help pittige peuter bijna kleuter

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door toetie, 4 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. toetie

    toetie Fanatiek lid

    14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    Dames ik weet het niet echt meer.
    Onze peuter is vanaf het begin een kindje geweest met een eigen karakter en een slechte slaper.
    De kraamhulp beaamde dit al in de kraamweek.
    Vanaf anderhalf wilde ze al geen middag slaapje doen en tot een paar maanden geleden was het snachts regelmatig feest.
    Ook zat ze al vroeg in die lekkere peuterpuberteit.
    Nu is een maand of 3 a 4 geleden er een echte terreur gekomen.
    Alles is een strijd.
    Even erbij zeggen dat mijn man wisseldiensten heeft en om de week in bed ligt in de ochtend tot 11.00 a 12.00 aangezien hij tussen 02.00 a 05.00 thuis komt snachts.
    Dus die ochtende verlopen rustiger zodat hij kan slapen.
    Uit bed komen is regelmatig heel vroeg (ook echt te vroeg voor haar tussen half 6 en 7).
    Aankleden wil ze niet (dit negeer ik neem voortaan kleren mee naar beneden en ik zie haar wel verschijnen).
    Eten in de ochtend en middag is 9 van de 10 keer een ramp en met fases soms gaat dit een week wel goed om vervolgens weer op misschien 1 boterham met pijn en moeite erin te krijgen voor een dag dit gaat dan ook meerdere dagen zo.
    Haren kammen is iedere dag een drama.
    En het klaar maken voor de peuterspeelzaal maakt het zo echt niet meer leuk.
    Op de peuterspeelzaal doet ze het prima ze gaat 4 dagdelen inverband het slechte praten ( 2 ochtend en 2 middag).
    Als ze thuis komt is het in eerste instantie altijd wel gezellig en kunnen we gezellig met een stuk fruit snoepje of koekje (ze krijgt geen koek of snoep met slecht eten op de dag) gezellig kletsen over wat ze gedaan heeft op schooltje en kroelen.
    Dit slaat na een periode om want zodra we richting etenstijd gaan begint het gezeur en gezever weer.
    Maakt niet uit wat je haar geeft behalve friet en frikandellen en pannenkoeken voor de rest is alles vies en krijg ik op de goede dagen er alleen maar aardappel vlees en broccoli of komkommer in.
    Wij aten aan de grote tafel en 9 van de 10 keer kwam ze daar al niet aan zitten.
    De tv ging dan uit en dan kon ze of aan tafel zitten of niks doen op de bank mocht ze echt daarbij ook nog vervelend doen kon ze op de mat.
    We gaven misschien 3 keer in de maaltijd aan dat ze aan tafel moest zitten en moest eten en dat als wij klaar waren met eten haar bord ook verdween dus dan had ze ongeveer een half uur om aan haar eten te beginnen (ze krijgt geen toetje als ze niet eet).
    Daarna is het in bad en naar bed.
    Het in bad is het drama de tanden poetsen is een drama en daarna het eruit komen ook.
    Wij lezen elke dag voor en zingen 2 kleine liedjes met haar voordat ze gaat slapen Hoewel dit ook niet altijd goed gaat aangezien mevrouw onder tussen alles bij elkaar krijst dat ze niet wil gaan slapen en begint het rekken al.
    Wij hebben dit genegeerd na het avond ritueel kreeg ze een kroel en kus en gingen wij gewoon naar beneden ze krijst dan alles bij elkaar want dan komen de rek dingen weer mama papa boek kroel kus wel een pyjama aan geen pyjama aan enzo enzo...
    Dit kan goed van 7 uur naar bed tot 21 uur volhouden of nog langer of ze gaat spelen en praten met haar knuffels ook dit is geen uitzondering dat dit tot 22.00 of soms nog later duurt.
    (knuffels kunnen we niet afpakken zonder slaapt ze helemaal niet).

    Ik weet het echt niet meer en vind dit gewoon echt niet leuk intussen is er een zusje geboren en heeft ze er iets nieuws bij gekregen zusje wakker maken is leuk (dit zegt ze ook als je vraagt waarom is gewoon leuk).
    Met als conclusie dat ik dus iedere keer nou met een overspannen baby zit die krampjes heeft en daarbij ook nog eens oververmoeid is en niet in slaap kan komen gister was het dus zo dat onze jongste van 17.00 tot 23.30 wakker was waarvan de laatste 2 met mini hazenslaapjes van 5 minuten tussen door en de rest grote deels ontroostbaar.
    Daar slaapt trouwens de oudste wel doorheen.

    De jongste is voor de rest een voorbeeldige tevreden baby en heel makkelijk op de krampjes daarbij na.

    Overdags ben ik probeer ik gewoon zo veel mogelijk positieve aandacht te geven aan de oudste of papa die is om de week smiddags dus thuis.
    We knutselen We doen puzzelen spelletjes gaan wandelen in de buurt of in het bos bakken soms koekjes.
    Wij maken hier zoiezo minimaal een uur vrij voor op een dag ook betrekken wij haar bij de boterhammen smeren haar zusje verzorgen het avond eten klaarmaken gewoon de leuke dingen komkommer hakken de aardappels wassen gewoon de stomme dingen die voor kinderen wel leuk zijn en die ze ook leuk vind..
    ook gaan we een keer in de zoveel tijd naar een binnen speeltuin dierentuin.

    Voor de rest zijn we gewoon consequent en is nee nee iets dat moet gebeuren moet gewoon gebeuren en er zijn gewoon een paar dingen die vast aan tijd zitten en aan ritueel.
    Zoals het eten het bed ritueel en de bedtijd.

    Ik hou kei veel van haar maar begin toch echt wel een behang drang neiging te krijgen zo op deze manier vind ik het gewoon niet leuk.
    Ik weet dus ook echt niet meer hoe we dit moeten doen om dat negatieve gedrag eruit te krijgen want dit legt gewoon al niet leuk opstaan op de dag en het doodvermoeid naar bed gaan in de avond.

    En op dit moment vind ik het ook gewoon echt zielig voor de jongste.
    Iemand nog tips?
     
  2. Thunder

    Thunder Bekend lid

    30 apr 2014
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jeetje, ik kan me voorstellen dat je heel erg vermoeid bent ondertussen! Dus allereerst veel sterkte! En wat goed dat je hier om tips vraagt.

    Mijn eerste tip is dat je misschien het consultatiebureau of maatschappelijk werk in de buurt kunt contacteren. Zij kunnen vaak wel adviseren bij dit soort situaties.

    Verder zou ik beginnen met even wat adempauzes voor jezelf in te plannen alvorens je de boel weer consequent en met energie gaat aanpakken. Misschien kan ze een tijdje een of twee keer per week bij opa en oma logeren? Of zijn er andere vrienden/familie die haar wekelijks een dagje mee willen nemen. Zodat jij echt even tijd voor jezelf kunt hebben en je batterijtje weer opladen.

    Een andere tip is om misschien nog eens te kijken naar je manier van corrigeren. Werkt die? Zo nee, dan moet je iets anders proberen denk ik. Zou het misschien kunnen dat ze zich onbegrepen voelt?? Ik las ook dat ze moeilijk spreekt. Bij mijn dochter is het heel erg nodig dat je eerst laat merken dat je haar gehoord/verstaan/begrepen hebt voordat je haar corrigeert. Sinds ik dat consequent toepas luistert ze ineens 100 keer beter! Mijn manier is als volgt (het is maar een voorbeeld he..je moet toch kijken wat voor jouw kind werkt denk ik..): ik ga op haar niveau en pak haar handen vast om echt contact te maken, dan zeg ik 'ik begrijp dat je...maar dat kan nu niet omdat...dus nu....' En vervolgens beloon ik dan het goede gedrag dat daarna volgt (compliment). Een concreet voorbeeld: "Ik begrijp dat je nog met je knuffels wil spelen, dat is ook leuk dat snap ik, maar dat kan nu niet omdat het nacht is en dan ben je morgen heel moe, ik wil niet dat je dat dort, dus nu leg je ze weg en ga je slapen, morgen kun je ze weer pakken." Ik heb hier wel veel geduld voor moeten oefenen en het dus ook consequent moeten doen, ook als ze gillend en draaiend op de grond lag heb ik het toch op deze manier aangepakt. Maar het werkt hier als een speer. Blijkbaar heeft zij het nodig om echt contact te maken en begrepen te worden en dat het gedrag duidelijk benoemd wordt.
     
  3. toetie

    toetie Fanatiek lid

    14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    We zijn ook inmiddels gestart met logopedie in de hoop dat dit gaat werken.
    Wij snappen gelukkig wel wat ze zegt en zei snapt ook wat wij bedoelen.
    Het slechte praten is met name voor derde niet te verstaan.
    Wij belonen het positieve gedrag en negeren het negatieve gedrag tot nu toe werkt dit het beste.
    We hebben de time out plek geprobeerd met de kook wekker anders blijft ze er niet zitten.
    Boos worden heeft geen zin want ze lacht dan gewoon.
    Als je het gesprek aan gaat waarom ze iets doet is het weet ik niet of is leuk.
    Ook stickers plan hebben we geprobeerd maar helaas werkt dat voor 1 dag en dan is het nieuwe eraf en ook niet meer werkend.
    Consequent zijn heeft ze heel erg nodig want anders is er helemaal geen land meer mee te bezeilen.
    Haar kamer hebben we volledig leeggehaald op haar kleding kast haar bed en stoel en der knuffels en vissen na die ze heeft gekregen aangezien ze het zo goed deed.
    Helaas geen mensen in onze omgeving zoals een opa of oma die haar een keer een dagje mee kunnen nemen.

    Zeker om het weekend gaan we wel onderhand iets doen lekker het bos in of naar een kinderboederij, schapen voeren op de dam of simpel weg met een kartonnen doos van de dam glijden zodat ze lekker haar energie kwijt kan.
    Aangezien ze nou al een jaar 4 dagdelen naar de peuterspeelzaal gaat denk ik ook wel dat ze meer uitdaging nodig heeft en echt toe is aan school.
    Voor de rest is ze heel vlot met alles alleen praat ze slecht dit is ook het gedeelte articuleren haar woordenschat is goed alleen de uitspraak niet (dit heeft in het verleden wel voor driftaanvallen gezorgd aangezien wij haar toen ook nog niet begrepen).
    Ook is het een heel sociaal meisje die het leuk vind en makkelijk om contacten te leggen is een ieders vriendje.
    Ik moet maandag naar het cb voor de jongste dus ik ga het daar gewoon nog een keer aangeven.
     
  4. fairy2011

    fairy2011 Fanatiek lid

    28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Ik lees wel een aantal dingen die me verbazen. Niet aan tafel willen eten? Onze kinderen hebben geen keuze: we eten aan tafel punt.

    Zusje expres wakker maken?

    Ik denk dat je nog consequenter moet zijn.

    En ik weet zelf hoe het is met een man in wisseldiensten die overdag ook soms slaapt. Het is niet altijd makkelijk dan met twee kids, die bij voorkeur ook nog stil moeten doen.

    Blijven investeren. Al heb ik waarschijnlijk erg veel mazzel met een redelijk makkelijk en rustig kind.

    Succes!
     
  5. toetie

    toetie Fanatiek lid

    14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    Dit geeft me wel inzicht wat ik maandag ook bij het cb kan aangeven hoe dit op te lossen.
     
  6. fairy2011

    fairy2011 Fanatiek lid

    28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Joh over een maand of 2 tot 3 ziet de wereld er weer heel anders uit. Dan heb je meer energie en ga je het ritme met 2 kindjes echt vinden. Volhouden!
     
  7. toetie

    toetie Fanatiek lid

    14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    dat gaat zeker goed komen.
    maar ik voel me zo schuldig richting de oudste het is veel leuker positief gedrag te zien bij haar en ik neem aan dat het voor haar ook fijner is.
    misschien dat dat ook wel een beetje mijn probleem is want ik weet zeker dat ze een prima leventje heeft en dat ze niks tekort komt.
    alleen dat negatieve aandacht vragen zorgt dan toch een beetje voor twijfels :)
    ik denk stiekem dat het voor haar ook fijn is als ze mag starten aan de bassischool.
     
  8. fafa

    fafa Niet meer actief

    Als ik je verhaal lees is het eerste dat bij me opkomt: slaapgebrek. Slapen van 22.00 tot 6.00 is voor een peuter vrij kort. Mijn oudste heeft ook een lange periode veel te weinig geslapen en was ook een heftige peuterpuber. Het is een heel lastig te doorbreken patroon, want als je dochter op dag 1 pas om 22.00 uur slaapt zal ze op dag 2 ook pas om die tijd moe zijn. Dus gewoon eerder naar bed is geen optie.

    Maar dat zou wel mijn advies zijn: zorg voor een goed slaap-waak ritme. Een paar dingen die je daarvoor zelf in de hand hebt: 1. Voldoende lichaamsbeweging (dat reguleert de slaap- en waakhormonen en 2. een goed donkere kamer 's nachts. (Ook dat zorgt voor de aanmaak van slaaphormonen)

    Verder een vast bedritueel, maar dat doe je al. En een vaste bedtijd. (dat doe je vast ook al, alleen houdt je kind zich daar niet aan... maar hopelijk verandert dat als je daar wat meer aan probeert te werken)

    En ik zeg het nu wel zo makkelijk, maar ik weet hoe moeilijk het is, wij hebben die zware periode ook gehad.Maar ik gok dat met een beter slaappatroon een deel van je problemen opgelost zijn. Want je weet het zelf ook: als je moe bent ben je prikkelbaarder en emotioneel minder stabiel. Voor je kind geldt dat zeker!

    Sterkte!
     
  9. soefdeboef

    soefdeboef Fanatiek lid

    5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik snap niet wat er gebeurd van 19.00 uur tot 22.00 dat ze niet gaat slapen? Gaan jullie dan wel in op haar buien?
    Kun je met haar overleggen om het anders af te sluiten?
    Hier wil ze altijd graag nog wat aan mij vertellen... Het liefste 10 dingen :p
    Maar dan mag ze dus 1 of 2 dingen vertellen en dan ga ik naar beneden. Ik ga ook wel eens heel eventjes bij haar liggen. Dat vind zij heerlijk (en ik ook) en daar wordt ze ook rustiger van. Ze gaat vaak nog wel even uit bed " rommelen" maar dan doet ze wel zachtjes (totdat er iets valt) dus dan mag dat wel. Meestal is ze dan na een half uur stil.
    Bij ons wordt ze ook hyper als ze slaaptekort heeft. Hier slaapt ze tussen de middag ook nog wel 1-2 uur, anders is het s avonds ook moeilijker...
    Dus wellicht ook weer tussen de middag even samen met jullie rusten? Rusten is hier ook even rustig op je kamer zijn/ in je bedje met de knuffels of de boekjes spelen. Dat mag ze dan zelf weten...

    Qua eten; Hier zitten we samen altijd aan tafel en is het gezellig. Niets geen tv of bank etc. dat is onduidelijk.
    De maaltijd is incl. toetje en pas als die op is (van iedereen), mag je van tafel. Als je niet gezellig kunt doen kun je even afkoelen en rustig worden op de gang. Daarna goedmaken en gaan we weer aan tafel.
    Iedereen krijgt een bordje eten en daarna een toetje en je mag daar zoveel van eten als je wilt.

    Mij klinkt het ook alsof jullie misschien wel consequent zijn, maar niet altijd even duidelijk naar haar. Weet zij altijd waar ze aan toe is en wat er van haar verwacht wordt?

    Succes!
     
  10. toetie

    toetie Fanatiek lid

    14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    dames intussen het cb gesproken...
    te horen gekregen goed bezig te zijn maar weer met goede moed te moeten doorzetten.
    en tijd geven om ritme te vinden.
    tja en het niet slapen in die tijd word genegeerd weer in bed gelegd ze heeft haar bedritueel gehad.
     
  11. MotherMary

    MotherMary Fanatiek lid

    10 sep 2014
    1.748
    2
    0
    theaterdocent, regisseur en leerkracht basisonderw
    Overijssel
    Sorry, maar ik vind dat je met een kluitje het riet in bent gestuurd.... Ze zeggen het mooi, maar de boodschap is: 'zoek het lekker zelf uit.'
    Ik denkt dat het heel verstandig is als er iemand vanuit het cb bij jullie mee komt kijken naar de dagelijkse praktijk, om je wat praktische tips te geven om met je situatie om te gaan. Volgens mij doe je je uiterste best, maar je klinkt alsof je de wanhoop nabij bent. Daarbij zeg je ook dat bijvoorbeeld het niet aan tafel eten er zo insluipt. Ik snap dat heel goed, maar het helpt je niet bij het consequent zijn.
    Toen mijn zoontje niet wilde slapen met 5 maanden is er ook iemand geweest om mee te kijken, daarna ging het 100x beter. Nog een keer het cb bellen misschien en expliciet vragen om begeleiding? Succes ermee!
     
  12. toetie

    toetie Fanatiek lid

    14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    Het eten aan tafel is gewoon echt het gedeelte aangezien het zo'n strijd is geweest om het eten.
    Wij hadden zoiets we leggen de nadruk er niet meer op ik ben zelf een gigantische moeilijke eter geweest vroeger en zat makkelijk 2 uur aan tafel en dan was mijn bord nog niet op ik kan me nog goed herinneren hoe meer mijn moeder pushte hoe langzamer ik at ook als er iets positiefs tegenover stond at ik nog niet door.
    Het cb zei dat als we haar op de mat zette en ze daar bleef zitten tot de kookwekker afliep ondanks dat wij niet merkte dat het haar iets deed het haar wel degelijk iets deed maar kinderen dat niet laten blijken.
    Ze heeft nou de derde dag dat ze het eigenlijk super doet alleen het naar bed gaan niet.
    Ze moet nou ook elke dag lopen naar school (best een eind) ik hoop dat die beweging haar ook goed doet.
    Ook hoop ik dat de kleinste en ik snel van die stomme spruw af zijn en dat we kunnen gaan kolven zodat manlief ook af en toe kan voeden en ik een keertje kan gaan liggen.
    Nu gebroken nachten 9 maanden zwangerschap gebroken nachten en daarvoor ander halfjaar gebroken nachten met de oudste is ook een beetje teveel van het goede geweest voor mij.
    Mocht het met de oudste nog zo blijven lopen had het cb er ook over een keer langs te komen.
    En dat we alle kleine positieve dingen extra moeten blijven benoemen naar de oudste maar dat deden we al.
    Ik ga er van uit dat er ook wel een gedeelte ritme zoeken nou is de kleinste er bij is gekomen.
    Nog 5 maandjes en dan mag ze naar de basisschool en heeft de oudste ook weer meer uitdaging.
    Ze is gewoon heel pienter en is ook gewoon toe aan meer.
     
  13. piccolina

    piccolina VIP lid

    5 mrt 2012
    7.200
    5
    0
    Toetie
    Ik heb niet eens tips maar wil je sterkte wensen want ik weet wat je ervaart en is hier nog niet eens baby bij.
    Ik heb ook dochter die steeds meer opzoekt en wil van dingen/uitdagingen.
    Misschien wat jij kan doen is 30 min per dag bijv als baby slaapt haar extra uitdagen met iets maar dan geen puzzels of boek etc maar een blok van korte dingen: goede is beginnen van ademhaling bijv blazen aan veertje of kaart dan bied rust. Erna kan je blokken doen van kumon boeken, lego, dierenatlas bestuderen, iets creatiefs etc.
    Maar dan echt kort en zoveel mogelijk uitdagend en in hetzelfde patroon maar steeds iets anders: bijv creatief houd in: kinetic zand, koekjes bakken, klei, tekenen, schilderen. Constructie/denken houd in: lego, puzzels, bouwen etc.
    Ik denk dat ze dan de rest van de dag kan meedoen met normale leven zeg maar.
    Verder gewoon uitdagen bezig zijn dus niet van ok gaan we schilderen want dar vind ze niet uitdagend genoeg misschien? Maar bijv eerst buiten steentjes verzamen dan haar laten die schilderen met verf. Is steeds schilderen alleen opdracht is anders zeg maar.

    Succes in elk geval is echt pittig voor jullie!
     
  14. toetie

    toetie Fanatiek lid

    14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    dit zijn ook goede dingen we zullen vast wel wat leuke dingen in het bos vinden
     
  15. lovekees

    lovekees Bekend lid

    8 okt 2010
    814
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wou je sterkte wensen we hebben wel beetje zelfde gehad ook kleintje erbij voor je dochter is het ook een hele verandering met je jongste moet je de ritme ook vinden en met spruw is ook vervelend hebben we ook gehad pijnlijk voor de kleine
    Als dat weer over is gaat haar slapen vast ook weer beter
    We hadden ook met slapen Dit en dat moest nog rekken en dan heb je nog kleintje die avond liefst bij je is mijn man heeft ook ploegen dienst we doen nu alleen de ritueel en meer niet eerst was brullen maar gaat nu goed scheelt de jongste slaap meestal ook al rond 19 uur
    Het heeft tijd nodig komt goed over een tijdje denk je hehe lekker loopt nu goed

    Met eten was ook een strijd hebben ook los gelaten ze eet nu weer goed
    Kun je met kleding niet proberen dan ze het zelf probeert? Dan kun je zeggen zullen samen doen?
    Komt goed rustig blijven zelf ook eens lekker ontspannen
     
  16. toetie

    toetie Fanatiek lid

    14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    ja de kleinste slaapt opzich wel goed alleen overdags is wisselend.
    De oudste is echt het slapen vanaf dat ze 2 maanden is een ramp.
    met tijd en wijlen is het goed maar vaak ook niet.
    Ooit komt er een dag dat ze wel een keertje goed gaat slapen.
    Het doorslapen gaat nou goed nu nog het in slapen.
    Ze is zo lief voor haar zusje maar ze heeft gewoon haar nukken.
    Je merkt nou wel nou dat de kleinste de omgeving begint te ontdekken ze zoekt het geluid vind grote zus het helemaal leuk.
     

Deel Deze Pagina