Hallo, Ik werk op dit moment als invalleerkracht. Op deze manier heb ik op dit moment gemiddeld 3 dagen werk in de week. Aan het begin van het schooljaar werk ik minder dan aan het eind van het schooljaar. Mijn inkomen verschilt dus nogal. Nu heb ik een aantal forums gelezen en ontdekt dat ik recht heb op een bepaalde vorm van zwangerschapsverlof. Deze wordt, als ik het goed heb begrepen, berekend aan de hand van je laatst gewerkte maand. Ik vraag me af hoe het zit als je in je laatste maand weinig gewerkt hebt, bijvoorbeeld omdat hier een vakantie in valt die je niet door betaald krijgt. Daarnaast wil ik ook weten waar je recht op hebt als je, onverhoopt, de laatste maanden van je zwangerschap niet mag werken. Mijn vriend heeft wel een vaste baan. Klopt het dat hij dan het ouderschapsverlof kan opnemen? Of is er ook een vorm waarbij ik dit verlof wel op kan nemen? Als laatst las ik net in een forumbericht dat er een invalleerkracht is die zich aanmeldt voor de ww in de zomervakantie. Heb je hier altijd recht op? Alvast bedankt voor de antwoorden! Met vriendelijke groet, Rachel
Beste Rachel, WAZO Ook als oproepkracht heb je recht op 16 weken betaald zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). De hoogte hiervan wordt inderdaad gebaseerd op het SV-loon van de laatste loonaangifteperiode voorafgaand aan het verlof. Het SV-loon is het loon waarover je socialeverzekeringspremies betaalt. De loonaangifteperiode is de periode van 1 kalendermaand of van 4 weken (1 t/m 4, 5 t/m 8, enzovoort) waarover je werkgever loonaangifte doet. Alleen als je loon in deze periode lager is vanwege verlof of ziekte, kijken we naar een eerdere periode. Als je loon lager was omdat je minder was opgeroepen, wordt je WAZO ook lager. Als je voor die uren WW krijgt, kun je vanuit de WW ook WAZO aanvragen. Actuele informatie over de WAZO vind je hier. WW Of je recht op WW hebt, hangt ervan af hoeveel uren je gemiddeld werkt, en hoeveel uren je minder werkt. Werkte je in de 26 weken voordat je minder bent opgeroepen meer dan 10 uren per week? En is het urenverlies minstens 5 uren per week? Of werkte je minder dan 10 uren per week, en verlies je minstens de helft daarvan? Dan kun je WW aanvragen voor die uren. WW aanvragen kan digitaal via het werkbedrijf. Daar kun je je ook inschrijven als werkzoekende. Of je hier recht op hebt, hangt er vanaf of je ook aan de overige voorwaarden voldoet. Actuele informatie over het recht op WW vind je hier. Ouderschapsverlof Met betrekking tot je vragen over ouderschapsverlof verwijs ik je naar dit topic. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team http://www.uwv.nl/webcare