Opmaken ledikantje

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Elleke, 13 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elleke

Elleke Fanatiek lid

1 mrt 2011
    1.835
    170
    63
    Hoi hoi! Morgen wil ik graag ons ledikantje opmaken; nu is mijn vraag hoe en in welke volgorde dit nu precies moet? Ik lees zóveel verschillende dingen! Is dit goed, zoals wij het nu hebben?

1. Matras
    2. Molton onderlegger
    3. Molton hoeslaken
    4. Hoeslaken
    5. Lakentje
    6. Dekentje

Bedankt alvast! :)

2. Rosado

Rosado Niet meer actief

Als je een molton hoeslaken hebt hoef je niet ook nog een molton onderlegger te gebruiken, is dubbel op. En ik zou onder het hoofdje nog een hydrofiel leggen. Als je kindje dan spuugt hoef je alleen de hydrofiel te verschonen en niet gelijk ook de hoeslaken en molton.

3. Amfy

Amfy Niet meer actief

zou je het nu al doen? dan ligd het 9 weken te verstoffen in het bedje.

je volgorde is goed. maar vanwaar 2x een molton?

4. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Ik zou er ook nog even mee wachten hoor. Wij hebben het bedje pas opgemaakt na de geboorte, dan kan de baby lekker in een fris bedje :).

5. Serephina83

Serephina83 Actief lid

3 jan 2011
    356
    1
    0
    Idd 1 molton weg laten, verder prima!
    Wij hebben het ook heel vroeg opgemaakt hoor. Even oefenen en kijken hoe het staat. Daarna nog wel een keer gewassen, maar leuk om te doen!

6. Elleke

Elleke Fanatiek lid

1 mrt 2011
    1.835
    170
    63
    Bedankt voor jullie reacties! Ik wil het inderdaad opmaken om te kijken hoe het staat, kan niet meer wachten, haha! ;)
    Was het daarna gewoon nog een keer uit!

W.b. de molton-onderlaken en hoeslaken: in het boekje van onze kraamzorg staat dat je én molton-onderlakens én molton-hoeslakens moet hebben.. Vond dit zelf ook erg dubbelop, en m'n ma had ook zoiets van: 'ook een molton hoeslaken'? Klinkt jullie dus ook dubbel in de oren! ;) Hadden jullie alleen molton-onderleggers?

7. sniffy

sniffy VIP lid

26 mrt 2008
    10.179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Ik zou het gewoon opmaken voor de sier, want toen de kraamverzorgster kwam haalde ze het bedje af en maakte het opnieuw op.
    Al mijn werk voor niks ;)

Ik gebruikte trouwens wel een molton en een moltononderlegger. De onderlegger legde ik op de molton.

8. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ach je 'moet' zoveel! Gewoon alleen een hoeslaken, weg met die onderlegger ;)

9. sniffy

sniffy VIP lid

26 mrt 2008
    10.179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Ik vond zo'n onderlegger wel handig. Dan was alleen de onderlegger vies en niet de molton.

10. Anna27

Anna27 Fanatiek lid

7 feb 2011
    2.484
    0
    0
    Ik heb het bedje van tevoren ook al eens opgemaakt. De kraamverzorgster heeft het aan het eind van de kraamweek opnieuw gedaan. Ons zoontje heeft de eerste paar weken in de bak van de kinderwagen op een tafeltje naast ons bed geslapen (wij hadden geen wieg).
    Ik vond dat achteraf gezien heel fijn, en daarbij kwam, dat hij zichzelf niet op temperatuur kon houden in het begin, en het bedje dus veel te groot was geweest.
    Wat ik vergeten was te regelen: wiegdekentje en -lakentje. Wij hebben uiteindelijk de fleecedekentjes van ikea gebruikt, en mijn moeder heeft meteen een paar lakentjes meegenomen toen ze kwamen kijken.

Nog iets wat hier niet direct iets mee te maken heeft, maar waar ik ineens weer aan moet denken: ook al zeggen ze dat je een groot kind gaat krijgen, zorg voor kleertjes in maat 50! Wij hadden 1 pakje in maat 50, en de rest in 56. En je raad het al, ondanks dat steeds gezegd was dat het een 9-ponder zou worden, was ons zoontje 50 cm en 3170 gram... Wel meteen genoeg kadootjes voor de kraamvisite, haha!

11. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.064
    1.296
    113
    Nederland
    Onze volgorde;
    matras beschermer
    matras
    molton onderlegger
    hoeslaken
    lakentje
    deken

Wij hadden het kamertje met 17 weken al helemaal klaar, ook het bedje heb ik al op gemaakt, en zodra ik verlof heb, dan was ik alles nog eens opnieuw! Nu staat het leuk voor de sier!

12. angel229

angel229 Niet meer actief

Ook ik had het bedje gewoon voor de sier opgemaakt:

Matras
    Moltonhoeslaken
    Hoeslaken
    Hydrofiel voor onder hoofdje
    Lakentje
    Dekentje

Deze week heb alles eraf gehaald en gewassen. Nu zit het in een plastic zak, die in het bedje staat. Als het straks zover is, dan hoeft de kraamzorg niet te zoeken.

13. bloempie 1983

bloempie 1983 Bekend lid

24 aug 2010
    741
    0
    0
    overijssel
    hmm ik heb het nog weer anders:
    matrasbeschermer
    matras
    moltonhoeslaken
    hoeslaken
    moltononderlegger
    hydrofielluier voor onder het hoofdje
    laken
    dekentje

Ook met het dekentje vroeg ik mij af of deze ook dubbel gevouwen mocht worden(is zo groot om allemaal onder het matras te proppen) heb dit nu niet gedaan, maar wil ik zeker navragen in de kraamweek. Heb trouwens het bedje wel opgemaakt nu al en dan een stuk plastic erover zodat het niet stoffig wordt. idem met de wieg.

14. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    Ik heb mijn wiegje ook opgemaakt hoor. Vind ik erg gezellig staan zo in het kamertje. Ik doe gewoon een week voor de uitgerekende datum alles nog eens wassen wat er nu op ligt.
    @dekentje omslaan: hangt ervan af hoe warm het is denk ik. Bij mijn dochtertje deed ik dat wel maar toen was het herfst.
    @ volgorde
    - molton
    - hoeslaken
    - laken
    - dekentje
    En straks ook idd een hydrofile doek voor het spuugen.

15. Hermiek

Hermiek Bekend lid

16 mrt 2011
    515
    0
    0
    SPH'er in een psychiatrisch ziekenhuis
    Overijssel
    Hier was ik ook benieuwd naar! Omdat je het bedje zo kort opmaakt, heb je zoveel deken en laken over.. Ik heb het nu ook onder het matrasje gevouwen, maar heb het idee dat het voeteneindje dan hoger ligt dan het hoofdje van het kindje... :(

16. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Dat 'probleem' heb ik hier ook. Heb het even aan een bevriende kraamverzorgster gevraagd en je mag het dekentje gewoon dubbelvouwen.
    En idd, de kraamverzorgster doet alles toch overnieuw, kun je gelijk meekijken hoe het moet ;) Maar ook ik heb het nu voor de sier gedaan :D

Overigens heb ik het wiegje nog niet gedaan idd. Dat doe ik wat later ivm met de frisheid.
    Ledikantje doe ik over een half jaar wel weer helemaal opnieuw, dan pas gaat ie er in slapen ;)

17. dolfijnjes

dolfijnjes Bekend lid

24 feb 2011
    938
    0
    0
    NULL
    Friesland
    Hey meiden,
    Ik heb het ledikantje ook al opgemaakt. Puur voor de sier. Nu staat het gezellig en kan ik vast wennen aan het idee dat er staat wat moois in ligt. Ik ga ook de week voordat ik moet bevallen alles nog een keer wassen.

Ik lees wel heel veel lakentje -dekentje. Ik heb een duodeken gekocht met een hoeslakentje. Dat moet ook kunnen toch?
    De resterende deken heb ik onder het matrasje geslagen (dus nu ligt ook bij mij het voeteneind hoger) maar heb een dikke badlaken onder het hoofdend gedaan (dit had ik ergens gelezen). Dus nu ligt het even hoog.

Bijgevoegd een foto van m'n opgemaakte ledikant

Deel Deze Pagina