Hallo, Sinds woensdag zijn we bij ons zoontje (bijna 3 weken oud) begonnen met rust en regelmaat. We herkenden een patroon van steeds slechter slapen en vaker huilen. Dit gebeurde bij ons eerste kindje ook. Deze methode van Ria Blom werkte toen goed voor ons. Sinds we gestart zijn merk ik dat ons zoontje goed in slaap valt in zijn eigen bed. Wat ik nog niet zo goed vind gaan, is dat hij vaak na een uurtje al wakker wordt en dan steeds blijft jengelen. Hij is dan duidelijk nog niet goed uitgerust. Eerst dacht ik dat hij honger kreeg (2 uur na de laatste voeding) maar zijn flessen dronk hij dan maar half leeg. Met als gevolg dat hij nooit echt voldaan raakt en moe blijft. Het dilemma is echter, als hij wakker wordt en ik haal hem uit bed, zouden we volgens het rust en regelmaat principe gelijk moeten voeden. Dit leidde ertoe dat hij soms binnen 2 uur na de vorige fles al een voeding kreeg en dat hij op 9 voedingen per dag uitkomt. Terwijl we zaten op 6 voedingen per dag... Lang verhaal maar heeft iemand een tip wat ik moet doen als hij zo snel alweer wakker wordt? Toch even laten huilen en aanleren dat hij verder slaapt?
Ik vind het persoonlijk nogal een strak regime voor zo'n jong kindje, vind je verwachtingen erg hoog liggen... Dat terzijde. Je geeft fv dus? Is het een optie om hem wel te laten drinken en dan desnoods vaker een halve fles te geven? Blijkbaar heeft hij toch behoefte aan wat drinken en de nabijheid van jou. Als je hem na zo'n halve fles terug legt slaapt ie wel weer verder? Laten huilen bij een kindje van 3 weken vind ik not done eerlijk gezegd...
Met 3 weken was het hier een uurtje wakker en daarna een uurtje slapen. Dat is een heel normaal ritme voor die leeftijd. Een slaapcyclus van zo'n jonge baby is maar heel kort. Het schema van Ria Blom of andere schema's zijn voorbeelden. Je kunt de voeding naar wens erin plannen, bijvoorbeeld altijd na het slaapje of juist altijd voor het slaapje. 9 voedingen per dag is ook heel normaal op deze leeftijd en veel gezonder dan 6 voedingen dus dat zou ik lekker zo houden. Vaker kleine voedingen is beter dan weinig grote voedingen.
Goh met 3 weken zou ik echt nog niet bezig zijn met een schema of met hoelang ze slapen hoor... En zeker niet laten huilen Hier kwam er met 5/6 maand pas een beetje regelmaat op vlak van slapen
Bedankt voor jullie reactie. Merk dat het me erg onzeker maakt als we zo aan het zoeken zijn. Ik hoorde van de kraamhulp dat er altijd minimaal 2 uur tussen de voeding moet zitten. Aangezien ons zoontje tijdens de fles alweer in slaap valt, is hij regelmatig binnen de 2 uur na zijn voeding weer wakker en moet hij dus weer gevoed. Is dat niet erg? Hij krijgt idd flesvoeding.
Een baby kan je structuur aanbieden. Maar je kunt het niet forceren. Ik vind dit klinken als een methode voor iemand die bv geeft. Sowieso zijn jullie nog lang niet op het aantal weken waarop nachtritme gemiddeld ontstaat, laat staan een algeheel ritme. Sommige kindjes gaan goed in een ritme mee. Anderen hebben duidelijk hun eigen ritme. Misschien eerst maar eens mee gaan in de vraag van de baby. En dan verder zien.
Tja elke baby is anders! Hier ook hazenslaapjes of zelfs geen slaapjes vanaf de geboorte. Pas sinds kort (nu 7 weken oud) slaapt ze wat meer overdag. Hier had ze veel last van krampjes en spugen. Probeer bij flesvoeding 3 uur ertussen te laten, anders overbelast je de darmpjes en geef anders kleine flesjes ( dus niet wat er op het pak staat). Ik denk dat een ritme vinden vaak pas komt tussen 6-12 weken
Ik snap je wel to, als je kleintje te moe wakker wordt is deze huilerig, drinkt niet goed, slaapt daardoor soms korter en dan kom je in een cirkel terecht. Ik zou proberen of je slaapcyclus kunt verlengen, bijvoorbeeld met een speentje of een pink aanbieden als hij wakker wordt. Of over z'n rug aaien, wat werkt voor jullie. Steeds zelfde muziekje afspelen. Zou ik een paar x aanbieden, kijken of dat lukt. Daarnaast is de rust en regelmaat methode volgens mij meer als richtlijn dat je niet je kindje naar beneden sleept, hij wordt jengelig of gaapt dus je pakt hem op om naar bed te brengen en hij begint te lachen. "Oh dan is hij vast niet moe" en je laat hem nog even op. Raakt over z'n vermoeidheid heen maar begint wel te "zeuren." Flesje dan maar. Geen honger? Misschien wil hij in de Wipper. Enzenz. Door een beetje rust en voorspelbaarheid te creëren is het voor je kindje vaak duidelijker en ga je zelf ook sneller de signalen herkennen. Maat je hoeft dus niet altijd na het wakker worden meteen te voeden. Je kunt ook doen: wakker, even knuffelen, voeden, verschonen, spelen naar bed. En dan haal je het voeden er uit als het te dicht op de vorige fles zit. Ik geef dan wel bv, maar soms slaapt hij ook maar een half uur en dan zit je de hele tijd te voeden als je niet oplet.
Nee hoor, dat is onzin. Een babylichaam is juist berekend op regelmatig kleine voedingen. Kijk maar o.a. naar de grootte van het maagje. Die is met 3 weken maar 60 ml. Dus je kan prima vaker voeden. Dan geef je gewoon kleinere hoeveelheden per fles. Laat het schema op het pak voor wat het is en kijk wat het best bij jullie past qua voedingen.
Is je kleintje niet wat jong voor zo'n strak ritme? Begrijp me niet verkeerd hoor, want het is heerlijk als je kindje een vast ritme heeft. Alleen denk ik dat hij nog te klein is daarvoor. Ik probeerde er drie uur tussen te houden. T kon dan wel eens eerder wakker worden, maar dan legde ik hem ecen in de box of ik ging even met hem knuffelen. Na drie uur kreeg hij dan weer een flesje. Heel soms kwam hij zelf al na 2,5 uur en dan gaf ik eerder, maar dit kwam weinig voor. Ik had begrepen dat baby's ook drinken terwijl ze slapen. Dit hebben we toen geprobeerd met de laatste avondfles en ons kleintje doet dit wel. Misschien doet jouw kleintje dit ook en zou je het eens kunnen proberen?
Om de slaapjes te verlengen deed ik mijn zoontje altijd (als hij te snel wakker werd) in de draagdoek. Hij sliep dan met gemak weer zo'n 1,5 uur verder. Ideaal. Mijn kinderen waren ook enorm gebaad bij ritme. En op deze manier bleven we mooi in het schema.
Eens met rietje88 ga mee met het ritme van je kindje, dan maak je het jezelf ook een stuk makkelijker, dan proberen je kindje te forceren naar jouw ritme. En mbt flesjes ik zou ook meer flesjes geven en dan wat minder. Dan kan je hem troost bieden wanneer hij huilend wakker wordt.
Mijn zoontje is nu ook bijna drie weken en wordt ook soms (meestal in de avond) wakker na anderhalf/twee uur en ik neem hem dan ook lekker bij me, ff pink in z'n mond en dan tukt ie zo weer verder. Ik noem het altijd: mama tanken met andere woorden, ik denk dat zo'n jonge baby ook echt behoefte kan hebben aan bij mama zijn. Andere slaapjes gaan heel goed in z'n bedje/kinderwagen en dan haalt ie drie uur tussen de voedingen met gemak. Trouwens, in de avond drinkt hij ook wel eens om de twee uur. Soort van clusteren maar dan met flesvoeding. Dat doet hij een paar keer en dan slaapt ie daarna vaak vier uur achter elkaar.
Regelmaat is óók reageren op de behoeftes van je kindje. Voeden bij geen honger en verschonen van een schone luier krijg je sneller als je die vaste volgorde aan wilt houden. Als een slaapje volgens jou te kort heeft geduurd, dan kun je proberen je kindje weer in slaap te wiegen, dragen in een draagdoek of kinderwagen. Maar bedenk je dat hazenslaapjes doen óók een normaal ritme kan zijn. Misschien wel normaler dan de toch wel oudewetse opvattingen van Ria Blom. Ik denk zelfs dat die op veel punten in strijd is met de natuurlijke behoeftes van baby's. Ook denk ik dat je kindje nog wel heel klein en misschien heeft hij gewoon behoefte aan nabijheid. Hij weet niet dat mama een paar meter verder op is. Dat kan heel verloren voelen en misschien wordt hij daar wakker van. In de box of kinderwagenbak in de woonkamer kan ook werken. Mijn zoon wilde the real deal en ik droeg hem overdag dan ook vaak. Helaas pas nadat ik eerst teveel energie stak in het verkrijgen van een rr schema. Dat lukt blijkbaar met sommige kindjes niet. Ja, met laten huilen vast wel. Maar die discussie zal ik maar niet aanzwengelen.
Hier is het ritme met de tweede ook helemaal zoek ... maar ja, ze is pas 5 weken! Op zo'n jonge leeftijd kun je ze nog helemaal niet in een schema zetten. Er is totaal nog geen dag- en nachtritme, dus alles is zoek. Het schema van Ria Blom is meer geschikt voor oudere kinderen, die al meer een dag- en nachtritme hebben. Op dit moment voedt ik met mijn tweede ook op verzoek - soms komt ze om de 4 uur, soms om de 2 uur. Vooral aan het eind van de dag / begin van de avond komt ze vaak ('clusteren'). Gewoon aanleggen dus, of gewoon flesje geven. Het aantal voedingen/flessen per dag gaat vanzelf naar beneden, er is zeker geen strak regime voor zo'n jonge baby.