Muziekles

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door MSL12, 15 jun 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MSL12

MSL12 Fanatiek lid

11 feb 2013
    1.385
    200
    63
    Mijn dochter zit momenteel op dansles en turnen nu gaf ze aan misschien voor volgend seizoen iets anders te willen proberen. Nu had ze het over piano of keyboard les.

Nu vroeg ik mij af moet je dan zelf ook dat aanschaffen? Want sowieso voor een piano hebben we geen ruimte.

En is er veel verschil tussen piano en keyboard les?

2. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Ooit in het stenentijdperk had ik eerst orgelles en hadden mijn ouders wel een orgel aangeschaft. Heb dit een jaar of 3 gedaan en toen wilde ik graag op panfluit les.
    Daar heb ik eerst een leenpanfluit gehad van de leraar en toen bleek dat ik het leuk vond, de leraar er ook toekomst in zag hebben mijn ouders een panfluit aangeschaft.

Als je geen ruimte hebt voor een piano zal ze ergens anders moeten oefenen ( en ja bij mij op het orgel was het echt dagelijks oefenen vooral om dat je met beide handen verschillende dingen moet doen).
    Bij een keyboard weet ik het niet maar lijkt mij makkelijker qua eventueel eerst 1 lenen en later eventueel aanschaffen.

3. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.603
    1.732
    113
    Onze dochter zit al een aantal jaar op pianoles.
    We hebben niet meteen een piano aangeschaft. Ze heeft de eerste jaren geoefend op get keyboard van mijn man. Later hebben we een akoestische piano aangeschaft. Dat ging prima.

Er zijn ook elektrische piano's trouwens.

4. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.174
    10.708
    113
    Wij hebben een Yamaha elektrische piano via Marktplaats. Voordeel is dat je geen omkijken hebt naar stemmen en zo, en dat hij een volumeknop en koptelefoon heeft :p

Ja een instrument thuis hebben is wel nodig idd.

5. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.496
    8.417
    113
    Keyboard kun je vaak inklappen, is iets makkelijker opruimen. Hebben we hier ook eerst gehad (eentje van MP), maar oudste wou door met pianoles en toen gaf de docent ook aan dat ze dan thuis ook echt op piano moet oefenen
    Een piano heeft namelijk meer toetsen dan een keyboard ... Hebben nu een elektrische (niet-inklapbare) piano, maar hebben daar gelukkig wel de ruimte voor.

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.868
    113
    Muziekinstrument thuis is inderdaad wel erg handig ivm dagelijks oefenen. Soms kun je een instrument huren via de muziekschool (als je daar les hebt).

Piano’s heb je zoals anderen al schrijven ook elektrisch, dat neemt een stuk minder ruimte in dan een ‘echte’. Maar goed, alsnog meer dan een blokfluit of piccolo natuurlijk. ;)

7. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Je zal het instrument ook thuis moeten hebben want ze moeten dagelijks oefenen.
    Bij een muziekschool kan je er in het begin vaak 1 huren.
    Bij ons doen ze dit in ieder geval wel want het is een grote uitgave en zonde wanneer je er net 1 gekocht hebt en kind vind het toch niet meer zo leuk....

Voor piano les zou ik gewoon naar een electrische piano kijken. Die nemen minder ruimte in als een gewone piano en voordeel, je kan er een koptelefoon in steken wanneer je het geluid zat bent:p
    Een electrische piano is iets groter dan een keyboard.

En keyboardles en piano les is verschillend. Althans , de lessen op zich niet maar wel het bespelen. Qua noten hetzelfde naar piano spelen is iets moeilijker. Muziekleraar zijn altijd dat als je piano kan spelen je sowieso zonder les ook keyboard kan spelen. Andersom is het wat lastiger.
    En wanneer je orgel kan spelen dan kan je sowieso keyboard spelen. Andersom lastiger.

Bij een keyboard zitten alle ritmes die bij de liedjes horen in het keyboard. Je speelt dan iets met bijv een disco of wals ritme van het keyboard.
    Bij een piano heb je alleen de piano klanken.

Weet niet goed hoe ik het uit moet leggen.:roflmao:
    Laat haar gewoon eens proeflessen nemen.

8. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.496
    8.417
    113
    Op de meeste/veel keyboards kun je ook gewoon piano spelen zonder ondersteund ritme hoor!
    Wel electronisch pianogeluid natuurlijk, en je komt een aantal toetsen te kort.

9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.868
    113
    Dat zeker (spelen zonder ritme).

Ander verschil is nog dat een keyboard geen pedalen heeft.

10. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ja weet ik. In het begin wel maar later willen ze toch wel graag dat je een echte piano koopt. I.i.g. met verzwaarde toetsen. Met een keyboard heb je Toetsen tekort, toetsen zijn niet zwaar en je mist de pedalen. Maar dat is voor later.

11. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.496
    8.417
    113
    Klopt! Zo ging het hier ook, begonnen op keyboard maar uiteindelijk wel over naar een electrische piano.

Maar om in het begin uit te vogelen of je piano spelen wel leuk vindt, dan is een keyboard van MP wel aantrekkelijk

Deel Deze Pagina