozen om geen combi te doen en ook geen nipt. Ik ben 22 dus de kans is heel klein, daarnaast ben ik opgegroeid tussen kindjes met down en andere handicaps, mijn grote broer is meervoudig gehandicapt (niet zo geboren, maar door een herstenstamontsteking op 1- jarige leeftijd)

Ik weet dat het leven een stuk zwaarder, gecompliceerder is met een kind met een handicap, maar wij zouden het kindje niet laten weghalen als blijkt dat er een verhoogde kans is op het downsyndroom.

Echter begrijp ik wel dat er mensen zijn die dat wel zouden doen het is gewoon zwaar en iedereen maakt zijn eigen keuzes daarin.
    Wat ik dan wel een beetje raar vind is dat het je geen 590 euro waard is. Het is een hoop geld, maar als je het echt zeker wil weten dan zou het mij dat geld wel waard zijn, de kosten zijn voor mij geen reden om het niet te doen. Een kind gaat je zeker een Ferrari kosten de eerste 20 jaar dus bereid je maar vast voor (haha dat las ik laatst op Telegraaf.nl)

En als er een verhoogde kans blijkt, wil ik daar zoals hierboven gezegd echt niet de rest van mijn zwangerschap voor in de stress zitten, daar voor vind ik het nu allemaal al veel te mooi!

4. Mamvk

Mamvk Fanatiek lid

29 sep 2013
    1.043
    0
    0
    Popke, maar als je idd dat kindje met down liever niet op de wereld zet waarom kies je dan niet voor zekerheid?
    Begrijp me allemaal niet verkeerd... €590,- is inderdaad veel geld, maar wat denken jullie dat een kind kost? En dan nog maar niet te spreken over een niet gezond kind...

Sarah vind dat je het mooi verwoord hebt... En als je er zeker van bent dat je een kindje met down gewoon zou laten komen zou ik de NIPT denk ik ook niet doen... Maaarrr... Hoe denk je over de andere dan? Het edwards syndroom of patau? Áls je zo'n kindje krijgt, wat se bevalling overleeft, dán zie je pas wat écht écht geestelijk en lichamelijk gehandicapt inhoudt...

5. Kunikos28

Kunikos28 Actief lid

11 dec 2012
    122
    0
    0
    NULL
    NULL
    Pffff lastig.
    Wij zouden de combinatie test laten doen, dat was het plan.
    Maar ja waarom besparen op de NIPT test als die meer garanties geeft....maar waarom niet het risico nemen om de combi test te doen met mogelijk uitslag op verhoogde kans en dan gratis de NIPT test.
    Risico dan is dat ik niet een verhoogde kansberekening heb en dan alsnog een kindje met een afwijking kan hebben...

Morgen naar de fertiliteitsarts die sowieso voor testen is. Vorige zwangerschap zei ze; waarom wel de 20-weken echo doen en niet de combi-test. Met de 20 weken echo wil je weten of het goed zit en dat doet iedereen maar waarom dan niet de combi-test/nipt?!

Morgen vraag ik om advies haha

6. Juf1985

Juf1985 Niet meer actief

Roderoosjes, gefeliciteerd!

Spannend, popke, veel succes!

7. mopke

mopke Fanatiek lid

10 aug 2011
    1.841
    4
    38
    Verpleegkundige
    Roderoosje, gefeliciteerd!

Popke, succes.

Ook hier ga ik voor een echo vanmiddag, mijn 2e en dus de termijnecho.
    Even spannend.
    Wij doen geen combitest, ben nog erg jong en komt niets voor in de familie.
    Daarnaast, als het kindje gehandicapt zou zijn, is het niet minder welkom.
    20 wekenecho is ook voor deze controle en zodat je je voor kunt bereiden, gedeeltelijk, als je weet dat je kindje een afwijking heeft.

Heb het vandeweek maar langzaam iedereen verteld incl. Werk.
    Vanwege de misselijkheid ben ik 's morgens niet bekwaam om te werken.
    Moet echt een wc in de buurt hebben, dus in de zorg gaat niet echt heel goed.

8. meiske28

meiske28 Actief lid

22 okt 2011
    247
    0
    0
    Ik kan me wel vinden in het verhaal van sarah.

Wat ik wel lastig vind en dat heb ik ooit al eerder hier gezegd. Er wordt zo gefocust op deze 3 syndromen/ afwijkingen. Dat komt omdat alleen deze 3 getest kunnen worden en al die andere niet. Er bestaan er nog zooooo veel meer! En daar wordt niks over gezegd, waarschijnlijk ook omdat ze onbekend zijn voor velen en ik vraag mij af of hier bij stil gestaan wordt. Dus al vallen de testen goed uit voor je, wil het niet zeggen dat het niet iets anders afwijkends kan hebben. Het kan ook een ander syndroom hebben of een ziekte wat ook mogelijk zwaar is om mee te leven. Deze testen geven je geen garantie op een gezond kind...

Dat je gaat aborteren als het 1 van syndromen heeft, dat is uiteraard eigen keus. Maar wat als het iets anders afwijkends heeft bij geboorte? Aborteren kan niet meer...
    Ik mag toch hopen dat je dan alsnog alles over hebt voor je kind en je door het vuur gaat voor het kleintje, ongeacht hoe zwaar het kan zijn.

Misschien schiet ik sommigen hier in hun wiek met mijn tekst. Maar moest het even van het hart. Het gaat vaak over deze testen in dit forum en er komen reacties voorbij waar ik moeite mee heb. Dit is niet om iemand aan te vallen, maar om gewoon een keer mijn mening te geven. (sorry, ik werk in een kinderziekenhuis en daar zie ik veel voorbij komen)

9. liefdotje

liefdotje Niet meer actief

Wij doen de onderzoeken niet.. Je kindje kan ook zwaar gehandicapt raken door zuurstofgebrek bij de geboorte door een ongeluk je hebt gewoon nooit de zekerheid.
    En wij zouden nooit de zwangerschap afbreken dat zouden wij echt niet kunnen.

Maar het is gewoon heel persoonlijk...

20 weken echo doen wij wel stel dat ons kindje een hartafwijking heeft weten ze dat al voor de bevalling en kunnen ze gelijk na de geboorte ingrijpen.

10. Juf1985

Juf1985 Niet meer actief

Wij gaan ook niet voor de testen. In beide families komt het ook niet voor, plus het feit dat die testen een kansberekening geven, geen zekerheid. Wij komen wel in aanmerking voor een uitgebreide 20 weken echo omdat mijn vriend een aangeboren afwijking heeft aan zijn voeten. Maar goed eerst morgen maar eens kijken of het hartje klopt.

11. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Je 'krijgt' alleen een NIPT in NL als er bij de combinatietest een verhoogd risico uit komt. Als je 'gewoon' een NIPT wil zal je dus naar het buitenland moeten.

Las hier ook dat je je bloed kan opsturen met een speciale kit? Wie heeft hier ervaring mee? PB mag ook. Groningen-Antwerpen of Brussel is vrij ver....

12. raglottie

raglottie Actief lid

7 feb 2014
    323
    0
    16
    NULL
    NULL
    @meiske28k iedereen mag er zijn eigen gedachten en gevoelens over hebben. Met testen is er ook veel wat nog niet kan, dat besef ik ook wel. Er is bijvoorbeeld geen test die het mozaïekdownsyndroom altijd eruit haalt. Maar er kan nog zoveel misgaan, nu en later. Ik denk dat als je een kind met een handicap krijgt, je er dan ook wel in schikt. Het blijft immers je kind.

13. Ramona1982

Ramona1982 Bekend lid

26 dec 2013
    680
    0
    16
    nieuwegein
    sorry meiden ik heb geen puf om alles terug te lezen, heb ik wat bijzonders gemist???

ben dus een tijd niet geweest want ik lag onverwachts opgenomen in ziekenhuis.... uitgedroogd en uitgeput....
    flinke diarree en overgeven zorgde ervoor dat ik niets binnen hield en in 3 dagen tijd dus 7,3 kg afviel....
    in het ziekenhuis is via infuus er dagelijks vocht ingepompt en ik voel me weer iets beter maar jeetje wat ben ik moe en futloos. ik kan de trap niet meer op zonder te moeten bijkomen en douchen doe ik op mijn knieen
    gelukkig wel zetpillen tegen de misselijkheid dus alles blijft wel binnen nu
    via de dieetiste in ziekenhuis heb ik nu een dagboekje dat ik om het uur wat kleins moet eten (crackertje of beschuitje) en om het half uur wat drinken... dus wekker zetten zucht
    voel me dus echt vet klote
    uit de bloedtesten blijkt mijn schildklier dus te snel te werken en daar voor moet ik over 6 weken weer terug

met mijn vriendin gaat het ook slecht, ik ben te zwak en kan en mag niet naar haar toe, der is een stuk schedel weggehaald en ze blijven opereren

sorry dat ik even niets heb laten horen maar ik had geen fut

14. raglottie

raglottie Actief lid

7 feb 2014
    323
    0
    16
    NULL
    NULL
    Jee Ramona, dat is heftig zeg! Hoop dat je je snel weer wat beter gaat voelen zodat het wat draaglijker is.

Emma, op de site van Antwerpen staat wel iets over dat je zelf een kit kunt bestellen. Zit je alleen wel met de bloedafname. En het ziekenhuis (OLVG) in Amsterdam dus.

15. Floor32

Floor32 Fanatiek lid

18 sep 2012
    2.188
    150
    63
    Iedereen komt toch in aanmerking voor de 20 weken?

Ik vind het ook niet nodig om de test te doen. We krijgen wel een uitgereeide 13 weken echo ivm verleden. Daarnaast wil ik tussendoor ook nog drie extra echo's hahaa 16 weken geslachtbepaling, 25weken oma/opa echo en 30 weken nog een oma echo hahah Meteen een goede smoes even te kunnen koekeloeren. hahaa

16. Floor32

Floor32 Fanatiek lid

18 sep 2012
    2.188
    150
    63
    Ramona heel veel sterkte! Hoop dat je je snel beter gaat voelen.

17. Juf1985

Juf1985 Niet meer actief

Ja klopt, alleen wij kunnen die wat uitgebreider laten doen. Weet nog niet of we dat doen, want met gewone 20 weken echo kunnen ze het ook zien wat mijn vriend heeft/had. Even kijken hoe dat financieel zit.

18. debbyfrodo

3 sep 2013
    31
    0
    0
    Leidinggevende in schoonmaak
    Tilburg
    Wij hebben morgen onze eerste intake gelukkig hebben we al twee goede echo's wel spannend hoor.:)

19. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    Ramona veel sterkte! zware tijd!

20. Mamvk

Mamvk Fanatiek lid

29 sep 2013
    1.043
    0
    0
    Dat vind ik echt een dooddoener... Natuurlijk is het kindje welkom mocht het tóch een afwijking hebben bij of na geboorte. Maar dat is toch ook een vergelijking van niks met de testen?

Deel Deze Pagina