Beëindiging contract

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Indiaan, Jul 2, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Indiaan

Indiaan Niet meer actief

Hallo,

Ik werkte als uitzendkracht, mijn contract is per 1 juli beëindigd ivm zwangerschapsverlof, ingaande per die datum. Ik heb nu de wazo-uitkering aangevraagd.
    Feitelijk ben ik nu dus werkloos, en ik weet niet zeker of ik na mijn verlof weer direct aan de slag kan bij mijn oude werkgever. Betekent dit dat ik nu alvast een ww-uitkering moet aanvragen, of doe ik dat wanneer blijkt dat het nodig is, dus als mijn verlof eindigt?

Alvast bedankt voor het antwoord.

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Indiaan,

Vervelend dat je niet weet of je na je zwangerschapsverlof weer bij je werkgever aan de slag kunt.

Je kunt de WW-uitkering aanvragen op het moment dat je hierover duidelijkheid hebt.

Wanneer vraag je de WW-uitkering aan?
    - Vanaf 1 maand voordat de WW-uitkering in moet gaan
    - Uiterlijk 1 week na je laatste werkdag.
    -
    Je kunt de aanvraag doen op www.werk.nl.
    Hier doe je de volgende stappen:
    - Je doet de inschrijving als werkzoekende
    - Je vraagt de WW=uitkering aan

Je hebt voor de inschrijving een DigiD nodig.
    Heb je geen DigiD? Vraag deze dan aan op de website van DigiD, www.digid.nl.

Actuele informatie over het aanvragen van een WW-uitkering vind je hier.

Ik wens je een goede zwangerschap verder.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Indiaan

Indiaan Niet meer actief

Bedankt voor het antwoord:
    Maar er blijft voor mij iets onduidelijk.

De regel zegt: ww aanvragen binnen een week na je laatste werkdag. Is einde contract mijn laatste werkdag, of einde zwangerschapsverlof?

Ik hoor het graag,
    En alvast bedankt! :)

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Indiaan,

Zoals Yvonne aangaf, kun je de WW aanvragen wanneer duidelijk is wat je eerste werkloosheidsdag wordt. Wanneer je na je bevallingsverlof niet meer terug kunt keren bij je werkgever, is de dag ná je bevallingsverlof je eerste werkloosheidsdag. Op die dag ben je namelijk pas beschikbaar voor betaald werk en hebt loonverlies. Dit zijn voorwaarden voor een WW-uitkering.

Wanneer je niet terug kunt keren bij je werkgever na je bevallingsverlof, kun je het vroegst een maand voordat je bevallingsverlof afloopt een WW-uitkering aanvragen.

Ik wens je nog een fijn verlof en veel succes met solliciteren.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page