Hoi, Even een vraag. Als eerste wil ik even zeggen dat er wat ons betreft geen druk achter zit om onze oudste, nu 3j4m zindelijk te laten worden. Maar ik maak me wel een beetje zorgen om hoe we het aan moeten gaan pakken als hij er aan toe is. Toen hij ruim 2 was leek hij er al aardig aan toe. Hij ging toen af en toe op de wc, mocht dan sticker plakken etc. Maar op het moment dat we dachten dat de tijd rijp was, kwam de overgang naar de volgende groep op het KDV eraan. Omdat hij ook al een broertje had gekregen met 1j9m, en hij het dusdanig spannend vond om naar de peutergroep te gaan, hebben we het laten zitten (vooral om niet teveel "falen" te creëren en hij er negatieve associaties mee zou krijgen). Nu is het zo dat hij in principe allang zindelijk is/zou kunnen zijn. De nachten blijft hij vaak droog, op het KDV gaat hij altijd mee als de kindjes naar de wc gaan en dan valt het de leidsters op dat de luier vaak nog droog is, als hij moet poepen kondigt hij dat ook even aan voordat hij ergens gaat zitten, en sinds de vakantie een paar weken geleden (waar hij af en toe geen luier om had omdat we op weg waren naar het zwembad) vraagt hij soms vlak voor hij aandrang (plas of poep) voelt, of hij een luier om heeft, voordat hij zijn behoefte doet. Ook als hij in badje zit en hij moet plassen of poepen, komt hij uit zichzelf uit bad en gaat op het potje zitten. Maar de luier uit wil hij absoluut niet. Reden? Dat vindt hij spannend.. Ik heb vorige week een keer geprobeerd te polsen waarom hij dat spannend vindt, het lijkt erop dat het niets met de wc te maken heeft, maar dat hij het spannend vindt omdat zijn onderbroek dan vies zou kunnen worden (toch negatieve associatie?).. Het is sowieso wel een kindje die het liefst zeker wil weten dat hij iets kan voordat hij het probeert, althans, naar ons toe. Hoe krijgen we hem zover dat hij het toch probeert? Stickers werken niet meer, dan gaat hij op de wc ontzettend hard persen, komt er 1 drupje uit, meneer wil een sticker, en 2 minuten later komt de rest van de plas als hij alweer aan het spelen en dus ontspannen is. Hier zijn we een maand geleden achter gekomen, toen we samen met hem nieuw ondergoed gehaald hadden en we het weer een keer, samen met hem, gingen proberen. Zodra hij voelt dat zijn broek nat wordt stopt hij wel meteen met plassen. Maar zet je hem dan weer op de wc, gebeurt weer precies hetzelfde. Met als gevolg dat we die dag na een paar uur de luier alweer om hadden gedaan, omdat hij in een kwartier tijd 4 setjes kleding er doorheen had gejaagd. Het liefst wacht ik op een mooie week waarbij hij lekker in zn blote kont in de tuin kan spelen en dat we vanaf daar gaan oefenen. Maaaar... ik ben zwanger van een tweeling die ik ergens in juli verwacht. Dus als er binnen nu en een paar weken geen mooi weer aan zit te komen, ben ik bang dat we tijdens de zomer hier ook niet veel tijd voor hebben. Iemand herkenning/tips?
Ik zou zeggen toch maar even doorzetten nu, ook al was je je een ongeluk. Kan je vast wennen voor straks met de tweeling erbij Je geeft aan dat je bang bent dat hij het als falen ziet als het niet lukt, maar daar heb je zelf een groot aandeel in lijkt me. Als tie in zn broek plast, niks aan te doen, volgende keer beter. Geen punt van maken. Uiteindelijk lukt het heus wel. Verder is hij bang om zn onderbroek vies te maken, is dat tijdens het plassen? Hier een dochter die hysterisch gaat doen om een druppeltje on haar onderbroek, die trekt het liefst eerst alles uit zodat er niks per ongeluk nat wordt. Prima toch? Het wordt wel steeds minder hoor, ze plast nu ook op de wc ipv op het potje, dat knoeit ook wat minder.
Gewoon geen luier meer aan doen? Went snel genoeg en dat hij geen natte onderbroek wil lijkt me juist goed . Hij is oud genoeg om uit te leggen dat grote kindjes zoals hij naar de wc gaan en dat luiers voor 'baby's' zoals zijn broertje zijn. Zijn gedrag klinkt alsof hij al lang zindelijk is / had kunnen zijn dus het is waarschijnlijk even die drempel over en dan ben je er vanaf.
Hoi, Het gaat mij niet om het wassen hoor, ik had toen alles schoon in de kast liggen, erop gerekend dat de wasmachine dat weekend extra ging draaien, genoeg onderbroeken in huis gehaald enz. Ík vond het ook niet erg dat hij er 4 setjes in een kwartier doorheen joeg, maar hij werd er zo ontzettend verdrietig van dat we toen besloten om het even te laten rusten. Dat is dus ook een beetje die "faalangst" die ik bedoel. En volgens mij ook de reden waarom hij het nu eng vindt om de luier uit te laten. Terwijl als er een reden voor is (we gaan zwemmen en je hebt alvast de zwembroek aan, zoals op vakantie), dan let hij voor dat moment echt wel op en geeft hij aan dat hij moet plassen wat hij dan ook netjes op de wc doet, zelfs in een vreemd land op een vreemde wc. Eenmaal op de wc is er niets aan de hand en ook niet bang dat zijn broek vies wordt. Ik had zelf al zitten denken dat het bij hem misschien een goede zou zijn om te zeggen op een dag dat de luiers op zijn, maar inmiddels zit zijn jongere broertje ook in die maat, dus die luiers gaan nooit op zijn...
Maar dat hoeft hij toch niet te weten? Dan zeg je gewoon dat die te klein voor hem zijn. Beetje creatief denken
Precies ons verhaal! Ook zo een die het een beetje zeker wil weten en het al best kan maar niet echt durft, ook al is hij snachts nog niet droog. Nou is die van ons nog niet 3 jaar en 3 maanden maar toch. Ik geef ons zoontje tot de zomer. We blijven bewust een groot deel van de zomervakantie thuis en als hij er dan nog niet zelf mee is gekomen dan ga ik ook zeggen dat de luiers op zijn en doorzetten. Ik merk ook dat ons zoontje er niet de tijd voor wil nemen en het liefst de hele dag aan het spelen is. Hij is er gewoon niet erg mee bezig maar kan het wel. HIj is steeds vaker langer droog en geeft ook regelmatig aan dat er een plas aan komt maar vaak als ik dan zeg: kom we gaan naar de wc dan is het NEE, nu niet! of: nog niet. Vaak gaat hij wel vlak voordat hij in bad gaat. Ik herken het wel hoor, je wil het niet te veel pushen omdat je dan bang bent dat het dan mis gaat en dat je dan weer verder van huis bent....en maanden moet wachten.....en zoooo lang is het niet meer voordat het tijd voor school is . Maar het komt vast goed. Hij is al zo goed op weg. 's ochtends wakker met een droge luier is echt een goed teken. Mensen vertellen mij dat de knop opeens om gaat. Of rond zijn leeftijd nu, 3,5 of 3 jaar en 9 maanden, maar van die laatste optie zou ik zelf erg nerveus worden ha ha! . En ik zie dat je een tweeling verwacht. Mmm....dan zou ik per 1 juni de luier uit laten en kijken wat er gebeurd, even doorzetten en als hij steeds alles natplast niets meer aan doen en duidelijk blijven uitleggen dat hij het best kan op de wc en dat juf op de grote school echt geen luiers meer gaat verschonen. Succes en volg je gevoel, C
Haha, nee daarvoor is mijn zoontje iets te goed op de hoogte van wat er hier in huis gebeurt. Hij weet precies wie welke luier heeft, en als ik aan hem vraag om een luier te pakken, pakt hij er ook altijd twee, voor zichzelf en zijn broertje. En die pakt hij uit zijn kamer, of uit die van zijn broertje. Maar misschien moet ik het hem binnenkort gewoon mededelen dat hij nu geen luier meer om krijgt..