Nav een second opinion hebben wij de cd rom gekregen van de foto's van de voetjes van onze zoon. Het hele verhaal reikt nu te ver om helemaal uit te leggen. Maar is er iemand die mij iets kan vertellen van de foto's die ik heb van zijn linker en rechter voetje?
heel graag. mag ik je vragen wat je erop ziet? Ik weet al iets, ben zelf verpleegkundige van opleiding dus medische begrippen zijn me niet onbekend. Maar het gaat om zijn heup en voetjes. Ben benieuwd wat jij kunt zien, ik heb het radiologisch rapport hier er naast liggen..... Wil je even kijken?
Bekken foto wordt gemaakt om te kijken if de heupjes goed in de kom vallen. Zoals ik het zie, geen afwijkingen. Maar het hangt ook van de hoek af. Is de bekkenfoto liggend of staand gemaakt? Voetjes: zie er op het eerste gezicht niks raars op. Wat zegt het verslag precies? Kan je in het kort uitleggen wat de reden is voor de foto's!
dat zal ik doen. Hier allereerst even het rapport van de radioloog over de foto's: Staat met knik platvoet links her naar buiten. Loops van kop. Heupen ontwikkeld? Geen eerder onderzoek ter vergelijk. Acetabulumhoek bedraagt rechts 17.6 graden en links 19.7 graden. Dit zijn normale acetabulumhoeken voor de leeftijd. Normaal aspect van de steilte van het acetabulum met beginnende komvorming zichtbaar. Normale symmetrische femurkoppen. Shenton's boog is beiderzijds intact. Conclusie: Normaal beeld van beide heupen. Geen congenitale heupdysplasie. De linker voet, conclusie: Voet L Talus verticalis. Voet links. Inderdaad een wat verticale stand van de talus. (wij hebben destijds te horen gekregen dat er niets aparts te zien was?) Voet R Voet rechts. Beeld eigenlijk conform links. Handje: Skeletleeftijd L Vraagstelling: Erg groot voor zijn biologische leeftijd. Botleeftijd? Voorlopend? De kalenderleeftijd bedraagt bijna twee jaar. Volgens de atlas van G en P komt de skeletleeftijd overeen met het beeld tussen 1 jaar en zes maanden en 2 jaar. Deze loopt zeker niet voor op de kalenderleeftijd.
Ons zoontje van 2.5 liep pas met twee jaar. Nu blijkt hij een verschil in beenlengte te hebben. Ook staan beide voeten, maar vooral links behoorlijk in valgusstand. Vanaf het kniegewricht (linker beentje, dat korter en dunner is) lijkt tibia-kuitbeen naar buiten te lopen en de voet dus naar binnen. er is geopperd hemi hypertrofie maar zowel wijzelf als de fysio denken eigenlijk dat dat het niet is. Vooral omdat het grotere, rechter beentje, het juiste beentje lijkt enniet overdreven groot of dik. Het past bij zijn postuur. Linker beentje is korter en dunner en heeft dus vanaf de knie een afwijkende stand. Hij heeft steunzolen met op maat gemaakte schoenen gehad. Ze zijn erg lomp en zwaar. Inmiddels kan hij op gewone schoenen bijna rennen, maar hij blijft een afwijkend looppatroon houden en heeft weinig evenwicht. Hij kan dus nog niet rennen en zeker niet springen. Het lijkt erop als een kindje van rond een jaar dat leert lopen. Wellicht denken we een hemi HYPO trofie, maar daarbij staat juist het langere been in zo'n vreemde stand en niet het korte. We staan dus voor een raadsel....... Volgende week afspraak orthopeed. Heb jij misschien nog tips, vragen die ik de orthopeed kan stellen. Of zegt dit verhaal jou misschien iets? oja, de bekkenfoto is liggend gemaakt. Is dat ook goed of had staand een beter beeld gegeven?
Bekken zijn dus in orde. Geen heupafwijkingen. Bij een staande foto kan je ook goed beenlengteverschil zien. Je zou kunnen vragen aan de orthopeed of zijn ruggetje wel mooi in stand is. Dus geen scoliose of iets dergelijks. Dan zijn voetjes: De talus od het bot onder het enkelgewricht. Dat zou een wat verticale stand hebben. Dus wat meer afgevlakt. Dat zou de rare stand van de voeten kunnen verklaren. Al met al zie ik in deze foto's met verslag geen reden waarom hij zo'n beentje heeft. Ik heb helaas niet de volledige kennis om je veel verder te helpen. Blijf wel aandringen op verdere onderzoeken bij je zoontje, Helemaal als je het zelf echt niet vertrouwd. Sterkte en succes
Ik sluit me helemaal aan bij femmelepem en het verslag van de radioloog vwb de heupen, ik heb nu zo vaak de foto's van mijn zoontje gezien met dysplasie en die van jouw zootje zien er goed uit. Maar vooral sluit ik me aan bij femmelepem dat ze dus door moeten zoeken naar de oorzaak, omdat uit deze foto's geen oorzaak blijkt. Dus ik zou me ook vooral richten naar de orthopeed met vragen over het vervolg, wat hij dus aan verder onderzoeken gaat doen. En vragen in hoeverre hij ervaring heeft met dit soort gevaalen. Mijn zoontje zijn hepukom is nu wel goed bijgetrokken, maar zijn hepukop verbeent nog niet. En de orthopeed weet niet zo goed wat hij daar aan moet doen. Dus heb ik gezegd dat ik hem een heel aarige man vind en dat dit niets te maken heeft met zijn deskundigheid op andere vlakken, maar dat wij ons heil toch even in een academisch ziekenhuis gaan zoeken
ja als hier ook niets uitkomt of we merken eigenlijk dat hij eigenlijk geen actie onderneemt omdat hij het wellicht niet weet, ga ik zeker het umc bellen. Hij is nu 2.5 jaar, er moet echt duidelijk worden wat de oorzaak is en vooral ook behandeling als dit mogelijk is. Daarbij volgt misschien wel een probleem omdat we als sec opi.nion in zwolle zijn geweest en men daar denkt aan iets, maar onze fysio en wijzelf vermoeden serieus dat dat het niet is. En een third opinon heb je vast geen recht op. Iemand die weet hoe dit dan in zijn werk gaat? Als de orthopeed het niet weet, en hij verwijst door naar een umc, zit de zorg dan wel in de basisverzekering?
Volgens mij wel want dan is het voortzetting van de behandeling. Maar ik zou voor de zekerheid even bellen met je verzekeraar, die kan het je zo vertellen.
hoe zit het met zijn spierspanning in beide benen? Is hier onderzoek naar gedaan? Onze zoon heeft da wel een hersenbeschadiging, maar hierdoor dus aan zijn rechterkant een te hoge spierspanning. Hierdoor liep hij pas bij 27 maanden, zijn rechter arm en been zijn een een stuk dunner dan links en idd verschil qua lengte.