Hier alledrie de keren een verzette datum. Bij de eerste twee wist ik precies wanner ik ovuleerde (clomid) en de derde keer was een pure gok. De huidige richtlijn is dat ze niet meer naar de laatste cyclus kijken, maar alleen naar de termijnecho. Een eitje kan er namelijk langer over doen, bevruchting kan later zijn geweest, t eerste delen kan trager zijn, innesteling later. Etc etc
Hier dus de datum van de punctie + 38 weken. Tijdens de echo's kwam je nooit op exact dezelfde dag uit. Maar zolang er minder dan een week verschil in zat, werd gewoon de uitgerekende datum aangehouden en werd er niks veranderd op de papieren. Ik snap dus ook niet zo goed waarom je een verschil van maar vier dagen wel zou aanpassen.
Ik werd na de ICSI ook vier dage teruggezet door de vk. Ik heb heel eigenwijs volgehouden dat dat niet mogelijk was, en uiteindelijk gaf ze me gelijk. Les 1 omgaan met zwangeren: een zwangere heeft altijd gelijk
Hier van ons eerste zwanger geworden met ovulatie inductie. Dus eisprong ook via pregnyl opgewekt dus wisten ook dan ik toen ovuleerde 24-48u na de spuit. Op 8weken heb ik echo gehad bij m'n eigen gynaecoloog (niet meer op ferti) en die zette mijn datum op 30/09/2010 aan de hand van de metingen. Maar gedurende de hele zwangerschap had ik om de 4weken een zogezegde andere datum! Het verste dat ik ooit was gezet was 13/10/2010. Maar dat ligt gewoon aan de groei van je kindje. Als je kindje wat kleiner is of net een groeispurt heeft gehad en ze meten het op,dan zal je datum automatisch verspringen op de echo. Computer past gewoon automatisch de datum aan aan de grootte van je kindje. Gewoon je eerste datum aanhouden die je hebt gekregen! Ook bij de 2e had ik dit voor,ik was zogezegd altijd minder ver dan ik eigenlijk al was,maar ik had gewoon kleine dametjes!
@Tachake: Ja, dat denk ik dus ook! @Beepje: 3 jan was mn eisprong @Taliaa: latere bevruchting is onmogelijk. Zaad blijft maar 3 uur in eileiders bij iui, dus bevruchting is hoe dan ook binnen die 6 uur. Dat maakt het juist zo vreemd. @Jippie: Ik snap het zelf ook niet. Waarschijnlijk omdat dit een termijnecho was en ze dus vond dat ze de termijn moest bepalen, ondanks dat ik had verteld dat ik de 3 jan iui had gedaan en dus de termijn eigenlijk al wist. Ik denk dat ik bij de volgende afspraak gewoon ga vragen (lees/ zeuren) of ze het weer terug wil veranderen. Na die zo gelezen te hebben vind ik alleen nog maar meer dat het eigenlijk gewoon nergens op slaat om die datum aan te passen.
Ik heb nooit een termijnecho gehad. Ik ben onder controle gebleven bij de gyn. Ik heb met ruim 7 weken de eerste echo gehad en die kwam vrijwel exact overeen met de uitgerekende datum. Daarna elke drie-vier weken een echo gehad, allemaal bij de gyn. Volgens mij was er met de echo van 10 weken en 14 weken wel een verschil van een minimaal aantal dagen. Maar de gyn vertelde dat zolang het minder dan een week verschil is, dat geen kwaad kan en het ook geen effect heeft voor je uitgerekende datum. Dus die werd gewoon aangehouden. Blijf je bij de gyn of ga je naar een verloskundige? Of heeft de verloskundige zelf de termijnecho gedaan? Het lijkt mij dat ze moet uitgaan van de gegevens van de gyn en dus de datum van je IUI moet aanhouden.
Over 'allemaal even snel groeien' en de innesteling enzo.. Volgens mij klopt daar ook niets van hoor. Ik bedoel, als na IVF of ICSI de embryo's de embryoscope in gaan, kun je op dag 5 een prima 6-cellige embryo, een 8-cellige of een morula hebben. Volgens mij bewijzen ze dan al, hoe klein ze ook zijn, dat ze niet allemaal even snel groeien..
Ze groeien idd ook niet even snel, echoscopiste zei dat de curve wel minder marge heeft dan later in de zwangerschap, maar er is natuurlijk wel enige spreiding. Bij de termijnecho gaan ze uit van het gemiddelde, dus 't kindje wordt op de gemiddelde lijn gezet en daar komt dan een termijn uitrollen. In mijn geval zal dat dus betekenen dat ik een kindje heb dat groter is dan gemiddeld, want een week verschil kan gewoon niet als ik kijk naar eisprong + wanneer we gemeenschap hebben gehad. Volgens de termijnecho was ik al zwanger voor mijn ovulatie en zonder zaad
Nooit aan gedacht, maar dat is natuurlijk waar. En als ze de eerste dagen al zulke verschillen hebben kan het niet anders dan dat het als ze wat groter zijn alleen maar erger is. @Jippie: Ik loop nu bij een vk. Bij mn dochter gingen ze wel uit van de gegevens van de gyn, maar nu niet. Maar de vk twijfelde wel even, dus waarschijnlijk kan ik haar wel overtuigen om terug te gaan naar de oude datum van de mn gyn. @Beepje: maar dan is jouw uitgerekende dag toch 25 sept (of 24 sept)? Niet dat één dag nou zoveel uitmaakt...
Hier ook zwanger via IUI. Kindje was bij een eerste echo ook een paar dagen 'groter' en nu (week 23) weer op de curve. Ik zit al aardig wat jaartjes in de mallemolen en als ik een ding heb geleerd is het dat de verloskundige heel geschikt is voor gewone zwangerschappen (natuurlijk begin en gezond verloop) maar zodra er iets anders is, weten ze eigenlijk veel te weinig, het zijn geen artsen. Ik zou de IUI datum aanhouden!