Hallo Ik werk nu 4x6 uur per dag ivm met mijn zwangerschap en bloedarmoede. Nu heb ik af en toe een telefonisch consult met UWV die vraagt hoe het gaat. Afgelopen donderdag heb ik weer iemand gesproken en die adviseerde mij op in plaats van 4 dagen 6 uur, 3x6 te werken. Dus een dag minder. Zou ik heel fijn vinden en best te regelen via mijn werkgever alleen die wilt van UWV een bevestiging dat ze die ene dag ook vergoed krijgen. Nu wacht ik al 4 dagen op hun bevestiging en heb enorm behoefte om een dag minder te werken. Ik heb daarom maar zelf de initiatief genomen om zelf te bellen. De mevrouw van de UWV vertelde mij ook dat ik zelf gewoon even moest bellen als ik een dag minder zou werken. Ik heb dat gedaan en het is aangepast in het systeem. Ik heb mijn werkgever ingelicht dat ik het zelf heb aangepast en dat ik er vanuit gaat dat het gewoon vergoed wordt door de UWV. Zo niet dan maar van mijn loon (gezondheid gaat voor, voor mij en mijn kindje) Hoewel ik dat betwijfel want ik werk gewoon minder ivm met de zwangerschap. Het gaat ook om 4 weken omdat ik dan gewoon mijn verlof ingaat. Klopt het dat mijn werkgever straks ook de wijziging doorkrijgt van mijn extra ziektedag? En moet ik dan opnieuw een verklaring hebben van mijn arts?
Beste MIss X, Omdat je minder bent gaan werken, verhoogt UWV de uitkering aan je werkgever. Hij krijgt hiervan een schriftelijke bevestiging. Als we een verklaring van je arts nodig hebben, zullen we hier schriftelijk om verzoeken. Actuele informatie vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare