Ik ben nu 5 maanden zwanger en helaas werkeloos. Kan niet zo gemakkelijk iets vinden (wie neemt iemand aan die over 12 weken met verlof gaat), maar zag wel dat ze bij diverse winkels hier in de buurt vakantie-hulp zoeken voor 2 maanden.... Dus hoopte dat ik dan tijdelijk daar aan de slag kan. Maar hoe zit het dan met mijn zwangerschapsuitkering? Geldt hier ook de dagloongarantie-regeling voor?? Of krijg ik dan zwangerschapsuitkering op basis van het laatstverdiende salaris??
Beste Bolkje, Gefeliciteerd met je zwangerschap. Je vraagt je af hoe de hoogte van je zwangerschapsuitkering wordt berekend als je een baan aanneemt voor 2 maanden. Voor de zwangerschapsuitkering geldt de dagloongarantie niet. UWV kijkt voor de berekening van het dagloon naar het sociale verzekeringsloon (SV-loon) dat je verdiende tijdens het dienstverband waarin je verlof begon. Verdien je hierbij minder dan in de baan waarmee je in de WW kwam? Dan kan dit nadelig uitpakken voor je zwangerschapsuitkering. Actuele informatie over de berekening voor het dagloon vind je hier. Wil je meer informatie of advies? Dan raad ik je aan hierover contact met je werkcoach op te nemen. Je werkcoach heeft voor jou bepaalt wat passend werk is. Hij kan je dan ook adviseren of je deze baan moet accepteren. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare