Hand bij de vagina/plasser

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Chocolat, 20 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Mijn dochter (6) zit vaak met een hand bij/aan haar vagina.
    Wie herkend dit? En zeg je er wat van?

Ik heb haar wel verteld dat ze het niet mag doen als er anderen bij zijn en ook niet op school.
    Haar verteld om naar haar kamer te gaan en dat ze na die tijd wel haar handen moet wassen.

2. Niicci

Niicci Fanatiek lid

1 apr 2013
    2.700
    49
    48
    Nederland
    Ik heb zelf geen dochter, alleen 2 zoontjes, maar volgens mij is het normaal als kinderen dat op een gegeven moment even gaan doen.
    Zie het als een fase.

Straffen zal ik in dit geval niet doen, gezien ze niet echt het "probleem" erin zien.

Gewoon uitleggen dat het niet zo fris is als ze dat doet, omdat ze daar ook plast, en zorgen dat ze haar handjes gewoon direct wast zodat ze dan ook inderdaad inziet dat het "vies" (kan even geen ander woord vinden haha) is.

Jongetjes gaan op den duur ook hun piemeltje ontdekken, hier is het ook geweest en zullen de jongste en de kleine die op komst is straks ook vast gaan doen. :)

3. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.768
    2.184
    113
    Wat bedoel je met dat ze naar haar kamer moet gaan en daarna haar handen wassen?
    Op die leeftijd is er nog helemaal geen seksueel aspect aanwezig en friemelen ze meer omdat het gewoon fijn aanvoelt of omdat ze willen weten hoe iets in elkaar zit.

4. Tegeirian

Tegeirian Fanatiek lid

27 sep 2016
    1.218
    215
    63
    Vrouw
    Mijn zoontje doet dat ook. Hij vindt het lekker om aan zijn piemel te zitten. Wij zeggen dan gewoon dat we dat begrijpen, maar dat het niet zo netjes is om in gezelschap aan je piemel te zitten. Dat hij dus prima lekker aan zijn piemel mag zitten, maar dan wel als hij alleen op zijn kamer is.

5. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Zoon doet dat ook, hij vind het een heel intressant ding en zit er graag aan.
    Ik straf hem niet, vertel ook niet dat het vies is maar vraag of hij jeuk heeft of moet plassen, is dit niet het geval geef ik aan het hij daar nu maar niet aan moet zitten, papa en mama doen dat ook niet.

6. Nescio

Nescio Niet meer actief

Het lijkt mij heel normaal, alle kinderen ontdekken hun lichaam en daar is niets seksueels aan. Zeggen dat ze het op haar kamer moet doen geeft aan dat het iets 'stiekems' is dat eigenlijk niemand mag zien. Ik zou eerder zeggen dat het ok is als ze moet plassen of als ze in bad zit, maar dat het verder niet nodig is met je hand in je broek te zitten. Of je nu beneden of boven bent.

7. Liva

Liva Fanatiek lid

5 dec 2016
    2.018
    3.042
    113
    Kinderen friemelen aan zichzelf en masturberen van jongs af aan. Dat doen ze juist op hun kamer en dat kun je toch uitleggen? En het is wel een soort van seksueel want het geeft een lekker gevoel, jongens krijgen ook een stijf piemeltje.

Onze dochter doet dat nog niet, zoon wel. Gewoon uitgelegd dat het prima is maar inderdaad als je alleen bent, zoals je kamer of wc.

Ik wil mijn kinderen heel open opvoeden en waak er echt voor dat dit soort normale ontwikkelingen als 'raar' of 'verboden' gezien worden.
    Ik vind erna je handen moeten wassen al impliceren dat je vies bent.

8. Chocolat

Laat ik eerst nog even duidelijk maken dat ik haar niet bestraf.
    Ik heb tegen haar gezegd dat als ze even wil friemelen dat ze dan beter naar haar kamer kan gaan omdat anderen het niet hoeven te zien. (het niet netjes is om te als er anderen bij zijn)
    En het handen wassen dat lijkt mij wel normaal na die tijd, omdat het anders ruikt etc. niet omdat het vies is.

Ze vroeg vervolgens ook of ik dat als kind ook heb gedaan, ik heb verteld dat ik dat ook heb gedaan en dat andere kinderen dat ook wel eens doen.

9. Chocolat

Nou ik vind mijn handen ook niet fris ruiken na die tijd hoor, en dan aan deurklinken en lichtknoppen etc. zitten, dus gewoon handen wassen.

10. Tegeirian

Tegeirian Fanatiek lid

27 sep 2016
    1.218
    215
    63
    Vrouw
    Het lijkt je heel normaal, maar je geeft aan je kinderen wel aan dat het niet nodig is om zich daar aan te raken, ook niet als ze alleen zijn op hun kamer. Dat vind ik nogal tegenstrijdig eerlijk gezegd. Zo normaal is het dus blijkbaar niet als je ze aanraadt het niet te doen.

11. Nummerzoveel

Nummerzoveel Actief lid

9 apr 2016
    289
    1
    18
    Jeetje, nou ik zeg tegen mijn zoon op een gegeven moment echt wel dat ie even zijn hand uit z'n broek moet halen hoor. Snap best dat ze hun lichaam ontdekken, maar die van mij loopt anders het liefst de hele dag met z'n hengel in z'n hand 😂

12. Koon

Koon Niet meer actief

Ik heb ooit een cursus seksuele opvoeding gehad van een seksuologe. Zij vergeleek het met neuspeuteren ;). Dat doet iedereen, maar met andere mensen in de ruimte is het niet zo netjes. Doe maar als je alleen bent.
    Aan jezelf zitten is heel normaal, maar ook privé.

13. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ja, ik ben het hiermee eens. Ik weet dat kinderen het lekker vinden voelen, maar het is aan ons volwassenen om er niet verkrampt mee om te gaan en meteen zo'n seksuele connotatie eraan te verbinden. Kinderen bekijken dat helemaal niet zo.

Ik vind je kind naar haar kamer sturen 'om aan zichzelf te zitten' misschien verkeerd overkomen als ze nog zo jong zijn. Datzelfde met het handen wassen. Het geeft aan dat ze 'er niet bij mag zijn' als ze met haar hand in haar broek zit, en het handen wassen geeft aan dat het 'vies en stiekem' is wat ze doet, en dat wil je juist niet.

ik denk dat badtijd een ideaal moment is om aan hun nieuwsgierigheid te beantwoorden. Daarna zou ik uitleggen dat het heel normaal is, maar niet netjes waar anderen bij zijn.

14. Nescio

Nescio Niet meer actief

Je hebt niet goed gelezen, ik raad het nergens af. Ik vind alleen een meisje van 6 naar haar kamer sturen omdat ze 'er niet bij mag zijn' als ze met haar hand in haar broek wil zitten misschien wat verkeerd overkomen.

Badtijd lijkt me ideaal en een natuurlijk moment hiervoor.

15. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik heb twee meiden en ze zijn ook nieuwsgierig naar elkaar. De oudste is bijna 5 en de jongste 2,5. Ze gaan samen in bad en bekijken dan elkaars billen en geslachtsdeel, vaak onder grote hilariteit. Dit is allemaal ok en ik zeg hier niets van. Maar als ze beneden elkaars broek aftrekken zeg ik daar wel iets van. Ik loop beneden ook niet in mijn blote kont, dan hoeven zij dat ook niet te doen.

16. Belbail

Belbail Bekend lid

23 apr 2016
    833
    6
    18
    Wat een goede vergelijking. Klinkt mij inderdaad precies zoals het is. :)

Christaa vindt dit leuk.
  17. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Zo doen wij dat ook. Niet in gezelschap, maar wel als je alleen op je kamer bent of op de WC.

Christaa vindt dit leuk.
  18. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier idd net als neuspeuteren; ik vind het prima als ze het doen, maar niet in iedere situatie. Dus bv beneden in de kamer wijs ik erop;'Niet in je neus.', 'Hand even uit je broek...' en ik leg uit dat het bv in bed of bad wel mag. Uitkleden bij bezoek mag ook niet, want niet iedereen hoeft je blote billen te zien. Deur van de wc maak je ook dicht etc etc. Dat werkt hier prima.

19. Tegeirian

Tegeirian Fanatiek lid

27 sep 2016
    1.218
    215
    63
    Vrouw
    Nee ik stuur mijn kind niet naar zijn kamer, maar ik zeg wel dat hij als hij op zijn kamer is aan zijn piemel mag komen en dat het niet netjes is om het in gezelschap te doen.

Jij zegt:

(...) maar dat het verder niet nodig is met je hand in je broek te zitten. Of je nu beneden of boven bent.

Er staag letterlijk dat je het niet nodig vind. En ja, in bad, maar wat nou als ze eigenlijk in bed even zin hebben om er aan te zitten. Of als ze op hun kamer aan het spelen zijn. Dat moeten ze dan dus maar niet doen?

20. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ben het hiermee eens. En in bad is een goed moment om zichzelf te bekijken, maar jonge kinderen doen vaak ook al aan een soort van zelfbevrediging, dat hoor je niet te doen waar anderen bij zijn, dat is iets voor jezelf en later ook je vriend(in). Maar dat laatste hoef je een peuter nog niet te vertellen natuurlijk, ik vertel het mijn dochter van 9 wel ;). Het is dus niet iets vies, maar in bepaalde situaties ongepast. En daarna handen wassen, wel zo fris, doe j zelf toch ook neem ik aan ;)

Deel Deze Pagina