hallo, ik heb een uitkering tot eind november dit jaar en mijn bevallingsdatum is 5 december. loopt mijn uitkering nu ook langer door? en als ik in de ziektewet kom ivm mijn zwangerschap. worden deze weken dan gewoon doorbetaald en hou ik deze weken dan nog tegoed? met vriendelijke groeten, patricia
Beste Patricia107, Je geeft aan dat je een uitkering hebt tot eind november dit jaar. Ik ga er bij mijn antwoord van uit dat je daarmee een WW-uitkering bedoelt. Je vermoedelijke bevallingsdatum is 5 december. Je kunt je zwangerschapsverlof tussen de 6 en 4 weken voor deze laten ingaan. Je vraagt het verlof aan door 8 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum contact op te nemen met UWV telefoon 0900-9294. Vanaf de ingangsdatum van je verlof stopt je WW-uitkering. Het recht dat je dan nog niet hebt gebruikt blijft voor je staan. Hiervan kun je als dat nodig is na je verlof heropening aanvragen. Moet je ziek melden door zwangerschapsklachten? Dan stopt de betaling van de WW-uitkering en neemt de Ziektewet het over. Je blijft tijdens je ziekteperiode de eerste 13 weken wél WW-rechten gebruiken. Deze weken blijven dus niet voor je bewaart. Ook in deze situatie neem je zelf 8 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum contact op om je verlof aan te vragen. De Ziektewet-uitkering stopt dan 6 weken voor je uitgerekende datum. Actuele informatie over zwangerschapsverlof en een rekenhulp voor de ingangsdatum vind je hier. Ik wens je en voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare