uitkering of bijstand?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Morena23, 18 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Morena23

Morena23 Lid

6 okt 2012
    35
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi meiden,

even een vraagje .. het is maar een vraag dus graag geen kritiek ofzo ..

ik zit op school hbo 1e jaars en stop in januari .. zodat ik geen schulden heb en toch over 1,5 jaar weer opnieuw kan beginnen. want als ik bepaalde punten niet haal mag ik nooit meer naar die school dus moet ik buiten mn provincie naar school en wil niet zoveel stress aan mn hoofd en opleiding is best pittig .. !

ik werk 8 uurtjes in de week bij een accountancy bedrijf en heb diploma mbo 4 administrateur .. & ben 19 jaar ..

Mijn wens is eigenlijk in januari stoppen met school en bijstand/uitkering vanaf feb en als mn werk wil .. wil ik graag 16u in de week werken & niet meer want is mn eerste kindje en wil wat vrije tijd rust (want als baby er is dan heb ik dat waarsch. niet meer) .. heb ik nooit gehad ben altijd druk geweest met school..

Wat kan er volgens jullie voor mij gedaan worden? is het wel mogelijk wat ik wil .. en stel ze willen me niet meer op werk .. kom ik dan wel in aanmerking voor bijstand ofzo? ik woon trouwens op mezelf! (& voor extra informatie ik heb een auto dat meer dan 5000 waard is maar kan dat wel van me naam afkrijgen)

2. zustertje

zustertje Niet meer actief

Ik denk niet dat je daar op moet rekenen dat je zomaar een uitkering/bijstand krijg daar zal je zelf voor moeten werken.

3. MLkids

MLkids Niet meer actief

Je komt pas in de bijstand onder bepaalde voorwaarden als je ww is afgelopen.
    WW krijg je over de uren die je afgelopen 12 maanden gewerkt hebt. In de ww heb je een sollicitatieplicht, hoe lang je ww krijgt is afhankelijk van hoeveel jaren je gewerkt hebt.

Je zult gewoon moeten werken voor je geld en het lijkt mij verstandig om nu in ieder geval een 40-urige baan te gaan zoeken voor het geval je straks alsnog in de ww geknikkerd wordt. Dan hou je meer over per maand. Anders krijg je maar 70% over het loon wat je voor 8 uur per week verdiende.

In de ww kom je enkel als je buiten jouw eigen schuld je baan verliest en je genoeg gewerkt hebt het afgelopen jaar.

16 uur per week werken en een eigen huis + kind dat ga je financieel niet redden. Je krijgt geen aanvulling op je uitkering ondanks dat deze onder bijstandsniveau is, waarom: omdat je met meer werken meer geld kunt krijgen.

Een ww uitkering over 8 uur per week en dat voor 70% van je loon en waarschijnlijk ook nog eens een bizar korte periode, daar ga je al helemaal niet van rond komen.

Conclusie: meer werken is een betere toekomst voor jou en je kind.

4. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Ik denk ook niet dat het zomaar kan... Ik zou ook wel lekker wat vrije tijd willen, maar zo werkt het niet.. Ik moet ook gewoon werken voor mijn geld... Kan niet zomaar naar de gemeente: Hey joh, ik wil wat vrije tijd kan ik even een uitkering of bijstand krijgen? Zou ik ook helemaal niet willen trouwens.. En ja ik ben ook pas 25 en heb ook tot vorig jaar fulltime gewerkt en ernaast een universitaire opleiding gevolgd wat absoluut niet betekende dat ik vrije tijd had, maargoed na het behalen van mijn diploma gewoon "alleen" weer fulltime werken, wat inhoudt dat ik nu wel in het weekend vrij heb en niet zoals eerst ook nog het hele weekend zat te blokken...

5. sterkekinderwen

sterkekinderwen Niet meer actief

Bijstand krijg je volgens mij zowiezo pas vanaf 27 jaar.
    Was toch een nieuwe regel wat ze in hadden gebracht ofzo ?

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.558
    530
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    BIjstand verval je pas in, zoals gezegd na verlopen van je WW. Plus, gezien je leeftijd krijg je niet "zomaar" bijstand, want ze zullen je dan weer aan het leren laten gaan.... Dus mijn advies: idd stoppen met je opleiding (ivm opbouw studieschuld) voor de time-being en dan zoveel mogelijk uren gaan werken de komende maanden... dat scheelt je nl in je zwangerschapsuitkering. Die wordt nl berekend over het aantal gewerkte uren/loon in de maand voorafgaand aan je verlof.

7. Bri

Bri Niet meer actief

Wanneer ben je eigenlijk uitgerekend?

Een zwangerschapsuitkering kun je krijgen vanaf 34 weken zwangerschap, voor de duur van maximaal 16 weken. Die is gebaseerd op jouw inkomsten over de voorafgaande periode.
    WW krijg je niet als je zelf stopt met werken, wel als je contract afloopt en je geen verlenging aangeboden hebt gekregen, of als je ontslagen bent. Er geldt een sollicitatieplicht.

Ik kan me goed vinden in de adviezen van Rozemarijke. Tijdelijk stoppen met je opleiding (en die weer oppakken en afmaken zodra het kan), en tot je verlof zoveel mogelijk uren werken. Erna trouwens ook, zoveel uren als je nodig hebt om genoeg geld te verdienen voor jou en je kind.

Als jij met die 16 uur per week werken na je verlof (neem ik aan) te weinig inkomsten hebt (onder bijstandsniveau) en je baas je niet meer uren wil/kan geven, weet ik niet of je in aanmerking zou kunnen komen voor een aanvulling vanuit de bijstand. Dat ligt sowieso moeilijk op jouw leeftijd; dan is het óf werken, óf naar school.

Mijn ervaring: ook als je 32 uur per week werkt, kun je volop genieten van je eerstgeborene.

8. Jomy

Jomy Niet meer actief

Sorry dat ik het zeg maar als je je nog helemaal niet verdiept hebt in je financiele situatie, hoe kan je dan in godsnaam aan kinderen beginnen?

En in jouw geval denk ik toch echt dat je pech hebt want je stopt zelf met je studie en hebt gewoon nog een baan voor 8 uur. Als je wilt kunnen leven van ww, moet je toch eerst een aantal jaar flink wat uren gewerkt hebben en dat heb je niet. Dus ik zou als een idioot opzoek gaan naar werk met uren op contract als ik jou was en dit de volgende x even vooraf bedenken ;)

9. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.282
    6.195
    113
    En je vriend/man? Verdient hij niet genoeg om jullie te onderhouden?
    Verder zeg ik maar even niets..

10. sterkekinderwen

sterkekinderwen Niet meer actief

Misschien per ongeluk ( door de pil heen ) zwanger geraakt. Ook dat kan. Er staat nergens in haar verhaal of ze bewust gekozen heeft om zwanger te raken ;)

11. Roxyroxx

Ehm... Ze staat ergens vermeld dat het haar 7e ronde was om zwanger te worden en dat ze een vriend heeft... Sorry hoor maar als je bewust bezig bent met zwanger worden en dan nog studeert (en wil stoppen met je baan omdat je even vrije tijd wil) en vraagt of je een uitkering kunt krijgen heb je niet nagedacht nee... Beetje dom.

12. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Ik zou ook wel graag vrije tijd en rust willen, ben hoogzwanger afgestudeerd dus dat ging ook niet.
    Meid in vredesnaam.. Waarom dan nu al een kindje? Besef je wat er op je af gaat komen straks? Ik bedoel het niet aanvallend, is een serieuze vraag.

Volgens mij krijg je idd nog geen bijstand en van 16 uur per week ga je het niet redden. Woon je samen en werkt je vriend? Uitkering krijg je denk ik ook niet, want je blijft werken toch?

13. Jomy

Jomy Niet meer actief

Tja, idd. Maar vooral dat ze er nu maar vanuit gaat dat ze een uitkering OF bijstand krijgt... Als je nog nooit gewerkt hebt, heb je helemaal nergens recht op. Snap dat echt niet, als je al geen geld hebt maar toch een kinderwens hebt zoek je het toch van tevoren uit waar je recht op hebt enzo ;)

Maar goed, succes iig!

14. happiness

happiness Actief lid

4 jan 2010
    222
    0
    0
    Nederland
    Je woonsituatie is van belang. Woon je samen met de vader van het kindje en heeft hij inkomen? dat zou dan worden meegeteld. Bijstand kun je je voor melden vanaf einddatum studiefinanciering. Echter er geldt een scholingsplicht sinds 01-07. Kun je naar school met studiefinanciering, dan zul je dit moeten doen en is er niet zomaar recht op bijstand. Zwangerschap alleen is geen reden om niet naar school te kunnen gaan. Wellicht heb je dus helemaal een recht. Advies: meld je bij sociale dienst voor advies. Mijn persoonlijke mening is: blijf naar school gaan en erbij werken. Stop alleen tussendoor voor bevalling en herstel. Na bevalling heb je recht evt. Op alleenstaande oudertoeslag (indien geen vader in beeld) of partnertoeslag bovenop je reguliere studiefinanciering. na je studie, vele betere kansen op de arbeidsmarkt. Zou bied je je kind een goede toekomst en neem je je verantwoordelijkheden. Succes!

15. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.064
    1.296
    113
    Nederland
    Gezien jouw leeftijd krijg je echt niet zomaar een bijstandsuitkering. Jongeren onder de 27 jaar willen ze weer terug in de school banken. Ga je er niet mee akkoord? Dan stoppen ze jouw bijstandsuitkering. Als ik jou was zou ik me er eens goed in verdiepen. Daarbij bijstand is ook geen vetpot.

16. PCOmama

PCOmama Fanatiek lid

8 aug 2010
    3.520
    0
    0
    Eigen bedrijf
    Almere
    19 jaar / bewust zwanger/ en vrije tijd willen hebben ;)

Wat dacht je van je school afmaken, zorgen dat je back up krijgt van je vriend als die aanwezig is en de verantwoordelijkheid zelf dragen...

ben blij wat dat betreft dat de wet is aangescherpt...want ik en vele andere moeten ook hard werken om de boel draaiende te houden en ooo wat willen wij graag wat meer 'vrije' tijd hebben...kan ook niet helaas...that's life!

17. happiness

happiness Actief lid

4 jan 2010
    222
    0
    0
    Nederland
    Tja, daar ben ik het ook helemaal mee eens. Het is natuurlijk wel de gemakkelijkste keuze om dan maar bijstand aan te vragen zonder eerst je eigen verantwoordelijkheid te nemen. Maar met de scholingsplicht zal TS waarschijnlijk gewoon terug naar school moeten en heeft ze geen recht op bijstand.

18. Roxyroxx

+1!!!

19. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Werkt je vriend niet? Als die werkt wordt dat namelijk in mindering gebracht voor zover ik weet.

Daarnaast, als hij werkt, kan hij jullie niet onderhouden dan? Ik vind het wel een klein beetje raar dat je de bijstand inwil terwijl deze eigenlijk bedoeld is voor mensen die het hard nodig hebben omdat ze geen baan vinden etc. Maar goed, jij moet met jezelf leven dus daar ga ik verder niet over oordelen.

Ik ben absoluut een voorstander van thuis zijn voor de kinderen. Maar dan moet je kiezen voor wat minder financien voor zolang het duurt. Ik zou die keuze heel graag maken. Maakt niet uit wie er dan werkt voor mij. Papa of mama. Ik zal bv met de tijd weer moeten gaan werken maar dan draaien we het om, dan blijft mijn vriend thuis voor de baby. Wij kiezen bewust niet voor opvang. STaat wel tegenover dat we het met heel weinig moeten doen, so be it. Dat is het me wel waard.

Deel Deze Pagina