Uitkering en ontheffing sollicitatieplicht.

Discussie in 'De lounge' gestart door Spoiled, 31 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Spoiled

Spoiled Niet meer actief

Wie kan me dit uitleggen.

Een kennisje is gescheiden en heeft 2 kinderen, waarvan de jongste 6 maanden is. Ze is HBO geschoold, maar heeft niet meer gewerkt sinds de komst van haar oudste (die is 4). Nu is ze dus gescheiden en krijgt ze een uitkering. Ze hoeft niet te solliciteren en blijft haar uitkering ontvangen totdat haar jongste 5 jaar wordt. Dus ze kan nog 4.5 jaar thuis bij de kinderen zitten.

Waarom moet dan een werkende moeder die bevalt wel een paar maanden later aan het werk? Waarom mag zij niet 5 jaar lang thuis zitten?

Heb ik het verkeerd begrepen of is dit echt zo krom?

2. Bl0nd

Bl0nd Actief lid

16 dec 2009
    418
    0
    0
    Havo afmaken.
    Groesbeek, ons stekje.
    Als zwangere ben je ook niet verplicht te werken hoor. Je mag gewoon thuis zitten, maar dan is het vaak wel thuiszitten zonder inkomen helaas.

3. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Ik denk dat het iets gecompliceerder ligt maar ben daar ook geen geleerde in..
    Maar een uitkering/ww is geen vetpot en al helemaal niet als je de laatste jaren niet actief bent geweest op de arbeidsmarkt.
    Ook bouwt ze geen pensioen op etc.
    Kortom die gaat vanzelf wel aan het werk want vrees dat ze niet veel over gaat houden..

4. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Zit ze niet in de ziektewet?

5. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Misschien heeft zij uitstel aangevraagd, dit kun je onder bepaalde omstandigheden aanvragen.

Ik ben zelf ook alleenstaande moeder geweest, maar ik moest idd ook gewoon werken. Tenzij je een verklaring hebt dat het niet kan, en je dit moet aanvragen.

6. Spoiled

Spoiled Niet meer actief

Voor zover ik weer zit ze niet in de ziektewet.

Mij werd uitgelegd dat ze haar uitkering behoudt, zonder sollicitatieplicht totdat haar jongste 5 wordt.

7. mutsie79

mutsie79 Fanatiek lid

6 sep 2007
    2.567
    221
    63
    Omdat ze in de bijstand zit en dan hoef je niet verplicht te solliciteren als je jongste kind nog geen 5 jaar oud is.
    Iemand die een (vast) contract heeft en de zwangerschapsverlof is ten einde moet wel weer aan het werk, omdat je een contract hebt en de afspraken zo wettelijk geregeld zijn als je een contract hebt.

Maarja, of je nou zo blij moet zijn met een bijstandsuitkering.....misschien als ze straks emotioneel weer helemaal hersteld is ze zelf wel weer wil solliciteren en echt niet gaat wachten totdat haar jongste 5 jaar is.
    Maar wie zijn wij, wij kunnen immers niet helemaal in iemands gevoelsleven duiken en andermans beweegredenen beoordelen;).

8. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ik vind het ook krom. En straks wordt het nog krommer dan gaat oa ons gezin ontzettend veel meer afdragen aan zorgpremie, minder teruggaaf van kinderopvangkosten noem maar op. We werken keihard en houden straks weinig over. Vriend twijfelt nu nog meer of we een 2e kunnen veroorloven op lange termijn.

9. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Denk dat ze het verkeerd begrepen heeft.. Kijk maar eens naar de kabinetsplannen etc. Geloof jij dan dat ze zomaar 5 jaar gaan betalen aan elke alleenstaande moeder/vader? Regels worden alleen maar verkort en versobert..

10. mamavan5bengels

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Tijdelijke ontheffing sollicitatieplicht

In sommige gevallen hoeft u tijdelijk niet te solliciteren. Uw gemeente geeft u dan een ontheffing van de sollicitatieplicht. Uw gemeente kan dit doen in de volgende situaties:
    U kunt tijdelijk niet werken omdat u moet zorgen voor een ernstig ziek familielid of omdat u zelf ziek bent.
    U bent alleenstaande ouder met een kind onder de 5 jaar. In dit geval kunt u een vrijstelling van solliciteren krijgen van maximaal 5 jaar. U bent wel verplicht in deze tijd een opleiding te volgen zodat u sneller een baan kunt vinden.
    Uw gemeente vindt dat er een andere dringende reden is om u te ontheffen van de sollicitatieplicht.
    Gemeente bepaalt wanneer ontheffing sollicitatieplicht

De voorwaarden om vrijstelling te krijgen, verschillen per situatie. Vraag bij uw gemeente informatie over de voorwaarden.

11. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ik denk dat je het aan haar moet vragen.

Maar mijn zusje heeft in het verleden ook bijstand ontvangen. Inmiddels is ze daar goddank uit, maar zij hoefde niet te solliciteren ivm speciale zorg voor haar oudste.

12. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Ze zal ongetwijfeld een reden hebben waarom ze niet hoeft te solliciteren. Zoals anderen ook al zeiden is zo'n uitkering niet bepaald prettig. Ik denk dat ze zelf het juiste moment gaat vinden om weer aan het werk te gaan. Een scheiding achter de kiezen waar twee kinderen in betrokken zijn is niet niks...

13. Iemand die ik ken, zit dus in de bijstand.
    Hoeft niet te solliciteren tot jongste 5 jaar is.
    Werkt wel zwart bij in d'r eigen huis.
    En over een opleiding heb ik haar nog niet gehoord...

14. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Precies dit heb ikzelf ook gedaan..ze proberen natuurlijk wel om je meteen voor 40 uur in een baan te zetten maar een btje tegenstribbelen helpt wel. En het is per gemeente verschillend. Ik ben zelf ong 1,5 jaar na mijn scheiding weer gaan werken, gewoon op eigen initiatief en eigengekozen sollicitaties.

15. mamavan5bengels

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Die heb ik wel aangeboden gekregen, in de zorg.

Ze kunnen het jou verplichten door een aantal uren in de week naar school te gaan en/of stage uren maken!

16. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38

En dit is dus misbruik en dit maakt me zo kwaad. En dit moet beter opgespoord worden en bestraft!

17. mamavan5bengels

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Mee eens! Maar ooit gaan deze mensen er de fout mee in, en dan zitten er dikke schulden aan hun kont, vanwege het frauderen.

18. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0

opgespoord worden hoeft niet perse...
    je kunt zo iemand ook aangeven als het je echt zo dwars zit!

19. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Toevallig hadden mijn moeder en ik het daar nog over. Vroeger een moeder op de basisschool in de bijstand, en een levindige zwarte kapsalo aan huis. Dan voor 5,00 gulde een abonnement op het buitenbad terwijl mijn ouders dit voor 3 kinderen a 50 gulden niet konden betalen. Ook muziekles: haar dochter kon de mooiste instumenten spelen en hier alleen blokfluit. Ze ontmoette een man raakte zwanger, wilde niet samenwonen want zou dan de bijstand kwijtraken. Hier kwam ze gewoon voor uit!

20. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    En weet je ook toevallig of ze er duizenden euro's per maand mee verdiend?
    Bijklussen hoeft niet per se te betekenen dat het zwart werk is. Er zijn regelingen waarbij je tot een x bedrag iets mag bijverdienen (en veel is dat niet) en waarvan die inkomsten niet van invloed zijn op een uitkering.
    Voor het zelfde geld heeft ze dit dus netjes vermeld bij de gemeente en doet ze niks verkeerds.

Deel Deze Pagina