Uitgerekend oktober 2023

Discussie in 'Bevallingslijst forum' gestart door marleenvdw, 24 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ploop

Ploop Fanatiek lid

25 okt 2021
    1.206
    1.331
    113
    Vrouw
    #1141 Ploop, 22 jul 2023
    Laatst bewerkt: 22 jul 2023
    Zo dat is idd best lang wachten. Hoe was je groei echo?

Waarom ik tegen het gesprek op zie? Ik denk de emotionele lading die het nog steeds heeft. Ik heb het toevallig deze week met mijn vriend er ook over gehad en hoewel ik ergens vrij nuchter ben, was mijn vorige bevalling toch best traumatisch..
    En klinkt wellicht zweverig, maar ik geloof er echt in dat mijn lichaam het echt zelf kan en ik weet van de vorige bevalling dat als ik kans krijg mijn eigen bubbel te creëren, ik het ook écht zelf goed kan. En daarom zou ik zo graag willen dat ik de mogelijkheid krijg om het op “mijn” manier te doen, waaronder dus proberen om voor een badbevalling te gaan.
    Echter is het (waarschijnlijk nog steeds) niet mogelijk als je medisch bent (waar ik indicatie voor heb omdat er 0,2-1,5% kans is op een littekenruptuur van de keizersnede), en dat vind ik heel naar. Ook de mogelijkheden die mij geboden werden tot pijnstilling waren medisch veel beperkter als poliklinisch, zo kon ik alleen kiezen voor een ruggenprik en poliklinisch had ik nog veel meer mogelijkheden. En dat was eigenlijk echt mijn laatste redmiddel. Maar ze wilden persé mijn ontsluiting controleren en ik viel daardoor uit mijn bubbel waarna ik in paniek raakte en voor ik het wist zat die ruggenprik erin.
    En eerlijk, ruggenprik is super fijn als pijnstiller (pijn van 100% naar 0%). Maar ik kreeg dus koorts ervan achteraf gezien. En icm langdurig gebroken vliezen dachten ze aan een infectie, kreeg ik antibiotica per infuus en achteraf bleken we die infectie niet te hebben gehad + vanaf dat ik koorts kreeg schoot de hartslag van onze kleine man zodanig omhoog dat hij het niet meer naar zijn zin had in mijn buik en daardoor een spoedkeizersnede..
    Daarna heb ik hem 5 uur lang niet gezien en niets over hem gehoord (en mijn vriend zag mij ijlend van de koorts vertrekken en hoorde ook niks over mij). Dus ja, dat was aardig traumatiserend en voor mij ook echt alleen een ruggenprik als het écht niet anders kan..
    En ik zou echt zo erg de wens hebben om het in bad te mogen proberen als alles gewoon normaal mag verlopen + de vk geeft ook aan wel in te kunnen schatten als er ook maar enigszins dreiging is op een ruptuur, dus daarom dat ik benieuwd ben naar wat de gynaecoloog zegt en of we wellicht wel tot een bepaalde compromis kunnen komen (of danwel “medisch” bevallen maar dan met eigen vk en gynaecoloog op de achtergrond en alleen ingrijpen indien noodzaak). We zullen zien wat er uit het gesprek komt. Maar ik ben dus vooral wat gespannen voor het gesprek, omdat ik het gevoel er bij krijg dat ik op mijn strepen moet staan om mijn wensen bespreekbaar te maken en te zien of ik tot een compromis kan komen wat afwijkend is van de standaard protocolletjes welke een gynaecoloog volgt.
    Maar goed, zouden er zwaarwegende factoren zijn dan kan het zomaar zijn dat ik het los laat en “gewoon” medisch ga bevallen of zelfs kies voor een geplande keizersnede, maar zeker een geplande keizersnede is hetgeen wat ik écht alleen verkies als daar echt zodanig zwaarwegende redenen toe zijn.

2. Youaremagic

Youaremagic Actief lid

26 jul 2022
    335
    306
    63
    Vrouw
    Pas dinsdag dat ik mij echt weer volledig de oude voelde, we vergeten het maar weer snel :)

Ploop vindt dit leuk.
  3. Youaremagic

Youaremagic Actief lid

26 jul 2022
    335
    306
    63
    Vrouw
    Jeetje snap heel goed dat je deze bevalling als traumatische hebt ervaren! Ik denk ondanks dat je tegen het gesprek opziet je wel duidelijk kan maken dat voor jou dat het waarschijnlijk ook gewoon wel kan en ik hoop voor je dat de gynaecoloog naar je luistert. In sommige ziekenhuizen kun je toch ook in bad bevallen?

Ploop vindt dit leuk.
  4. Youaremagic

Youaremagic Actief lid

26 jul 2022
    335
    306
    63
    Vrouw
    Vandaag 26 weekjes :D gister en mooie wipstoel en ergonomisch draag zak en een baby gym gekocht. Zijn ons nog aan het oriënteren voor een babyphone met camera en borstkolf. Boxkleed even bestellen want die hadden ze niet meer in de winkel. Ik had 3 weekjes geleden al bij de winkel een badje besteld, kruik zakken en hydrofiele luiers, slaapzakken, slabbetjes, spuug doekjes en thermometers besteld word pas augustus geleverd maar is prima staat hier anders toch maar :)
    Vandaag nu eerst maar eens beginnen om de baby kamer leeg te halen oftewel dat beteken dat ik mijn 6 manden met was moet opvouwen en die kamer was onder tussen meer een rommel kamer geworden dus als we dat hebben opgeruimd kunnen we hem verder leeg halen maar dat mag volgende weekend ook

Ploop en SLP vinden dit leuk.
  5. SLP

SLP Actief lid

4 mei 2021
    207
    204
    43
    Vrouw
    Rotterdam
    Heftig joh! Ik snap dat je dan juist zoveel mogelijk in eigen hand wil hebben ja. Ik sluit me bij Youaremagic aan, je kan met dit verhaal denk ik heel goed aangeven hoe zwaar het voor je weegt. Uiteindelijk is het jouw lichaam en bevalling natuurlijk.

De groeiecho was bij mij goed gelukkig. Baby op p62, dus netjes. :D Gyn vond het ook te lang wachten tot 3 augustus dus die heeft ter plekke gebeld en gezorgd dat ik in ieder geval de glucosemeter kon gaan ophalen. Ben dus wel al begonnen met de curves bijhouden, maar de andere afspraak blijft wel staan. Blijkbaar iets met te weinig internisten....

Ploop vindt dit leuk.
  6. Ploop

Ploop Fanatiek lid

25 okt 2021
    1.206
    1.331
    113
    Vrouw
    @Youaremagic het komt vast goed, al zie ik ook wel factoren waardoor mijn kans op een natuurlijke bevalling mogelijk weer iets lager liggen. Als het risico daarmee poliklinisch ook echt te groot is dan is de keuze zeker medisch, is dan niet anders. Maar goed wel bout áls het zo is, we zien het wel. Nog een weekje tot het gesprek.

Wat ben je lekker aan het shoppen geweest! Heerlijk! Hier begin ik langzaam aan wel een beetje een en ander te sorteren en te verzamelen, maar nog geen echte shopwoede gelukkig haha.
    en 26 weken, gaat hard hè?!

@SLP fijn dat de groeiecho goed was, maar wel bizar dat er zulke wachttijden staan!
    Al is het wel enigszins herkenbaar.. ik heb denk 3 weken terug gebeld voor een afspraak counseling met de gynaecoloog (want ja, vanaf 30 weken wat ik donderdag al ben) is die “overname” door de gyn.. bij geluk kwam er volgende week maandag plek maar eigenlijk kon ik in eerste instantie pas tegen eind augustus terecht :eek: om te janken toch eigenlijk, dat moet dan vertrouwen geven haha :rolleyes:

Beginnen jullie je ook al een soort skippybal te voelen?:roflmao:
    Ik heb het idee dat ik ineens echt naar voren groei en de kleine dame is steeds zoooo wild.
    En zo veel harde buiken steeds, vermoeiend!
    En de vermoeidheid zelf ook.. maar goed het einde komt in zicht!

7. Sappie91

Sappie91 Bekend lid

1 apr 2022
    649
    726
    93
    Vrouw
    Hallo dames! Ik was twee weken op vakantie dus ben hier even nauwelijks geweest. Heb je het gesprek inmiddels gehad @Ploop of volg het nog?

Skippiebalgevoel is herkenbaar trouwens. Ik ben morgen 31 weken en mijn buik lijkt (geheel in Italië stijl waar we op vakantie waren) echt op een burrata. Vind het nog heerlijk. Een goede vriendin van mij is van de week bevallen van haar kindje en krijg hierdoor ZO veel extra zin om die van ons te ontmoeten. Nu ik over de 30 weken ben ben ik ook echt aan het aftellen. Eerst was het allemaal nog heel erg ver weg maar heb nu bijna het gevoel alsof hij elk moment zou kunnen komen. Al moet ik dus nog 2 maanden :roflmao: Herkennen jullie dat.

Ploop vindt dit leuk.
  8. Ploop

Ploop Fanatiek lid

25 okt 2021
    1.206
    1.331
    113
    Vrouw
    Ah heerlijk in Italië!
    Gefeliciteerd met je vriendin, leuk!!!
    Voor je het weet is hij er!!!

nee ik heb trouwens maandagochtend het gesprek, dus bijna!

9. Ploop

Ploop Fanatiek lid

25 okt 2021
    1.206
    1.331
    113
    Vrouw
    Ik heb een gesprek gehad met de gynaecoloog vandaag (waar ik best tegenop zag/spanning bij voelde), was een sympathieke vrouw. :)

Er is sinds heeeeeel kort eindelijk optie om een medische badbevalling te doen mits het bad beschikbaar is! :D :roflmao:
    Als het op gang komt is de bedoeling om constant gemonitord te worden op de ctg, maar die hebben ze nu dus ook draadloos. :)

Wel nog steeds alles afhankelijk van de situatie, of de bevalling spontaan op gang komt etc etc.
    Gynaecoloog staat achter een VBAC en wil hier ook echt op inzetten, heeft wel factoren benoemd wat de situatie zou kunnen veranderen maar feitelijk weet ik bij voorbaat ook dat de garantie op een geslaagde vaginale bevalling groot is, máár wel minder groot als bij een ander door de voorgeschiedenis (60-80% zoals het er nu nog voor staat, maar afhankelijk straks van natuurlijk nog meerdere factoren).
    Maar zij staat er ook in als zijnde “elke bevalling kan een ander verloop hebben” en eigenlijk voelt dat wel heel positief. Wel hoopt ze dat we kunnen voorkomen dat we moeten inleiden etc.

Ook de ligging wordt met 36 weken pas interessant, maar ze verwacht geen problemen omdat ze vermoedde te voelen dat ze vandaag head down lag (en ze ligt wel eens in stuit of dwars, maar meerendeels eigenlijk altijd al head down dus hopelijk is dat de voorkeurspositie van t meisje haha). :oops::rolleyes:
    Hartje klopte goed en qua voelen lag ze goed op groei. En omdat ik morgen een groeiecho krijg bij de VK maakt ze zich nu nog geen zorgen om de mindere beweging van de laatste dagen.
    Met 34 weken natuurlijk nog een groeiecho bij de vk, met 36 weken weer consult bij de gyn en krijg ik ook een liggingsecho.

Ook keek ze mijn bloed en bacterie onderzoeken na van vorige keer en zei ze dat ze vermoed dat ik vorige keer koorts heb gekregen door de ruggenprik, omdat niets wees op een infectie. Ook gaf ze direct aan dat dat ook wel echt domme pech is, omdat je maar in 15% van de gevallen koorts krijgt.
    Maar dat, mocht een bad of andere wijze van “proberen te onstpannen” niet voldoende verlichting geven, gaf ze aan om niet te terughoudend te zijn met een ruggenprik. Ze zei “dat dit eerder zo uitgepakt heeft is echt gewoon pech en hoeft niet te betekenen dat het volgende keer weer zo verloopt.”
    En ook zei ze dat er nog een alternatief is qua pijnstilling (morfinepompje) maar dat dat eigenlijk pas de voorkeur geniet als een bad of evt douche niet voldoende werkt en alleen als de ontsluiting al verder gevorderd is.

Goed al met al, er zijn meer opties als vorig jaar. Oh en ze heeft genoteerd dat er geen infuus in mijn handrug mag worden geplaatst zoals vorig jaar (daardoor voelde ik me vorig jaar echt gehandicapt, kon niks met die hand). En eigen VK mag erbij zijn, maar ligt een beetje aan hoe de bevalling vordert of zij hem zelf mag uitvoeren/controles doet of dat het echt de VK van het zkh of de gynaecoloog is, natuurlijk vanwege dat het hun verantwoordelijkheid is. In het laatste geval is het alleen al fijn als eigen VK er is omdat het vertrouwd voelt en het dan mentale steun biedt.:thumup:

10. Eevie82

Eevie82 Bekend lid

2 jun 2018
    892
    1.186
    93
    Vrouw
    Goed om te lezen van je gesprek met de gyn @Ploop. Klinkt alsof je je goed gehoord voelt. Ik heb een vergelijkbare situatie, in ieder geval voor wat betreft vbac of sectio. Nu heb ik gisteren een tweede groeiecho gehad en blijkt deze baby gemiddeld 3 weken (!) voor te lopen op de groei. Hoofd en buik bóven de bovengrens en beentjes op de grens. Over 3 weken nogmaals groeiecho en dan 3 weken later nog eens. Dan heeft dezelfde gyn 4x een groeiecho gemaakt, dat zou dan toch wel enigszins betrouwbaar moeten zijn toch? Ze begon al over eerder inleiden, en omdat de baby kennelijk ook een groot cerebellum heeft, vroeg ze zich zelfs af of ik niet verder kan zijn dan we denken. Maar dat is Echt Onmogelijk gezien IUI als alleenstaande (dus ook niet per ongeluk eerder raak ofzo).

Ik wil eigenlijk pertinent niet ingeleid worden, heb over drie weken naast echo ook een gesprek om wensen en mogelijkheden te bespreken, maar ik moet zeggen dat ik langzaam toch wel aan opnieuw een geplande sectio begin te denken hoor. Ik weet niet, een voorgevoel.

Voor de eerste dames begint het verlof langzaam in zicht te komen, of niet? Zelf werk ik nog 8 weken. Gaat ook erg snel!

Ploop vindt dit leuk.
  11. Sappie91

Sappie91 Bekend lid

1 apr 2022
    649
    726
    93
    Vrouw
    Wat een goed gesprek heb je volgens mij gehad @Ploop! Brengt dat wat rust nu voor het vervolg? En spannende uitslag van de groeiecho @Eevie82. Maakt dat het nog spannend voor jou? Weten jullie op basis waarvan eigenlijk wordt bepaald of je groeiechos krijgt? Omdat op onze 20 wekenecho niks geks te zien was krijgen wij die niet. Bij de controle doet ze alleen bloeddruk en fundushoogte meten. Als ik nu af en toe het ruggetje van de baby volg in m'n buik (als hij met z'n rug omhoog ligt, wat meestal zo is) denk ik wel steeds meer: alle machtig wat een groot kind. En hij moet de komende weken als het goed is nog een heel stuk groeien :roflmao: Ben benieuwd hoe dat tegen de 40 weken is...

Vandaag zijn er weer twee bokspakjes via vinted binnengekomen. Zo gek om te bedenken dat die over 2 maanden gevuld zijn met een echte baby! Heb zo veel zin dat hij er is :D Zijn jullie nog aan t shoppen?

12. Eevie82

Eevie82 Bekend lid

2 jun 2018
    892
    1.186
    93
    Vrouw
    Ik krijg groeiecho’s omdat ik het syndroom van Asherman heb overgehouden aan een curettage (ja ik had het geluk om tot die <1% kans te behoren) en dat brengt wat risico’s met zich mee bij zwangerschap & bevalling. Onder andere groeivertraging van de foetus en om dat in de gaten te houden krijg ik dus groeiecho’s. Alleen gaat het precies de andere kant op :roflmao:
    Omdat ik al een eerdere keizersnede heb gehad mag ik nu kiezen wat ik wil. Ben heel blij dat ik die “escape” heb, want dat hoofdje loopt dus vier weken voor. Leuk dat ze zeggen dat het wel moet passen, maar ik heb daar niet persé zin in.

Ik heb de kleertjes wel zo’n beetje compleet. Ik hoop dat ik nog ergens een kolf tegen aanbiedingsprijs kan scoren, en een fijne wipstoel. Verder denk ik dat ik het na de geboorte wel zie, ben redelijk voorzien. Soms wat roze hier en daar maar jammer dan, weet die kleine vriend veel :D

13. Sappie91

Sappie91 Bekend lid

1 apr 2022
    649
    726
    93
    Vrouw
    In jouw geval wel fijn dat je info vanuit de groeiechos hebt en fijn dat je de keuze voor een keizersnede mag maken. Dat geeft wel weer wat rust.

En helemaal eens dat wat roze hier en daar niet uitmaakt hoor, zeker niet in de babyfase. Vind het ook gewoon een mooie kleur die veel babies goed staat. Of het nou jongetjes of meisjes zijn. Wij krijgen ook een jongen, maar volgens mij hebben we nog niks in blauw :roflmao: Hoeft voor mij ook niet zo nodig. Vind vooral pakjes met een leuk printje heel snoezig!

14. Moises

Moises Actief lid

23 feb 2023
    111
    80
    28
    Vrouw
    Ik heb zo lang niet mee gelezen omdat ik helemaal in mijn babybubbel zat :oops:
    Ik lees vandaag even alles terug op mijn gemak.
    Ik hoop dat het goed met jullie en de buikbabies gaat!
    Dikke knuffel allemaal!

Sappie91 vindt dit leuk.
  15. Moises

Moises Actief lid

23 feb 2023
    111
    80
    28
    Vrouw
    Hebben jullie kindjes ook zo vaak de hik?

16. Ploop

Ploop Fanatiek lid

25 okt 2021
    1.206
    1.331
    113
    Vrouw
    @Eevie82 jeetje ik snap dat je daardoor wel in de overweging zit om voor een geplande sectio te kiezen.
    Inleiden zou ook mijn voorkeur niet zijn, omdat je kans op alsnog een spoedsectio dan weer vergroot wordt als je eerder al een sectio hebt gehad. En als het kindje dus echt zo groot is, lijkt me dat best spannend.

@Sappie91 ja het brengt zeker wat rust!
    Hier groeiecho’s bij de vk omdat ik onregelmatige diensten waaronder nachten werkte en daarnaast dagelijks hormoonzalven gebruik tegen de eczeem (en dat zou mogelijk kunnen resulteren in vertraagde groei).
    Tot nu toe groeit het meisje goed gelukkig.
    Met 36 weken wel een liggingsecho bij de gynaecoloog ook.
    Verder wel wat dingetjes gekocht, maar eigenlijk niet zo gek veel. Heb wel giga veel kleertjes in maat 50 en 56, via vinted en marktplaats vooral en ook gekregen kleertjes etc.

@Moises heel begrijpelijk, herken het wel haha.
    En ja idd hier ook echt een baby die super vaak de hik heeft! Daardoor kan ik wel echt goed voelen dat ze nog genoeg ruimte heeft (op de echo’s ligt ze ook de ene keer in hoofdligging, dan weer dwars en dan weer in stuit). En aan de hik kan je ook voelen waar en hoe ze ligt. Gek idee haha.

Moises vindt dit leuk.
  17. Sappie91

Sappie91 Bekend lid

1 apr 2022
    649
    726
    93
    Vrouw
    @Moises hier hikt ie ook veel! Maar voel het pas sinds een week ofzo echt heel duidelijk. Echt zo'n regelmatig zacht getik. Denk dat ik hier voor dacht dat op dat moment gewoon heel regelmatig aan t schoppen was ;)

Eergisteren had hij de hik én was hij wakker. Toen wist ie echt niet wat hij met zichzelf en mijn ribben aan moest :o:

Moises vindt dit leuk.
  18. Moises

Moises Actief lid

23 feb 2023
    111
    80
    28
    Vrouw
    @Ploop: Haha ja idd! Mijn meisje lag al vanaf het begin in dwarsligging, maar maakt nu hele salto's :p Al draait ze áltijd weer terug naar dwarsligging. Ik heb binnenkort de groei en liggings echo en ben benieuwd of ze dat al goed ligt en misschien al ingedaald is. Al heb ik daar een hard hoofd in :oops:

@Sappie91: Haha dat dacht ik eerst ook totdat ik het verschil ging merken.

19. Ploop

Ploop Fanatiek lid

25 okt 2021
    1.206
    1.331
    113
    Vrouw
    @Moises ah ja daar ook al haha. Nou ik ben heel benieuwd, volgende week weer een groeiecho (en ook een echo in ‘t erasmus voor het wetenschappelijk onderzoek).
    Ben benieuwd hoe ze dan ligt. Ze draait nu nog steeds rondjes :roflmao:
    8 september een liggingsecho, dan verwacht ik niet zozeer dat het nog lukt om te draaien.
    Tot welk termijn kunnen ze een versie uitvoeren?

20. Eevie82

Eevie82 Bekend lid

2 jun 2018
    892
    1.186
    93
    Vrouw
    Bij mijn dochter wilden ze met ruim 38 weken nog een versie doen en dan direct inleiden. Als gevolg van polyhydramnion had ze een enorm zwembad tot haar beschikking, misschien dat de gyn het daarom nog zo laat wilde proberen. Ze had alle ruimte. Maar als ik mij niet vergis is rond de 36 weken een meer gebruikelijke termijn.

Stiekem wel fijn om te lezen dat jullie kindjes ook vaak de hik hebben. Het geeft me een beetje de kriebels, omdat mijn dochter het ook heel vaak had en ik het ben gaan associëren met haar aandoening (hik ontstaat door prikkeling middenrif en dat was bij haar niet gesloten). Maar ook bij gezonde baby’s komt het dus vaak voor :)

Zijn er al dames die bijna met verlof gaan? Hier nog 7 weken, ben wel al een beetje aan het aftellen hoor!

Deel Deze Pagina