Vandaag heb ik een verzoek ingediend om mijn ouderschapsverlof op te nemen. Ik heb meteen na mijn zwangerschapsverlof gedurende een maand de helft van mijn arbeidstijd ouderschapsverlof gehad. Daarna heb ik ongeveer een half jaar mijn volledige uren gewerkt en nu wil ik graag de rest opmaken in de vorm van één dag per week. Dat kan ik bijna twee jaar volhouden. Mijn baas keek niet echt vrolijk en meldde me dat hij het niet leuk vindt. Hij gaat overleggen met personeelszaken en komt er dan op terug. Kan hij me dit weigeren? Of kan hij iets anders voorstellen ofzo? Ik vraag me dit af omdat ik niet precies weet wat mijn rechten zijn..
Beste Ratatosk, Ik kan je vraag of je werkgever jouw voorstel kan weigeren helaas niet beantwoorden. Ouderschapsverlof is een zaak tussen jou en je werkgever. UWV is hier geen partij in. Het recht op ouderschapsverlof is door de overheid wettelijk vastgelegd. Actuele informatie hierover vind je op de website van de rijksoverheid. Mijn advies: Wacht af op de definitieve reactie van je werkgever. Gaat je werkgever niet akkoord of biedt hij je een alternatief aan ? Neem dan voor advies contact op met vakbond, rechtsbijstandsverzekering of het juridisch loket, 0900-8020. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare