Daar ben ik het mee eens. Met meer begeleiding zou mijn dochter best mee mogen met die busrit, zelfs zonder stoel (ik heb nog nooit een stoeltje gebruikt in de bus).
Hier ook een moeder die haar kind achterwaarts vervoert. Met de stadbus zou ik geen problemen hebben, maar dan WEL met voldoende begeleiding. Dat is hier duidelijk niet het geval! Mijn dochter zit sinds kort op de basisschool en wij hebben al 2 uitjes gehad. Hier wordt vervoer met ouders geregeld. Mijn dochter zit ook achterwaarts in de auto en anders niet! Voorwaarts vindt ik gewoon absoluut niet veilig, gezien mijn dochter ook nog eens niet de lengte en gewicht heeft om op een stoelverhoger te mogen. Ik geef mijzelf altijd op bij uitjes en vervoer mijn eigen dochter dan dus ook, ook andere kinderen neem ik alleen mee wanneer zij in een geschikt autostoeltje zitten en anders niet! Ik vraag de ouders dan altijd een stoel mee te geven en anders heb ik zelf nog een extra stoel. Ik zet mijn kind dat dus ook wel eens in een uitzonderings situatie maar dat liever dan onveilig vervoert! Ik zou het mezelf nooit kunnen vergeven, ik ben verantwoordelijk voor haar veiligheid! Gaat ze eens met iemand anders mee, een kinderfeestje of met een kennis mee. Zet ik zelf haar achterwaartse stoel over!
Volgens mij zijn daar dus helemaal geen regels voor.. Ik wet wel dat meeste buschauffeurs een uitgesproken mening hebben over kleine kinderen en kinderwagens in de bus. Gewoon omdat er echt geen gordels in zitten en kinderwagens nog weleens omvallen. Wat ik ook vreemd vind is om een baby mee te nemen naar de kinderboekenweek.. Ik zou dan alleen de peuters hebben meegenomen en de kleintjes "thuis" laten. Dus nee, ik vind je niet raar. Ik ga wel vaak met de bus met dochterlief en ze zit eigenlijk altijd met dr rug tegen de rijrichting in. Gewoon om te voorkomen dat ze van de bank kukelt als er wat gebeurd. En dan ikzelf er tegenover want ik weet hoe het voelt als de bus een noodstop maakt. Maar goed.. Woon nu bijna 10 jaar hier in de stad en rij ook al 10 jaar met het ov hier... En er is slechts 1x een ongeluk gebeurd waar ik bij betrokken was. De schade: een blauwe plek. (Alleen de conducteur was er slechter aan toe dan blauwe plekken.. Maar die stond in het gangpad toen de tram tegen een auto aanreed. De meneer in de auto had beduidend meer schade aan zn auto en als de tram tegen het voorportier was gereden ipv het achterportier... Was hij heel zuur geweest) Maar.. Ik heb iets meer vertrouwen in mezelf dan in de rest van de wereld.. En ik heb maar 1 kind om op te letten dat er niks gebeurd. Dat is met een creche toch anders... "Ons" kdv leent inmiddls gewoon het busje van de bso als ze op stap willen. Veilig en practisch.
Ik zou ook vallen over de hoeveelheid begeleiding. Mijn oudste is wel eens met de bus naar de bibliotheek geweest. Maar daar kozen ze 4 kindjes voor uit (uit de peutergroep en kinderen die graag voorgelezen werden), en die gingen met 2 juffen. De rest ging op het KDV wel aan de slag met het thema de rest van de weken, en elke middag ging een ander groepje van 4
Ja ik begrijp je best al denk ik er wat makkelijker over. Hier al meerdere uitjes gehad met een grote bos waar zo'n 40-50 kinderen in kunnen. Die zitten dan zelfs los en gaan tussen 15-30 minuten ver van huis. Ja ook ik ben blij dat als de bus weer terug is weer alles heelhuids er uit komt rollen ... ik ben er dan weer niet mee bezig als ze weg zijn ... Ik ga er van uit (en dat is misschien makkelijk gedacht van mij) dat het begeleiding is die weet wat ze doen. Al gaan er hier in Frankrijk wel super veel begeleiders mee. In een stoel achterwaards bij 2+ jaar vind ik niet meer nodig. Ik ben dan ook benieuwd waarom je dat zo graag wil. kun je dat uitleggen?
Het advies is achterwaarts vervoeren tot minimaal 4 jaar. In Zweden is dit zelfs de standaard en kun je niet eens een voorwaartse stoel kopen! Ik vervoer mijn dochter ook zo lang mogelijk achterwaarts. Dit omdat het 5x veiliger is als voorwaarts vervoeren. Als je kind voorwaarts zit komt er bij een ongeval onwijs veel kracht op oa de nek van het kind, wat ernstig letsel of zelfs overlijden tot gevolg kan hebben. Bij een achterwaartse stoel wordt deze het hoofd en de rug opgevangen door de totale oppervlakte van de stoel. Wat dit letsel doet voorkomen. Pas met 6 jaar zijn de bottten zo verbeend en echt sterk genoeg dat ze deze klap kunnen opvangen. Kijk dit maar eens; Rear facing vs forward facing position in the car - YouTube Ik wist dit voordat ik mijn dochter kreeg ook allemaal niet. Maar omdat mijn zus in Zweden woont heeft zij mij erop gewezen en heb mij er zelf in verdiept. Voor mijn dochter geen voorwaartse stoel zolang
Precies dit dus, als antwoord op de vraag van Nic. Wel jammer overigens dat de meningen hier vooral over achterwaarts vervoeren gaan. Misschien was het handiger geweest dit niet te noemen. Het gaat mij erom dat er 10 heel kleine kinderen los in een stadsbus zitten zonder volwassene erbij om ze vast te houden.
Ik zou ons dochtertje ook nooit meegeven op deze manier. Als er wat gebeurt vliegen zulke kleine kindjes de hele bus door als ze niet vastzitten, of nog erger, door t raam! En de hoeveelheid begeleiders vind ik ook veel te weinig. Als er een paar kindjes een andere kant op lopen, hebben ze een groot probleem.
Vanaf bijna drie gaat ze ook wel eens mee in de bus, tijd terug ook toen we in Amsterdam waren bij fam zonder stoeltje/zitverhoger in de auto. Ik ernaast en in de gordel. Was maar paar km. Als ze met buren/oma etc mee gaat heeft ze zitverhoger. Wij zelf hebben gewone autostoel. Ik zie dus het probleem niet zo. Trein doen we al langer, uiteraard zonder stoeltje. Ze vind het geweldig af en toe een uitstapje met de trein.