0-uren contract en ziek, telt dat als gewerkt?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Roosje24, 12 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

21 jan 2012
    4.149
    154
    63
    Hallo,

Ik heb een 0 uren contract tot 14 mei 2016.
    Vandaag positief getest dus ben zwanger.
    Als mijn contract aan het eind niet verlengt wordt ga ik de ww in als ik aan de 26 weken voldoe? Heb ik het goed?
    Maar stel je voor dat ik tijdens mijn contract ziek wordt en bijv een week (niet eens een dag) heb gewerkt, telt dat mee bij de 26 weken regel voor ww.
    Ze hebben mijn contract 15 oktober in laten gaan terwijl ze mij begin november pas ingeroosterd hebben dus mijn 2 weken is al zomaar voorbij gegaan.. Hoop dat ik aan het eind de 26 weken voldoe want ben pas 25 juli uitgerekend..

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Roosje24,

Gefeliciteerd met je zwangerschap !

Om in aanmerking te komen voor een WW-uitkering moet je inderdaad voldoen aan de wekeneis.

Aan de wekeneis voldoe je als je van de laatste 36 weken minstens 26 weken hebben gewerkt.
    Ben je ziek geweest in de laatste 36 weken?
    We kijken dan niet naar de laatste 36 weken, maar verlengen de periode van 36 weken met de tijd dat je ziek was.

Word je daadwerkelijk ziek?
    Dan kan het dus zijn dat er wordt gekeken of je voor ingang van je nuluren contract hebt gewerkt. ( mag ook bij een andere werkgever )
    Is dit niet het geval dan voldoe je mogelijk niet aan de wekeneis.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    Webcare - UWV - Over UWV

3. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

21 jan 2012
    4.149
    154
    63
    Dankjewel voor je reactie en felicitatie.

Ik ben natuurlijk net begonnen met werken en ben gelukkig nog niet ziek, hoop natuurlijk niet ziek te worden. Maar stel ben wel ziek geweest en voldoe niet aan de wekeneis. Maar heb wel hiervoor gewerkt vanaf november 2013 t/m april 2014. Als ik in deze periode wel de 26 wekeneis voldoe heb ik dan wel recht op ww? Of is dat te lang geleden voor jullie of bedoel je het anders? Sorry hoor, beetje ingewikkeld allemaal.

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hallo Roosje24,

Je moet echt ten minste 26 weken werken in de 36 weken voordat je werkloos wordt. Alleen als je in die 36 weken een tijdje ziek bent geweest of onbetaald verlof hebt gehad, verlengen we die periode.

Stel, je bent in de 36 weken voordat je werkloos wordt 4 weken ziek, dan tellen we die vier weken erbij op. We kijken dan naar de periode van 40 weken voordat je werkloos wordt. Je moet dan ten minste 26 weken hebben gewerkt in die 40 weken.

Je werkzaamheden in 2013 en 2014 tellen niet mee; dat ligt niet in de termijn van 36 weken.

Ik hoop dat ik hiermee je vraag heb beantwoord. Zo niet, dan hoor ik het graag!

Ik wens je een fijn weekend,

Robert
    UWV Webcare Team.

Deel Deze Pagina