Uitkering aanvragen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Desjavu, 2 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.879
    2.882
    113
    Noord-Holland
    het is ook geen keuze.. als dit je inkomen is en je hebt geen recht op een uitkering.. dan is het niet "natuurlijk redden we het niet" maar "hoe kunnen we het aanpakken ol het wel te redden".
    er zijn genoeg sociale huurwoningen voor een 300 euro/maand en genoeg andere gezinnen die het met dit bedrag prima redden.

2. Mamak

Mamak Fanatiek lid

8 jun 2008
    3.424
    48
    48
    thuis
    +1:D

3. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Als jullie nu nog thuis wonen en vriend verdient dit kunnen jullie sowieso nog even lekker sparen lijkt me?gelijk goede leerschool om met geld om te gaan. Want sorry, je houding dat het met 1200 euro ècht niet te doen is vind ik zot en puberaal overkomen. Er zijn mensen die met minder rondkomen.

Andere reacties zijn denk ik duidelijk geweest,denk niet dat het niet kan maar ga als volwassenen om tafel zitten om te kijken hoe het wel kan.

4. Veera

Veera Niet meer actief

Ja maar TS is 19

5. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Administratieve banen zijn erg populair, op elke vacature ontvangt men rond de 100 sollicitaties. Niet iedereen ontvangt meer een bericht terug, omdat men daar de tijd niet voor hebben.

Kan je niet blijven na je stage?
    Vraag eens op je stageplek wat ze vinden van je sollicitatiebrieven, wie weet hebben zij nog goede tips! Of beter, wie weet kunnen ze een goede aanbeveling geven in je CV!

Maar kijk eens ook naar andere baantjes.

€1200 is niet veel, maar meestal wel te doen.
    Tja, ff niet stappen, of kleding en andere luxe kan je niet veroorloven.

6. Bailief

Bailief Niet meer actief

Ik denk dat je eerst aan je houding moet werken.
    Jullie willen het kind houden, 1200 euro kunnen jullie niet van leven en verder studeren wil je ook niet. Dat schiet niet op kan ik je vertellen. Een uitkering heb je -gelukkig- geen recht op. Dat bedoel ik niet lullig. Ik heb er namelijk zelf ook geen recht op. Het inkomen van mijn vriend is te hoog. Ik heb ervoor gekozen verder te gaan studeren. Jij kunt bijvoorbeeld door voor niveau 4. Dan hou je de stufi, krijg je volop toeslagen want je stufi wordt door de belastingdienst niet als inkomen gezien en bovenal vergroot je voor jezelf zo je banenkans en eventuele doorgroeikansen.

Maar, je kunt natuurlijk ook serieus gaan solliciteren en dus niet met de houding dat het geen zin heeft omdat je maar zo kort beschikbaar bent.

Zoek informatie over de wachttijd voor een huurwoning die binnen jullie budget valt, zoek uit hoeveel je aan energie, TV, internet, water, boodschappen en andere vaste lasten kwijt zult zijn en maak een proefberekening bij de belastingdienst. Als jullie dan nog van mening zijn dat jullie hier niet van kunnen leven dan moet je of je uitgavenpatroon onder de loep leggen, of jullie keus nog eens goed overwegen.

7. Desjavu

Desjavu Actief lid

29 dec 2015
    306
    0
    0
    Sorry maar je moet begrijpen dat ik totaal geen besef heb van alle toeslagen en uitgaven wat betreft een gezin. Vandaar dat ik het hier ook vraag!

8. Desjavu

Desjavu Actief lid

29 dec 2015
    306
    0
    0
    Stappen doen wij beide niet. We werken beide erg hard en hebben daar totaal geen tijd of zin in.

9. Desjavu

Desjavu Actief lid

29 dec 2015
    306
    0
    0
    Vind het vervelend dat mijn houding voor op gesteld word op dit moment. Mijn vriend komt vaak niet aan de 1200 euro. Laat ik dat voor op stellen. Uiteraard zijn er altijd mensen die het slechter hebben dan wij. Maar ik heb totaal geen benul wat een huishouding moet kosten. Tuurlijk bekijken wij woningen met huur van 300-500 euro. Maar daar komt nog vanalles bij kijken! Voor ons is de keuze duidelijk, wij gaan voor het kind desondanks alles. Ik heb mijn eigen redenen waarom ik verder geen opleiding meer ga doen. Ikzelf heb een eigen salonnetje waar ik mijn eigen cursussen in verder kan nemen, maar daar is het natuurlijk ook zo dat je je geld moet investeren, voor je verder komt.
    Ik heb het liefst een baan waar ik zo aan de slag kan gaan en kan blijven, maar zo makkelijk zit het allemaal niet aangezien het zo niet werkt.
    Bedrijven nemen geen bolle buiken aan. Dat maak je niemand wijs.

10. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.254
    6.150
    113
    Tuurlijk kan dat wel, het is de tering naar de nering zetten.
    Mbt uitkeringen kan ik je niet veel zeggen, gelukkig nooit hoeven aanvragen, aangezien dit de allerlaatste uitweg voor mij zou zijn. En volgens mij zolang je bij je ouders woont hebben zij tot 21 jaar onderhoudsplicht volgens mij, weet niet of je daarom een uitkering kan krijgen.
    Ik weet wel wat het is om met weinig geld te moeten leven.
    Maar om meer geld te genereren:
    Kan je vriend naar een beter betaalde baan zoeken?
    Jij een bijbaan naast je stage?
    Ik heb alles (ok, niet alles ;)) gedaan toen ik geld nodig had. Schoonmaak, krantenwijk, folders gelopen etc.
    Bel rond, ga de winkels in om te vragen of ze iemand nodig hebben, benut je stageplek en je klasgenoten, kijk ook vooral buiten je eigen vakgebied, een baan is nu geld om je kind te onderhouden, daar zou ik weinig eisen aan stellen. En vanuit een baan is het altijd makkelijker rondkijken.
    Succes!

11. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.254
    6.150
    113
    Tja als je er zo in gaat zitten gaat het ook niet lukken. Heb de overtuiging dat er werk voor je is.
    Ik was 40 weken zwanger toen ik m'n arbeidscontract tekende hoor ;)

12. kleinegup

kleinegup Fanatiek lid

19 aug 2015
    1.533
    382
    83
    Vrouw
    1200 euro zou je makkelijk moeten kunnen redden. hier redden we het ook en dan zonder extra toeslagen meegerekend. Maar daarvoor heb ik wel een duur abonnement stop laten zetten. en iets goedkoop voor terug genomen. Als je het wil is het goed te doen. Probeer alvast met je ouders mee te gaan boodschappen doen. beetje prijs bewust worden en zo. dan weet je hoe je het kan aanpakken als je een eigen huisje heb.

13. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dit inderdaad, je bent 19, zoek in tussentijd een bijbaan.
    Er worden in tig winkels en bedrijven weer hulp krachten gevraagd, dat is ook prima werk.

Daarnaast een paar praktische tips:
    - vragen over toeslagen ed: niet op zp, maar op de site van belastingdienst,
    - vragen over het kosten van huishouden: dit leer je van je ouders
    - uitkering: vrijwel onmogelijk in jullie situatie
    - studie: eerlijk gezegd heb je met jouw diploma weinig voorgang op administratieve krachten zonder diploma, je hebt namelijk echt de basisvaardigheid. Zoek dus of breder werk, of ga verder leren

14. Veera

Veera Niet meer actief

Helpen jullie ouders niet een beetje mee? Jullie gaan uit huis en verwachten een kindje, hun taak om in ieder geval een beetje voor te lichten hoeveel een huishouding gaat kosten. En ze moeten idd jou onderhouden door je geld te geven

15. Chels89

Chels89 Bekend lid

22 apr 2014
    799
    128
    43
    Ik lees dat jij 19 bent, is je vriend ook onder de 21 jaar dan is hoogte van een uitkering €480,20. Is je vriend 21 jaar of ouder dan is een uitkering €934,89.
    Met kind en je vriend jonger dan 21 jaar €758,11, en je vriend ouder dan 21 jaar €1212,80.
    Dus daar hebben jullie geen recht op, onder de 27 jaar zien ze je sowieso liever terug naar school gaan, ongeacht of je al een diploma hebt.
    Zijn jullie beide onder de 23 jaar en wil je huurtoeslag? Dan mag je huur maximaal €409,92 zijn.

16. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Wat een huishouden kost: ik heb toevallig eergisteren helemaal uitgerekend wat ik kwijt ben aan mijn huishouden.

Huur: Tussen de 400 en 600 moet zeker lukken, dan heb je een huis wat voorlopig groot genoeg is. Huurtoeslag kom je voor in aanmerking, reken een derde van je huur denk ik met jullie inkomen (ik heb een lager inkomen en krijg de helft van de huur als toeslag).
    Zorgverzekering: ik ga even ervan uit dat jullie allebei apart verzekerd zijn: tussen de 100 en 130 euro per persoon. Zorgtoeslag daar afhalen.
    Gas en licht: ik betaal 69 euro per maand. Goed rondkijken wat de mogelijkheden zijn.
    Water: ik betaal 13 euro per maand. Reken bij jullie dan op het dubbele omdat jullie samen zijn: tussen 25 en 30 euro.
    WA-verzekering, inboedelverzekering, overlijdensverzekering, dan spreek je echt over niks. Alle drie bij elkaar ben ik zelf 15 euro aan kwijt.
    Internet, telefonie, televisie: 50 euro per maand ongeveer, goed rondkijken wat je wel en niet nodig hebt.
    Mobiele telefonie: opnieuw goed rondkijken, hoeft echt niet duur te zijn. Mijn abonnement is 16 euro per maand.
    Boodschappen: voor mij alleen tussen de 100 en 130 euro per maand. Denk dat jullie het met 200 moeten kunnen redden als je op de prijzen en de aanbiedingen let.

Totaal zul je dan neerkomen, deze kosten bij elkaar, op zo'n 1200 à 1300 euro aan uitgaven. Je vriend heeft een inkomen van 1200. Daar komt zo'n 300 euro aan zorgtoeslag en huurtoeslag bij en na de geboorte van jullie kindje kindgebonden budget en eens in het kwartaal kinderbijslag.

Je zult niet rijk zijn, je zal je geen luxe kunnen veroorloven. Geen kinderwagen van 1000 euro, geen babykamer van 1500 euro, geen dure vakanties, geen dikke spaarrekening en niet de allernieuwste kleding, televisie en Ipad. Maar gewoon rondkomen gaat zeker lukken.

17. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.879
    2.882
    113
    Noord-Holland
    Maar als je dan "geen benul hebt wat een huishouden kost".. waarom zou het dan "zeker niet lukken" met 1200 euro? Dan moet je eerst gaan rekenen en bedenken hoe je het wilt hebben en wat je dan dus wel/niet kunt betalen. Ik vermoed dat het Nibud daar ook modules voor heeft :)
    Dan heb je geen luxe leven maar het is wel gewoon "te doen". Je hebt bovendien nog een heel leven om meer te gaan verdienen.

18. Veera

Veera Niet meer actief

Als haar vriend ook onder de 23 is dan mag ze zolang de baby niet geboren is maar voor maximaal 400 pm huren om huurtoeslag te krijgen.

19. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Dan kun je dus nog 200 euro van de uitgaven afhalen want ik heb gerekend met 600. Al is de huurtoeslag dan ook lager dus haal ook zo'n 100 euro van het inkomen af. Maar dan nog 100 euro meer te besteden.

20. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Dan doe je een postwijk bij Sandd....
    Zoeken altijd mensen, en je hieft niks bijzonders te doen om aangenomen tw worden, en je verdient er ongeveer 120/170 mee per maand... Is in ieder gebal een begin en ondertussen kan je verder zoeken

Deel Deze Pagina