Eigengemaakte sausjes

Discussion in 'De lounge' started by MamaFay, Feb 1, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MamaFay

MamaFay Actief lid

Apr 9, 2012
    180
    1
    18
    NULL
    NULL
    Wat zijn jullie recepten voor eigengemaakte sausjes voor bij vlees, pasta, rijst? We eten toch wel vaak met sausjes uit een pak en nu onze kleine meid met ons mee gaat eten wil ik toch een wat gezonder alternatief, maar ben niet zo'n keukenprinses :D.

2. Lilly156

Lilly156 Fanatiek lid

Dec 9, 2012
    1,698
    0
    0
    Spagettisaus kun je heel makkelijk zelf maken. Doe 500gr gehakt in de pan en rul bakken. 1 ui, 2 groene paprika's en 6 grote tomaten. Om de tomaten goed fijn te krijgen miet je het wel tijdje laten sudderen. Als hè meer saus wilt kun je meer tomaten toevoegen of blikje gepelde tomaten. Op smaak maken met zout, peper, basilicum en oregano (naa wens knoflook). Ik doe er ook altijd klrin beetje suiker in, maar kun je ook vervangen door 1 rode en 1 groene paprika te pakken ipv 2 groene. Zo kun je zelf scherpte bepalen voor kleine meid.

Edit: sorry voor typefouten, zit op iPhone.

3. anjamones

anjamones Fanatiek lid

Jul 14, 2012
    1,099
    0
    0
    werkzoekende
    Drenthe
    champignonne roomsaus

champignons snijden en bakken,
    ketjap toevoegen (klein scheutje)
    dan een pakje room (125ml vaak)
    eventueel peper en zout naar smaak
    dan maizena aangemaakt met wat water om het dik te maken.

jammie jammie...!!

4. eef80

eef80 Niet meer actief

Voor de pasta's gebruik ik altijd een verse roomkaas of zelfgemaakte tomatensaus van gewone tomaten en zelgedroogde cherrietomaatjes,ui en welke ingredienten die je verder maar wil.
    Ik eet alleen biologisch en dat verplicht je bijna om zelf sausjes te maken gezien er weinig kant en klaar of in pak te krijgen is ;)

Een lekkere paprika saus maak je door rode paprika's (zwart) te roosteren, in een plastic zak afte laten koelen zodat je daarna heet velletje er af kan halen. Ontpitten en pureren. Verse basilicum en oregano er door heen, peper, zout. Heerlijk! Doe er groenteboulion bij, dan heb je een soep. Extra lekker met een schepje (zelfgemaakte) pesto. (basilicum, pijnboompitten, olijfolie, kaas, citroensap)

5. Mijn kindjes eten het liefst alles met saus en ik vind dat niet z'n goed plan.
    Dus maak ik knoflook-yoghurt saus.

2 grote scheppen magere kwark
    Flinke plons magere yoghurt
    Teen knoflook door de pers
    Kruiden naar keuze
    En de truuk om het zure een beetje weg te halen.....3 druppels zoetstof.

6. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

Oct 29, 2008
    3,862
    0
    0
    Brabandse Land
    Ow ik lees even mee,ik ben ook van de makkelijke kant en klaar sausjes maar het mag ook wel wat gezonder.

Hoe maak ik een lekker kaassausje voor bij broccoli?

7. oudjaarsvlinder

oudjaarsvlinder Niet meer actief

spinazie saus voor bij de pasta: 1 pak diepvries spinazie verwarmen en als je zalm gebruikt dit rauw in stukjes mee verwarmen, gaar laten worden. 1 grote verpakking boursain toevoegen en peper, zout en evt knoflook op smaak toevoegen.
    Zalm kun je ook vervangen door spekjes of gehakt.

Ik maak dit uit mijn hoofd en niet aan de hand van een echt recept, dus ik heb niet het aantal gram voor je.

8. juf85

juf85 Niet meer actief

Rijst met kerriesaus:

Roux maken van boter en bloem, bouillon toevoegen en roeren tot het een mooie saus is. Kerrie toevoegen (best veel).
    Dat kun je combineren.
    Bijv. Ui toevoegen, of andere groente.
    Bij mn schoonfamilie eten ze het met banaan en gekookt ei erdoor. Ik doe er ook wel eens ananas door.

9. MamaFay

MamaFay Actief lid

Apr 9, 2012
    180
    1
    18
    NULL
    NULL
    Kom maar op met die recepten!

10. Assi

Assi Fanatiek lid

Mar 2, 2008
    4,519
    46
    48
    Ik vind die zakjes van Maggi wel errugggg lekker, hoor.
    Stampotjus en jus naturel... jeetje dat is echt zo lekker.

Verder gebruik ik ook vaak die groente roomsausjes.

Buiten dat maak ik alles zelf.

Ik lees mee!

11. kris8

kris8 VIP lid

Aug 17, 2009
    8,032
    3
    36
    Slankie of andere smeerkaas een seconde of 30 in de magnetron ;) niet heel gezond... Maar wel lekker

Je kan ook na het koken wat geraspte kaas erover doen en dan nog even in de oven o der de gril zetten !

12. noid

noid Fanatiek lid

Oct 29, 2012
    2,245
    0
    36
    Tilburg
    Geen sausje, wel een dressing:

Mayonaise, sap van augurken, peper, zout, aromat en ketoembar. Recept van vriendlief, lekker!!

13. Islah

Islah Niet meer actief

Ajam pangang (varken eet ik niet) saus kan je maken met tomatenpuree, stroop, bruine suiker, azijn, sambal, ketjap en evt. wat kruiden.

14. Onje

Onje Niet meer actief

Niet erg gezond maar voor bij patat en vis! Fish & chips ;)

Mayo
    Kappertjes
    Augurken
    Bieslook
    En flink wat citroensap!

15. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

Oct 29, 2008
    3,862
    0
    0
    Brabandse Land
    Ja ze zijn ook lekker maar die zijn wel echt heel erg ongezond hoor.

16. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

Oct 29, 2008
    3,862
    0
    0
    Brabandse Land
    Ja geraspte kaas doe ik wel eens,slankie uit de magnetron,euhmm toch eens proberen dan!

Share This Page