Hallo, Momenteel ben ik werkzoekende. Ik ga binnenkort op vakantie. Volgens de site werk.nl moet ik mijn vakantie doorgeven. Ik heb begrepen, dat ik een maximum aantal vakantiedagen heb als ik WW ontvang (zonderd dat ik hiervoor gekort wordt op mijn WW). Ik zit hier nog ruim onder. Wat ik graag wil weten, is of het aantal wettelijke vakantiedagen, wat ik bij een toekomstige werkgever zou krijgen, in mindering wordt gebracht met het aantal vakantiedagen, wat ik nu opneem. Alvast bedankt! LX
Beste LadyXochi, Je wilt graag meer duidelijkheid over het aantal vakantiedagen tijdens de WW. Het klopt inderdaad dat hieraan een maximum zit. Alleen is dit niet gerelateerd aan het aantal wettelijke vakantiedagen dat je bij een werkgever opbouwt. Voor de WW geldt dat iedereen per kalenderjaar 20 vakantiedagen (4 weken, aangezien weekenden niet meegerekend worden) heeft. Een kalenderjaar begint op 1 januari en eindigt op 31 december. Begint de uitkering later in het jaar? Dan heb je voor dat jaar minder vakantiedagen. Let op, vakantiedagen kunnen niet meegenomen worden naar een volgend kalenderjaar. Ga je gedurende het jaar werken, dan heeft dit geen gevolgen voor het aantal vakantiedagen voor de WW. Je hoeft dan ook geen dagen terug te betalen. Er is echter één uitzondering en dat is als je vanwege je leeftijd bent vrijgesteld van de sollicitatieplicht. In dat geval heb je recht op maximaal 65 vakantiedagen per kalenderjaar. Ik vermoed echter dat deze uitzondering voor de meeste lezers hier niet van toepassing is. Met vriendelijke groet, Erik UWV Webcareteam