Waarschijnlijk geen contractverlenging en dan?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Priscillaxxx, Mar 21, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Priscillaxxx

Priscillaxxx Actief lid

Jun 5, 2013
    184
    45
    28
    Beste webcareteam,

Ik heb een aantal onduidelijkheden betreft mijn werk. Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.:(

Ik ben 20 september uitgerekend. Heb 11 februari mijn 2e contractverlenging van een half jaar gekregen (t/m 11 augustus).

Omdat mijn werkgever sinds kort weet dat ik zwanger ben, ben ik bang dat hij geen contractverlenging meer gaat geven na 11-8. (hij reageerde namelijk niet positief) De volgende verlenging moet volgens mij omgezet worden in een contract voor onbepaalde tijd omdat dit de 3e verlenging zal worden.

Binnen hoeveel tijd moet mijn werkgever mij bericht geven of het wel of niet verlengd wordt? Of zit er geen termijn aan vast gezien het contract rechtswege eindigt na 11-8? Of moet hij mij wel verlenging geven aangezien ik zwanger ben?

Hoe zit het dan met mijn zwangerschapsverlof? 11-8 zit 6 weken voor de bevallingsdatum. Moet ik dan automatisch per die datum met verlof?

En kan WW aanvragen na mijn verlof als ik geen werk vind? Of moet ik het aanvragen voor mijn verlof? Ik voldoe aan de wekeneis, ik heb in principe geen ontslag genomen en ben ook niet ontslagen..

Ik hoop dat jullie antwoorden hebben...

Met vriendelijke groet,

Priscilla

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Priscilla,

Je contract loopt t/m 11-8 en je bent bang dat je werkgever deze niet verlengt omdat je zwanger bent.

Het contract eindigt van rechtswege.
    Het is voor je werkgever niet verplicht je contract te verlengen nu hij weet dat je zwanger bent.
    Binnen hoeveel tijd je werkgever je bericht moet geven of het contract wel of niet verlengd wordt, dat weet ik niet.
    Dit is een juridische vraag.
    Ik adviseer je hiervoor te informeren bij bijvoorbeeld de vakbond, rechtsbijstand of het juridisch loket (0900-8020).

Je kunt wel een zwangerschapsuitkering krijgen.
    Hier heb je recht op wanneer de vermoedelijke bevallingsdatum binnen 10 weken na beëindigen van het dienstverband ligt.

Je zwangerschapsverlof kan tussen de 4 en 6 weken voor de uitgerekende datum in gaan.
    Als je wilt, kan je zwangerschapsverlof dus direct na stopzetten van je dienstverband starten.
    In deze situatie moet je werkgever de aanvraag voor je doen.

Mocht je willen dat je verlof later start dan kun je er voor kiezen voor de tussenliggende periode WW aan te vragen.

Na je verlof kun je (weer) WW aanvragen als je dan nog geen ander werk hebt gevonden.
    De aanvraag kun je 1 maand voor beëindiging van je zwangerschapsverlof doen.

Actuele informatie over je zwangerschapsuitkering vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page