Uitgerekende datum termijnecho klopt niet met ovulatietest

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Poesta, 15 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Poesta

Poesta Bekend lid

13 aug 2015
    879
    307
    63
    Volgens m’n termijnecho ben im uitgerekend op een vrijdag.
    Omdat ik een positieve ovulatietest had op zondag ging ik uit van m’n ei op maandag of dinsdag en dus ook van m’n uitgerekende datum op maandag of dinsdag.
    Nu ben ik dus een paar dagen vooruit gezet. Dat betekent dus dat de conceptiedatum nu staat twee dagen vóór m’n knallende ovulatietest.

Iemand enig idee hoe dit kan? Kan het met snel/langzaam innestelen te maken hebben ofzo? Ben wel erg benieuwd hoe dat zit.

Zou het zonde vinden als ik straks ‘met 42 weken’ wordt ingeleid terwijl ik eigenlijk pas 41+3 ben ofzo.

Waar je je al niet druk om kan maken he? Pfffff hahaha!

2. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Op een echo wordt de zwangerschapsduur handmatig gemeten. De arts zet zelf een kruisje in het beeld en zo wordt de lengte van het kindje opgemeten. Aan de hand van die lengte krijg je een berekening van de zwangerschapsduur. Een echobeeld is echter niet heel erg duidelijk, niet alle lijnen zijn even duidelijk begrensd. Als een arts het kruisje een millimeter verplaatst, heb je al een andere zwangerschapsduur. Daar zit zo een paar dagen verschil in.

In het berekenen van de zwangerschapsduur moet je rekening houden met een "foutmarge" Het echobeeld mag maximaal een week afwijken van de uitgerekende datum, zowel een week naar boven als een week naar beneden. Alles wat daarbinnen valt, valt binnen de norm. Het is dus heel normaal dat er een verschil van een paar dagen zit tussen jouw ovulatietest en hun berekende datum. Het betekent niet dat de bevruchting daadwerkelijk twee dagen eerder is geweest, het betekent dat de meting aan de hand van het echobeeld twee dagen verschilt met de berekening. Het kan best zijn dat de volgende meting een verschil de andere kant op geeft, of dat je precies op de uitgerekende datum uit komt. Het heeft dus met de handmatige meting te maken en niet met de daadwerkelijke grootte van het kindje of de zwangerschapsduur.

3. Poesta

Poesta Bekend lid

13 aug 2015
    879
    307
    63
    Dank je wel! Dat klinkt op zich heel logisch. Maar er wordt tegenwoordig met de termijnecho zo gesuggereeed dat ze het op de dag nauwkeurig kunnen meten... dat daar dus ook je uitgerekende datum mee wordt bepaald en niet mede aan de hand van je ovulatietest bijvoorbeeld.

Zal ik dan voor mezelf toch van die datum van m’n ovulatietest uitgaan? Is dat dan niet betrouwbaarder dan de termijnecho?

4. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Zelfs als je stipt je eisprong weet en vanaf daar gaat rekenen kan je nog met de termijnecho op een andere datum uitkomen.

Gemiddeld genomen nestelt een eitje in tussen 5 en 10dpo.
    Dat scheelt sowieso al een aantal dagen.
    Daarnaast komt het ook voor dat een eitje al met 4dpo innestelt.

Ik wist bij mijn eerste zwangerschap dmv temperaturen wanneer mijn eitje was gesprongen en dat kwam ook niet overeen met de uitgerekende datum.

Dus hou zeker de termijnecho aan.
    En over inleiden moet je nog helemaal niet nadenken :p

5. Poesta

Poesta Bekend lid

13 aug 2015
    879
    307
    63
    Inleiding is ook niet waar ik direct bang voor ben hoor, maar je gaat zo naar zo’n datum toeleven en straks denkniveau dat ik overtijd ga terwijl ik pas 39.3 ben.
    Kindje komt toch wanneer het komt, maar toch :)

6. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Enige waar je naar toe gaat leven is de datum die je gegeven is bij de termijnecho.
    Zoals je zelf al zegt de baby komt toch wel wanneer hij/zij daar klaar voor is.

Ik ben bijna 4 weken te vroeg bevallen, spontaan. Dus datum zegt voor mij sowieso niet veel.

Pin je er niet teveel op vast

7. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Het is inderdaad geen exacte wetenschap. Ik ben twee keer een paar dagen vooruit gezet en deze keer bijna een week teruggezet. En uiteindelijk maakt het, bij een voldragen kindje, niet uit.

8. lynole

lynole Fanatiek lid

22 nov 2014
    1.435
    590
    113
    Vrouw
    Je kunt gewoon de datum aanhouden die met de termijnecho wordt gegeven. Over inleiden en overtijd gaan zal ik nu nog niet over nadenken.

Mijn uitgerekende datum stond vast op 8 februari maar bij de metingen van de verloskundige kwam de datum 2 februari eruit. Verschil van 6 dagen, datum is niet aangepast omdat we een icsi traject hebben gedaan

9. Piraat

Piraat Actief lid

30 mei 2017
    173
    158
    43
    Vrouw
    Hier ook een andere datum, wij hebben icsi gehad dus die datum staat vast. Maar toch telkens met metingen zou ik 5 dagen eerder uitgerekend zijn. Als het kindje maar voldragen is maakt het toch niks uit. Die datum zegt niet zoveel ik ben de eerste keer ook 2 weken uitgelopen

10. Rosje83

Rosje83 Fanatiek lid

17 jul 2017
    1.908
    1.757
    113
    Vrouw
    Ik weett zelfs precies wanneer m'n eisprong was door m'n temp, maar ik ben ook 2 dagen naar voren gehaald :p

11. Draaikont

Draaikont Fanatiek lid

13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    Ik wist ook wanneer mijn eissprong was en daarna nog een ruime week vooruit gezet. Met 38 weken ingeleid. Prima gezonde baby hoor...
    Gewoon uitgaan van de termijnecho. Die is er niet voor niets. En innesteling kan wat langer geduurd hebben

12. Poesta

Poesta Bekend lid

13 aug 2015
    879
    307
    63
    Thnx voor het delen van jullie ervaringen!

Deel Deze Pagina