uitkering uwv tijdens zwangerschap bij parttime

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Marieke2014, 23 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marieke2014

Marieke2014 Nieuw lid

23 sep 2014
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb een min - max contract. Min is 24 uur. Max is 36 uur. In de periode voorafgaand aan mijn zwangerschap heb ik gemiddeld 30 - 32 uur gewerkt.
    Van UWV heb ik een brief gehad met daarop mijn dagloon. Dit klopt aardig met het SV loon gedeeld door 261 dagen.

Nu betaalt mijn werkgever bruto het bedrag per maand uit dat gebaseerd is op het dagloon van het UWV * 3 dagen (in plaats van 5) en krijg ik dus veel minder dan dat ik voor mijn zwangerschap verdiende. Nogal een forse streep door mijn huishoudboekje.

Mijn werkgever wist het ook niet goed en heeft met het UWV gemailed. Volgens het mailtje dat ze kreeg kloppen de 3 dagen. Ik betwijfel dit ten zeerste, maar kan het op de site van het UWV niet duidelijk vinden. Volgens de diverse forums zou het volgens mij gewoon op basis van 5 dagen moeten zijn.

Wat is waar? Als de 5 dagen kloppen: waar kan ik dit ondubbelzinnig vinden zodat ik mijn werkgever kan overtuigen? :):):)

2. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.254
    6.150
    113
    Ik zou even bellen met het UWV.

3. Niki2014

Niki2014 Bekend lid

21 apr 2014
    656
    163
    43
    Ik zou inderdaad even contact opnemen met UWV om het na te vragen.

Op de site staat dat ze voor het dagloon kijken naar een jaar voor begin verlof. Maar het is me inderdaad niet duidelijk of je bij een flexibel contract ook het gemiddeld aantal dagen/uren (30-32 uur/ +/- 4 dagen) moet worden uitbetaald of het minimale aantal uren/dagen (24 uur/3 dagen)....vreemd

Het maximale van 5 dagen lijkt me niet realistisch als je gemiddeld 30-32 uur hebt gewerkt, maar je weet maar nooit natuurlijk. Het is wel een behoorlijk verschil als je op 5 dagen gerekend hebt en er maar 3 uitbetaald krijgt.

Veel succes! Ik ga er vanuit dat UWV hier wel een antwoord op heeft.

4. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    In principe moet je tijdens je verlof ongeveer hetzelfde salaris krijgen als je normaal krijgt. Het is niet zo dat je werkgever je part-time mag betalen, zeg maar. Ik kreeg in mijn verlof beide keren gewoon het bedrag wat er in de brief stond betaald.

Voor zover ik weet is het dagloon zo berekend: Je sv loon gedeeld door het aantal werkdagen per jaar. Ook als je dus part-time werkt, dus zeg 3 dagen per week, wordt de uitkering van het UWV, verdeelt over 5 werkdagen per week. (net zoals je verlof, je werkt 24 uur in 3 dagen en neemt een week vakantie, dan word op je rooster per werkdag 24:5= 4.3 verlofuren geschreven) Zo werkt dat met het Sv-loon ook.

Je zou dus gewoon het SV-loon van 5 dagen moeten krijgen. Ik zou er een mailtje aan wagen naar het UWV.

Overigens heel raar dat het UWV zegt dat die 3 dagen kloppen, want zij betalen het bedrag in de brief aan je werkgever. Als hij dat terug gaat rekenen naar 3 dagen, houd hij dus geld over!

Edit: Het maakt trouwens niet uit wat voor contract je hebt, je SV-loon bestaat uit alle uren die je gewerkt hebt èn ook uitbetaald hebt gekregen. Als je die uren nog als overuren hebt staan, tellen ze niet mee voor het SV-loon.

5. Kiekies

Kiekies Fanatiek lid

17 sep 2012
    2.264
    0
    0
    Leerling VIG
    Waar liefde is
    Bij mij is het berekend door een gemiddelde te nemen van de uren die ik het afgelopen jaar heb gewerkt. Dit omdat ik soms ook meer werkte dan de uren die ik hoorde te werken.

Deel Deze Pagina