hoi meiden ik heb een vraagje: ik probeer een meisje te helpen maar ik weet ook niet alle wegen misschien kunnen jullie me helpen. ze is 6 maanden zwanger woont thuis heeft geen contact meer met de vader van t kindje( hij heeft t ook niet erkend oid). ze zit zonder werk omdat ze vanaf dr oude woonplaats terug is verhuisd naar dr ouders, en weinig bazen die r nu aan zullen nemen natuurlijk. er schijnt een nieuwe wet te zijn die zegt dat personen tot 27 jaar geen recht hebben op een uitkering. maar weten jullie waar zij dan wel recht op heeft? zoals bv toch een soort van uitkering tijdens de periode dat je normaal met verlof zou zijn? en misschien andere dingen waardoor ze toch een beetje dr eigen geld kan krijgen. Ze wilt wel graag werken en is ook druk aan t solliciteren maar dat wil nog niet echt lukken. alvast bedankt voor jullie tips en adviesen.
volgens mij heeft ze gewoon recht op ww en als ze straks met verlof gaat heeft ze recht op zwangerschapsverlof alleen dat wordt berekend op de laatste maanden voor je met verlof gaat
Volgens mij heb je vanaf je18de wel recht op WW maar deze zal niet hoog zijn want ze woont weer bij der ouders. Als je alleen zou zijn dan zou je meer krijgen. Ze zou het gewoon is moeten na vragen bij het CWI die kunnen je er alles over vertellen. En met zw.verlof krijg je ook gewoon een uitkering alleen moet je wel officieel ingeschreven staan als WW. Succes..
jah ze heeft dinsdag een afspraak bij het cwi dan zal ze ook wel wat meer te weten komen. maar nu weet ze een beetje wat ze kan verwachten. bedankt
Je hebt wel degelijk recht op wwb als je onder de 27 bent alleen ze gaan je dan heel erg dwingen cursussen,trainingen e.d. te gaan volgen ook tijdens je zwangerschap. Jou vriendin is 18 jaar woont bij haar ouders en adn zou ze dus ongeveer rond de 650 euro inkomen krijgen van de sociale dienst. Ik kan je zeggen ik heb er veel stress door gehad tijdens mijn zwangerschap omdat ik tot dingen verplicht werd waarbij ik me niet goed voelde. (ik wil na mijn zw.verlof een opleiding volgen en 3 dagen in de week erbij werken maar hun vinden het nodig dat ik dan tot sept (nieuwe schooljaar) trainingen ga volgen terwijl ik dit dan net weer niet nodig vind). Tegenwoordig heb je pas recht op WW (dus geen WWB) wanneer je 26 weken aan een gesloten hebt gewerkt. Ik weet niet of dat bij jou vriendin het geval is. Ik wens haar heel veel sterkte en kracht toe. liefs
bedankt voor je reactie, omdat ze de laatste 2 jaar een zwervend bestaan heeft geleid heeft ze niet 26 weken aaneengesloten gewerkt. Ze heeft geen oog op een opleiding en verveeld zich gek nu ze thuis zit, ze wilt graag wat om handen hebben dus ik denk dat voor haar die trainingen en curcussen juist wel welkom zijn. vanaf vrijdag staat ze weer ingeschreven dus dan kan ze naar het cwi. heel erg bedankt voor je reactie erg duidelijk.