Wie heeft /had het ook, een baby in stuit ligging? Wanneer ging jullie baby draaien? Of wie is daarop ook nog aan het wachten? Ik ben nu bijna 27 weken zwanger en tijdens de echo gisteren was het duidelijk dat ons meisje in stuit ligt. Zo ligt ze overigens al weken, ze heeft vanaf de 20 weken nog niet met haar hoofd naar beneden gelegen. Voor mij opmerkelijk gezien het de 5e zwangerschap is en dit niet eerder het geval was. Weet iemand toevallig hoeveel % van alle baby's met dit termijn nog in stuit ligt? Gezien er nog tijd genoeg is om te draaien, maak ik me totaal geen zorgen, wel voel ik ons kindje hierdoor heel weinig bewegen dit vind ik vervelend, gezien het me onzeker maakt, is dit voor iemand herkenbaar? Ik ben benieuwd naar andere ervaringen hiermee. Nogmaals ik weet echt wel dat de kans groot is dat ze nog draait dus maak me daarover nog geen zorgen, maar vind het wel interessant te lezen hoe anderen met dezelfde ervaring een stuit-zwangerschap rond dit termijn of later ervaren of wanneer de baby bij jullie gedraaid is.
Mijn kindjes liggen ook nog in stuit. Ze liggen ook al heel lang in stuit, al hebben ze ook nog een poosje dwars gelegen. Ik ben inmiddels bezig met moxa therapie. Momenteel meurt mijn huis enorm naar ranzige sigaar maar de kindjes liggen nog steeds in stuit... Ik mag trouwens gewoon vaginaal bevallen omdat de bevalling van mijn dochter erg voorspoedig en vlotjes ging. Mag jij ook gewoon bevallen?
Met mijn zwangerschapstermijn ga ik er gewoon vanuit dat ze nog gaat draaien, maar ik weet op voorhand al wel dat ik een stuitbevalling niet zie zitten. Ik vind de mogelijke risico's eerlijk gezegd te groot, tijdens stages heb ik verschillende gehandicapte mensen gezien die dat zijn geworden door een verkeer aflopende stuitbevalling. Doordat ik deze risico's ken, weet ik op voorhand dat ik in de persfase daarom extra gespannen en angstig zal zijn, wat in mijn geval de weeën kan laten stoppen (eerder meegemaakt) , dit is dan nog gevaarlijker, daarom zou ik het zelf nooit aandurven, maar ik ga er voor nu nog gewoon vanuit dat het zover niet komt en ze waarschijnlijk nog gaat draaien. Voel jij ze ook zo weinig bewegen?
Mijn zoontje lag tot 28 weken met zijn hoofdje keurig naar beneden en daarna draaide hij om en daalde hij al vrij snel in met zijn billen in mijn bekken. Ik voelde hem echter wel heel goed bewegen hoor! Met 36 weken een draaipoging gehad, helaas niet gelukt en met 39 weken is hij gehaald middels een ks. Mijn dametje ging anderhalve week geleden overdwars liggen, dit was dinsdag ook nog het geval bij de vk en diezelfde avond voelde ik haar weer goed draaien. Gister bij de gyn lag ze nog steeds keurig met haar hoofdje naar beneden en dat is nu ook nog volgens mij. Maar ben nu ook pas 21.4 weken.
die van mij liggen ook beide in in stuit..nouja voetligging baby 1 heeft zijn voeten onder de billen an baby 2. dit is al vanaf het begin.. omdat ze hier hoogstwaarschijnlijk niet meer draaien is er een ks gepland met 37 weken. anders werd het een stuitbevalling.. maar bij 1 kunnen ze geloof ik tot de laatste weken nog draaien.. succes
Mijn dochter heeft ook vanaf 20 weken in een stuit gelegen en is niet terug gedraaid. Een draaipoging heeft ook niet mogen baten. Ik heb een geplande keizersnede gehad.
Mijn eerste lag in stuit. draaipoging niet gelukt en uiteindeljk natuurlijke stuitbevalling in het ziekenhuis gehad. Dat ging super! Nu 31 weken zwanger en tweede ligt ook in stuit. Precies dezelfde houding. Ga uiteraard weer een draaipoging doen. Al zegt iedereen dat er nog tijd genoeg is dat de kleine zelf draait, heb ik er een hard hoofd in.. Als ze weer niet wil draaien dan hoop ik dat ik weer voor een natuurlijke stuitbevalling mag gaan..
Hallo, Met 34 weken werd ik doorgestuurd naar het ziekenhuis voor een draaipoging die niet lukt omdat mijn dochter al ingedaald was(2e kindje), en het een groot kind was. Ze vertelde dat het 1keer in de 2jaar voor kwam dat een kindje dan als nog draaide maar in mijn geval was dit eigenlijk 0 zeiden ze. Met 38weken draaide ze spontaan maar wilde niet meer indalen. Aan het eind van de zwangerschap moest ik mochten mijn vliezen breken meteen gaan liggen omdat het kindje weer kon draaien en er een arm of been of navelstreng naar buiten kon komen. Toen de bevalling begon en ik meteen een weeenstorm had maar nog maar 1,5 cm ontsluiting had moest ik naar het ziekenhuis al na 15min om daar te bevallen. Tijdens de bevalling is ze nog gedraaid naar sterren kijker en was tot de 9cm nog niet goed ingedaald. Toen ik op de 10 cm zat voelde ik haar draaien en beviel ik van mij 4270gr zware dochter met een navelstreng om haar hoofdje, maar ging verder heel goed met haar. Later hebben we de bevalling nog verder besproken en vertelde ze mij dat het kindje nog zo bewoog door het vele vruchtwater en door mijn 2e bevalling van een groot kind. Het kan dus echt nog heel lang draaien en je moet je vooral niet al te druk maken hierover. Ze gingen mij ondanks de grote van mijn dochter toch normaal laten bevallen. Heb zelfs van iemand gehoord die de eerste keer een kind in stuit had en de 2e normaal en die vond eigenlijk de stuitbevalling makkelijker. Het kan dus tot het einde nog alle kanten op.
Bij mij lag ie vanaf ca 26 weken in stuit. Met 36 weken heb ik een versie gehad en die is gelukt. Inmiddels is hij ingedaald, keurig hoofd naar beneden de versie viel mij enorm mee! Het is geen aangenaam gevoel, maar echt pijn deed het ook niet. Had een ervaren gyn die het erg vaak deed. Ik zou je zeker een poging aanraden, mocht het lukken (en bij een tweede (of later) kindje is de kans op succes wel iets van 70%!) dan ben je iig niet om die reden medisch! Maar met jouw termijn is de kans nog heel groot dat ie zelf draait hè! Zeker nu je al eerder zwanger bent geweest. Volgens mij gaan ze de percentages pas bijhouden vanaf ca 32 weken omdat dan de ruimte pas afneemt. Tegen het einde - 36 week - ligt geloof ik nog maar zo'n 5% in stuit. Succes!!
Eva, je bedoelt met versie, het draaien van het kindje. Ik lees er veel positieve verhalen over, maar ook wat horrorverhalen. Ik weet niet of ik dat aan zou durven. Wel super als dat slaagt.
Mijn dochter lag ook vanaf de 20 weken echo al in stuit en is ook niet meer gedraait. Draaipoging kon niet meer ivm weinig vruchtwater. Ik durfde een stuitbevalling niet aan en heb een keizersnede gehad.
Ik lees even mee! Mijn dochter is toen tussen de 28 wk en 32 wk ergens gedraaid. Ik ben nu weer 30.5 week zwanger en deze ligt nog in stuit. Ik weet dat het nog met gemak kan draaien, maar weet iemand toevallig wanneer ze 'actie' ondernemen? Zoals praten over een uitwendige draaiversie of een echo maken? Is dat al rond 34 weken of 36 weken?
Mijn zoontje lag steeds keuring in hoofdligging, was zelfs al wat ingedaald, tot hij besloot om met 38+3 wk te draaien Het ziekenhuis adviseerde een stuitbevalling, maar ik durfde dat niet aan om precies de redenen die jij noemt. Wij wilden geen enkel, of een zo klein mogelijk risico voor ons kindje! We hebben na veel wikken en wegen wel een versie laten doen, maar ook dit mocht niet baten. Mijn zoon is met 39+3 wk middels een ks ter wereld gekomen.
Erasmus MC : Acupunctuur helpt baby met stuitligging om te draaien Volgens mij proberen ze in ZH'en met 36 weken de uitwendige versie te doen. Ik zelf kom niet voor een uitwendige versie in aanmerking ivm tweelingzwangerschap. Maar ik had het anders ook niet gedaan. Hoewel ik vele malen liever een bevalling doe waarbij het eerste kindje in hoofdligging geboren wordt dan in stuitligging, vind ik het idee van een stuitbevalling minder eng dan een uitwendige versie. Zo nu en dan hoor je over navelstrengen die hardhandig om de netjes raken bij een uitwendige versie, brr!! Mocht de stuitbevalling niet vorderen dan kunnen ze altijd een spoedkeizersnede doen. Maar mijn artsen hebben veel ervaring in stuitbevallingen te begeleiden dus dat in combi met mijn vlotte eerste bevalling heb ik zo iets van dat ik het wel durf te proberen. Ik onderschat een keizersnede totaal niet. Ik voel mijn kindjes overdag niet zo veel, 's avonds en 's nachts wel!!
Ik vond het ook een hele moeilijke keuze, wel of geen versie! We hebben daarom goede afspraken gemaakt met de gynaecoloog die de versie uit zou voeren.
Hier tot week 32 dwarsligging en toen na veel gerommel (ik dacht serieus dat ik ging bevallen) gedraaid naar...jawel..stuitligging.. 1 versiepoging gedaan zodat ik daar later geen spijt van kon krijgen dat ik het niet geprobeerd had. Daar zijn ze na 5 min mee gestopt, ze lag echt te vast. Uiteindelijk met 39+4 een geplande gentle sectio gehad. Een fijne ervaring met hele lieve artsen en verpleegkundigen. Ze is op de ok op m'n borst gelegd en niet meer weg geweest. Na 48 was ik weer thuis, diezelfde dag liep ik al de trap op om m'n dochter te verschonen. Na een week alweer buiten lopen en na 5 weken mocht ik weer gaan sporten! Ik heb een erg mooi glad litteken. Achteraf gezien is het logisch geweest dat ze niet draaide, ze zat vast onder m'n ribben. Ik kon ook de laatste 4/5 weken van m'n zwangerschap niet autorijden omdat mevrouw mer haar hoofd in de weg zat Al met al. Natuurlijk ik hoop voor je dat frummel draait want een natuurlijke bevalling is hoe het hoort en al dat ziekenhuis bezoek in aanloop naar de bevalling is niet het leukste. Maarja, nu dochterlief er is kan ik me er njet meer druk om maken!
Eerste zwangerschap baby in dwarsligging gelegen niet een keer in hoofdligging. Met 37 weken versie gedaan en voor ik in de auto stapte was ze alweer terug naar haar favoriete positie gedraaid. Dwars dus. Met 38 weken lag ze voor de eerste keer in hoofdligging en ben ik meteen ingeleid en is ze geboren. Tweede zwangerschap baby ook in dwarsligging /stuitligging. Keizersnede stond gepland en de dag voor de geplande keizersnede draaide ze naar hoofdligging en ben ik meteen ingeleid en is ze geboren. Derde zwangerschap tot 37 weken in stuitligging gelegen en daarna gedraaid en spontaan bevallen.
* Zodra er ook maar iets veranderde in de hartslag ed: meteen stoppen * Tijdens de versie controle middels echo, ook na afloop moest de baby goed in de gaten gehouden worden (is ook standaard procedure geloof ik, maar wij hebben hier heel erg op gehamerd) * Als ik stop zeg: meteen stoppen * Als mijn man stop zegt: meteen stoppen * Zodra de gyn in de gaten had dat het niet zou slagen: meteen stoppen Omdat mijn zoon de dag daarvoor gedraaid was (ik heb hier overigens niks van gevoeld, blijkbaar had hij meer dan genoeg ruimte) wilde de gyn het wel te proberen. Prettig was het niet, maar al gauw bleek dat mijn zoon er geen zin in had. Er was geen beweging in te krijgen